2021: Suzuki introduceert de nieuwe Hayabusa

Sneller, geavanceerder en verfijnder dan ooit. Suzuki lanceert de derde generatie van de legendarische Hayabusa. Dit voorjaar zal de ultieme sportmotor van Suzuki leverbaar zijn bij de Nederlandse Suzuki-dealer.

– Legendarische Suzuki Hayabusa vanaf voorjaar leverbaar

– Ultieme sportmotor van Suzuki keert terug naar Nederland

– Geavanceerd Suzuki Intelligent Ride System standaard

– Voldoet aan Euro5-emissienorm

Suzuki GSX-1300R

Een heel nieuw niveau van snelheid, kracht en prestaties. Bij de lancering van de allereerste Hayabusa in 1999 ging er een schok door de motorwereld. De Suzuki GSX-1300R kreeg de titel van ‘snelste productiemotorfiets ter wereld’, met zijn topsnelheid van meer dan 300 km/h. Met de komst van de Hayabusa was er ook een heel nieuwe motorcategorie ontstaan: de ultieme sportmotor.

Nu introduceert Suzuki de derde generatie van de inmiddels legendarische motor. Met de allerlaatste technische innovaties die zorgen voor meer controle en comfort, een nieuw en toch herkenbaar design en nog betere prestaties, is de nieuwe Hayabusa het ultieme voorbeeld van het vakmanschap van Suzuki.

Prestaties

Meer vermogen en koppel bij lage toerentallen en tegelijkertijd toch voldoen aan de strenge Euro 5-emissienorm. Met die opdracht ging het team van Suzuki aan de slag. De nieuwe Suzuki Hayabusa erft de 1,340cm3 vloeistofgekoelde viercilinderlijnmotor, die voor de nieuwe generatie ingrijpend onder handen is genomen. Het resultaat is een vermogen van 140kW (190 pk) bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren. Ondanks dat zijn voorganger met 145 kW (197 pk) krachtiger was, zijn de prestaties verbeterd en met name bij lage en middelhoge toeren. Sprintte de vorige Hayabusa in 3,4 seconden naar 100 km/h, doet de nieuwe het twee tienden sneller, in 3,2 seconden. De topsnelheid blijft al sinds 2001 gelijk: 299 km/h.

Technologie

Als ultieme sportmotor van Suzuki, beschikt de Hayabusa over de modernste techniek. Zo maakt hij gebruik van de nieuwste en meest geavanceerde versie van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dit pakket aan intelligentie assistentiesystemen bestaat uit:

  • Ride-by-wire – elektronische gasbediening
  • Suzuki Easy Start System
  • Active Speed Limiter
  • Low RPM Assist
  • Cruise control
  • Launch control (drie standen)
  • Motion Track Brake System Combined Brake System
  • Hill Hold Control System
  • Slope Dependent Control System

Ook het Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) met verschillende rijmodi maakt onderdeel het van het pakket aan assistentiesystemen. SDMS-α beschikt over drie door Suzuki voorgeprogrammeerde standen en drie standen waarbij de gebruiker alle instellingen kan wijzigen. De volgende zaken zijn aan te passen:

  • Motion Track Traction Control System (10 standen  + OFF)
  • Power Mode Selector (3 settings, waarvan één met een lager vermogen)
  • Anti-lift Control System (10 standen + OFF)
  • Engine Brake Control System (3 standen + OFF)
  • Bi-directional Quick Shift System (2 standen + OFF)

Dit pakket aan assistentiesystemen en instellingen, zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht ervaring en kunde, optimaal van de nieuwe Hayabusa kan genieten.

Het Bi-directional Quick Shift System zorgt ervoor dat rijders snel en moeiteloos op of terug kunnen schakelen, zonder dat daarvoor de koppeling gebruikt hoeft te worden óf dat er gas teruggenomen moet worden. Quick Shift biedt twee modi. Modus 1 reageert snel, zoals dat tijdens races nodig is, terwijl modus 2 vooral op soepel schakelen is ingesteld. Voor vloeiend schakelgedrag zet de ECM de ontsteking later als je de quickshifter tijdens het accelereren of bij een constante snelheid bedient. Het systeem is voorzien van “auto blipper”: het opent de gasklep als er teruggeschakeld wordt tijdens het afremmen.

Modern en herkenbaar

Direct te herkennen als een Hayabusa en toch helemaal up-to-date. Met zijn Multi-LED koplamp, waarbij LEDs gebruikt worden voor het dimlicht én grootlicht en de LED-verlichting naast de Suzuki Ram Air Direct (SRAD) luchtinlaten is hij echter niet te verwarren met zijn voorgangers. De LED-verlichting naast de luchtinlaten wordt ook gebruikt voor de richtingaanwijzers. Ook in de LED-achterlichten zijn de richtingaanwijzers geïntegreerd.

Net als bij zijn voorgangers, zijn alle details van het ontwerp van de nieuwe Hayabusa nagelopen om bij te dragen aan een lage luchtweerstand. Het design heeft scherpere lijnen gekregen, die de motor een agressievere houding geven. Ook de compleet nieuw ontworpen uitlaten zorgen ervoor dat het zwaartepunt van het design verder naar voren is komen te liggen: klaar voor de aanval.

Trouwe fans van de Hayabusa zullen het nieuwe instrumentarium waarderen, met de grote analoge tellers. Daartussen zit een TFT LCD-display dat ofwel de huidige SDMS-α systeeminstellingen toont, of een Active Data-display dat de hellingshoek weergeeft, samen met voor-en achterremdruk, versnelling en de huidige positie van de gashendel. Het paneel toont ook klok, versnelling, kilometerteller, een dubbele reismeter, omgevingstemperatuur, het actuele brandstofverbruik, rijbereik, reistijd, gemiddeld brandstofverbruik en de voltmeter. Een omgevingslichtsensor past automatisch het helderheidsniveau van het instrumentenpaneel aan op basis van de omliggende omstandigheden, maar de rijder kan er ook voor kiezen om handmatige aanpassingen te doen.

