De nieuwe Yamaha TRACER 7 GT: de slimme ontsnapping

Yamaha’s Sport Touring-lijn wordt versterkt met de nieuwe TRACER 7 GT, die de perfecte combinatie biedt van lichtgewicht, gemakkelijke wendbaarheid en uitstekende mogelijkheden voor toertochten. De TRACER 7 GT is ontwikkeld volgens dezelfde filosofie die de TRACER 9 GT tot zo’n groot succes heeft gemaakt in heel Europa. Tot de standaardspecificaties van de TRACER 7 GT behoren een comfortzadel, een hoog windscherm en Touring-zijkoffers uit het originele accessoires assortiment van Yamaha. Daarmee is deze motorfiets de perfecte manier om aan de stad te ontsnappen en nieuwe bestemmingen te verkennen.

De TRACER 7 is vernieuwd voor 2020 en de tweede generatie van deze motorfiets is bedoeld voor rijders die opwindende sportprestaties willen met allround veelzijdigheid en serieus wat karakter. Met modern kuipwerk en een stoer uiterlijk is de TRACER 7 GT het soort machine dat werkelijk alles kan: zowel op korte als lange afstanden, in de stad en daarbuiten.

De nieuwe TRACER 7 GT, de jongste telg in een familie Yamaha Sport Touring-motorfietsen die alom gerespecteerd en bewonderd worden vanwege hun uitstekende sportprestaties en het vermogen om in elke situatie uit te blinken, is gebouwd om verwachtingen in elk opzicht te overtreffen.

Aangedreven door de eerste Euro5-versie van de veelgeprezen 689 cc twin CP2-motor, brengt dit model het idee van wat een Sport Tourer is naar een hoger niveau. Met een dynamische uitstraling en de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn klasse, plus verbeterde ergonomie en hogere algehele specificaties, is de TRACER 7 GT ontworpen voor opwinding.

Deze motorfiets is echt bedoeld om 7 dagen per week mee te rijden. En in het weekend kun je er heerlijk mee losgaan. De TRACER 7 GT scheurt door de bochten en laat het hart sneller kloppen en de adrenaline pompen. Als het dan maandagochtend weer tijd is om verstandig te zijn, is deze aanpasbare Sport Tourer toegerust voor zowel woon-werkverkeer over lange afstanden als stadsritten.

Touring-zijkoffers van 20 liter

De essentiële accessoires voor toertochten en woon-werkverkeer: de Touring-zijkoffers van 20 liters zijn uitgerust met steunen en sleutelset. Ze zijn slank en robuust en bieden de perfecte capaciteit zonder afbreuk te doen aan de compacte afmetingen van de motorfiets.

Touring windscherm

Hoger en breder windscherm voor nog betere bescherming tegen de wind bij lange ritten. Gemaakt van onbreekbaar en krasbestendig polycarbonaat. Het windscherm is 92 mm hoger en 70 mm breder vergeleken met het standaardscherm. Dit zorgt voor maximaal rijcomfort met minder lawaai en verbeterde bescherming tegen weer en wind.

Comfortzadel

Speciaal ontworpen zadel met extra eigenschappen die het rijcomfort van de bestuurder en de passagier tijdens toertochten verbeteren. Het zadel met geïntegreerd TRACER-logo bestaat uit twee materialen met contrasterend stiksel en bevat zones met verschillende schuimdichtheid voor een comfortabele zitpositie.

Belangrijkste kenmerken van de TRACER 7 GT

  • Uitgerust met eersteklas originele Yamaha-accessoires
  • Touring-zijkoffers van 20 liter
  • Touring windscherm
  • Comfortzadel
  • Halve kuip met dubbele koplampen met stoer nieuw uiterlijk
  • Opwindend koppelrijke 689 cc CP2-motor, Euro5-conform
  • Lichtste in zijn klasse, beste vermogen-gewichtsverhouding
  • Instelbare voor- en achterwielophanging
  • Aerodynamisch windscherm, verstelbaar met één hand
  • Imponerende zitpositie met comfortabele ergonomie
  • Voorgevormd duozadel met comfort voor rijder en passagier
  • De brandstoftank van 17 liter zorgt voor een grote actieradius
  • Negatief LCD-instrumentenpaneel
  • Compacte LED-knipperlichten, geïntegreerd in de handbeschermers

Beschikbaarheid

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf februari 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

 

Note van de redactie: Het verzekeren van uw Yamaha Tracer 7 GT doet u zeer eenvoudig via bij Combi Motors Verzekeringen.

Nieuwe Yamaha TRACER 9 en Yamaha TRACER 9 GT

Roads of Life

‘Roads of Life’ is het kernconcept achter Yamaha’s Sport Touring-segment, dat bedoeld is om alle soorten rijders die allemaal op zoek zijn naar hetzelfde doel samen te brengen. Nieuwe wegen om te verkennen. Nieuwe herinneringen om te creëren. Er zijn maar weinig andere vormen van persoonlijk vervoer die kunnen tippen aan het gevoel van totale vrijheid dat je op elke motorreis ervaart. En geen enkel ander voertuig komt in de buurt van de spanning en opwinding van twee wielen.

Elke Yamaha Sport Touring is ontworpen om onmiddellijk en laagdrempelig te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hectiek, door iedereen de kans te geven even het hoofd leeg te maken en de wonderen van de natuurlijke omgeving te waarderen. Nu, meer dan ooit, moeten we allemaal in staat zijn om in een oogwenk naar buiten te gaan. We moeten een nieuwe wereld zien te creëren waarin we zelf de leiding kunnen nemen over onze lotsbestemming en alles uit het leven halen wat erin zit.

De Roads of Life wachten op jou om ontdekt te worden en onderweg zullen er zeker nieuwe vrienden en levenslange herinneringen worden gemaakt. Met een keuze uit modellen met twee wielen en drie wielen heeft Yamaha’s dynamische Sport Touring-segment de kracht om de manier waarop we leven te veranderen door verre oorden voor iedereen bereikbaarder te maken.
 

De originele Tracer 900: de perfecte balans tussen sport en toeren

In 2015 arriveerde de eerste Yamaha Tracer 900 in Europa. Deze motorfiets veranderde de manier waarop veel rijders de Sport Touring-klasse zagen. De originele Tracer 900 bood de opwindende prestaties van een sportmotor in combinatie met de indrukwekkende capaciteiten van een toermotor voor lange afstanden en is ook bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer in de stad. De originele Tracer 900 bleek een groot succes te zijn door veel nieuwe klanten van alle leeftijden en met verschillende achtergronden aan te trekken.

Gevolgd door een tweede generatie EU4-model in 2018, heeft de Tracer 900 zichzelf bewezen als de nummer één motorfiets in de Sport Touring-klasse, met drie keer zoveel verkochte exemplaren in 2019 als zijn naaste rivaal. Deze uitstekend aanpasbare motorfiets wordt nu door velen beschouwd als de definitieve Sport Touring en is één van de belangrijkste modellen in Yamaha’s assortiment.

De gloednieuwe TRACER 9: Ultieme, sportieve veelzijdigheid

Vijf jaar na de introductie van het originele model heeft Yamaha geheel nieuwe versies van deze ultieme veelzijdige motorfietsen gemaakt, die zijn ontworpen om de positie van het model als Europa’s favoriete Sport Touring opnieuw te onderstrepen en een nieuwe generatie rijders naar deze klasse te lokken.

