Ducati onthult nieuwe Ducati Scrambler versies voor 2021

Na de introductie van de Ducati Scrambler 1100 Dark PRO, het instapmodel van de 1100 serie, voorgesteld in de kleur “Dark Stealth” met ronde spiegels en natuurlijke geborstelde aluminium afwerkingen, onthult het merk Ducati Scrambler nu ook de andere innovaties voor 2021.

De 800 serie van de “Land of Joy” wordt uitgebreid met de komst van het nieuwe Ducati Scrambler Nightshift model, de introductie van een nieuwe Desert Sled versie in de “Sparking Blue” kleurstelling en nog meer off-road details en ten slotte een nieuw kleurenschema voor de Ducati Scrambler Icon.

De Ducati Scrambler Nightshift is een essentiële motorfiets met een gewaagd karakter, geïnspireerd op de stedelijke wereld. Dit model, met klassieke lijnen en donkere kleuren die de sfeer van de nacht oproepen, wordt gekenmerkt door een recht en smal stuur met café-racer spiegels. De nummerplaten en het ontbreken van een achterspatbord in full throttle-stijl geven de motorfiets een agressiever tintje en maken hem visueel compact. De motorfiets is ook uitgerust met een nieuw plat tweepersoonszadel, comfortabel voor zowel de rijder als de passagier.

De Ducati Scrambler Desert Sled verandert zijn uiterlijk met de nieuwe “Sparking Blue” kleurstelling, verrijkt met rode en witte details op de brandstoftank en spatborden en gouden velgen, een eerbetoon aan de Enduro motorfietsen uit de jaren ’80. De nieuwe antislipbekleding van het zadel, samen met de 200 mm veerweg en de standaard gemonteerde koplampbeschermer van gaas, onderstrepen het ware off-road karakter ervan.

Tot slot zal de onmiskenbare Ducati Scrambler Icon in 2021 ook bij de dealers aankomen in de kleur “Ducati Red”, die naast de klassieke “62 Yellow” met zwart frame en zwart zadel komt.

Voor het MY21 voldoen ook alle motorfietsen van het merk Ducati Scrambler aan de EURO 5- emissienorm, bovendien is het 800 gamma van de “Land of Joy” ook geschikt voor het A2 rijbewijs.

Hieronder staat vermeld wanneer de nieuwe modellen bij de Ducati dealers verkrijgbaar zijn en de prijzen in Nederland en België.

Verkrijgbaar Nederland België
Ducati Scrambler Nightshift Eind december € 12.490 € 10.990
Ducati Scrambler Desert Sled December € 13.490 € 11.990
Ducati Scrambler Icon in “Ducati Red” Februari € 10.990 € 9.690

Note van de redactie: ook een nieuwe Ducati Scrambler Night Shift verzekeren? Wij brengen graag vrijblijvend een offerte voor u uit! Ducati verzekeren? Combi Motors Verzekeringen bellen!

 

Kampioenskleuren voor Suzuki GSX-R1000R

Suzuki toont drie nieuwe kleuren voor de GSX-R1000R. Het Supersport-topmodel van Suzuki wordt leverbaar in twee verschillende zwarte varianten én in de kampioenskleuren: zilvergrijs met blauw.

– Kleurencombinatie van MotoGP™-winnende Suzuki GSX-RR

– Twee nieuwe zwarte kleurstellingen

– Technische updates: andere uitlaatdemper en verstelbare swingarm

Kampioen

De kleurencombinatie van de eerste Suzuki waarmee Suzuki deelnam aan motorraces: zilvergrijs met blauw. Ter ere van het honderdjarig bestaan van Suzuki kwamen die kleuren dit jaar terug op de MotoGP™-motoren van Álex Rins en Joan Mir. Na de race in Valencia zijn het ook de kampioenskleuren van 2020, toen Joan Mir gekroond werd tot kampioen en Team Suzuki Ecstar als beste team.

Dit najaar wordt ook de Suzuki GSX-R1000R in de legendarische kleurstelling geleverd. Met zijn 202 pk sterke 999,8 cc viercilinder, variabele kleptiming, variabele inlaatkelken, Motion Track TCS met 10 standen, Launch Control, Quickshifter, Ride-by-Wire en een variabele SET-alpha uitlaatspruitstuk-configuratie, is het niet alleen de allersterkste GSX-R die er ooit is gemaakt, maar ook de meest geavanceerde. De Suzuki GSX-R1000R heeft niet voor niets meerdere prijzen in de wacht gesleept.

Zwart met goud…

Naast de zilvergrijs met blauwe GSX-R1000R komen er ook twee zwarte varianten. De eerste is volledig matzwart, met hoogglans zwarte letters. Ook staat hij op opvallende gouden wielen, die samen met de goudkleurige Showa BFF-voorvork voor het nodige contrast zorgen.

… of zwart met oranje

Dezelfde goudkleurige Showa-voorvork wordt gecombineerd met een in het oog springende oranje striping op de tweede zwarte variant van de GSX-R1000R. Bij deze versie zijn de letters SUZUKI wit, waarmee ze direct opvallen.

Meer wijzigingen

Het blijft niet enkel bij nieuwe kleuren, de GSX-R1000R krijgt ook een aantal technische updates. Zo beschikt de motor nu over een zwarte uitlaat, verstelbare swingarm, met staal omvlochten remleidingen ook krijgt hij Bridgestone Racing Street RS11-banden die de rij-eigenschappen nog verder verbeteren.

De eerste exemplaren van de GSX-R1000R in de nieuwe kleurstellingen zijn beschikbaar vanaf december. Prijzen worden later bekendgemaakt.

