De nieuwe Honda CB1000R

Model updates: Het vlaggenschip van Honda’s Neo Sports familie toont een strakkere, scherpere en nog agressievere stijl en evolueert verder als de unieke motorfiets die hij is. Je verbindt je smartphone met het nieuwe, gekleurde TFT-instrumentendisplay via het nieuwe Honda Smartphone Voice Control System. Onder het zadel vind je nu een USB-oplaadpoort terug. Naast de standaard CB1000R brengt Honda ook de Black Edition uit, uitgerust met een windscherm, afdekkap voor de passagierszit en een quickshifter. Zoals de naam doet vermoeden, is het een volledig zwarte motorfiets, met enkele aluminium toetsen. Het motorblok van de CB1000R krijgt nieuwe PGM-FI-instellingen en is EURO5-compatibel.Het vlaggenschip van Honda’s Neo Sports familie toont een strakkere, scherpere en nog agressievere stijl en evolueert verder als de unieke motorfiets die hij is. Je verbindt je smartphone met het nieuwe, gekleurde TFT-instrumentendisplay via het nieuwe Honda Smartphone Voice Control System. Onder het zadel vind je nu een USB-oplaadpoort terug. Naast de standaard CB1000R brengt Honda ook de Black Edition uit, uitgerust met een windscherm, afdekkap voor de passagierszit en een quickshifter. Zoals de naam doet vermoeden, is het een volledig zwarte motorfiets, met enkele aluminium toetsen. Het motorblok van de CB1000R krijgt nieuwe PGM-FI-instellingen en is EURO5-compatibel.

  1. Introductie

Het laatste decennium veranderden, net als het motorrijden zelf, ook de verwachtingen van motorrijders ten opzichte van hun machines. Honda deinst er dan ook niet van terug om haar techniek, vakmanschap en “wat als…”-verbeelding toe te passen om motorfietsen te creëren die een nieuwe plaats op de markt meteen kunnen opvullen.

De CB1000R is zo’n motorfiets en werd geïntroduceerd in het kader van een grootschalige modelwijziging in 2018, waarin Honda’s ontwikkelingsingenieurs de hardcore streetfighter-fundamenten van het vorige model opnieuw bekeken en, geleid door retro-industrieel minimalisme, alles stripten waar mogelijk. Het resultaat, ondergebracht onder de banner ‘Neo Sports Café, was de start van een nieuwe fusie tussen sportieve naked en no-nonsense caferacer-inspiratie.

Het opwindende karakter gemixt met een radicaal frisse en visueel verbluffende esthetiek zorgde ervoor dat de herboren CB1000R niet opgaat in de standaard supersports big naked-formule maar meteen opvalt in de massa. De machine doet meer met minder en combineert een onwaarschijnlijke hoeveelheid bruikbaar motorvermogen met de controle van een supersport motor.

2021 HONDA CB1000R

De CB1000R eiste met recht en rede een plaats op in de markt dankzij een opwindend en uitdagend motorkarakter, maar ook dankzij zijn capaciteiten om op allerlei verschillende manieren elke kronkelende achterweg spannender te maken, zij het op esthetisch, emotioneel of technologisch vlak.

In 2020 ontving het model enkele uiterlijke kenmerken en in 2021 volgt een grote stap voorwaarts, zowel wat betreft stijl als op vlak van rijvaardigheid.

  1. Model Overview

Op vlak van uiterlijk ogen de lijnen van de CB1000R agressiever en zijn ze ook meer naar voren gekant, met subtiele details zoals het zichtbare aluminium subframe, radiatorkappen en airbox covers die in een holistische, dynamische harmonie in elkaar overvloeien. Ook de koplamp evolueert in vorm en staat naar achteren gekant. Verfijnde nieuwe wielen vergroten de tentoongestelde technische bekwaamheid verder uit.

Het chassis blijft onaangeroerd maar de motor geniet van gereviseerde instellingen voor het PGM-FI-injectiesysteem waardoor de vermogensaflevering soepeler verloopt. Een nieuw, full-coulour TFT-insturmentendisplay beschikt over het Honda Smartphone Voice Control System en verbindt de smartphone van de rijder met de machine. Onder het zadel bevindt zich nu een USB-oplaadpoort.

De 2021 CB1000R komt in volgende kleurstellingen:

Candy Chromosphere Red

Mat Ballistic Black Metallic

Matt Beta Silver Metallic

2021 HONDA CB1000R

The Black Edition

De CB1000R is een in nuttige schoonheid gehouwen machine. Maar Honda’s ingenieurs gingen enkele stappen verder met de nieuwe Black Edition. Die start op dezelfde productiewijze als de standaard CB1000R maar neemt een zijsprong naar een stemmigere esthetiek, met een handgemaakte en custom uitstraling en extra accessoires.

Behalve enkele machinale aluminium details (op de wielspaken, swingarm, motorcover en stuurklemmen) is alles wat zichtbaar is, zwart: de sierrand van de koplamp, het windscherm, de binnenste vorkbuis, radiatorkappen, airboxcovers (met geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Deep Graphite zwarte verf siert de brandstoftank en de bekleding van het passagierszitje. De quickshifter is deel van het standaardpakket. Een machinaal aangebracht ‘CB’-logo voegt een finishing touch toe.

  1. Belangrijkste elementen

3.1 Styling & uitrusting

  • Agressieve, voorwaarts getilde houding met een scherpere styling over de hele lengte en nieuwe, aluminium gegoten wielen.
  • Honda Smartphone Voice Control System linkt de smartphone van de rijder aan het 5 inch kleuren-TFT-scherm via Bluetooth. USB-oplaadpoort onder het zitje.

Honda’s ‘Neo Sports Café’ designesthetiek gaat niet enkel uit van een voorliefde voor het verleden, maar geeft ook een blik op de toekomst en biedt voldoende ruimte voor variaties op dat thema. De CB1000R staat niet stil en gebruikt het indrukwekkende styling-statement gemaakt in 2018 als springplank naar een volgende stap in 2021. De karakteristieke Neo Sports Café-uitstraling is niet te missen en krijgt extra drama en een agressievere, voorovergebogen houding die diagonaal naar beneden afloopt, rond het opvallende, zwart afgewerkte motorblok. Nieuwe zevenspaaks aluminium gegoten wielen voegen een intrigerende afwerking toe.

De flow overheen de hele lengte straalt harmonie uit: de onmiddellijk herkenbare ronde koplamp huist in een traanvormige omgeving en leunt naar achteren aan de voorvork. De aluminium gepolijste radiatorkappen zijn compacter en leunen in de rijrichting, een designelement dat ook in de airboxcovers terugkomt.

Het volledig opnieuw ontworpen aluminium subframe is afgewerkt in aluminium (in plaats van in het zwart), wat het krachtige minimalisme achteraan accentueert. Als esthetisch detail verkleinde ook de nummerplaathouder.

2021 HONDA CB1000R

De nieuwe uitstraling doet ongetwijfeld hoofden draaien, maar de dagelijkse functionaliteiten werden niet overzien dankzij kenmerken die je reis door het dagelijkse verkeer vergemakkelijken. Zo beschikt de CB1000R over een 5 inch full-colour TFT-display dat vier weergavemogelijkheden voor snelheid en motortoeren vooropstelt – afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de rijder – met daarbovenop een benzinemeter en verbruiksmeter, gekozen rijmodus, motorparameters en een schakelindicator. Bediening via de knoppen op de linkerstuurhelft.

Het geïntegreerde Honda Smartphone Voice Control (HSVC)-systeem linkt de smartphone van de rijder met de motorfiets en maakt stembediening van oproepen, e-mail, muziek en navigatie mogelijk – indien je beschikt over een in de helm geïntegreerde headset. Het HSVC verbindt met het dashboard via Bluetooth. Bediening is ook mogelijk via de knoppen aan de linkerstuurhelft. Onder het zadel bevindt zich nu ook een USB-oplaadpoort om je smartphone op te laden onderweg.

De richtingaanwijzers achteraan zijn met een Emergency Stop Signal (ESS)-functie uitgerust. Bij bruusk remmen gaan de waarschuwingslichten knipperen om andere weggebruikers te waarschuwen dat een noodstop aan de gang is. Het ESS schakelt zich automatisch uit. In plaats van met een timer te werken detecteert het systeem het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent zodoende wanneer uit te schakelen.