Lichter, krachtiger, buitengewoon veelzijdig en nu uitgerust met de meest geavanceerde technologie die ooit op een Yamaha Sport Touring is gezien. De geheel nieuwe TRACER 9 en TRACER 9 GT blijven trouw aan de filosofie van een sportief hart met een ziel gemaakt om te toeren, die deze motorfietsen tot de nummer één in hun klasse heeft gemaakt. Deze nieuwe motorfietsen bieden een hoger niveau van opwindende prestaties in combinatie met verbeterde mogelijkheden voor toertochten en betere algemene specificaties. Ze staan garant voor ultieme, sportieve veelzijdigheid.
 

Nieuwe EU5 890 cc CP3-motor: spannender, bekwamer, veelzijdiger

De geheel nieuwe TRACER 9 wordt aangedreven door een volledig opnieuw ontworpen 890 cc CP3-motor met crossplane-technologie, die lichter, krachtiger en geavanceerder is dan de oorspronkelijke krachtbron die het imago van de Sports Touring-klasse zo blijvend wist te veranderen. Onze CP3-architectuur legt de basis voor een volledig nieuwe motor.

De geavanceerde nieuwe inline driecilindermotor voldoet volledig aan de EU5-norm en heeft een grotere cilinderinhoud van 890 cc, dankzij een 3 mm grotere boringdiameter. Deze aanzienlijke verhoging van het aantal cc’s draagt bij aan een maar liefst 7% hoger koppel. Een belangrijk kenmerk van de nieuwe motor met grotere capaciteit is dat dit veel hogere koppelvermogen van 9,5 kg-m/93 Nm al wordt geproduceerd bij 7000 toeren; oftewel 1500 toeren eerder dan voorheen. Daardoor leent deze motorfiets zich uitstekend voor vlot accelereren en snel inhalen. Naast deze opmerkelijke toename van het lineaire koppel, is ook het vermogen van de zwaardere 890 cc-motor toegenomen tot 119 pk bij 10.000 toeren, 4 pk meer dan voorheen. Dat maakt deze motorfiets een van de meest opwindende, bekwame en veelzijdige motorfietsen in zijn klasse.

Beroemd om zijn lineaire koppel, uitstekende betrouwbaarheid en verbazingwekkende veelzijdigheid waarmee motorrijders maximaal rijplezier kunnen beleven in elke situatie, van bochtige bergweggetjes tot snelle, brede snelwegen en drukke stadsstraten, is de originele CP3-motor één van de meest succesvolle ontwerpen ooit geworden in de 65-jarige geschiedenis van Yamaha. De nieuwe TRACER 9-motor is sneller, krachtiger, geavanceerder en is een waardige opvolger van het origineel. Ondanks zijn grotere capaciteit weegt hij zelfs 1.700 gram minder dan het oude ontwerp, wat bijdraagt aan de verbeterde wendbaarheid en veelzijdigheid van de nieuwe motorfiets.

Nieuw CF-gegoten Deltabox-chassis: sportiever rijgedrag, meer stabiliteit

Het geheel nieuwe CF-gegoten Deltabox-chassis van de TRACER 9 is lichter, compacter, beter bestuurbaar en is ontworpen om ultieme, sportieve veelzijdigheid te bieden met uitstekend comfort. Daardoor is dit het soort motorfiets dat zijn karakter volledig kan aanpassen aan de stemming van de rijder.

Een andere belangrijke verbetering voor 2021 is de gewijzigde positie van de nieuwe 890 cc CP3-motor, die nu in een meer rechtopstaande hoek van 52,3º is gemonteerd, vergeleken met 47,5º bij het vorige model. Deze wijzigingen verbeteren de algehele balans van het lichtgewicht CF-gegoten chassis, waardoor vooraan een hogere mate van feedback van het wegdek wordt gegeven en een beter gevoel van grip aan de voorkant in bochten.

Langere swingarm met hoge stijfheid: verhoogde stabiliteit, sportieve wendbaarheid

Aansluitend op de grotere stijfheid en het compactere ontwerp van het nieuwe frame, is de TRACER 9 uitgerust met een volledig opnieuw ontworpen lichtgewicht aluminium swingarm die in de buitenste constructie van het frame draait, in tegenstelling tot de externe scharnierpunten van het vorige model. Hoewel het ontwerp qua uiterlijk lijkt op dat van de 2021 MT-09, is de swingarm op de TRACER 9 in feite 60 mm langer, wat een wielbasis van 1.500 mm oplevert: dezelfde als de vorige Tracer 900.

Volledige bagage capaciteit voor 3 koffers: meer flexibiliteit en veelzijdigheid

Om zijn veelzijdigheid en mogelijkheden voor toertochten te optimaliseren, is het nieuwe model ontworpen om plaats te bieden aan in totaal drie harde koffers, waardoor de TRACER 9 kan worden gebruikt met elke combinatie van zijkoffers en een topkoffer. De zijkoffers maken gebruik van het ‘Floating Stay’-systeem om de stabiliteit bij hoge snelheden te verbeteren en de beweging van de bagage op de motorfiets te beperken. Een handgreep met wikkelontwerp uit één stuk vergemakkelijkt de bevestiging van een topkoffer. Met zijn lagere gewicht en grotere sterkte kan het geheel nieuwe chassis een totaal laadvermogen van rijder en bagage van 193 kg aan, een toename van 7%.

Toonaangevende elektronische rijhulpsystemen: 6-assige IMU voor ultieme controle

Oorspronkelijk ontwikkeld voor de R1 en nog nooit eerder beschikbaar in de Yamaha Sport Touring-categorie: Yamaha’s 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) meet constant de versnelling van de TRACER 9 in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine beweegt over de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as (yaw).

Sinds de introductie op de R1 in 2015 is deze 6-assige IMU verder ontwikkeld. De eenheid op de nieuwe TRACER 9 is nu 50% kleiner en 40% lichter. Deze hightech IMU stuurt constant gegevens naar de ECU die alle gegevens in real time berekent en in feite het Traction Control Systeem (TCS) van de nieuwe TRACER aanstuurt, naast het Slide Control Systeem (SCS), het LIFt Control systeem (LIF) voor het voorwiel en het Brake Control (BC) systeem.

Traction Control Systeem (TCS)

Als er tijdens het accelereren mogelijk verlies van grip van de achterband wordt waargenomen, laten de gegevens van de IMU de ECU weten dat de hellingshoekgevoelige TCS moet worden geactiveerd en dat de aandrijfkracht tijdelijk moet worden beperkt totdat het slippen van het achterwiel geëlimineerd is. Dit intelligente systeem grijpt in op drie toenemende niveaus naarmate de hellingshoek toeneemt. Dit biedt de bestuurder van de TRACER 9 meer vertrouwen bij acceleratie op nat of glad wegdek.

Slide Control Systeem (SCS)

Wanneer gegevens van de IMU voorspellen dat de achterband zijwaarts zal verschuiven, past de ECU de vermogensniveaus hierop aan totdat volledige stabiliteit verzekerd is. De SCS kan worden ingesteld op één van drie interventieniveaus en kan indien nodig worden uitgeschakeld.