50:50 gewichtsverdeling

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Hayabusa is zeer veel nadruk gelegd op de wegligging van de motor. Hij is stabieler en wendbaarder, heeft geoptimaliseerde aerodynamica en windbescherming en remt beter en efficiënter.

Er is gekozen voor een heel fijne balans tussen vertrouwenwekkende stabiliteit op hoge snelheden en tegelijkertijd een wendbaar en gecontroleerd rijgedrag bij lage snelheden. De interne instellingen van de volledig verstelbare 43mm KYB upside-down voorvork en de KYB schokdemper achter zijn aangepast, om schokken beter te absorberen. Ook staat de Hayabusa op nieuwe – exclusief voor de Hayabusa ontworpen –  banden van Bridgestone, de Battlax Hypersport S22.

De Hayabusa beschikt over Brembo’s nieuwste Stylema® remklauwen. Met een lichter en compacter ontwerp verhogen deze nieuwe remklauwen de luchtstroom rond de remblokken, die zo sneller afkoelen en een onmiddellijke respons leveren. De diameter van de voorste schijven neemt van 310mm toe tot 320mm. De remschijven hebben bovendien een nieuw patroon, dat helpt bij het verder optimaliseren van de koelefficiëntie.

Two-tone

Bij de verkoopstart dit voorjaar zijn er drie kleurcombinaties leverbaar op de nieuwe Hayabusa: Glass Sparkle Black in combinatie met Candy Burnt Gold, Metallic Mat Sword Silver in combinatie met Candy Daring Red en Pearl Brilliant White in combinatie met Metallic Mat Stellar Blue. In alle gevallen geldt dat de contrasterende kleuren de luchtstroom benadrukken.

Voor de derde generatie van de Suzuki Hayabusa zijn ook het Japanse Hayabusa-teken en het Engelse logo ‘Hayabusa’ vernieuwd, met scherpere details.

Dit voorjaar wordt de Hayabusa in Nederland geïntroduceerd en staat hij bij alle Suzuki-dealers. De prijzen en accessoires worden op een later moment bekendgemaakt.

Specificaties

Totale lengte2.180 mm (85.8 in.)
Totale breedte735 mm (28.9 in.)
Totale hoogte1.165 mm (45.9 in.)
Wielbasis1.480 mm (58.3 in.)
Grondspeling125 mm (4.9 in.)
Zithoogte800 mm (31.5 in.)
Rijklaar gewicht264 kg (582 lbs)
MotortypeViertakt, vloeistofgekoeld, DOHC, viercilinder in lijn
Cilinderinhoud1.340 cm3 (81.8 cu. in.)
Boring x slag81,0 mm x 65,0 mm (3.189 in x 2.559 in.)
Compressieverhouding12,5:1
BrandstofsysteemBenzine-injectie
StartsysteemElektrisch
SmeersysteemWet sump
Transmissie6 versnellingen, constant mesh
VeringVoorUpside-down voorvork, schroefveren, oliegedempt
AchterLinksysteem, schroefveren, oliegedempt
Balhoofdhoek / naloop23°00’ / 90 mm (3.54 in)
RemmenVoorBrembo Stylema®, 4-zuiger, dubbele remschijf met ABS
AchterNissin, enkelzuiger, enkele remschijf met ABS
BandenVoor120/70ZR17M/C  (58W), tubeless
Achter190/50ZR17M/C  (73W), tubeless
OntstekingElektronische transistor-ontsteking
Inhoud brandstoftank20.0 L (5.3 / 4.4 US / IMP gal)

Note van de redactie: Bent u van plan een nieuwe Suzuki Hayabusa aan te schaffen of heeft u een oudere in bezit? Uw Suzuki verzekeren doet u eenvoudig bij Combi Motors. Eenvoudig uw motorverzekering vergelijken en besparen op uw premie, dat doet u via de vergelijker van Combi Motors.

Husqvarna motorcycle breidt zijn straat line-up uit met een volledig nieuwe Svartpilen 125

URBAN EXPLORER BIEDT ONAFHANKELIJKHEID EN UITZONDERLIJKE RIJERVARINGEN AAN DE JEUGD VAN VANDAAG

Husqvarna Motorcycles opent de wereld van stadsverkenning voor een nieuwe generatie jongeren en is verheugd de beschikbaarheid van de geheel nieuwe Svartpilen 125 aan te kondigen. We breiden de Svartpilen-line-up uit om jongere rijders de kans te geven om met zekerheid te leren en te reizen, de eencilindermachine combineert intelligent ontwerp met hoogwaardige componenten, wendbare handling en een robuuste esthetiek. Met vertrouwenwekkende ergonomie, unieke stijl en assertieve prestaties levert de Svartpilen 125 een dynamische rijervaring terwijl hij veel van dezelfde hoogwaardige componenten deelt als op de grotere Svartpilen-machines. Of het nu gaat om het rijden door het stadsverkeer of het verkennen van de openbare weg, de combinatie van een bestuurbare 125 cc EURO 5-conforme motor met een wendbaar rijgedrag en een laag brandstofverbruik maakt de Svartpilen 125 de perfecte keuze.

De Svartpilen 125, die de stedelijke reputatie nog meer versterkt, is uitgerust met betrouwbare hydraulische ByBre-remmen en Bosch ABS-technologie voor superieure remprestaties en controle onder alle omstandigheden. De WP APEX 43 mm open cartridgevorken en een WP APEX achterschokbreker zorgen voor exacte feedback van de rijder bij het navigeren door drukke stedelijke omgevingen en zorgen voor een wendbaar rijgedrag om rijders comfortabel en veilig te houden.

Het robuuste, gestripte uiterlijk van de Svartpilen 125 zorgt voor een tijdloze en authentieke uitstraling, die het vakmanschap van de motorfiets laat zien en de dynamische rijervaring weerspiegelt. Een zwart gepoedercoat stalen frame, opvallende bronskleurige motorkappen en geanodiseerde componenten benadrukken het unieke en stijlvolle ontwerp.