3.2 Motorblok

  • Viercilinder afgeleid van de CBR1000RR uitgerust met Throttle By Wire.
  • Gereviseerde PGM-FI-instellingen voor soepele vermogensaflevering en respons.
  • EURO5-compatibel

De 998 cc DOHC-viercilinder produceert een gezonde dosis vermogen en koppel: 107 kW bij 10.500 tpm en 104 Nm bij 8.250 tpm. Boring x slag staan op 75 mm x 56,5 mm met compressieratio 11.6:1. De rode zone begint aan 11.500 tpm en de toerenbegrenzer komt tussenbeide vanaf 12.000 tpm. De enige veranderingen voor 2021 zijn geoptimaliseerde PGM-FI-instellingen – voor een soepelere aflevering van de kracht en verbeterde respons – en EURO5-compatibiliteit.

De afstelling van de motor zorgt voor een karakteristieke uitbarsting van koppel in het 6-8.000 tpm-gebied, wat zorgt voor een spannende, meeslepende rijervaring. Het helpt ook in het dagelijkse verkeer voor vlotte inhaalmanoeuvres.

De airbox, luchtkanaal en -filter zorgen voor een soepele luchtstroom naar de motor en verminderen drukverlies. De gasklep van 44 mm diameter voert het lucht/benzinemengsel naar de inlaatpoorten en zorgvuldig ontworpen verbrandingskamers. De in- en uitlaatklepopening zijn respectievelijk 8,3 en 8,1 mm. De zuigers zijn gemaakt van gesmeed aluminium.

2021 HONDA CB1000R

Kortere overbrengingsverhoudingen zorgen voor een opwindende acceleratie doorheen de versnellingen tussen 30 en 130 km/u. De lichtgewicht assist-/slipperkoppeling helpt bij snel en hard terugschakelen.

De 4-2-1 uitlaat draagt bij aan het gespierde maar lichtgewicht geheel van de CB1000R. Het design voert het uitlaatgas via vier korte katalysatoren naar een hoofdkamer die verbonden is met een einddemper met dubbele kamer. Het uitlaatgeluid is intern afgesteld, wat betekent dat de toon aanzienlijk dieper en rauwer wordt wanneer de motor boven de 5.500 tpm stijgt.

Om aan de EURO5-norm te voldoen zijn de 02lambda-sensoren aan de uitlaat vervangen door Lineair Air Flow (LAF)-sensoren in de uitlaatbocht die de uitlaatgassen accurater kunnen doormeten. Het benzineverbruik is 5,8 l/100km.

3.3 Motorelektronica

  • Throttle By Wire met drie standaard rijmodi en een USER-modus
  • Drie niveaus Power, Engine Brake en Honda Selectable Torque Control

Throttle By Wire (TBW) staat maximale controle toe over de krachtige motor van de CB1000R via drie standaard rijmodi en een USER-modus, bedienbaar via knoppen aan de linkerstuurhelft en het TFT-scherm.

Er zijn drie niveaus van Engine Power (P), motorrem of Engine Brake (EB) en Honda Selectable Torque Control (HSTC) beschikbaar. Het HSTC kan ook uitgeschakeld worden. De rijmodi bieden verschillende combinaties voor elke parameter.

RAIN-modus activeert de laagste Power-instelling en levert daarmee het minst agressieve vermogen, gemiddelde EB en hoge HSTC. Het lage koppel en vermogen zijn gefocust rond de eerste drie versnellingen.

De STANDARD-modus past de middelste setting toe voor Power, HSTC en EB. Het maakt de vermogensaflevering uit de eerste en tweede versnelling iets soepeler en geeft een niveautje minder vermogen vrij ten opzichte van de SPORT-modus, met minder koppel bij een deels geopende gasschuif.

SPORT hanteert de grootste vermogensaflevering en de laagste niveaus EB en HSTC voor 100% prestatie doorheen alle zes versnellingen, maximaal koppen en vermogen bij alle gasstanden. HSTC is minimaal.

USER-modus staat toe te kiezen tussen drie instellingen voor elke parameter en de gekozen instellingen te bewaren voor toekomstig gebruik.

  • Chassis
  • Sterk, lichtgewicht mono-backbone stalen frame, instelbare Showa SFF-BP-vorkpoten en monoshock achteraan
  • Dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen en 310 mm remschijven vooraan.

Het onveranderde chassis van de CB1000R gebruikt een mono-backbone stalen frame en is verbonden met de kenmerkende 574,2 mm enkelzijdige swingarm. Balhoofdhoek is 25° met een nasleep van 100 mm. De wielbasis is 1.455 mm en rijklaar gewicht 212 kg. De gewichtsverdeling is 48,5% voor, 51,5% achter.

De relaxte rijdersdriehoek met een breed, taps toelopend aluminium stuur en bijpassende zadelhoogte van 830 mm zorgt voor een ‘natuurlijke bukpositie’. De gladde brandstoftank heeft brede schouders en beschikt dankzij de uitsparingen over ruim voldoende knieruimte.

De aanpasbare voorvork is een Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) -unit. De ene vorkpoot zorgt voor de ingaande demping wat gewicht reduceert en comfort en controle verschaft overheen een breed gamma rijomstandigheden. De Showa achtervering is instelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping.

Vooraan grijpen dubbele radiaal gemonteerde vierzuigerklauwen in 310 mm remschijven, bijgestaan door de tweezuigerklauw en 256 mm remschijf achteraan en tweekanaals ABS. De nieuwe, intrigerende aluminium zevenspaaks gegoten aluminium wielen stralen een gedurfde elegantie uit. De achterband (gemonteerd op een § inch velg) meet 190/55 ZR17, de voorbaand 120/70 ZR17.

2021 HONDA CB1000R
  1. Accessoires

Voor de CB1000R is een collectie van Genuine Honda Accessories beschikbaar:

Tank pad

Windscherm

Cover voor passagierszitje

Cover voor voorste spatbord

Alcantara (passagiers)zitje

Stuureinden

Motorcover

Radiatorgrille

Wielstrepen

Verwarmde handvatten

Quickshifter

Bagagebasis

Bagagetas voor zadel

Tanktas

Note van de redactie: Overweegt u deze nieuwe Honda CB1000R aan te schaffen? Of heeft u een andere Honda te verzekeren? Wij maken graag voor u een vrijblijvende premieberekening. U kunt ook zelf vrijblijvend uw motor verzekering vergelijken!

DE ULTIEME GRAVELVRETER: WE PRESENTEREN DE NIEUWE KTM 890 ADVENTURE

De tijd is rijp om op een motorfiets de wereld te verkennen. Het liefst reis je natuurlijk zo snel en efficiënt mogelijk van A naar B, maar op een machine met het READY TO RACE-DNA wordt de reis naar je bestemming ineens een heel andere ervaring. De nieuwe KTM 890 ADVENTURE voor 2021 zet de sportieve eigenschappen van een lichtgewicht KTM ADVENTURE-motorfiets in om superieure Tourer-prestaties te leveren, zowel op het asfalt als in het terrein.

De KTM 790 ADVENTURE vormde een robuuste basis voor de technici van KTM om op zoek te gaan naar meer … veel meer. En dat alles zonder de vernuftige, soepele en uiterst stabiele besturing teniet te doen. De nieuwe compacte motor met een cilinderinhoud van 889 cm3 brengt het vermogen naar 105 pk en het koppel naar 100 Nm. De 20% grotere krukasmassa zorgt voor een stabieler rijgevoel bij lage toerentallen en meer tractie in bochten. De KTM 890 ADVENTURE beschikt over een verfijndere en sterkere koppeling die bestand is tegen de krachtigere prestaties. Daarnaast voldoet de motor aan de emissienorm Euro 5.

Dankzij de nieuwe WP APEX-achterschokdemper met een nieuwe rebounddempingsregelaar en een extra handregelaar voor de veervoorspanning kan de motorfiets nog nauwkeuriger worden afgesteld. De vering vormt samen met de rest van de chassisconfiguratie voor een afstelling die uitermate geschikt is voor zowel de weg als het terrein.

Wil jij maximale tractie ervaren op gravel? Vertrouw dan op een veerweg van 200 mm en ergonomische eigenschappen die oorspronkelijk zijn ontwikkeld voor de Dakar-rally, zoals het slanke profiel, het lage gewicht, de soepele besturing, de uitgekiende zadelhoogte, het lage spatbord, de tank van 20 liter en de KTM MY RIDE-navigatie.

Geef je meer de voorkeur aan de uitgestrekte vlakheid van wegen? De KTM 890 ADVENTURE is uitgerust met Adventure-banden, een goed afleesbaar TFT-dashboard, Cornering ABS, Motorcycle Traction Control en Motor Slip Regulation, een zadel dat in twee hoogten kan worden versteld en een sterk maar licht subframe voor een achterzadel of bagage.

Het grote aantal geüpgradede KTM PowerParts, zoals de cruise control die nu standaard over een stuurschakelaar beschikt, een Quickshifter+ waarvan de instellingen zijn geoptimaliseerd, een verwarmd zadel en verwarmde grepen, alsmede een nog royalere bagageruimte, wakkeren de reislust van de KTM 890 ADVENTURE nog verder aan.