LIF Control systeem voor het voorwiel

LIF stelt de rijder in staat om een hoge mate van controle over het chassis te behouden tijdens agressieve acceleratie door de snelheid van het voorwiel aan te passen wanneer de acceleratie wordt waargenomen door de IMU. Net als bij de SCS heeft het LIF-systeem drie selecteerbare interventieniveaus en kan de bestuurder er ook voor kiezen om het systeem uit te schakelen.

Drie modusinstellingen voor TCS/SCS/LIF

Om het hele systeem begrijpelijk en gebruiksvriendelijk te houden, zijn er drie modusinstellingen beschikbaar voor de bestuurder van de TRACER 9. In modus 1 zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 1. Dit is het laagste interventieniveau dat ontworpen is voor sportief en agressief rijden. Wanneer modus 2 geselecteerd is, zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 2. Dit biedt gematigde interventie die geschikt is voor een breed scala aan verschillende omstandigheden. Ten slotte is er modus 3, een optie voor handmatige instelling waarmee de rijder elke combinatie kan kiezen uit de 3 TCS-instellingen, 3 SCS-instellingen en uitschakeling, en 3 LIF-instellingen en uitschakeling. In totaal zijn er dus 48 verschillende combinaties mogelijk.

Brake Control (BC) systeem

De TRACER 9 is ook uitgerust met een Brake Control (BC) systeem met 2 modi, dat zorgt voor extra chassisstabiliteit tijdens noodremsituaties. De gegevens van de IMU worden constant geanalyseerd en wanneer de bestuurder overmatige druk op de remhendel uitoefent voor de voor- of achterrem, wordt de druk automatisch gemoduleerd door het BC-systeem.

De bestuurder kan uit twee modi kiezen: BC1 is de standaardmodus met actieve ABS, die voorkomt dat het wiel blokkeert tijdens een noodstop in een situatie waar rechtop, rechtuit wordt gereden. Ingesteld op BC2 biedt het systeem een nog hoger interventieniveau door de remdruk te regelen wanneer de IMU merkt dat het chassis waarschijnlijk instabiel wordt in situaties zoals plotseling remmen in het midden van een bocht.

Yamaha D-Mode: vier rijmodi voor elke situatie

Yamaha D-Mode biedt de TRACER 9-rijder in totaal vier rijmodi voor de meest uiteenlopende Sport Touring-rijsituaties, één meer dan het vorige model. Modus 1 geeft een scherpere en agressievere motorrespons, modus 2 is de allroundinstelling voor verschillende situaties, modus 3 levert een zachter karakter op dat ideaal is voor ontspannen rijden en de nieuwe modus 4 is perfect voor rijden in nat weer.

Cruise control: maakt langere ritten aangenamer

De TRACER 9 is nu standaard uitgerust met cruise control, die vergelijkbaar is met het systeem van het vorige GT-model. Hierdoor worden langere ritten nog aangenamer en leuker.

De cruise control kan worden geactiveerd wanneer wordt gereden met een snelheid van 50 km/h of meer in de 4e versnelling of hoger. Zodra een snelheid geselecteerd is, kan deze omhoog en omlaag worden aangepast in stappen van 2 km/h met één druk op de schakelaar of door de schakelaar ingedrukt te houden. Het systeem kan onmiddellijk worden gedeactiveerd door de remmen of de koppeling te bedienen of door de handgreep naar voren te draaien bij een gesloten gashendel.

Nieuw brandstofsysteem: grotere actieradius van ruim 350 km met sterkere prestaties

Een andere belangrijke verandering voor 2021 is het geheel nieuwe brandstoftoevoersysteem van de TRACER 9 met brandstofinjectoren die aan de gasklepzijde zijn gemonteerd, terwijl ze voorheen rechtstreeks op de cilinderkop waren bevestigd. Samen met een nieuwe lichtgewicht interne motorconstructie, verhoogt het nieuwe brandstofontwerp het verbrandingsrendement. Dit helpt het brandstofverbruik met 9% te verlagen, waardoor deze Sport Touring met een brandstoftank van 18 liter een grotere actieradius heeft van ruim 350 km, zonder het extra gewicht van een grotere brandstoftank.

APSG ride-by-wire gasklep: verbeterd gevoel en betrouwbaarheid

De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de TRACER 9 profiteert van zeer geavanceerde voor de R1M ontwikkelde technologie in de vorm van een nieuwe Accelerator Position Sensor Grip (APSG). Dit ride-by-wire gasklepsysteem draagt bij aan het lagere totale gewicht van de motorfiets en zorgt voor een verbeterd gevoel en meer betrouwbaarheid.

Nieuwe, efficiëntere inlaat en uitlaat: minder gewicht, meer spanning!

Het specificatieblad van elke motorfiets kan veel vertellen over de manier waarop de motorfiets gaat presteren, maar cijfers alleen geven niet het hele verhaal. De CP3-motor staat bekend om zijn geweldige mix van lineair koppel en een geweldig uitlaatgeluid. De ontwerpers van Yamaha hebben veel moeite gedaan om de hele TRACER 9-rijervaring bij elke snelheid nog spannender en opwindender te maken.

De TRACER 9 is uitgerust met een nieuwe uitlaat met 1,5 kamer en dubbele uitlaatpijpen. Samen met opnieuw ontworpen roestvrijstalen uitlaatpijpen weegt de complete uitlaat 1.400 gram minder dan voorheen, wat het zwaartepunt aanzienlijk verbetert voor nog wendbaarder rijgedrag.

Verfijnde transmissie met verbeterde A&S-koppeling: beter gevoel, soepeler schakelen

De TRACER 9 is uitgerust met iets hogere overbrengingsverhoudingen in de 1e en 2e versnelling die passen bij het hogere koppel van de nieuwe motor bij lagere toerentallen. Voor soepeler schakelgedrag is bovendien de schakelvork opnieuw ontworpen. Ook de Assist & Slipper-koppeling is herzien, door onder meer gebruik te maken van nieuw materiaal voor de frictieplaten. Bovendien zorgt de gewijzigde nokkenashoek dat de gashendel lichter te bedienen is, met nog soepeler chassisgedrag tijdens het terugschakelen voor een soepelere, veiligere en plezierigere rit.

Modelspecifieke motorsteunen: verhoogde stabiliteit bij volledige belasting

Terwijl het algehele ontwerp van het TRACER 9-frame de nieuwe MT-09 als basis gebruikt, hebben de ingenieurs van Yamaha een reeks modelspecifieke componenten ontwikkeld die in belangrijke mate bijdragen aan een uitstekende rechtuitstabiliteit en wendbaarheid in bochten wanneer de motorfiets volledig beladen is.

De modelspecifieke motorsteunen voor de TRACER 9 zijn ontwikkeld door middel van Kanno Hyoka – dat wil zeggen, motorprestaties evalueren op basis van de percepties en feedback van testrijders. Met een dikkere constructie die uniek is voor de TRACER 9, zorgen de linker en rechter motorsteunen en de bovenste motorsteun ervoor dat de rol van de motor als dragend element helpt om een uitstekende stijfheidsbalans te creëren voor optimaal rijgedrag, zelfs met een passagier en drie harde koffers.

Het ontwerp van de volgende generatie: wendbaar, compact en kuipwerk in minimalistische stijl

Met volledig opnieuw ontworpen kuipwerk wil de geheel nieuwe TRACER 9 voortbouwen op het opmerkelijke succes van Europa’s bestverkochte Sport Touring door een nog sportiever, dynamischer en veelzijdiger pakket te bieden.