Technische highlights Svartpilen 125:
Uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht

  • EURO 5 gehomologeerd
  • Voldoet aan A1-licentie
  • Hoogwaardige componenten en technologie
  • 17 ”spaakwielen voor en achter met Pirelli-banden
  • Premium bouwkwaliteit
  • 125 cc eencilindermotor levert regelbaar vermogen
  • Lichtgewicht – 146 kg zonder brandstof
  • CNC gefreesde voetsteunen
  • Wendbare bediening
  • LED-koplamp en achterlicht
  • Laag brandstofverbruik

De Functional Street Apparel Collection, die het assortiment straatmotorfietsen van Husqvarna Motorcycles vergezelt, bevat producten van hoge kwaliteit, allemaal ontworpen en gemaakt volgens de hoogste normen om stijl en onbeperkte beweging te leveren. Om de Svartpilen 125 verder te beschermen en te verbeteren, zorgt een uitgebreide reeks hoogwaardige technische accessoires voor meer duurzaamheid, personalisatie en functionaliteit.

De 2021 Svartpilen 125 is vanaf februari 2021 in geselecteerde markten verkrijgbaar bij geautoriseerde Husqvarna Motorcycles-dealers. Neem voor alle details over prijzen en beschikbaarheid contact op met uw Husqvarna Motorcycles-dealer.

Note van de redactie: Wil je deze Husqvarna verzekeren? Of ben je je aan het oriënteren welke motor je kunt verzekeren met een A2 of A1 rijbewijs? Motorverzekeringen vergelijken doe je eenvoudig bij Combi Motors Verzekeringen.

De compleet nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS – triple powered revolution

De Speed Triple 1200 RS is in alle opzichten nieuw en is speciaal ontworpen om een absolute revolutie teweeg te brengen op het gebied van Speed Triple-vermogen, prestaties, rijeigenschappen en technologie voor de ultieme performance naked sports ride.

Een revolutie in Speed Triple power en prestaties

  • De krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit
  • Volledig nieuwe 1160 cc-driecilinder
  • 180 pk piekvermogen:  +30 pk
  • 125 Nm piekkoppel:  + 8 Nm
  • 650rpm hoger toerental, 12% minder massatraagheid van het motorblok
  • Geheel nieuwe vrij-ademende in- en uitlaatkanalen, met een ongelooflijk geluid

Een revolutie in Speed Triple wendbaarheid, handling en precisie

  • Volledig nieuw chassis met centraal zwaartepunt
  • De meest wendbare, precieze en dynamische Speed Triple ooit
  • 10 kg lichter, met slechts 198 kg (afgetankt)
  • Een volledig nieuw gewichtgecentraliseerd chasis
  • Smaller, met een meer dominante en doelgerichte rijpositie
  • Inclusief circuit specificaties:

o Prestatiegerichte, volledig instelbare Öhlins-vering

o Metzeler RACETEC™ RR banden

o Brembo Stylema® remmen

Een revolutie in Speed Triple technologie

  • De slimste, scherpste en technologisch meest geavanceerde Speed Triple ooit
  • Geoptimaliseerde bochten ABS en schakelbare geoptimaliseerde bochten traction control (met IMU)
  • Volledig nieuw 5″ TFT display
  • Vijf rijmodi, waaronder een verbeterde Track-modus.
  • Nieuwe Triumph Shift Assist up en down quickshifter
  • Nieuwe, opvallende, volledig LED-verlichting
  • Nieuw volledig sleutelloos systeem.
  • My Triumph Connectivity System standaard gemonteerd

Een revolutie in Speed Triple attitude en stijl

  • Volledig nieuwe gespierde en overweldigende houding en aanwezigheid
  • Zuiverdere, schonere en scherpere lijnen
  • Onmiskenbaar gefocust Speed Triple design DNA
  • Opvallend en herkenbaar nieuw design van de dynamische koplamp en achterlicht

DE MEEST KRACHTIGE, MET DE HET MEESTE KOPPEL EN SNELST ACCELERERENDE SPEED TRIPLE OOIT.

Met een geheel nieuwe 1160 cc-driecilinder met meer vermogen, ontwikkeld met inzicht uit ons Moto2™-raceprogramma, levert de nieuwe Speed Triple 1200 RS 180 pk-piekvermogen bij 10.750 tpm en 125 Nm-piekkoppel bij 9.000 tpm, wat een ongelofelijk opwindende rit oplevert. Hij reageert ook sneller, heeft een 650 tpm hoger toerental en is voorzien van  nieuwe, vrij ademende in- en uitlaatkanelen voor een geluid om kippenvel van te krijgen. 

Compleet nieuw blok

De aandrijving is volledig opnieuw ontworpen, waarbij elk afzonderlijk element is ontworpen voor betere prestaties en minder massa, waardoor het nieuwe blok  aanzienlijk lichter is geworden (- 7 kg). Hij is compacter dan de vorige Speed Triple-aandrijving, ondanks het grotere vermogen, waardoor het nieuwe model de perfecte balans tussen agressie, prestaties en controle heeft.

Significant meer vermogen en koppel

Het blok levert beduidend meer vermogen en koppel dan de vorige generatie – waardoor dit de krachtigste en meest koppelrijke Speed Triple ooit is – met fantastische prestaties en karakter over het hele toerengebied en die de gekenmerkende gelijkmatige koppelcurve van een driecilinder naar een heel nieuw niveau heeft gebracht.

De motor levert zinderende nieuwe prestaties, met 30 pk meer vermogen en een piek van 180 pk bij 10.750 tpm. Hij accelereert sneller, waarbij de rode lijn nu met 650 tpm is verhoogd tot 11.150 tpm en behoudt het ongelooflijke koppel en karakter in het lage en middengebied, waar de Speed Triple bekend om staat, met 125Nm koppel bij 9.000tpm, 8Nm meer dan het vorige model.