KTM 890 ADVENTURE – BELANGRIJKSTE KENMERKEN VAN HET MODEL
// Nieuwe motor met een 90 cm3 grotere cilinderinhoud
// Een hoger vermogen van 105 pk en een groter koppel van 100 Nm (Euro 5)
// Verbeterd rijgedrag dankzij een 20% grotere krukasmassa
// Sterkere koppeling aangepast aan de verhoogde prestaties
// Systeem voor het verminderen van motorpingelen (bij gebruik van brandstof met een laag octaangetal)
// Hoogwaardige WP-veringonderdelen en nieuwe achterschokdemper
// Vernieuwde voor- en achterremmen voor meer controle
// Verbeterde ABS- en MTC-instellingen
// Geanodiseerde in plaats van gepoedercoate wielnaven
// Stuurschakelaar met cruise control-knop (extra software)
// Lager gewicht dankzij de compacte motor en brandstoftank
// Slank profiel, verbeterde ergonomie en nieuwe graphics
// Klaar om op reis te gaan met een tweevoudig verstelbaar zadel en een laag spatbord
// Smartphone-connectiviteit voor muziek en bellen
// Optionele KTM MY RIDE-app voor stapsgewijze navigatie

Note van de redactie: Voor het verzekeren van deze KTM 890 Adventure bent u bij ons aan het juiste adres. KTM verzekeren doet u bij Combi Motors Verzekeringen!

De nieuwe BMW S 1000 R

“Met onze nieuwe S 1000 R hebben we geprobeerd om de sterke punten van zijn voorganger te behouden en rekening te houden met de feedback van pers en van klanten. Ook heeft het team perfect gebruikgemaakt van de voordelen die de nieuwe architectuur biedt”

Ralf Mölleken, Project Manager Complete Vehicle

De nieuwe BMW S 1000 R – nieuwe generatie van dynamische Roadster op basis van de S 1000 RR.
Een oogstrelende roadster look gecombineerd met de rijdynamiek van een superbike – dat is waar het bij de nieuwe BMW S 1000 R om draait. Op cruciale punten zoals de motor en het frame is hij direct afgeleid van de S 1000 RR. De dynamische Roadster biedt dezelfde innovatieve technologie. De nauwe verwantschap aan de ‘RR’ is bovendien vanuit iedere hoek zichtbaar. De nieuwe S 1000 R is nog meer teruggebracht tot de essentie en biedt een ongekend dynamische gasrespons. Het volledig op acceleratie gerichte piekvermogen van 121 kW (165 pk) zorgt er samen met het ongeëvenaard lage gewicht van 199 kg (DIN), ABS Pro, Dynamic Traction Control (DTC), full-LED verlichting en nog veel meer standaarduitrusting voor dat de nieuwe S 1000 R wederom de maatstaf is in het dynamische Roadster-segment.

Nieuw ontwikkelde, 5 kg lichtere aandrijving gebaseerd op de S 1000 RR met aangepaste versnellingsbakverhoudingen, geoptimaliseerd vermogen in het middenbereik en optioneel motorkoppelregelsysteem (MSR).
De viercilinder lijnmotor is gebaseerd op die van de S 1000 RR en levert een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min. Het maximum koppel van 114 Nm is beschikbaar bij 9.250 t/min. Het koppel is over een breder toerenbereik uitgesmeerd, nog ‘voller’ en dankzij een bijzonder lineaire curve ook nog harmonieuzer. Om zowel het geluid, het brandstofverbruik als het toerental tijdens het rijden te beperken, in het bijzonder op kruissnelheid op buitenwegen, zijn de 4e, 5e en 6e versnelling langer gemaakt. De zelfversterkende anti-hop-koppeling werkt nog vloeiender en bovendien is de S 1000 R voor het eerst optioneel uitgerust met een motorkoppelregelsysteem (MSR). Het motorkoppelregelsysteem voorkomt dankzij elektronische aansturing dat het achterwiel gaat slippen bij abrupt gasgeven of terugschakelen.

Volledig nieuw, lichter frame gebaseerd op de S 1000 RR, Full Floater Pro kinematica, onderlangse swingarm en geoptimaliseerde ergonomie.
Net als de gehele motorfiets onderging ook het frame een aanzienlijke gewichtsbesparing. Het frame en de swingarm zijn gebaseerd op de S 1000 RR en aanzienlijk lichter geconstrueerd dan bij het voorgaande model. Tegelijkertijd heeft de motor in het zogenaamde Flex Frame nog meer een ondersteunende functie dan voorheen. Het nieuwe frame biedt dankzij zijn zeer smalle design nog meer voordelen. Zo is de motorfiets aanzienlijk smaller ter hoogte van de knieën van de berijder, wat zorgt voor een meer ontspannen zithouding en meer bewegingsvrijheid. Dankzij een instelbaar stuur kan de berijder de ergonomie verder optimaliseren. Standaard zijn twee posities mogelijk: 0 mm / +10 mm naar voren. Bovendien is optioneel een hogere stuurbevestiging leverbaar, die ook in de rijrichting met 0 mm / +10 mm kan worden gedraaid.

De onderlangse swingarm is overgenomen van de S 1000 RR en de centraal geplaatste veerbeen met Full Floater Pro kinematica staat nu aanzienlijk verder van de motor. Dit voorkomt opwarmen door de motor en dus een stabielere temperatuurhuishouding en zorgt bovendien voor constantere dempingseigenschappen. In combinatie met de van de motorsport afgeleide swingarm zorgt dit voor meer grip en minder bandenslijtage.

Standaard drie rijmodi, Dynamic Traction Control (DTC) en ABS Pro. Optioneel Rijmodi Pro met rijmodus Dynamic Pro, Dynamic Brake Control (DBC), motorkoppelregelsysteem (MSR), Engine Brake en Power Wheelie.
De nieuwe S 1000 R is standaard uitgerust met Dynamic Traction Control (DTC), ABS Pro met hellingshoekoptimalisatie en de drie rijmodi Rain, Road en Dynamic. Optioneel is Rijmodi Pro leverbaar, met de volledig instelbare Dynamic Pro modus die bijzonder veel instellingsmogelijkheden biedt. Rijmodi Pro biedt ook de Engine Brake functie, evenals het motorkoppelregelsysteem (MSR) en Wheelie Control. Tot slot zorgt Dynamic Brake Control (DBC), eveneens onderdeel van Rijmodi Pro, voor extra ondersteuning van de berijder bij een noodstop.

Multifunctioneel instrumentencluster met 6,5-inch TFT-scherm voor uitstekende afleesbaarheid en maximale informatievoorziening.
Ook het instrumentencluster van de S 1000 R is overgenomen van de S 1000 RR. Daarbij werd speciale nadruk gelegd op de best mogelijke afleesbaarheid en een groter aanbod van functies en informatie. Het scherm is dan ook groot, met een optimaal informatiedisplay voor een goede afleesbaarheid. De berijder kan kiezen voor aangepaste weergaven voor verschillende omstandigheden. Het Pure Ride Screen biedt bijvoorbeeld alle informatie voor gewone ritten, terwijl het Core Screen ook de hellingshoek, vertraging en tractiecontrole toont. Een Bluetooth-smartphone-interface maakt standaard pijlnavigatie op basis van een app mogelijk. Het TFT-display is dankzij de multicontroller links op het handvat comfortabel te bedienen. Het optionele M pakket biedt een derde Core Screen, met balkweergave en rondetijden.

Standaard nieuwe LED-koplamp en krachtige LED-lichtunits. Optioneel af fabriek Koplamp Pro met adaptieve bochtverlichting en iconische dagrijverlichting.
De lichtunits van de nieuwe S 1000 R maken gebruik van state-of-the-art LED-technologie. Zo heeft de opvallende LED-koplamp een geoptimaliseerd dim- en grootlicht. Ook de nieuw ontworpen richtingaanwijzers en achterlichten maken gebruik van LED-technologie. De richtingaanwijzers aan de achterzijde zijn afkomstig van de S 1000 RR en voorzien van een geïntegreerde weergave van het achter- en remlicht. De richtingaanwijzers aan de voorzijde zijn ‘verborgen’ bij de voorvork. De adaptieve bochtverlichting, als af fabrieksoptie onderdeel van Koplamp Pro, zorgt voor extra veiligheid in het donker. De bochtverlichting bestaat uit extra LED-modules, die verder de bocht in schijnen.