Er is zeer zorgvuldig nagedacht over de lay-out en vorm van het bagagesysteem voor drie koffers. Het algehele uiterlijk van de zijkoffers en topkoffer is ontworpen om het sportieve en dynamische karakter van de motorfiets te accentueren.

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe TRACER 9 is het ‘pijl’-silhouet dat wordt gevormd door het windscherm, de voorkuip en de brandstoftankafdekking, dat een dynamische en doelgerichte nieuwe aanblik geeft. De compacte nieuwe mono-focus twin-eye LED-koplampen, samen met volledige LED-verlichting en dubbele TFT-meters, versterken het technologisch geavanceerde uiterlijk van de motorfiets en onderstrepen de hoge algemene specificaties van de TRACER 9.

Volledige LED-verlichting: uitstekend zicht met een dynamische nieuwe stijl

De nieuwe ‘verborgen’ mono-focus twin-eye LED-koplampen zijn verzonken in de aerodynamische voorkuip om deze Sport Touring van de volgende generatie een gedurfde en onderscheidende nieuwe look te geven die het echt dynamische en sportieve karakter van deze motorfiets benadrukt. De ene LED-koplampeenheid projecteert het dimlicht terwijl de andere het grootlicht projecteert. Ze zijn ontworpen om uitstekende voorwaartse verlichting te bieden met een gelijkmatige lichtspreiding die zachter is aan de randen, waardoor het licht aangenamer is voor de ogen van de motorrijder. Het dynamische nieuwe uiterlijk is ook voorzien van dubbele LED-contourverlichting die de imposante aanwezigheid van de TRACER 9 versterkt.

Het geheel nieuwe LED-achterlichtontwerp is typisch TRACER en heeft speciaal gesneden binnenlenzen die een zachter achterlicht en remlicht geven met een driedimensionaal effect om de ultramoderne stijl van de motorfiets te onderstrepen. De volledige LED-verlichting wordt compleet gemaakt met compacte en lichtgewicht LED-knipperlichten.

Dubbel 3,5 inch kleuren TFT-instrumentenpaneel: duidelijke en overzichtelijke informatie

Het geheel nieuwe dubbele, multifunctionele TFT-instrumentenpaneel van 3,5-inch geven gegevens extreem duidelijk weer en beschikken over een intuïtieve gebruikersinterface die de kritieke motorloopinformatie scheidt van de functionele operationele informatie.

Belangrijke informatie over de motorloop is op het linkerscherm te zien, waaronder een meerkleurige toerenteller in de vorm van een staaf die van kleur verandert naarmate het toerental stijgt, plus een digitale snelheidsmeter, brandstofmeter, versnellingsindicator en TCS-modusindicator. Het linkerscherm kan worden overgeschakeld naar de TCS-modus en het instellingsdisplay, waarmee de rijder de gewenste interventiemodus voor de elektronische rijhulpsystemen kan selecteren. Het rechterscherm daarentegen is opgesplitst in vier afzonderlijke delen, elk met een variëteit aan informatie, zoals de kilometerteller, dagteller 1 en 2, temperatuur en meer.

Ultralichte Yamaha SpinForged-velgen: meer wendbaarheid en lichtere bestuurbaarheid

De 10-spaaks SpinForged-velgen en assen met grote diameter die op de nieuwe TRACER 9 zijn gemonteerd, zijn 700 gram lichter dan voorheen. Deze aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht levert een positieve bijdrage aan het wendbare rijgedrag, de lichte besturing en de responsieve vering van deze motorfiets.

Optimale veringsinstellingen: souplesse, stabiliteit en comfort

De nieuwe, hoogwaardige 41 mm voorvork van de TRACER 9 is volledig verstelbaar en kan snel worden afgesteld op de rijomstandigheden en belasting. De voorvork is 30 mm korter dan het vorige ontwerp, om te passen bij de onderste stuurbuis van het CF-gegoten frame.  

De achterwielophanging is voorzien van een instelbare achterschokdemper en beschikt over een nieuw stangenstelsel, dat opnieuw ontworpen is voor meer ruimtebesparing en om te passen bij het herziene ontwerp van het frame en de swingarm.

Imponerende zitpositie: aan te passen aan verschillende rijders en rijsituaties

De ruime en imponerende zitpositie van de TRACER 9 zorgt voor het hoogste niveau van comfort en de ergonomie kan eenvoudig worden aangepast aan bestuurders met een verschillende lichaamsbouw of rijstijl. Het nieuw ontwikkelde zadel van de bestuurder is 15 mm lager gemonteerd dan het vorige model en is eenvoudig en zonder gereedschap in twee hoogten te verstellen. Verdere wijzigingen in de ergonomie kunnen worden gedaan door de voetsteunen 15 mm omhoog of omlaag te verstellen. Ook de stuurpositie kan 9 mm naar voren en 4 mm omhoog worden verplaatst door de richting van de stuurklemmen om te draaien, wat in totaal 8 verschillende zitposities oplevert.

Groter volledig verstelbaar windscherm: meer comfort, minder vermoeidheid

Voor betere bescherming tegen de wind en minder vermoeidheid door het zogenaamde ‘beuken van de wind’ tijdens langere ritten, is de TRACER 9 uitgerust met een groot scherm dat in totaal 50 mm kan worden versteld in 10 stappen van 5 mm. Compacte en lichtgewicht beschermkap op het stuur helpen de motorrijder ook beschermen tegen weer en wind.

Voorrem met radiale hoofdcilinder als bij de R1: meer vermogen met lineaire controle

De TRACER 9 is gebouwd volgens extreem hoge standaardspecificatie. Het geheel nieuwe model voor 2021 is de eerste Yamaha Sport Touring ooit die is uitgerust met een voorrem met een radiale hoofdcilinder zoals op de R1. Dit hightech remsysteem van supersportklasse, vervaardigd door Nissin, heeft een zuiger die evenwijdig aan de slag van de remhendel beweegt. Dit zorgt voor een meer lineair remgevoel en geeft de rijder een grotere mate van controle.

Nieuwe Battlax T32-banden: uitstekende prestaties op nat en droog wegdek

Yamaha en Bridgestone hebben gezamenlijk de nieuwe Battlax T32 Sport Touring-banden ontwikkeld, speciaal voor de TRACER 9. De ontwikkelingsdoelen waren om een nieuwe band te creëren die uitstekende prestaties op nat en droog wegdek kon bieden, samen met uitstekende duurzaamheid en sterke prestaties op rechte stukken; stuk voor stuk kwaliteiten die passen bij het veelzijdige karakter van deze nieuwe Sport Touring. De combinatie van een 120/70ZR17 voor en een 180/55ZR17 achter zorgt voor goede feedback met een nauwkeurig gevoel. Daardoor kan de motorrijder op de TRACER 9 genieten van ultieme sportieve veelzijdigheid, wat voor weer het ook is.