Ongelofelijke vermogen-gewichtsverhouding

De waanzinnige prestaties van het nieuwe 3-cilinder blok, gecombineerd met het gereduceerde gewicht van de compleet nieuwe Speed Triple 1200 RS, levert de hoogste vermogen/gewichtsverhouding op in de geschiedenis van de Speed Triple, meer dan 25% hoger dan de vorige generatie en bijna een verdubbeling van de oorspronkelijke Speed Triple uit 1994.

De best klinkende Speed Triple ooit geproduceerd

Dankzij de geheel nieuwe vrij-ademende  in- en uitlaatkanalen is de nieuwe Speed Triple 1200 RS ook de best klinkende Speed Triple ooit, met een instinktief inlaatgebrul en een karakteristieke driecilinder huil.

Dankzij 12% minder massatraagheid in de aandrijflijn pakt de motor ook sneller op, voelt hij scherper aan en klinkt hij nog scherper.

Geoptimaliseerde koppeling en versnellingsbak

Er is een nieuwe lichtgewicht slip en assist koppeling die gebruik maakt van state-of-the-art wrijvingscompound om het aantal koppelingsplaten te verminderen, de massa te minimaliseren en het gevoel van de koppeling te verbeteren, terwijl de controle tijdens het terugschakelen met hoge snelheid wordt gemaximaliseerd.

In combinatie met een volledig nieuwe, en meer compacte, gestapelde 6-versnellingsbak gaat het schakelen aanzienlijk soepeler dan bij de vorige generatie, met een geoptimaliseerde verhouding.

De prestaties worden verder verbeterd door het nieuwe ontstekingssysteem, met bougies met dubbele ontsteker voor meer duurzaamheid bij hoge toerentallen en door een gereduceerd gewicht van het koelsysteem, netjes verpakt met een geïntegreerde warmtewisselaar voor het oliecircuit.

DE MEEST WENDBARE, PRECIEZE, DYNAMISCHE EN RESPONSIEVE SPEED TRIPLE OOIT.

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is 10 kg lichter en heeft een geheel nieuw lichtgewicht chassis, een geheel nieuwe ergonomie voor de rijder en een meer dominante en doelgerichte rijpositie en is een revolutie op het gebied van handling.  De eersteklas uitrusting voor het circuit omvat nieuwe Brembo Stylema® remmen, Metzeler RACETEC™ RR-banden en op prestaties afgestemde Öhlins-vering.

Al deze verbeteringen zorgen samen voor een nieuwe Speed Triple 1200 RS die zo wendbaar en dynamisch aanvoelt als een Street Triple RS.

Compleet nieuw lichtgewicht chassis

Het geheel nieuwe chassis is van de grond af aan ontworpen om de lichtste en beste rijeigenschappen van de Speed Triple ooit te leveren, met een nog wendbaarder, preciezer en dynamischer rijgedrag, in een strakker, meer gespierd en massacentrisch pakket.

Met een afgetankt gewicht van slechts 198 kg is de nieuwe motorfiets een ongelooflijke 10 kg lichter dan de vorige generatie. Hij heeft een 17% lichter gegoten aluminium frame met een gewichtsverdeling die verder naar voren en lager ligt.

Dominante en doelgerichte rijpositie

De nieuwe Speed Triple 1200 RS heeft een 13 mm breder stuur, wat een meer dominante en doelgerichte rijpositie oplevert, wat zorgt voor een beter gevoel en een betere controle voor een meer voorspelbare rit. Verbeteringen in de ergonomie van de motor en de rijpositie worden bereikt door de nieuwe voetsteunpositie, die iets naar binnen is verplaatst ten opzichte van het model van de vorige generatie, waardoor een meer bodemvrijheid wordt verkregen zonder dat de beenruimte in het gedrang komt.

Er zijn ook aanzienlijke verbeteringen aangebracht in het profiel en de constructie van het zadel, dat nu comfortabeler is, terwijl de rijder een meer natuurlijke ingeklemde positie kan innemen om geconcentreerd te kunnen rijden. De zithoogte is een comfortabele 830 mm.

Volledig instelbare premium Öhlins vering

De nieuwe Speed Triple 1200 RS draagt bij aan de revolutie op het gebied van rijgedrag en is standaard voorzien van hoogwaardige circuit specificaties

De volledig instelbare voor en achter Öhlins-vering is afgestemd op de optimale balans tussen prestaties, comfort en controle.

Aan de voorzijde heeft de Speed Triple 1200 RS een Öhlins NIX30 upside down vork, instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping, terwijl de rijder aan de achterzijde kan profiteren van de Öhlins TTX36 twin tube monoshock, ook met instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping.

Het gehele veringspakket is afgestemd op het lagere gewicht, het hogere vermogen en koppel van de motorfiets, de nieuwe geometrie en is ontwikkeld om zich net zo thuis te voelen op het circuit als op de weg.

Vorkbeschermers zijn verkrijgbaar als accessoire.

High performance Brembo remmen

Ongelofelijke remkracht door de nieuw Brembo remmen aan zowel de voor- als de achterzijde.

Aan de voorzijde zorgen de nieuwe, krachtige dubbele Brembo Stylema® radiale monoblok voorremklauwen met lichtere 320mm-schijven voor een remkracht die klaar is voor het circuit. Aan de achterzijde zorgt een enkele Brembo tweezuigerige-achterremklauw ervoor dat de rijder de remkracht in balans kan brengen en de algehele controle over de motorfiets zowel op de weg als op het circuit kan verbeteren.

Er is een verstelbare Brembo MCS-remhendel beschikbaar om het comfort en de controle van de rijder verder te verbeteren.

Uitzonderlijke grip

De standaardbanden die op de nieuwe Speed Triple 1200 RS worden gemonteerd, zijn de high-performance Metzeler Racetec RR. De banden met de hoogste specificaties die zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg en die optimale prestaties kunnen leveren, zowel op de weg als op het circuit.

Bovendien kan de Pirelli Diablo Supercorsa SC2-band op de nieuwe Speed Triple 1200 RS worden gemonteerd als een vanuit de fabriek goedgekeurde circuitoptie.