Nieuw, nog dynamischer design in een aantrekkelijke basiskleur en twee exclusieve stijlvarianten.
De nieuwe S 1000 R neemt veel kenmerken over van de S 1000 RR, maar legt duidelijk de nadruk op zijn karakter als dynamische Roadster. Nog meer dan voorheen zorgt het naar voren gerichte design met zijn nieuwe elementen voor een opvallende en dynamische visuele impact. Ook het kleurconcept benadrukt de sportieve, dynamische uitstraling van de nieuwe S 1000 R. Behalve de solid basiskleur Racing red zijn er speciale kleurcombinaties als onderdeel van het optionele Stijlvariant Sport en het M pakket.

De highlights van de nieuwe BMW S 1000 R:

  • 5 kg lichter, nieuw ontwikkelde 4-cilinder lijnmotor gebaseerd op de S 1000 RR, met verder geoptimaliseerd vermogen in het middenbereik en nieuwe verhoudingen voor de 4e t/m 6e versnelling.
  • Lichtste dynamische Roadster in zijn klasse: 6,5 kg gewichtsreductie tot 199 kg DIN leeggewicht of 202 kg met Comfort- en Dynamic pakket. Het M pakket verlaagt het gewicht nog eens met 4,8 kg (2 kg met gesmede wielen / 3,7 kg met carbon wielen).
  • Superieur vermogen en koppel: 121 kW (165 pk) bij 11.000 t/min en 114 Nm bij 9.250 t/min.
  • Ten minste 90 Nm koppel beschikbaar tussen 5.500 en 12.000 t/min. Vanaf 3.000 t/min al meer dan 80 Nm beschikbaar.
  • Lineaire koppelcurve: nog betere rijeigenschappen in het gehele toerenbereik.
  • Nieuw ontwikkelde vering en Flex Frame, waarbij de motor nog meer een dragende functie heeft.
  • Aanzienlijk verbeterde ergonomie dankzij het Flex Frame, dat op kniehoogte smaller is.
  • Onderlangse swingarm met Full Floater Pro kinematica en nieuwe centrale veerbeen voor een nog gevoeliger respons en geoptimaliseerde grip voor het achterwiel.
  • Nieuw, lichter uitlaatsysteem, voldoet aan Euro 5-norm.
  • Nieuwe regelunit met sensoren die in zes richtingen G-krachten registreren voor het nauwkeurig bepalen van de pitch rate en anti-wheelie-functie.
  • Standaard ABS Pro voor nog meer veiligheid bij het remmen, ook in bochten onder een hellingshoek. Speciale regenmodus met gematigder remkrachtverloop.
  • Standaard, in het Wereldkampioenschap Superbike bewezen Dynamic Traction Control (DTC) zorgt voor nog meer stabiliteit bij het accelereren.
  • Standaard drie rijmodi: Rain, Road en Dynamic.
  • Standaard DTC wheelie-functie.
  • Af fabrieksoptie Rijmodi Pro met extra Dynamic Pro-modus inclusief instelbare Wheelie Control, Engine Brake, motorkoppelregelsysteem (MSR), Launch Control, Pitlane Limiter en Hillstart Control Pro.
  • Standaard Hillstart Control.
  • Schakelassistent Pro voor snel op- en terugschakelen zonder gebruik van de koppeling af fabriek leverbaar.
  • Nieuw instrumentencluster met 6,5-inch, gemakkelijk afleesbaar TFT-display inclusief aanvullende sportweergaven, pijlnavigatie en connectiviteit.
  • Standaard nieuwe LED-koplamp en LED-lichtunits.
  • Af fabrieksoptie Koplamp Pro met adaptieve bochtverlichting en dagrijverlichting.
  • Volledig nieuw ontworpen kuipelementen voor een nog dynamischer vormgeving.
  • Aantrekkelijke basiskleur en direct bij introductie twee stijlvarianten leverbaar.
  • Uitbreiding van het Originele BMW Motorrad Accessoires aanbod en leverbare opties, inclusief M pakket, Carbon pakket en pakket met gefreesde onderdelen.

Note van de redactie: Voor het verzekeren van deze nieuwe BMW S100R óf een andere BMW motor, helpen we u graag verder! BMW verzekeren doet u bij Combi Motors Verzekeringen!

De nieuwe Yamaha TRACER 7 GT: de slimme ontsnapping

Yamaha’s Sport Touring-lijn wordt versterkt met de nieuwe TRACER 7 GT, die de perfecte combinatie biedt van lichtgewicht, gemakkelijke wendbaarheid en uitstekende mogelijkheden voor toertochten. De TRACER 7 GT is ontwikkeld volgens dezelfde filosofie die de TRACER 9 GT tot zo’n groot succes heeft gemaakt in heel Europa. Tot de standaardspecificaties van de TRACER 7 GT behoren een comfortzadel, een hoog windscherm en Touring-zijkoffers uit het originele accessoires assortiment van Yamaha. Daarmee is deze motorfiets de perfecte manier om aan de stad te ontsnappen en nieuwe bestemmingen te verkennen.

De TRACER 7 is vernieuwd voor 2020 en de tweede generatie van deze motorfiets is bedoeld voor rijders die opwindende sportprestaties willen met allround veelzijdigheid en serieus wat karakter. Met modern kuipwerk en een stoer uiterlijk is de TRACER 7 GT het soort machine dat werkelijk alles kan: zowel op korte als lange afstanden, in de stad en daarbuiten.

De nieuwe TRACER 7 GT, de jongste telg in een familie Yamaha Sport Touring-motorfietsen die alom gerespecteerd en bewonderd worden vanwege hun uitstekende sportprestaties en het vermogen om in elke situatie uit te blinken, is gebouwd om verwachtingen in elk opzicht te overtreffen.

Aangedreven door de eerste Euro5-versie van de veelgeprezen 689 cc twin CP2-motor, brengt dit model het idee van wat een Sport Tourer is naar een hoger niveau. Met een dynamische uitstraling en de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn klasse, plus verbeterde ergonomie en hogere algehele specificaties, is de TRACER 7 GT ontworpen voor opwinding.

Deze motorfiets is echt bedoeld om 7 dagen per week mee te rijden. En in het weekend kun je er heerlijk mee losgaan. De TRACER 7 GT scheurt door de bochten en laat het hart sneller kloppen en de adrenaline pompen. Als het dan maandagochtend weer tijd is om verstandig te zijn, is deze aanpasbare Sport Tourer toegerust voor zowel woon-werkverkeer over lange afstanden als stadsritten.

Touring-zijkoffers van 20 liter

De essentiële accessoires voor toertochten en woon-werkverkeer: de Touring-zijkoffers van 20 liters zijn uitgerust met steunen en sleutelset. Ze zijn slank en robuust en bieden de perfecte capaciteit zonder afbreuk te doen aan de compacte afmetingen van de motorfiets.

Touring windscherm

Hoger en breder windscherm voor nog betere bescherming tegen de wind bij lange ritten. Gemaakt van onbreekbaar en krasbestendig polycarbonaat. Het windscherm is 92 mm hoger en 70 mm breder vergeleken met het standaardscherm. Dit zorgt voor maximaal rijcomfort met minder lawaai en verbeterde bescherming tegen weer en wind.

Comfortzadel

Speciaal ontworpen zadel met extra eigenschappen die het rijcomfort van de bestuurder en de passagier tijdens toertochten verbeteren. Het zadel met geïntegreerd TRACER-logo bestaat uit twee materialen met contrasterend stiksel en bevat zones met verschillende schuimdichtheid voor een comfortabele zitpositie.

Belangrijkste kenmerken van de TRACER 7 GT

  • Uitgerust met eersteklas originele Yamaha-accessoires
  • Touring-zijkoffers van 20 liter
  • Touring windscherm
  • Comfortzadel
  • Halve kuip met dubbele koplampen met stoer nieuw uiterlijk
  • Opwindend koppelrijke 689 cc CP2-motor, Euro5-conform
  • Lichtste in zijn klasse, beste vermogen-gewichtsverhouding
  • Instelbare voor- en achterwielophanging
  • Aerodynamisch windscherm, verstelbaar met één hand
  • Imponerende zitpositie met comfortabele ergonomie
  • Voorgevormd duozadel met comfort voor rijder en passagier
  • De brandstoftank van 17 liter zorgt voor een grote actieradius
  • Negatief LCD-instrumentenpaneel
  • Compacte LED-knipperlichten, geïntegreerd in de handbeschermers

Beschikbaarheid

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf februari 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

 

Note van de redactie: Het verzekeren van uw Yamaha Tracer 7 GT doet u zeer eenvoudig via bij Combi Motors Verzekeringen.

Nieuwe Yamaha TRACER 9 en Yamaha TRACER 9 GT

Roads of Life

‘Roads of Life’ is het kernconcept achter Yamaha’s Sport Touring-segment, dat bedoeld is om alle soorten rijders die allemaal op zoek zijn naar hetzelfde doel samen te brengen. Nieuwe wegen om te verkennen. Nieuwe herinneringen om te creëren. Er zijn maar weinig andere vormen van persoonlijk vervoer die kunnen tippen aan het gevoel van totale vrijheid dat je op elke motorreis ervaart. En geen enkel ander voertuig komt in de buurt van de spanning en opwinding van twee wielen.