TRACER 9

Nieuwe kenmerkenBerijders voordeel
Nieuw 890 cc motorblokMeer cc zorgt voor een aanzienlijke toename van vermogen en koppel over het hele toerenbereik of een opwindende acceleratie. Lager gewicht voor eenvoudiger gebruik. Conform EU5
Geheel nieuw CF-gegoten aluminium Deltabox chassisLichtere en sterkere CF-gegoten constructie voor wendbaarder bochtenwerk. Verhoogde wielbasis zorgt voor rechtlijnige stabiliteit bij hogere snelheden en bij volledige belading
Volledige bagage capciteit voor 3 koffersVolledig uitgerust voor harde zijkoffers en een topkoffer voor ultieme veelzijdigheid. Het totale laadvermogen inclusief berijder/passagier nam toe met 7% tot 193 kg
6-assige IMU plus hellings-gevoelige rijhulpmiddelenGeavanceerde technologie die de hoogste mate van bestuurbaarheid biedt in wisselende weers- en oppervlakteomstandigheden. 3 modi voor elke rijstijl
Ontwerp en styling van de volgende generatieCompact en modern ontwerp met uitstekende bescherming tegen weer en wind. Perfecte mix van sportstijl met touringfunctionaliteit
Volledige LED-verlichtingVerborgen en aparte lage/hoge LED-koplampen met dubbele LED-positielichten om te zien en gezien te worden. Volledig LED-knipperlicht en achter/rem voor een ultramoderne, kenmerkende TRACER-stijl
Kleuren 3,5-inch TFT instrumentenpaneelIntuïtief ontwerp met duidelijk weergegeven informatie stelt de berijder in staat om snel te controleren met minimale afleiding
Lichtgewicht SpinForged-velgenUltralichte nieuwe velgen – lager onafgeveerd gewicht voor een wendbaarder rijgedrag en een responsievere vering
Verstelbare veringVolledig instelbare 41 mm USD voorvork met hoge specificaties en instelbare achterschokdemper zorgen voor een optimale chassisafstelling voor verschillende rijstijlen en ladingen
Aanpasbare ergonomieNieuw zadel met 2 standen biedt 15 mm gereedschapsloze hoogteverstelling. Voetsteunen berijder 15 mm omhoog / omlaag verstelbaar en stuurklem kan worden omgekeerd om een ​​alternatieve positie te bieden voor verschillende lichaamsbouw en voorkeuren
Radiale hoofdremcilinderDe radiale hoofdremcilinder van het type R1 levert lineair remvermogen met de hoogste mate van beheersbaarheid

Technische kenmerken

  • Nieuwe 890 cc inline driecilinder met 4 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
  • Lager gewicht en meer vermogen bij elk toerental
  • 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
  • 4 pk meer maximaal vermogen
  • Lichter en sterker CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
  • Totale gewichtsvermindering van 2 kg voor meer wendbaarheid
  • Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
  • Styling van de volgende generatie, perfecte mix van sportieve stijl en mogelijkheden voor toertochten
  • Volledige LED-verlichting met verborgen koplampen en kenmerkend TRACER-achterlicht
  • Verfijnde A&S-koppeling
  • Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU: voor het eerst op een Yamaha Sport Touring
  • Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIF met drie interventiemodi
  • ABS en Brake Control (BC) systeem
  • Yamaha D-MODE met 4 schakelbare rijmodi
  • Nieuwe ultralichte SpinForged 17-inch 10-spaaks velgen
  • Volledig verstelbare KYB® 41 mm upside-down voorvork met geoptimaliseerde instellingen
  • Verstelbare KYB®-achterschokdemper met herziene instellingen en nieuw stangenstelsel
  • Dubbel kleuren 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
  • Voorrem met radiale hoofdcilinder, 298 mm dubbele remschijven

Kleuren, beschikbaarheid en prijs van de TRACER 9

De nieuwe TRACER 9 zal verkrijgbaar zijn in twee nieuwe kleuren. Redline is een gedurfde, felrode afwerking die het sportieve karakter van de motorfiets aanvult, terwijl Tech Kamo een groengrijze tint heeft die een krachtige en volwassen uitstraling creëert die de mogelijkheden van de motorfiets op lange afstanden weerspiegelt.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

De gloednieuwe TRACER 9 GT: standaard met ultieme specificaties

De nieuwe TRACER 9 GT is het model met de hoogste specificaties in Yamaha’s 2021 Sport Touring-lijn. Dit topmodel beschikt over een reeks geavanceerde technologieën en aanvullende uitrusting die een nog luxueuzere rit bieden voor elke klant die het ultieme Sport Touring-pakket nodig heeft.

Harde zijkoffers: extra functionaliteit met stijl

De TRACER 9 GT wordt standaard geleverd met compleet nieuwe harde koffers, wat betekent dat de motorfiets vanaf dag één klaar is voor de Roads of Life. Elke koffer is groot genoeg voor een integraalhelm en is gemonteerd op het robuuste stalen subframe van de motorfiets via een volledig zwevend dragersysteem dat wind of door het oppervlak veroorzaakte trillingen absorbeert om een natuurlijk rijgevoel te geven. Met gekleurde zijpanelen die passen bij de afwerking van de motorfiets voor een volledig geïntergreerd uiterlijk.

Elektronisch geregelde KYB-vering: ultiem comfort met precies gevoel

Yamaha en KYB hebben gezamenlijk het elektronisch gestuurde semi-actieve veersysteem van de TRACER 9 GT ontwikkeld dat het ultieme rijcomfort combineert met een nauwkeurig weggevoel. Officieel bekend als het KYB Actimatic Damper System (KADS), biedt deze zeer geavanceerde wielophanging een veel breder scala aan dempingskrachten dan conventionele wielophangingen. Het veersysteem kan onmiddellijk reageren op wisselende rijomstandigheden om een optimaal rijgedrag te bereiken.

Het gebruik van dit semi-actieve veersysteem is mogelijk dankzij de nieuwe IMU van de motorfiets, die samenwerkt met de ECU en de Hydraulische Unit (HU) en de Suspension Control Unit (SCU) om de optimale veringsinstellingen te berekenen onder alle rijomstandigheden: snel of langzaam, nat of droog, vlak of hobbelig, met of zonder passagier.

Het voordeel van het solenoïdesysteem is dat het extreem snel dempinginstellingen kan aanpassen en zowel kleine als grote wijzigen aankan. Door constant de 6-assige gegevens te analyseren en te berekenen, kan de IMU de ECU een signaal geven om de dempingsinstellingen aan te passen om het chassis stabiel te houden bij elke snelheid. Op deze manier vormt het KADS een aanvulling op de vaardigheden van de rijder om een meer lonende en plezierige Sport Touring-ervaring te garanderen.

KADS kan in twee modi worden gebruikt: A-1 is de sportmodus, die is ontworpen om een strakke en snel reagerende vering te bieden bij hoge snelheden op droge wegen, maar die ook geschikt is voor natte omstandigheden. Het systeem kan worden overgeschakeld naar de A-2-modus, die ontworpen is om soepeler en comfortabeler te rijden op ruigere of oneffen oppervlakken. Deze modus is daarmee de ideale keuze voor langere en meer ontspannen ritten.

Quick Shift Systeem (QSS) voor op- en terugschakelen: soepeler en sneller schakelen

Om te kunnen schakelen zonder koppeling is de TRACER 9 GT uitgerust met een nieuw Quick Shift Systeem (QSS). Een sensor op de schakelstang detecteert beweging in het schakelpedaal en de ECU vermindert het aandrijfkoppel naar de transmissie om soepel en snel schakelen mogelijk te maken, zowel bij op- als terugschakelen.