DE SLIMSTE, SCHERPSTE EN TECHNOLOGISCHE MEEST GEAVANCEERDE SPEED TRIPLE OOIT.

De nieuwe 1200 RS is uitgerust met een stapsgewijze verandering in de Speed Triple-technologie, waaronder geheel nieuw 5″ TFT-display, een nieuwe Triumph Shift Assist met up- and-down quickshifter, geoptimaliseerd bochten ABS , schakelbare geoptimaliseerde bochten traction control (met IMU), 5 rijmodi – waaronder de Track-modus, nieuwe kenmerkende volledige LED-verlichting, volledig sleutelloos systeem en het My Triumph Connectivity System, dat standaard is gemonteerd.

Volledig nieuw 5″ TFT-display

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is voorzien van een gloednieuwe 5″ TFT-display.

Zowel het TFT-scherm zelf als de gebruikersinterface zijn volledig nieuw, ontworpen om de rijder de mogelijkheid te bieden meer afstelling op de weg toe te passen in vergelijking met de vorige generatie, zoals de mogelijkheid om de instellingen van de traction control te wijzigen tijdens het rijden.

De belangrijkste informatie is duidelijk beschikbaar voor de rijder, die dankzij het nieuwe TFT-display en de nieuwe configuratie direct zijn snelheid, versnelling en toerenteller kan zien, waarbij ruimte wordt gecreëerd voor eventuele aanvullende informatie of menu’s door de toerenteller naar wens opzij te schuiven.

De lay-out van het TFT-scherm is aanpasbaar met twee verschillende thema’s, die het kleurenschema van het display verandert. Het nieuwe optisch gebonden 5-inch scherm garandeert minder reflectie en verbetert dus de beeldhelderheid in elke lichtconditie.

Een rondetimer is ook inbegrepen voor gebruik op het circuit.

My Triumph Connectivity System standaard gemonteerd

De gebruikersinterface van de nieuwe Speed Triple 1200 RS is verder verbeterd door het My Triumph Connectivity systeem, dat standaard is gemonteerd.

Speed Triple eigenaren hebben nu toegang tot turn-by-turn navigatie via de gratis My Triumph-app, GoPro-bediening, telefoon- en muziekbediening. De rijder kan dit alles bedienen via de schakelkubus en heeft toegang tot alle gerelateerde informatie via het TFT-scherm.

Verbeterde nieuwe Triumph Shift Assist

De technologische revolutie van de nieuwe Speed Triple 1200 RS omvat een aanzienlijke verbetering van de standaard ritverbeterende functies, standaard gemonteerd.

Een nieuwe Triumph Shift Assist up and down quickshifter maakt deel uit van de standaarduitrusting.

Deze is ideaal voor pittig rijden en gebruik op het circuit en maakt het mogelijk om zonder koppeling op en neer te schakelen, terwijl de gasklepstand behouden blijft, wat zorgt voor soepel, moeiteloos en verfijnd schakelen tijdens het accelereren of vertragen, dankzij de nieuwe variabele positiesensor, die zorgt voor een geoptimaliseerde schakelpositie.

Geoptimaliseerde bochten ABS

Het nieuwe geotimaliseerde bochten ABS-systeem vormt een extra vertrouwenwekkend hulpmiddel voor de rijder van de nieuwe Speed Triple 1200 RS. De nieuwe Continental MIB-EVO ABS-module, met een geïntegreerde 6-assige IMU en een meer verfijnde ABS-regeling, bewaakt continu de rol-, hellings- en axiale versnelling, om de hellingshoek te berekenen en de optimale remkracht voor elke situatie te garanderen.

Het systeem is instelbaar via het TFT-display en het linker schakelaarblok en biedt twee instelbare interventieniveaus, “Road” en “Track”. De “Track” instellingen zijn zo afgesteld dat ze niet storend zijn en vrijwel niet waarneembaar zijn tijdens het rijden op een circuit. De ABS-instellingen zijn gekoppeld aan de rijmodi, maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden geselecteerd als de rijder daarvoor kiest.

Het nieuwe gekoppelde remsysteem verbetert de remafstand en de stabiliteit bij hard remmen.

Schakelbare, geoptimaliseerde bochten traction control

De nieuwe geoptimaliseerde bochten traction control van de Speed Triple 1200 RS, die eveneens door de IMU wordt gefaciliteerd, zorgt voor een optimale slip en koppelregeling bij elke hellingshoek, waardoor de acceleratie en de controle in zowel rechte lijnen als bij het nemen van bochten wordt verbeterd.

Er is keuze uit 4 interventieniveaus (“Rain”, “Road”, “Sport” en “Track”), plus de mogelijkheid om de traction control volledig uit te schakelen. Ook hier is de instelling “Track” ontwikkeld om de vooruitgang naar voren te maximaliseren en de waargenomen interventie bij hard rijden tot een minimum te beperken. De instellingen van de traction control zijn gekoppeld aan de rijmodi, maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden aangepast.

Verbeterde voorwiel lift control

De verbeterde voorwiel lift control is ontworpen om de rijder meer controle te geven over de nieuwe 1160 cc-driecilinder, zonder dat hij zich geintimideerd voelt en heeft geavanceerde nieuwe algoritmen die de signalen van de IMU continu in de gaten houden om te zorgen voor een soepelere besturing en snellere voortgang. De instellingen zijn gekoppeld aan en geoptimaliseerd voor elke traction control, waardoor het interventieniveau kan worden aangepast aan de omstandigheden en rijstijl.

5 instelbare rijmodi, met verbeterde “Track”-modus

De nieuwe Speed Triple 1200 RS beschikt over 5 verschillende rijmodi: Rain, Road, Sport, Track en Rider. Elke rijmodus past het gedrag van de motor aan het beoogde gebruik aan. Dankzij het ride-by-wire-gasklepsysteem wordt de gasrespons aangepast aan de geselecteerde rijmodus, evenals de traction control en ABS-instellingen.