Elke Yamaha Sport Touring is ontworpen om onmiddellijk en laagdrempelig te kunnen ontsnappen uit de dagelijkse hectiek, door iedereen de kans te geven even het hoofd leeg te maken en de wonderen van de natuurlijke omgeving te waarderen. Nu, meer dan ooit, moeten we allemaal in staat zijn om in een oogwenk naar buiten te gaan. We moeten een nieuwe wereld zien te creëren waarin we zelf de leiding kunnen nemen over onze lotsbestemming en alles uit het leven halen wat erin zit.

De Roads of Life wachten op jou om ontdekt te worden en onderweg zullen er zeker nieuwe vrienden en levenslange herinneringen worden gemaakt. Met een keuze uit modellen met twee wielen en drie wielen heeft Yamaha’s dynamische Sport Touring-segment de kracht om de manier waarop we leven te veranderen door verre oorden voor iedereen bereikbaarder te maken.
 

De originele Tracer 900: de perfecte balans tussen sport en toeren

In 2015 arriveerde de eerste Yamaha Tracer 900 in Europa. Deze motorfiets veranderde de manier waarop veel rijders de Sport Touring-klasse zagen. De originele Tracer 900 bood de opwindende prestaties van een sportmotor in combinatie met de indrukwekkende capaciteiten van een toermotor voor lange afstanden en is ook bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer in de stad. De originele Tracer 900 bleek een groot succes te zijn door veel nieuwe klanten van alle leeftijden en met verschillende achtergronden aan te trekken.

Gevolgd door een tweede generatie EU4-model in 2018, heeft de Tracer 900 zichzelf bewezen als de nummer één motorfiets in de Sport Touring-klasse, met drie keer zoveel verkochte exemplaren in 2019 als zijn naaste rivaal. Deze uitstekend aanpasbare motorfiets wordt nu door velen beschouwd als de definitieve Sport Touring en is één van de belangrijkste modellen in Yamaha’s assortiment.

De gloednieuwe TRACER 9: Ultieme, sportieve veelzijdigheid

Vijf jaar na de introductie van het originele model heeft Yamaha geheel nieuwe versies van deze ultieme veelzijdige motorfietsen gemaakt, die zijn ontworpen om de positie van het model als Europa’s favoriete Sport Touring opnieuw te onderstrepen en een nieuwe generatie rijders naar deze klasse te lokken.

Lichter, krachtiger, buitengewoon veelzijdig en nu uitgerust met de meest geavanceerde technologie die ooit op een Yamaha Sport Touring is gezien. De geheel nieuwe TRACER 9 en TRACER 9 GT blijven trouw aan de filosofie van een sportief hart met een ziel gemaakt om te toeren, die deze motorfietsen tot de nummer één in hun klasse heeft gemaakt. Deze nieuwe motorfietsen bieden een hoger niveau van opwindende prestaties in combinatie met verbeterde mogelijkheden voor toertochten en betere algemene specificaties. Ze staan garant voor ultieme, sportieve veelzijdigheid.
 

Nieuwe EU5 890 cc CP3-motor: spannender, bekwamer, veelzijdiger

De geheel nieuwe TRACER 9 wordt aangedreven door een volledig opnieuw ontworpen 890 cc CP3-motor met crossplane-technologie, die lichter, krachtiger en geavanceerder is dan de oorspronkelijke krachtbron die het imago van de Sports Touring-klasse zo blijvend wist te veranderen. Onze CP3-architectuur legt de basis voor een volledig nieuwe motor.

De geavanceerde nieuwe inline driecilindermotor voldoet volledig aan de EU5-norm en heeft een grotere cilinderinhoud van 890 cc, dankzij een 3 mm grotere boringdiameter. Deze aanzienlijke verhoging van het aantal cc’s draagt bij aan een maar liefst 7% hoger koppel. Een belangrijk kenmerk van de nieuwe motor met grotere capaciteit is dat dit veel hogere koppelvermogen van 9,5 kg-m/93 Nm al wordt geproduceerd bij 7000 toeren; oftewel 1500 toeren eerder dan voorheen. Daardoor leent deze motorfiets zich uitstekend voor vlot accelereren en snel inhalen. Naast deze opmerkelijke toename van het lineaire koppel, is ook het vermogen van de zwaardere 890 cc-motor toegenomen tot 119 pk bij 10.000 toeren, 4 pk meer dan voorheen. Dat maakt deze motorfiets een van de meest opwindende, bekwame en veelzijdige motorfietsen in zijn klasse.

Beroemd om zijn lineaire koppel, uitstekende betrouwbaarheid en verbazingwekkende veelzijdigheid waarmee motorrijders maximaal rijplezier kunnen beleven in elke situatie, van bochtige bergweggetjes tot snelle, brede snelwegen en drukke stadsstraten, is de originele CP3-motor één van de meest succesvolle ontwerpen ooit geworden in de 65-jarige geschiedenis van Yamaha. De nieuwe TRACER 9-motor is sneller, krachtiger, geavanceerder en is een waardige opvolger van het origineel. Ondanks zijn grotere capaciteit weegt hij zelfs 1.700 gram minder dan het oude ontwerp, wat bijdraagt aan de verbeterde wendbaarheid en veelzijdigheid van de nieuwe motorfiets.

Nieuw CF-gegoten Deltabox-chassis: sportiever rijgedrag, meer stabiliteit

Het geheel nieuwe CF-gegoten Deltabox-chassis van de TRACER 9 is lichter, compacter, beter bestuurbaar en is ontworpen om ultieme, sportieve veelzijdigheid te bieden met uitstekend comfort. Daardoor is dit het soort motorfiets dat zijn karakter volledig kan aanpassen aan de stemming van de rijder.

Een andere belangrijke verbetering voor 2021 is de gewijzigde positie van de nieuwe 890 cc CP3-motor, die nu in een meer rechtopstaande hoek van 52,3º is gemonteerd, vergeleken met 47,5º bij het vorige model. Deze wijzigingen verbeteren de algehele balans van het lichtgewicht CF-gegoten chassis, waardoor vooraan een hogere mate van feedback van het wegdek wordt gegeven en een beter gevoel van grip aan de voorkant in bochten.

Langere swingarm met hoge stijfheid: verhoogde stabiliteit, sportieve wendbaarheid

Aansluitend op de grotere stijfheid en het compactere ontwerp van het nieuwe frame, is de TRACER 9 uitgerust met een volledig opnieuw ontworpen lichtgewicht aluminium swingarm die in de buitenste constructie van het frame draait, in tegenstelling tot de externe scharnierpunten van het vorige model. Hoewel het ontwerp qua uiterlijk lijkt op dat van de 2021 MT-09, is de swingarm op de TRACER 9 in feite 60 mm langer, wat een wielbasis van 1.500 mm oplevert: dezelfde als de vorige Tracer 900.

Volledige bagage capaciteit voor 3 koffers: meer flexibiliteit en veelzijdigheid

Om zijn veelzijdigheid en mogelijkheden voor toertochten te optimaliseren, is het nieuwe model ontworpen om plaats te bieden aan in totaal drie harde koffers, waardoor de TRACER 9 kan worden gebruikt met elke combinatie van zijkoffers en een topkoffer. De zijkoffers maken gebruik van het ‘Floating Stay’-systeem om de stabiliteit bij hoge snelheden te verbeteren en de beweging van de bagage op de motorfiets te beperken. Een handgreep met wikkelontwerp uit één stuk vergemakkelijkt de bevestiging van een topkoffer. Met zijn lagere gewicht en grotere sterkte kan het geheel nieuwe chassis een totaal laadvermogen van rijder en bagage van 193 kg aan, een toename van 7%.

Toonaangevende elektronische rijhulpsystemen: 6-assige IMU voor ultieme controle

Oorspronkelijk ontwikkeld voor de R1 en nog nooit eerder beschikbaar in de Yamaha Sport Touring-categorie: Yamaha’s 6-assige IMU (Inertial Measurement Unit) meet constant de versnelling van de TRACER 9 in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine beweegt over de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as (yaw).

Sinds de introductie op de R1 in 2015 is deze 6-assige IMU verder ontwikkeld. De eenheid op de nieuwe TRACER 9 is nu 50% kleiner en 40% lichter. Deze hightech IMU stuurt constant gegevens naar de ECU die alle gegevens in real time berekent en in feite het Traction Control Systeem (TCS) van de nieuwe TRACER aanstuurt, naast het Slide Control Systeem (SCS), het LIFt Control systeem (LIF) voor het voorwiel en het Brake Control (BC) systeem.