LED-bochtverlichting: verhoogd zicht met minder vermoeidheid van de motorrijder

De TRACER 9 GT is uitgerust met een zeer geavanceerd intelligent bochtverlichtingssysteem dat geprogrammeerd is om de weg vooruit te verlichten wanneer de IMU merkt dat de machine meer dan 7º overhelt en de snelheid minstens 5 km/h bedraagt.

Een belangrijk kenmerk van dit ontwerp voor LED-bochtverlichting is dat de snelle berekeningen en verwerkingskracht van de IMU het systeem in staat stellen om de helderheid van de bochtverlichting te verhogen naarmate de hellingshoek toeneemt. Dit biedt de berijder die ’s nachts onderweg is een duidelijk gezichtsveld. De TRACER 9 GT is pas de tweede Yamaha na de FJR1300AE die bochtverlichting heeft. In tegenstelling tot het systeem van de FJR, dat bestond uit drie LED-lampen aan weerszijden van de voorkuip, bestaat het ontwerp van de TRACER 9 GT uit een enkele LED boven elk van de twee lampen voor contourverlichting.

Handgreepwarmers: rijcomfort voor elk seizoen

Door de kou kunnen de handen van de motorrijder koud en onaangenaam aanvoelen, zelfs op een koele zomerdag. De handgreepwarmers van de TRACER 9 GT kunnen met behulp van een scrollwiel nauwkeurig worden afgesteld op één van tien instellingen om de optimale temperatuur te bereiken. De speciaal gevormde grepen zijn voorzien van dunner rubber dat een efficiënte warmteoverdracht mogelijk maakt om de handen altijd warm te houden, ongeacht het weer.

Speciale kleuren en graphics: premium look-and-feel

De premium TRACER 9 GT is niet alleen verkrijgbaar in dezelfde kleuren als het standaardmodel, maar wordt ook aangeboden in een exclusieve Yamaha Icon Performance-afwerking. Deze afwerking is geïnspireerd op de Yamaha R1M, de motorfiets die pionierde met veel van de geavanceerde elektronische technologie die ook te vinden is op deze hoogwaardige Sport Touring.

Beschikbaarheid

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

TRACER 9 GT

Nieuwe kenmerkenBerijders voordeel
Harde zijkoffersExtra veelzijdigheid voor elke reis, geschikt voor een integraalhelm. Volledig zwevend dragersysteem zorgt voor een soepele rit bij volle belading
KYB electronisch geregelde  veringHet semi-actieve KADS-ophangingssysteem levert ultieme chassisprestaties voor sportieve behendigheid en toercomfort
op- en terugschakelen QSSSoepeler en sneller schakelen zonder koppeling, op en neer door de transmissie
LED-bochtverlichtingKrachtige naadloze verlichting voor beter zicht en minder vermoeidheid ’s nachts
Speciale kleuren en graphicsPremium uiterlijk en verhoogde trots bij bezit

Note van de redactie: Voor het verzekeren van een Yamaha Tracer 9 of Tracer 900 GT bent u bij ons aan het juiste adres. Een Yamaha verzekeren doet u via Combi Motors Verzekeringen.

De nieuwe Triumph Tiger 850 Sport

TOEGANKELIJKHEID  GERICHT OP DE WEG

AVONTUURLIJKE VEELZIJDIGHEID

De introductie van de perfecte combinatie van een toegewijd Tiger driecilinder blok, afgestemde hoog gespecificeerde onderdelen en technologie voor (dagelijks) gemakkelijke rijeigenschappen.

Ontwikkeld op basis van het nieuwste generatie Tiger-platform, met de dynamische houding en wendbaarheid waar de Tiger om bekend staat, gecombineerd met ‘op maat gemaakte’ prestaties en specificaties, ontworpen om een nog hanteerbaarder, toegankelijker en intuïtiever op de weg gericht avontuurlijk rijgedrag te leveren.

ALLES VAN DE LAATSTE GENERATIE TIGERS:

  • Een opwindend, toegankelijk driecilinder motorkarakter en responsieve prestaties, met innovatief T-Plane triple crank.
  • Benchmark-setting voor wendbaar en dynamisch rijgedrag.
  • Overheersende houding en stijl.
  • 2 jaar onbeperkte kilometergarantie en een toonaangevend onderhoudsinterval van 16.000 km

AFGESTEMD OP NOG HANTEERBAARDERE EN TOEGANKELIJKE RIJEIGENSCHAPPEN:

  • Standaard uitgerust met onderdelen en technologie met hoge specificaties. Inclusief:
  • Brembo Stylema remmen, met dubbele 320mm schijven.
  • Marzocchi upside down cartridge voorvork en gasdrukregelbare, preload instelbare  RSU achtervering.
  • 5″ TFTdisplay.
  • Road- en Rain rijmodi, voor gasklep- en traction control regeling.
  • Volledige  LED-verlichting, inclusief onderscheidend dagrijlicht (DRL)
  • Slip & assist koppeling
  • Verstelbaar scherm
  • ABS en schakelbare traction control
  • Twee spannende nieuwe eigentijdse Tiger 850 Sport kleurenschema’s, met een categorie-leidend niveau van eersteklas afwerking en detaillering.
  • 60+ originele Triumph-accessoires, voor stijl en veiligheid, inclusief bagage.
  • De meest toegankelijke Tiger in het assortiment, vanaf BE: € 11.550,- en              NL: € 12.950,-

VANAF EIND JANUARI VERKRIJGBAAR BIJ ONZE DEALERS

EXCLUSIEF 850 DRIECILINDER BLOK

De nieuwe Tiger 850 Sport heeft dezelfde innovatieve T-plane krukas van de nieuwste generatie Tiger 900, met zijn eigen unieke 850 geluid. De nieuwe 850 is ontworpen voor een meer toegankelijke en beheersbare levering van bruikbaar vermogen en koppel en biedt een verbeterde allround, gemakkelijk te rijden veelzijdigheid voor woon-werkverkeer, touren of gewoon voor plezier in het weekend.

De T-plane krukas en zijn 1-3-2 ontstekingsvolgorde geven de 850 triple een uitstekende wendbaarheid bij lage toerentallen, wat zich vertaalt in een verbeterde verbinding tussen de rijder, het vermogen op het achterwiel en in responsieve en intuïtieve rijprestaties op de weg. Deze nieuwe en unieke motorconfiguratie heeft een ongelooflijk onderscheidend geluid, met de gasresponse en het gevoel van een tweecilinder, gecombineerd met de rijke en responsieve koppelafgifte van een driecilinder in het midden- en in het topgebied.

Het topvermogen komt op 85 pk bij 8.500 tpm en het piekkoppel is 82 Nm bij 6.500 tpm, met een soepele en lineaire vermogens- en koppelafgifte vanaf lage toerentallen en over het hele toerentalbereik.

Het reactievermogen van het blok wordt aangevuld door de slip- en assistkoppeling, die de inspanning voor het inknijpen van de koppelingshendel vermindert en extra comfort biedt op zowel lange ritten als in de stad.

In Europa is een voor dealers geschikte A2-rijbewijs kit verkrijgbaar, die een speciale APS-gashendel en motorafstelling bevat. Het volledige vermogen kan eenvoudig door de dealer worden hersteld zodra de rijder zijn volledige rijbewijs heeft behaald.