De nieuwe verbeterde “Track”-modus is speciaal ontworpen om zo weinig mogelijk op te vallen bij het rijden op het circuit, terwijl het toch de zekerheid biedt dat de elektronische systemen er zijn om te helpen in onverwachte situaties.

In natte omstandigheden kan de rijder de “Rain”-modus selecteren, waardoor het vermogen tot 100 pk wordt verlaagd en de andere veiligheidsvoorzieningen beter kunnen worden ingeschakeld.

De instellingen voor de rijmodus zijn tijdens het rijden gemakkelijk toegankelijk via de bedieningsknoppen.

Onderscheidende nieuwe volledig led-verlichting

De veiligheid is verder verbeterd dankzij het prachtige nieuwe agressieve lichtsysteem op de nieuwe Speed Triple 1200 RS, dat nieuwe LED-koplampen bevat met kenmerkende nieuwe dagrijverlichting (marktspecifiek), die nu helderder en witter zijn voor een betere zichtbaarheid op de weg.

De aantrekkelijke nieuwe achterverlichting is net zo opvallend en is volledig opnieuw ontworpen met een uniek kenmerkend LED-design, dat een compacter silhouet aan de achterzijde oplevert.

Zelfuitschakelende richtingaanwijzers zijn standaard ingebouwd.

Nieuw volledig sleutelloos systeem

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is voor het eerst op een Triumph uitgerust met een volledig sleutelloos systeem, inclusief sleutelloos contactslot en stuurslot, en een nieuwe sleutelloze tankdop.

Voor meer veiligheid kan het sleutelloze systeem desgewenst worden uitgeschakeld met een simpele druk op de knop op de sleutelhanger.

Standaard uitgerust met cruisecontrol

Door middel van de schakelaars kan de rijder de volledig instelbare cruisecontrol, die standaard is gemonteerd, activeren voor een betere rijervaring op de lange afstand.

Verbeterde switchcube verlichting

Om de rijhulpfeatures compleet te maken, hebben de unieke in segment verlichte schakelaars nu een nieuwe, meer doordringende amberkleurige gloed door LED’s in de schakelaars, waardoor ze makkelijker af te lezen zijn.

Voor extra comfort en gemak voor de rijder zijn netjes geïntegreerde, intern bedrade verwarmde handgrepen en een bandenspanningscontrolesysteem als accessoire verkrijgbaar.

Lichtgewicht nieuwe lithium-ionen accu

Standaard is een lithium-ion accu gemonteerd, die 60% lichter is dan de equivalente loodzuur accu, waardoor het totale gewicht met 2,3 kg afneemt.

Er is een nieuwe accessoire-acculader beschikbaar, die geschikt is voor zowel lithium-ion- als conventionele loodzuuraccu’s.

VOLLEDIG NIEUWE GESPIERDE EN AGGRESIEVE HOUDING EN AANWEZIGHEID

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is de nieuwe definitie van een pure agressieve houding en stijl, met een gespierd uiterlijk, aanwezigheid en zuivere, schonere en scherpere lijnen. Deze nieuwe generatie bevat al het iconische Speed Triple-design DNA, geboren uit de categorie die het origineel van 1994 creëerde en zet de maatstaf voor een gerichte Speed Triple-houding en stijl.

Compacte nieuw bodywork

Het compacte nieuwe premium bodywork wordt gevormd door nieuw ontworpen elementen zoals een koolstofvezel-voorspatbord, een bellypan in de kleur van de motor en een seatcowl met een verwisselbaar achterzadel en een nieuwe compacte tail unit

Onderscheidende nieuwe lichtgewicht wielen

De agressieve uitstraling van de nieuwe Speed Triple 1200 RS wordt versterkt door de nieuwe 17-inch lichtgewicht gegoten aluminium, zwart gelakte V-spaakwielen.

Twee opvallende nieuwe Speed Triple kleuren

De nieuwe Speed Triple-klant kan kiezen uit twee gedurfde nieuwe kleuren: Sapphire Black, met rood- en zilverkleurige graphics, of Matt Silver Ice, met zwarte, zilveren en gele graphics.

Triumph’s kenmerkende aandacht voor detail

Op de nieuwe Speed Triple is een groot aantal eersteklas afwerkingen te bewonderen, waaronder nieuwe RS-graphics en een stuurklem met logo en net als bij alle Triumph’s leidde de ongelooflijke aandacht voor details ertoe dat alle kabels en slangen aan het zicht werden onttrokken.

Nieuwe accessoires

Speed Triple 1200 RS eigenaren kunnen hun motorfiets personaliseren door te kiezen uit een reeks van 35 accessoires, met opties om de stijl en detaillering, technologie, bagage, bescherming en het onderhoud te verbeteren.

Om de stijl en detaillering van de motor te personaliseren, kan de rijder kiezen voor een carrosseriekleurig flyscreen, getint flyscreen, machinaal bewerkte spiegels aan het uiteinde van het stuur, machinaal bewerkte reservoirs voor de voor- en achterrem, machinaal bewerkte aluminium achteras finisher en nog veel meer.

De technologie kan nog verder worden verbeterd dankzij de beschikbare accessoires: scrollende LED-indicatoren en een bandenspanningscontrolesysteem zijn slechts twee voorbeelden van de mogelijkheden die beschikbaar zijn via de accessoirelijst. Het Triumph Protect+ alarm en Triumph Track+ tracker met 24/7-bewaking is ook beschikbaar voor extra gemoedsrust. (afhankelijk van beschikbaarheid per markt).

Voor de nieuwe Speed Triple is ook bagage als accessoire beschikbaar, met bijpassende waterbestendige tank- en achtertassen die voorzien zijn van een snelwisselsysteem.

Bezitters van de Speed Triple kunnen hun motorfiets verder beschermen met framebeschermers, vorkbeschermers,tankpad en ook wanneer deze geparkeerd staat met een all-weather-cover en een acculader.

Prijs, service en garantie

De nieuwe Speed Triple 1200 RS zal in Belgie verkrijgbaar zijn vanaf  € 17.800 ,- en in Nederland vanaf € 20.250,-.