Traction Control Systeem (TCS)

Als er tijdens het accelereren mogelijk verlies van grip van de achterband wordt waargenomen, laten de gegevens van de IMU de ECU weten dat de hellingshoekgevoelige TCS moet worden geactiveerd en dat de aandrijfkracht tijdelijk moet worden beperkt totdat het slippen van het achterwiel geëlimineerd is. Dit intelligente systeem grijpt in op drie toenemende niveaus naarmate de hellingshoek toeneemt. Dit biedt de bestuurder van de TRACER 9 meer vertrouwen bij acceleratie op nat of glad wegdek.

Slide Control Systeem (SCS)

Wanneer gegevens van de IMU voorspellen dat de achterband zijwaarts zal verschuiven, past de ECU de vermogensniveaus hierop aan totdat volledige stabiliteit verzekerd is. De SCS kan worden ingesteld op één van drie interventieniveaus en kan indien nodig worden uitgeschakeld.

LIF Control systeem voor het voorwiel

LIF stelt de rijder in staat om een hoge mate van controle over het chassis te behouden tijdens agressieve acceleratie door de snelheid van het voorwiel aan te passen wanneer de acceleratie wordt waargenomen door de IMU. Net als bij de SCS heeft het LIF-systeem drie selecteerbare interventieniveaus en kan de bestuurder er ook voor kiezen om het systeem uit te schakelen.

Drie modusinstellingen voor TCS/SCS/LIF

Om het hele systeem begrijpelijk en gebruiksvriendelijk te houden, zijn er drie modusinstellingen beschikbaar voor de bestuurder van de TRACER 9. In modus 1 zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 1. Dit is het laagste interventieniveau dat ontworpen is voor sportief en agressief rijden. Wanneer modus 2 geselecteerd is, zijn de TCS, SCS en LIF allemaal vooraf ingesteld op niveau 2. Dit biedt gematigde interventie die geschikt is voor een breed scala aan verschillende omstandigheden. Ten slotte is er modus 3, een optie voor handmatige instelling waarmee de rijder elke combinatie kan kiezen uit de 3 TCS-instellingen, 3 SCS-instellingen en uitschakeling, en 3 LIF-instellingen en uitschakeling. In totaal zijn er dus 48 verschillende combinaties mogelijk.

Brake Control (BC) systeem

De TRACER 9 is ook uitgerust met een Brake Control (BC) systeem met 2 modi, dat zorgt voor extra chassisstabiliteit tijdens noodremsituaties. De gegevens van de IMU worden constant geanalyseerd en wanneer de bestuurder overmatige druk op de remhendel uitoefent voor de voor- of achterrem, wordt de druk automatisch gemoduleerd door het BC-systeem.

De bestuurder kan uit twee modi kiezen: BC1 is de standaardmodus met actieve ABS, die voorkomt dat het wiel blokkeert tijdens een noodstop in een situatie waar rechtop, rechtuit wordt gereden. Ingesteld op BC2 biedt het systeem een nog hoger interventieniveau door de remdruk te regelen wanneer de IMU merkt dat het chassis waarschijnlijk instabiel wordt in situaties zoals plotseling remmen in het midden van een bocht.

Yamaha D-Mode: vier rijmodi voor elke situatie

Yamaha D-Mode biedt de TRACER 9-rijder in totaal vier rijmodi voor de meest uiteenlopende Sport Touring-rijsituaties, één meer dan het vorige model. Modus 1 geeft een scherpere en agressievere motorrespons, modus 2 is de allroundinstelling voor verschillende situaties, modus 3 levert een zachter karakter op dat ideaal is voor ontspannen rijden en de nieuwe modus 4 is perfect voor rijden in nat weer.

Cruise control: maakt langere ritten aangenamer

De TRACER 9 is nu standaard uitgerust met cruise control, die vergelijkbaar is met het systeem van het vorige GT-model. Hierdoor worden langere ritten nog aangenamer en leuker.

De cruise control kan worden geactiveerd wanneer wordt gereden met een snelheid van 50 km/h of meer in de 4e versnelling of hoger. Zodra een snelheid geselecteerd is, kan deze omhoog en omlaag worden aangepast in stappen van 2 km/h met één druk op de schakelaar of door de schakelaar ingedrukt te houden. Het systeem kan onmiddellijk worden gedeactiveerd door de remmen of de koppeling te bedienen of door de handgreep naar voren te draaien bij een gesloten gashendel.

Nieuw brandstofsysteem: grotere actieradius van ruim 350 km met sterkere prestaties

Een andere belangrijke verandering voor 2021 is het geheel nieuwe brandstoftoevoersysteem van de TRACER 9 met brandstofinjectoren die aan de gasklepzijde zijn gemonteerd, terwijl ze voorheen rechtstreeks op de cilinderkop waren bevestigd. Samen met een nieuwe lichtgewicht interne motorconstructie, verhoogt het nieuwe brandstofontwerp het verbrandingsrendement. Dit helpt het brandstofverbruik met 9% te verlagen, waardoor deze Sport Touring met een brandstoftank van 18 liter een grotere actieradius heeft van ruim 350 km, zonder het extra gewicht van een grotere brandstoftank.

APSG ride-by-wire gasklep: verbeterd gevoel en betrouwbaarheid

De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de TRACER 9 profiteert van zeer geavanceerde voor de R1M ontwikkelde technologie in de vorm van een nieuwe Accelerator Position Sensor Grip (APSG). Dit ride-by-wire gasklepsysteem draagt bij aan het lagere totale gewicht van de motorfiets en zorgt voor een verbeterd gevoel en meer betrouwbaarheid.

Nieuwe, efficiëntere inlaat en uitlaat: minder gewicht, meer spanning!

Het specificatieblad van elke motorfiets kan veel vertellen over de manier waarop de motorfiets gaat presteren, maar cijfers alleen geven niet het hele verhaal. De CP3-motor staat bekend om zijn geweldige mix van lineair koppel en een geweldig uitlaatgeluid. De ontwerpers van Yamaha hebben veel moeite gedaan om de hele TRACER 9-rijervaring bij elke snelheid nog spannender en opwindender te maken.

De TRACER 9 is uitgerust met een nieuwe uitlaat met 1,5 kamer en dubbele uitlaatpijpen. Samen met opnieuw ontworpen roestvrijstalen uitlaatpijpen weegt de complete uitlaat 1.400 gram minder dan voorheen, wat het zwaartepunt aanzienlijk verbetert voor nog wendbaarder rijgedrag.

Verfijnde transmissie met verbeterde A&S-koppeling: beter gevoel, soepeler schakelen

De TRACER 9 is uitgerust met iets hogere overbrengingsverhoudingen in de 1e en 2e versnelling die passen bij het hogere koppel van de nieuwe motor bij lagere toerentallen. Voor soepeler schakelgedrag is bovendien de schakelvork opnieuw ontworpen. Ook de Assist & Slipper-koppeling is herzien, door onder meer gebruik te maken van nieuw materiaal voor de frictieplaten. Bovendien zorgt de gewijzigde nokkenashoek dat de gashendel lichter te bedienen is, met nog soepeler chassisgedrag tijdens het terugschakelen voor een soepelere, veiligere en plezierigere rit.

Modelspecifieke motorsteunen: verhoogde stabiliteit bij volledige belasting

Terwijl het algehele ontwerp van het TRACER 9-frame de nieuwe MT-09 als basis gebruikt, hebben de ingenieurs van Yamaha een reeks modelspecifieke componenten ontwikkeld die in belangrijke mate bijdragen aan een uitstekende rechtuitstabiliteit en wendbaarheid in bochten wanneer de motorfiets volledig beladen is.

De modelspecifieke motorsteunen voor de TRACER 9 zijn ontwikkeld door middel van Kanno Hyoka – dat wil zeggen, motorprestaties evalueren op basis van de percepties en feedback van testrijders. Met een dikkere constructie die uniek is voor de TRACER 9, zorgen de linker en rechter motorsteunen en de bovenste motorsteun ervoor dat de rol van de motor als dragend element helpt om een uitstekende stijfheidsbalans te creëren voor optimaal rijgedrag, zelfs met een passagier en drie harde koffers.

Het ontwerp van de volgende generatie: wendbaar, compact en kuipwerk in minimalistische stijl

Met volledig opnieuw ontworpen kuipwerk wil de geheel nieuwe TRACER 9 voortbouwen op het opmerkelijke succes van Europa’s bestverkochte Sport Touring door een nog sportiever, dynamischer en veelzijdiger pakket te bieden.

Er is zeer zorgvuldig nagedacht over de lay-out en vorm van het bagagesysteem voor drie koffers. Het algehele uiterlijk van de zijkoffers en topkoffer is ontworpen om het sportieve en dynamische karakter van de motorfiets te accentueren.