HOGE SPECIFICATIE ONDERDELEN  

De nieuwe Tiger 850 Sport is voorzien van een specifiek, hoogwaardig chassis en uitrustingspakket, specifiek afgestemd op de veelzijdigheid en toegankelijkheid van de nieuwe Tiger 850 Sport. Van de toonaangevende Brembo Stylema-remmen tot de hoogwaardige Marzocchi-vering, het instelbare scherm en het uitgebreide elektronicapakket, met 5″ TFT-display, volledige LED-verlichting, 2 rijmodi, ABS en schakelbare traction control, is de nieuwe Tiger 850 Sport geoptimaliseerd voor toegankelijk, op de weg gericht avontuur.

Brembo Stylema remmen
De Tiger 850 Sport is voorzien van de toonaangevende Brembo Stylema®-remmen voor een superieure remkracht. Dit zijn lichte, compacte, zorgvuldig gevormde en goed presterende remklauwen, met minder volume rond de zuigers en remblokken, waardoor de interne ruimte die door de remvloeistof wordt ingenomen, wordt verminderd en een directere remrespons wordt geleverd. Een grotere luchtstroom rond de remblokken helpt de remklauwen ook om sneller te koelen.

Hoge specificatie Marzocchi vering

De Tiger 850 Sport heeft een hoogwaardige set-up van de vering, met hoogwaardige Marzocchi voor- en achtervering. 45 mm dikke Marzocchi upside down cartridge voorvork, met een veerweg van 180 mm, gecombineerd met een monoshock achterwielophanging met een manueel instelbare preload en een veerweg van 170 mm, voor een sportieve en toch comfortabele rit.

KLASSEBEPALENDE ERGONOMIE  

Met een smal zadel, een ergonomisch geoptimaliseerde voetsteunpositie en een in hoek verstelbaar stuur heeft de nieuwe Tiger 850 Sport een comfortabele rechte zitpositie die is ontworpen voor een hoge mate van vertrouwen en controle voor de rijder, zowel bij stilstand als tijdens het rijden. Hij beschikt ook over een ingebouwd, eenvoudig in twee standen verstelbaar zadelhoogtemechanisme, waardoor de rijder de hoogte van het zadel met 20 mm kan aanpassen aan de gewenste instelling.

De Tiger 850 Sport is uitgerust met een grote brandstoftank van 20 liter en een verstelbaar scherm, waardoor de Tiger 850 Sport een superieure windbescherming biedt met een eenvoudige, met één hand te bedienen verstelling.

Lichtgewicht modulair frame

Met het modulaire frame  van de nieuwe generatie Tiger is het aluminium achterframe met bouten bevestigd aan het hoofdframe evenals de passagiers voetsteunen. Deze nieuwe combinatie van een lichtgewicht blok, hoog gespecificeerde vering en premium Brembo remmen, verzekeren exeptionele rijeigenschappen in alle rijomstandigheden.

HOGE SPECIFICATIE TECHNOLOGIE

De nieuwe Tiger 850 is standaard uitgerust met  hoge specificatie technologie, geselecteerd voor gebruiksvriendelijkheid, vertrouwen en veiligheid tijdens het rijden.  

5″ volledig TFT-display

De Tiger 850 Sport heeft een hoog contrast 5″ volledig TFT-display, voor een uitstekende zichtbaarheid in alle lichtomstandigheden. Belangrijke informatie wordt op een duidelijke en intuïtieve manier aan de rijder gepresenteerd.

Twee rijmodi

De twee rijmodi, Road en Rain, stellen de gasresponse en de traction control in voor een betere controle in alle rijomstandigheden. De traction control is schakelbaar en kan desgewenst onafhankelijk via de instrumentmenu’s worden gedeactiveerd.

Volledige LED-verlichting

De koplamp, het achterlicht en de richtingaanwijzers van de Tiger 850 Sport zijn voorzien van LED’s voor een onderhoudsvrije actieve veiligheid. De koplamp is voorzien van de kenmerkende DRL-voor verbeterde zichtbaarheid in alle lichtomstandigheden.

12V-aansluiting

De Tiger 850 Sport is ook uitgerust met een 12V-aansluiting waarmee mobiele apparaten tijdens het rijden kunnen worden opgeladen.

HERKENBARE TIGER UITSTRALING

Met alle toonaangevende afwerkingsniveaus en details van de nieuwste generatie Tiger, is de nieuwe 850 Sport verkrijgbaar in twee spannende lakvarianten: Graphite en Diablo Red.

of Graphite en Caspian Blue, elk met eigentijdse nieuwe Tiger 850 Sport grafische details.

GEMAAKT OM TE PERSONALISEREN

Voor de nieuwe Tiger 850 Sport is een reeks van meer dan 60 originele Triumph-accessoires beschikbaar, die gelijk met de motorfiets zelf zijn ontworpen om een naadloze integratie te garanderen en die voldoen aan dezelfde strenge normen op het gebied van productiekwaliteit en afwerking.

Er zijn twee baggage opties beschikbaar, beide gemaakt in samenwerking met Givi, met de Trekker zijwaarts openende koffers met 52 liter dubbele helm topkoffer, en de Expedition

aluminium koffers die aan de bovenkant openen, met bijpassende 42 liter topkoffer. Daarnaast biedt het Tiger 850 Sport accessoireprogramma opties voor extra comfort, bescherming, mogelijkheden, stijl en veiligheid. Voor nog meer zekerheid wordt het volledige assortiment originele Triumph-accessoires geleverd met de Triumph-garantie van 2 jaar met onbeperkt aantal kilometers.

Note van de redactie: Voor het verzekeren van een Triumph Tiger 850 Sport bent u bij Combi Motors aan het juiste adres! We maken graag een vrijblijvende offerte voor u!

Yamaha MT-09 2021: Premiumspecificaties en exclusieve afwerking

The Dark Side of Japan

Sinds 2013 is de Dark Side of Japan de inspiratie voor de ontwikkeling van Yamaha’s MT-modellen, die Europa’s sensatiezoekende rijders een compleet nieuw niveau van opwinding en dynamiek hebben gebracht. Ontworpen en gebouwd door mensen voor wie alles draait om motorfietsen, hebben Yamaha’s MT-modellen hun eigen dynamische Hyper Naked-categorie gecreëerd en een groot aantal rijders kennis laten maken met een nieuw soort ervaring op twee wielen.

Met hun koppelrijke motorprestaties, wendbare rijgedrag en pure naked uitstraling, is elke MT ontworpen om een sportieve, opwindende en aangename rit te bieden die de passie voor tweewielers van elke motorrijder versterkt. Met meer dan een kwart miljoen MT’s verkocht in Europa sinds het eerste model zeven jaar geleden op de markt kwam, helpt de Yamaha Hyper Naked-serie om van motorrijden een nog spannendere, toegankelijkere en aantrekkelijkere levensstijl te maken.

Nieuwe MT-09 SP: indrukwekkender, slimmer en exclusiever

Met zijn geheel nieuwe motor en chassis, en een radicaal, nieuw carrosserieontwerp zonder kuipafdekkingen laat deze motorfiets zijn brute en gespierde uiterlijk zien. De 2021 MT-09 is de puurste en meest opwindende Hyper Naked tot nu toe. Maar voor motorrijders die de hoogste specificaties eisen, heeft Yamaha de MT-09 SP gecreëerd: een nog indrukwekkendere, slimmere en exclusievere motorfiets met een stoere supersportafwerking met eersteklas vering.