De totale eigendomskosten worden verlaagd, dankzij het hoge onderhoudsinterval van 16.000 km en de garantie van 2 jaar met een onbeperkt aantal kilometers.

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is vanaf eind maart verkrijgbaar.

Note van de redactie: Of u nu deze Triumph Speed Triple aanschaft of wellicht een ouder model heeft; uw Triumph verzekeren moet u toch! Wij helpen u graag bij het vinden van de juiste motorverzekering.

Nieuwe kleuren en motorupdate voor Suzuki V-Strom 650 en SV650

Suzuki onthult de nieuwe kleuren van de populaire V-Strom 650 en SV650. Dit jaar krijgen de twee modellen naast nieuwe kleuren ook een technische update: de 645 cc V-Twin krijgt een update naar Euro5.

– Drie nieuwe kleuren voor V-Strom 650, vier kleuren voor V-Strom 650XT

– Technische update: 645 cc voldoet aan Euro-norm

– Drie nieuwe kleuren voor SV650

V-Strom 650 en V-Strom 650XT

Voor modeljaar 2021 krijgt de succesvolle V-Strom 650 in totaal zeven nieuwe kleuren. Drie daarvan zijn voor de V-Strom 650: wit, grijs en rood. In alle gevallen wordt de kleur gecombineerd met zwarte gegoten wielen en zwarte details. De 645 cc V-twin, die nu aan de Euro5-norm voldoet, levert nog altijd 52 kW (71pk) bij 8.800 toeren. Het maximumkoppel van 62 Nm komt bij 6.500 toeren vrij.

De V-Strom 650XT wordt leverbaar in vier verschillende kleuren: geel, zilvergrijs, wit en rood. Elke variant is voorzien van contrasterende stickers, die goed bij de kleur van de spaakwielen passen. De witte en de gele variant hebben goudkleurige spaakwielen, de rode variant heeft zwarte spaakwielen en de zilvergrijze V-Strom 650 krijgt met zijn blauwe stickers en blauwe wielen Suzuki’s MotoGP™-kleuren mee.

SV650

Dit jaar wordt de populaire SV650 in drie verschillende kleurstellingen geleverd: zwart met goud, wit met rood en mat donkergrijs met blauw. Bij de witte en de mat donkergrijze variant krijgen de velgen ook de kleur van het frame.

Ook de SV650 krijgt de Euro5-motorupdate, alleen beschikt de SV650 over net iets meer vermogen en is de afstelling anders dan bij de V-Strom 650. De motor levert 54 kW (74 pk) bij 8500 toeren en 64 Nm bij 6.800 toeren.

Assistentiesystemen

Zowel de V-Strom 650 als de SV650 beschikt over een uitgebreid pakket aan assistentiesystemen. Zo vergemakkelijkt Low RPM Assist het wegrijden en zorgt het geavanceerde tractiecontrolesysteem met twee standen voor optimale controle. Uiteraard beschikken beide modellen ook over ABS en Suzuki Easy Start.

Prijzen

Per direct zijn de Suzuki V-Strom 650 en SV650 in de nieuwe kleurstellingen te bestellen. Ook zijn de prijzen bekend: de SV650 in de nieuwe kleurstellingen is leverbaar vanaf 7.899 euro. De V-Strom 650 en V-Strom 650XT zijn te bestellen voor respectievelijk 9.499 euro en 9.999 euro.

Note van de redactie: Wilt u een Suzuki V-Strom 650 verzekeren? Of wellicht dat u een Suzuki SV650 op het oog heeft. Combi Motors Verzekeringen kan u helpen om uw Suzuki te verzekeren. Bereken snel wat u kunt besparen op uw motorverzekering.

Licht, compact, essentieel en plezier: Ducati presenteert de nieuwe Monster

  • Alle essentie van de Monser in de lichtste, meest compacte en essentiele vorm die mogelijk is
  • De missie van de Monster: plezier maken dankzij het 111 pk van de Testastretta 11° motorblok en 166 kg droog gewicht
  • De sport naked geschikt voor iedereen die een technologische en makkelijk te berijden motorfiets wil

Borgo Panigale (Bologna, Italië), 2 december 2020 – De Ducati World Première webserie loopt op zijn einde met de vijfde en laatste aflevering waarin de motorfabrikant uit Borgo Panigale de nieuwe Monster onthulde. Een motorfiets die de geschiedenis van Ducati als geen ander heeft gemarkeerd. Het is het best verkochte model ooit: sinds zijn presentatie zijn er meer dan 350.000 exemplaren geproduceerd.

De nieuwe Monster vertegenwoordigt alle essentie van Ducati in de lichtste, meest compacte en essentiële vorm die mogelijk is. U kunt het al raden aan de naam: Monster, niets anders.
Het recept is het originele recept uit 1993: een sportief motorblok, maar perfect voor gebruik op de weg, gecombineerd met een Superbike-afgeleid frame. Alles wat u nodig heeft om plezier te hebben, elke dag.

De nieuwe Monster is gebaseerd op dezelfde concepten als de onvergetelijke Monster 900, de eerste, echte sport naked, maar geherinterpreteerd en geüpdatet. Het resultaat is een motorfiets met een geavanceerd, eenvoudig en efficiënt chassis, die in staat is om direct het perfecte gevoel met de rijder te creëren. De rijpositie is minder belastend voor de polsen en het motorblok biedt een uitstekende balans tussen vermogen, koppel en gebruiksgemak.

Om de nieuwe Monster te creëren, zijn de ingenieurs en designers van nul begonnen, maar met een duidelijk idee van de belangrijkste punten waarrond de nieuwe motor moest worden gebouwd. De motor is slank en wendbaar en bevat de richtlijnen die het DNA van elke Monster bevatten, waardoor hij direct herkenbaar is: vormgegeven brandstoftank, ronde koplamp, taps toelopende achterkant en motorblok in het midden van de scène. De taal is echter nieuw en modern. De vormen zijn geëvolueerd in een richting waarin de essentie en de techniek worden versterkt door het ontwerp, zoals in het ronde profiel van de LED-koplamp vooraan en in de richtingaanwijzers met “sweeping” functie.