Een belangrijk kenmerk van de nieuwe TRACER 9 is het ‘pijl’-silhouet dat wordt gevormd door het windscherm, de voorkuip en de brandstoftankafdekking, dat een dynamische en doelgerichte nieuwe aanblik geeft. De compacte nieuwe mono-focus twin-eye LED-koplampen, samen met volledige LED-verlichting en dubbele TFT-meters, versterken het technologisch geavanceerde uiterlijk van de motorfiets en onderstrepen de hoge algemene specificaties van de TRACER 9.

Volledige LED-verlichting: uitstekend zicht met een dynamische nieuwe stijl

De nieuwe ‘verborgen’ mono-focus twin-eye LED-koplampen zijn verzonken in de aerodynamische voorkuip om deze Sport Touring van de volgende generatie een gedurfde en onderscheidende nieuwe look te geven die het echt dynamische en sportieve karakter van deze motorfiets benadrukt. De ene LED-koplampeenheid projecteert het dimlicht terwijl de andere het grootlicht projecteert. Ze zijn ontworpen om uitstekende voorwaartse verlichting te bieden met een gelijkmatige lichtspreiding die zachter is aan de randen, waardoor het licht aangenamer is voor de ogen van de motorrijder. Het dynamische nieuwe uiterlijk is ook voorzien van dubbele LED-contourverlichting die de imposante aanwezigheid van de TRACER 9 versterkt.

Het geheel nieuwe LED-achterlichtontwerp is typisch TRACER en heeft speciaal gesneden binnenlenzen die een zachter achterlicht en remlicht geven met een driedimensionaal effect om de ultramoderne stijl van de motorfiets te onderstrepen. De volledige LED-verlichting wordt compleet gemaakt met compacte en lichtgewicht LED-knipperlichten.

Dubbel 3,5 inch kleuren TFT-instrumentenpaneel: duidelijke en overzichtelijke informatie

Het geheel nieuwe dubbele, multifunctionele TFT-instrumentenpaneel van 3,5-inch geven gegevens extreem duidelijk weer en beschikken over een intuïtieve gebruikersinterface die de kritieke motorloopinformatie scheidt van de functionele operationele informatie.

Belangrijke informatie over de motorloop is op het linkerscherm te zien, waaronder een meerkleurige toerenteller in de vorm van een staaf die van kleur verandert naarmate het toerental stijgt, plus een digitale snelheidsmeter, brandstofmeter, versnellingsindicator en TCS-modusindicator. Het linkerscherm kan worden overgeschakeld naar de TCS-modus en het instellingsdisplay, waarmee de rijder de gewenste interventiemodus voor de elektronische rijhulpsystemen kan selecteren. Het rechterscherm daarentegen is opgesplitst in vier afzonderlijke delen, elk met een variëteit aan informatie, zoals de kilometerteller, dagteller 1 en 2, temperatuur en meer.

Ultralichte Yamaha SpinForged-velgen: meer wendbaarheid en lichtere bestuurbaarheid

De 10-spaaks SpinForged-velgen en assen met grote diameter die op de nieuwe TRACER 9 zijn gemonteerd, zijn 700 gram lichter dan voorheen. Deze aanzienlijke vermindering van het onafgeveerde gewicht levert een positieve bijdrage aan het wendbare rijgedrag, de lichte besturing en de responsieve vering van deze motorfiets.

Optimale veringsinstellingen: souplesse, stabiliteit en comfort

De nieuwe, hoogwaardige 41 mm voorvork van de TRACER 9 is volledig verstelbaar en kan snel worden afgesteld op de rijomstandigheden en belasting. De voorvork is 30 mm korter dan het vorige ontwerp, om te passen bij de onderste stuurbuis van het CF-gegoten frame.  

De achterwielophanging is voorzien van een instelbare achterschokdemper en beschikt over een nieuw stangenstelsel, dat opnieuw ontworpen is voor meer ruimtebesparing en om te passen bij het herziene ontwerp van het frame en de swingarm.

Imponerende zitpositie: aan te passen aan verschillende rijders en rijsituaties

De ruime en imponerende zitpositie van de TRACER 9 zorgt voor het hoogste niveau van comfort en de ergonomie kan eenvoudig worden aangepast aan bestuurders met een verschillende lichaamsbouw of rijstijl. Het nieuw ontwikkelde zadel van de bestuurder is 15 mm lager gemonteerd dan het vorige model en is eenvoudig en zonder gereedschap in twee hoogten te verstellen. Verdere wijzigingen in de ergonomie kunnen worden gedaan door de voetsteunen 15 mm omhoog of omlaag te verstellen. Ook de stuurpositie kan 9 mm naar voren en 4 mm omhoog worden verplaatst door de richting van de stuurklemmen om te draaien, wat in totaal 8 verschillende zitposities oplevert.

Groter volledig verstelbaar windscherm: meer comfort, minder vermoeidheid

Voor betere bescherming tegen de wind en minder vermoeidheid door het zogenaamde ‘beuken van de wind’ tijdens langere ritten, is de TRACER 9 uitgerust met een groot scherm dat in totaal 50 mm kan worden versteld in 10 stappen van 5 mm. Compacte en lichtgewicht beschermkap op het stuur helpen de motorrijder ook beschermen tegen weer en wind.

Voorrem met radiale hoofdcilinder als bij de R1: meer vermogen met lineaire controle

De TRACER 9 is gebouwd volgens extreem hoge standaardspecificatie. Het geheel nieuwe model voor 2021 is de eerste Yamaha Sport Touring ooit die is uitgerust met een voorrem met een radiale hoofdcilinder zoals op de R1. Dit hightech remsysteem van supersportklasse, vervaardigd door Nissin, heeft een zuiger die evenwijdig aan de slag van de remhendel beweegt. Dit zorgt voor een meer lineair remgevoel en geeft de rijder een grotere mate van controle.

Nieuwe Battlax T32-banden: uitstekende prestaties op nat en droog wegdek

Yamaha en Bridgestone hebben gezamenlijk de nieuwe Battlax T32 Sport Touring-banden ontwikkeld, speciaal voor de TRACER 9. De ontwikkelingsdoelen waren om een nieuwe band te creëren die uitstekende prestaties op nat en droog wegdek kon bieden, samen met uitstekende duurzaamheid en sterke prestaties op rechte stukken; stuk voor stuk kwaliteiten die passen bij het veelzijdige karakter van deze nieuwe Sport Touring. De combinatie van een 120/70ZR17 voor en een 180/55ZR17 achter zorgt voor goede feedback met een nauwkeurig gevoel. Daardoor kan de motorrijder op de TRACER 9 genieten van ultieme sportieve veelzijdigheid, wat voor weer het ook is.

TRACER 9

Nieuwe kenmerkenBerijders voordeel
Nieuw 890 cc motorblokMeer cc zorgt voor een aanzienlijke toename van vermogen en koppel over het hele toerenbereik of een opwindende acceleratie. Lager gewicht voor eenvoudiger gebruik. Conform EU5
Geheel nieuw CF-gegoten aluminium Deltabox chassisLichtere en sterkere CF-gegoten constructie voor wendbaarder bochtenwerk. Verhoogde wielbasis zorgt voor rechtlijnige stabiliteit bij hogere snelheden en bij volledige belading
Volledige bagage capciteit voor 3 koffersVolledig uitgerust voor harde zijkoffers en een topkoffer voor ultieme veelzijdigheid. Het totale laadvermogen inclusief berijder/passagier nam toe met 7% tot 193 kg
6-assige IMU plus hellings-gevoelige rijhulpmiddelenGeavanceerde technologie die de hoogste mate van bestuurbaarheid biedt in wisselende weers- en oppervlakteomstandigheden. 3 modi voor elke rijstijl
Ontwerp en styling van de volgende generatieCompact en modern ontwerp met uitstekende bescherming tegen weer en wind. Perfecte mix van sportstijl met touringfunctionaliteit
Volledige LED-verlichtingVerborgen en aparte lage/hoge LED-koplampen met dubbele LED-positielichten om te zien en gezien te worden. Volledig LED-knipperlicht en achter/rem voor een ultramoderne, kenmerkende TRACER-stijl
Kleuren 3,5-inch TFT instrumentenpaneelIntuïtief ontwerp met duidelijk weergegeven informatie stelt de berijder in staat om snel te controleren met minimale afleiding
Lichtgewicht SpinForged-velgenUltralichte nieuwe velgen – lager onafgeveerd gewicht voor een wendbaarder rijgedrag en een responsievere vering
Verstelbare veringVolledig instelbare 41 mm USD voorvork met hoge specificaties en instelbare achterschokdemper zorgen voor een optimale chassisafstelling voor verschillende rijstijlen en ladingen
Aanpasbare ergonomieNieuw zadel met 2 standen biedt 15 mm gereedschapsloze hoogteverstelling. Voetsteunen berijder 15 mm omhoog / omlaag verstelbaar en stuurklem kan worden omgekeerd om een ​​alternatieve positie te bieden voor verschillende lichaamsbouw en voorkeuren
Radiale hoofdremcilinderDe radiale hoofdremcilinder van het type R1 levert lineair remvermogen met de hoogste mate van beheersbaarheid