Speciale SP-kleuren en graphics

De exclusieve nieuwe, door de R1M beïnvloede Icon Performance-kleur van de MT-09 SP heeft een blauw-zwarte kleurstelling in meerdere tinten op de brandstoftank en luchtkanalen. Daardoor krijgt deze Hyper Naked van topklasse een nog stoerder en exclusiever uiterlijk. De hoogwaardige afwerking wordt versterkt met naadloze watertransferprints en de kleuren in supersportstijl benadrukken het pure, sportieve karakter van de motorfiets. Ze onderstrepen de nauwe technologische banden met de R1M: de meest geavanceerde krachtige productiemotor die Yamaha ooit heeft gebouwd.

Cruisecontrolsysteem

Naast de uitgebreide elektronische rijhulpmiddelen op de standaard MT-09 is de premium MT-09 SP ook uitgerust met een cruisecontrolsysteem dat de algehele rijervaring verbetert.

Voor een meer ontspannen rit op de snelweg kunnen SP-rijders ervoor kiezen om dit cruisecontrolsysteem te activeren bij snelheden van minimaal 50 km/h in de 4e versnelling en hoger. Nadat de snelheid is ingesteld, kan deze worden verhoogd in stappen van 2 km/h met één druk op de schakelaar. De snelheid kan ook gestaag worden verhoogd door de schakelaar ingedrukt te houden. De werking van het systeem wordt geannuleerd wanneer de remmen, de koppeling of de gashendel worden gebruikt. De Cruise Control van de SP helpt niet alleen om het rijden van langere ritten te veraangenamen, het is ook een handige functie die rijders kan helpen om zich aan de geldende snelheidslimieten te houden zonder constant op de snelheidsmeter te moeten kijken.

Premium KYB®-voorwielophanging

Met 41 mm buizen met een sterke DLC-coating (Diamond Like Carbon) die zorgt voor een ultrasoepele en responsieve vering, is de hoogwaardige KYB®-voorvork volledig instelbaar voor voorspanning, rebound- en compressiedemping. Zo kan de SP-rijder de ultieme afstelling bereiken voor verschillende rijsituaties. Bovendien is deze ultramoderne voorvork ook uitgerust met verstellers voor lage- en hogesnelheidsdemping voor een nauwkeurige afstelling van de vering.

Öhlins achterschokdemper

Passend bij de hoogwaardige voorwielophanging is de achterwielophanging voorzien van een Öhlins achterschokdemper met premium specificaties. Deze SP-exclusieve achtervering biedt de rijder volledige instelbaarheid voor compressie- en rebound-demping – en is uitgerust met een op afstand verstelbare veervoorspanning die een snelle en eenvoudige instelling mogelijk maakt – deze SP-exclusieve achtervering brengt supersportprecisie naar de Hyper Naked-klasse.

Dubbelgestikt zadel

Het exclusieve dubbelgestikte zadel van de MT-09 SP met zijn contrasterende stiksels is ontwikkeld om elke rijder die op deze premium Hyper Naked stapt, een ongeëvenaard gevoel van eenheid met de machine te geven. De vorm van de zitting en de brandstoftank, naast de algehele ergonomie, zijn ontwikkeld via Kanno Hyoka – dat wil zeggen, motorprestaties evalueren op basis van de percepties en feedback van testrijders. Dit uitputtende proces zorgt ervoor dat het eindproduct de totale rijervaring verbetert.

Swingarm van geanodiseerd geborsteld aluminium

Een ander kenmerk dat exclusief is voor de MT-09 SP is de prachtig afgewerkte swingarm met een speciaal geborsteld en geanodiseerd oppervlak dat perfect past bij het nieuwe Crystal Graphite-frame. Samen met andere unieke details, zoals de gele veer op de Öhlins achterschokdemper en het zwarte aandrijftandwiel, versterkt de swingarm van de SP het premium gevoel en de pure sportieve looks van deze toonaangevende Hyper Naked.

SP-specifieke chassiscomponenten

SP-specifieke kenmerken, zoals het geanodiseerde zwarte stuur en de hendels, de helder getinte remvloeistofreservoirs voor en achter en een zwart aandrijftandwiel onderstrepen nogmaals de status van de MT-09 SP als de meest exclusieve Hyper Naked in zijn klasse.

 

Note van de redactie: Of u nu een nieuwe Yamaha MT-09 SP aan gaat schaffen óf een andere Yamaha; Yamaha verzekeren doet u voordelig en snel bij Combi Motors Verzekeringen!

Suzuki onthult nieuwe kleuren GSX-S750

Suzuki introduceert volgende maand twee nieuwe kleuropties voor de populaire GSX-S750. De naked bike wordt leverbaar in een volledig zwarte uitvoering en een grijs met zwarte variant met opvallende blauwe wielen.

 – Twee nieuwe kleuropties GSX-S750 voor 2021

– Krachtig en gericht op straatgebruik

– Groot GSX-logo op tank van de grijze variant

 Stoer en stijlvol

In de zwarte kleurstelling zijn alle details van de Suzuki GSX-S750 gehuld in een stoere zwarte kleur. De motor krijgt een matzwarte tank, spatbord en onderkuip. Op de onderkuip staat – in tegenstelling tot zijn voorgangers – niet meer het Suzuki-logo. Dit staat nu kleiner op de tank. Hoogglans zwarte wielen en een zwarte voorvork maken het geheel af.

Opvallender is de grijze variant, waarbij subtiel en stijlvol grijs wordt gecombineerd met blauwe details, blauwe wielen en een goudkleurige voorvork. Deze kleurstelling hint naar de succesvolle Suzuki GSX-RR van MotoGP-coureurs Álex Rins en Joan Mir. De tank- en radiatorkappen van de grijze variant zijn bovendien voorzien van een groot GSX-logo, dat doet denken aan het SUZUKI-logo op de GSX-R-modellen.

 Krachtig en rijk uitgerust

De viercilinder met 749 cc is afgeleid van de motor uit de GSX-R750. Bij de GSX-S750 is de afstelling alleen meer gericht op straatgebruik. Met 84 kW (114 pk) bij 10.500 toeren is de GSX-S750 nog altijd enorm krachtig.

Standaard is elke GSX-S750 rijk uitgerust. Zo beschikt de motorfiets over een LCD-dashboard, een Upside down-voorvork van KYB en Nissin-vierzuiger radiale remklauwen vóór. Uiteraard is de GSX-S750 uitgerust met geavanceerde assistentiesystemen, waaronder tractiecontrole met drie instellingen, ABS en het Easy Start System. Ook Low RPM Assist, dat wegrijden vergemakkelijkt, is standaard.

Beschikbaarheid

De nieuwe kleuren van de Suzuki GSX-S750 staan vanaf december bij de Suzuki-dealer. In een later stadium worden de prijzen en accessoires bekendgemaakt.

 

Note van de redactie: Of u nu de Suzuki GSX-S750 in de nieuwe of de oude kleuren heeft, dat maakt niet uit! We helpen u graag met het verzekeren van uw Suzuki!