De nieuwe Monster is sportief en leuk.
De Monster wordt aangedreven door het Testastretta 11° 937 cc tweecilinder L-vormige motorblok, met desmodromische distributie en Euro 5-homologatie. In vergelijking met de vorige 821 neemt hij toe in cilinderinhoud, vermogen, koppel en daalt het gewicht (-2,4 kg) om bij te dragen aan de lichtheid van de motor en betere rijeigenschappen te bieden. Hij levert nu 111 pk bij 9.250 tpm met een maximaal koppel van 93 Nm bij slechts 6.500 tpm en blijkt dus efficiënt en reactief te zijn in de gasrespons. Dankzij de grotere cilinderinhoud is het koppel bij alle toerentallen verbeterd, met name in het mid-lage bereik, dat het meest wordt gebruikt op de weg en tussen bochten. Dit garandeert spannende prestaties, maar ook rijgemak en rijplezier, mede dankzij de nieuwe versnellingsbak en de standaard gemonteerde Ducati Quick Shift Up/Down. De Monster is ook verkrijgbaar in een 35-kW versie, geschikt voor A2 rijders.

De nieuwe Monster is licht.
Om het maximale plezier te garanderen, werd bij de creatie van de nieuwe Monster veel aandacht besteed aan gewichtsvermindering. Het chassis, de accessoire-elementen en de bovenbouw zijn vanaf de grond opnieuw ontworpen om een compacte en lichte motorfiets te creëren, perfect voor dagelijks gebruik maar ook voor sportief gebruik.

Het aluminium voorframe is geïnspireerd op die van de Panigale V4. Het is kort en direct aan de cylinderkoppen bevestigd. Met een gewicht van slechts 3 kg is dit frame 4,5 kg lichter (60% minder) dan het vorige Trellis frame, waardoor het drooggewicht van de motor tot slechts 166 kg wordt teruggebracht.

Elk onderdeel is opnieuw ontworpen en verlicht: de velgen verliezen 1,7 kg en de achterbrug is 1,6 kg lichter geworden. Het achterste subframe daalt met 1,9 kg dankzij de GFRP-technologie (Glass Fibre Reinforced Polymer) waarmee het is gemaakt, waardoor de vormen en oppervlakken konden worden geoptimaliseerd ten gunste van de lichtheid en de dimensionale compactheid. De totale gewichtsbesparing bedraagt 18 kg ten opzichte van de Monster 821.

De nieuwe Monster is gemakkelijk, in elke situatie.
De hoogte van het zadel van de nieuwe Monster is 820 mm. Dit, in combinatie met de smalle zijkanten van de motorfiets, stelt de rijder in staat om heel gemakkelijk zijn voeten op de grond te zetten. Als accessoire is een zadel verkrijgbaar dat de hoogte vanaf de grond reduceert tot 800 mm, met behoud van een goede vulling. De zithoogte van de Monster kan met behulp van de veringverlagingskit verder worden teruggebracht tot 775 mm vanaf de grond.

Om een maximale wendbaarheid bij lage snelheden te garanderen en het manoeuvreren vanuit stilstand te vergemakkelijken, is de stuurhoek verhoogd tot 36° (+7° ten opzichte van de 821). Het stuur is ongeveer 7 cm dichter bij het bovenlichaam van de rijder gebracht om een meer rechtop zittende rijpositie te hebben die meer comfort en controle garandeert. De positie van de voeten is ook veranderd, en de benen zijn nu minder gebogen. Dit alles vertaalt zich in een beter rijgemak, zelfs in het stadsverkeer.

De nieuwe Monster is technologisch.
De standaarduitrusting omvat Cornering ABS, Traction Control en Wheelie Control, allemaal instelbaar op verschillende interventieniveaus. Het sportieve karakter van de motor wordt ook onderstreept door de Launch Control, die zorgt voor een razendsnelle start. Deze elektronische uitrusting maakt het mogelijk om de prestaties van de motor in alle veiligheid uit te gebruiken.

De nieuwe Monster is uitgerust met drie Riding Modes (Sport, Urban, Touring) die het mogelijk maken om het karakter van de motorfiets naar smaak en behoefte vorm te geven. Alles is eenvoudig te bedienen via het stuur en het 4,3″ kleuren TFT-scherm met race graphics die overeenkomen met die van de Panigale V4, met een grote toerenteller die de indicatie van de ingeschakelde versnelling weergeeft.

De Monster is altijd een symbool van customization geweest.
Om elke Monsterista in staat te stellen zijn motorfiets nog unieker te maken, zijn er stickerkits gemaakt die de vormen van de Monster versterken en de sportiviteit van Ducati vieren. Voor degenen die de stijl van hun Monster nog meer willen accentueren, zijn er ook coverkits beschikbaar. Zoals bij alle Ducati motorfietsen is er ook een breed scala aan Ducati Performance accessoires beschikbaar, zoals de dubbele Termignoni gehomologeerde geluiddemper met carbon eindkappen. Via de configurator op Ducati.com kunnen alle aanpassingsopties worden bekeken.

De nieuwe Monster is verkrijgbaar in Ducati Red en Dark Stealth met zwarte velgen, Aviator Grey met GP Red velgen. Voor wie een motorfiets wil met een nog sportiever imago, is er de Plus-versie in dezelfde kleuren met een aërodynamische windscherm en een passagierszadelcover als standaard.

De Monster zal rond april 2021 verkrijgbaar zijn bij Ducati dealers vanaf 11.290 € in België en vanaf 13.390 € in Nederland. 

Note van de redactie: Overweegt u om deze nieuwe Ducati Monster aan te schaffen óf heeft een ouder model Monster? Bereken dan eenvoudig wat een verzekering u gaat kosten. We helpen u graag om de goedkoopste motorverzekering voor u te vinden. Ducati verzekeren doet u natuurlijk bij Combi Motors Verzekeringen.