Technische kenmerken

  • Nieuwe 890 cc inline driecilinder met 4 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
  • Lager gewicht en meer vermogen bij elk toerental
  • 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
  • 4 pk meer maximaal vermogen
  • Lichter en sterker CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
  • Totale gewichtsvermindering van 2 kg voor meer wendbaarheid
  • Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
  • Styling van de volgende generatie, perfecte mix van sportieve stijl en mogelijkheden voor toertochten
  • Volledige LED-verlichting met verborgen koplampen en kenmerkend TRACER-achterlicht
  • Verfijnde A&S-koppeling
  • Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU: voor het eerst op een Yamaha Sport Touring
  • Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIF met drie interventiemodi
  • ABS en Brake Control (BC) systeem
  • Yamaha D-MODE met 4 schakelbare rijmodi
  • Nieuwe ultralichte SpinForged 17-inch 10-spaaks velgen
  • Volledig verstelbare KYB® 41 mm upside-down voorvork met geoptimaliseerde instellingen
  • Verstelbare KYB®-achterschokdemper met herziene instellingen en nieuw stangenstelsel
  • Dubbel kleuren 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
  • Voorrem met radiale hoofdcilinder, 298 mm dubbele remschijven

Kleuren, beschikbaarheid en prijs van de TRACER 9

De nieuwe TRACER 9 zal verkrijgbaar zijn in twee nieuwe kleuren. Redline is een gedurfde, felrode afwerking die het sportieve karakter van de motorfiets aanvult, terwijl Tech Kamo een groengrijze tint heeft die een krachtige en volwassen uitstraling creëert die de mogelijkheden van de motorfiets op lange afstanden weerspiegelt.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

De gloednieuwe TRACER 9 GT: standaard met ultieme specificaties

De nieuwe TRACER 9 GT is het model met de hoogste specificaties in Yamaha’s 2021 Sport Touring-lijn. Dit topmodel beschikt over een reeks geavanceerde technologieën en aanvullende uitrusting die een nog luxueuzere rit bieden voor elke klant die het ultieme Sport Touring-pakket nodig heeft.

Harde zijkoffers: extra functionaliteit met stijl

De TRACER 9 GT wordt standaard geleverd met compleet nieuwe harde koffers, wat betekent dat de motorfiets vanaf dag één klaar is voor de Roads of Life. Elke koffer is groot genoeg voor een integraalhelm en is gemonteerd op het robuuste stalen subframe van de motorfiets via een volledig zwevend dragersysteem dat wind of door het oppervlak veroorzaakte trillingen absorbeert om een natuurlijk rijgevoel te geven. Met gekleurde zijpanelen die passen bij de afwerking van de motorfiets voor een volledig geïntergreerd uiterlijk.

Elektronisch geregelde KYB-vering: ultiem comfort met precies gevoel

Yamaha en KYB hebben gezamenlijk het elektronisch gestuurde semi-actieve veersysteem van de TRACER 9 GT ontwikkeld dat het ultieme rijcomfort combineert met een nauwkeurig weggevoel. Officieel bekend als het KYB Actimatic Damper System (KADS), biedt deze zeer geavanceerde wielophanging een veel breder scala aan dempingskrachten dan conventionele wielophangingen. Het veersysteem kan onmiddellijk reageren op wisselende rijomstandigheden om een optimaal rijgedrag te bereiken.

Het gebruik van dit semi-actieve veersysteem is mogelijk dankzij de nieuwe IMU van de motorfiets, die samenwerkt met de ECU en de Hydraulische Unit (HU) en de Suspension Control Unit (SCU) om de optimale veringsinstellingen te berekenen onder alle rijomstandigheden: snel of langzaam, nat of droog, vlak of hobbelig, met of zonder passagier.

Het voordeel van het solenoïdesysteem is dat het extreem snel dempinginstellingen kan aanpassen en zowel kleine als grote wijzigen aankan. Door constant de 6-assige gegevens te analyseren en te berekenen, kan de IMU de ECU een signaal geven om de dempingsinstellingen aan te passen om het chassis stabiel te houden bij elke snelheid. Op deze manier vormt het KADS een aanvulling op de vaardigheden van de rijder om een meer lonende en plezierige Sport Touring-ervaring te garanderen.

KADS kan in twee modi worden gebruikt: A-1 is de sportmodus, die is ontworpen om een strakke en snel reagerende vering te bieden bij hoge snelheden op droge wegen, maar die ook geschikt is voor natte omstandigheden. Het systeem kan worden overgeschakeld naar de A-2-modus, die ontworpen is om soepeler en comfortabeler te rijden op ruigere of oneffen oppervlakken. Deze modus is daarmee de ideale keuze voor langere en meer ontspannen ritten.

Quick Shift Systeem (QSS) voor op- en terugschakelen: soepeler en sneller schakelen

Om te kunnen schakelen zonder koppeling is de TRACER 9 GT uitgerust met een nieuw Quick Shift Systeem (QSS). Een sensor op de schakelstang detecteert beweging in het schakelpedaal en de ECU vermindert het aandrijfkoppel naar de transmissie om soepel en snel schakelen mogelijk te maken, zowel bij op- als terugschakelen.

LED-bochtverlichting: verhoogd zicht met minder vermoeidheid van de motorrijder

De TRACER 9 GT is uitgerust met een zeer geavanceerd intelligent bochtverlichtingssysteem dat geprogrammeerd is om de weg vooruit te verlichten wanneer de IMU merkt dat de machine meer dan 7º overhelt en de snelheid minstens 5 km/h bedraagt.

Een belangrijk kenmerk van dit ontwerp voor LED-bochtverlichting is dat de snelle berekeningen en verwerkingskracht van de IMU het systeem in staat stellen om de helderheid van de bochtverlichting te verhogen naarmate de hellingshoek toeneemt. Dit biedt de berijder die ’s nachts onderweg is een duidelijk gezichtsveld. De TRACER 9 GT is pas de tweede Yamaha na de FJR1300AE die bochtverlichting heeft. In tegenstelling tot het systeem van de FJR, dat bestond uit drie LED-lampen aan weerszijden van de voorkuip, bestaat het ontwerp van de TRACER 9 GT uit een enkele LED boven elk van de twee lampen voor contourverlichting.

Handgreepwarmers: rijcomfort voor elk seizoen

Door de kou kunnen de handen van de motorrijder koud en onaangenaam aanvoelen, zelfs op een koele zomerdag. De handgreepwarmers van de TRACER 9 GT kunnen met behulp van een scrollwiel nauwkeurig worden afgesteld op één van tien instellingen om de optimale temperatuur te bereiken. De speciaal gevormde grepen zijn voorzien van dunner rubber dat een efficiënte warmteoverdracht mogelijk maakt om de handen altijd warm te houden, ongeacht het weer.

Speciale kleuren en graphics: premium look-and-feel

De premium TRACER 9 GT is niet alleen verkrijgbaar in dezelfde kleuren als het standaardmodel, maar wordt ook aangeboden in een exclusieve Yamaha Icon Performance-afwerking. Deze afwerking is geïnspireerd op de Yamaha R1M, de motorfiets die pionierde met veel van de geavanceerde elektronische technologie die ook te vinden is op deze hoogwaardige Sport Touring.

Beschikbaarheid

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

TRACER 9 GT

Nieuwe kenmerkenBerijders voordeel
Harde zijkoffersExtra veelzijdigheid voor elke reis, geschikt voor een integraalhelm. Volledig zwevend dragersysteem zorgt voor een soepele rit bij volle belading
KYB electronisch geregelde  veringHet semi-actieve KADS-ophangingssysteem levert ultieme chassisprestaties voor sportieve behendigheid en toercomfort
op- en terugschakelen QSSSoepeler en sneller schakelen zonder koppeling, op en neer door de transmissie
LED-bochtverlichtingKrachtige naadloze verlichting voor beter zicht en minder vermoeidheid ’s nachts
Speciale kleuren en graphicsPremium uiterlijk en verhoogde trots bij bezit

Note van de redactie: Voor het verzekeren van een Yamaha Tracer 9 of Tracer 900 GT bent u bij ons aan het juiste adres. Een Yamaha verzekeren doet u via Combi Motors Verzekeringen.