Note van de redactie: Na het kampioenschap van Joan Mir wilt u natuurlijk ook op zo’n kampioensmotor rijden. Voor straatgebruik kunt u deze Suzuki verzekeren via Combi Motors verzekeringen.

Ducati Panigale V4 SP

De Panigale V4 is de sportieve Ducati bij uitstek die rechtstreeks is afgeleid van de MotoGP en wordt, net als de racemotoren, voortdurend geïnnoveerd en doorontwikkeld van jaar tot jaar. Voor 2021 voldoen de Panigale V4 en V4 S modellen aan de Euro 5 emissienorm voor de landen die ze nodig hebben, terwijl het gewicht, het maximale vermogen en het koppel ongewijzigd blijven.

Het elektronische pakket dat de Panigale V4 uitrust, evolueert en bevat nu de nieuwste generatie Ducati Traction Control, die nog voorspelbaarder is: DTC EVO 3 met een strategie ontwikkeld door Ducati Corse.

De Riding Mode strategie is ook nieuw, met name de Race Riding Mode is opgesplitst in twee verschillende mappings, waardoor de rijder twee verschillende configuraties heeft om de beste set-up te definiëren op basis van het circuit en zijn rijstijl.

Voor 2021 breidt Ducati de Panigale familie uit met de introductie van de Panigale V4 SP versie, wat de terugkeer markeert van het historische “SP” (Sport Production) acroniem. De Panigale V4 SP is genummerd en het nummer is gegraveerd op het machinaal bewerkte balhoofd.

De Panigale V4 SP – 214 pk, 12,6 kgm koppel en een droog gewicht van 173 kg – heeft een speciale kleurstelling en is uitgerust met alle technische kenmerken om zijn kwaliteiten tijdens het circuitrijden te verbeteren. Veel elementen zijn afgeleid van de Superleggera V4: carbon velgen, remklauwen en hoofdremcilinders, droge koppeling en dezelfde kettingmaat (520).

Het belangrijkste onderdeel voor de verbetering van de dynamische kwaliteiten zijn zeker de kostbare 5 -spaaks carbon velgen, 1,4 kg lichter dan de gesmede aluminium velgen van de Panigale V4S die de rolinertie verminderen, waardoor de motorfiets beduidend wendbaarder en lichter is bij verandering van richting.

De exclusieve Brembo Stylema R®-remklauwen voor zorgen voor een hoog remvermogen en voor uitzonderlijke consistente prestaties, zelfs tijdens een lang getimede sessie zonder veranderingen in de slag van de remhendel. De remklauwen worden geactiveerd door een Brembo MCS-radiaalpomp, waardoor het remgevoel snel kan worden aangepast om aan de behoeften van de rijder te voldoen.

De Desmosedici Stradale van de “SP” monteert een droge koppeling, die het mogelijk maakt om nog effectiever op het circuit te rijden wanneer men tot het uiterste gaat, en is gekoppeld aan een eindaandrijving met een 520 ketting, die smaller en dus lichter is dan die op de Panigale V4 S is gemonteerd.

De Rizoma geanodiseerde aluminium voetsteunen die op de Panigale V4 SP zijn gemonteerd, zijn volledig verstelbaar om zich aan te passen aan de ergonomie van elke rijder en de bodemvrijheid voor gebruik op het circuit te maximaliseren. De motor is ook uitgerust met een racekit voor gebruik op het circuit die het mogelijk maakt de achteruitkijkspiegels, kentekenplaathouder en open koppelingsdeksel te verwijderen.

De kleurstelling van de Panigale V4 SP is geïnspireerd op de kleurstelling die de officiële MotoGP- en Superbike-teams tijdens de wintertesten gebruiken en die door het Ducati Centro Style is aangepast. De brandstoftank is uitgevoerd in naakt aluminium, de kuipen zijn matzwart verrijkt met fluorescerende rode details en carbon onderdelen, zoals het voorspatbord en de winglets.

De motorfiets is uitgerust met een racekit voor gebruik op het circuit. Het bevat bewerkte aluminium kapjes voor het verwijderen van de achteruitkijkspiegels, een kit voor het verwijderen van de kentekenplaathouder, een open koppelingsdeksel en de Ducati Data Analyzer + met GPS-module.

Hieronder staat vermeld wanneer de modellen bij de Ducati dealers verkrijgbaar zijn en de prijzen in Nederland en België.

Verkrijgbaar Nederland België
Panigale V4 Ducati Red  12/20   € 27.290           23.490 €
Panigale V4 S Ducati Red  12/20   € 33.490           28.990 €
Panigale V4 SP Black livery  02/21  € 42.990           37.000 €

 

Note van de redactie: Indien u trotse bezitter wordt van een Ducati Panigale V4 SP, dan wilt u natuurlijk dat ook de verzekering in goede handen is. Bel daarom altijd even met Combi Motors, wij zoeken graag voor u naar de beste verzekering! Ducati verzekeren is Combi Motors Verzekering bellen!

Ducati Supersport 950

Borgo Panigale, Bologna, 18 november 2020 – Ducati blijft zijn nieuwe 2021 modellen aan de wereld onthullen tijdens de Ducati World Première webserie. Van de wereld van elektrische mountainbikes, via de SuperSport tot aan de Panigale V4, Ducati illustreert de concepten van sportiviteit en prestaties die de derde aflevering kenmerken.

De wereld van de racerij is altijd al een bron van inspiratie geweest voor Ducati, prestaties zitten  in het DNA van het bedrijf in alle vormen. De Supersport 950 is de juiste motorfiets om sportief rijden in het dagelijks leven te brengen, zonder compromissen te hoeven sluiten, vooral op het gebied van comfort. Voor 2021 is het model herzien in het ontwerp, verrijkt met elektronische uitrusting, en voldoet de motorfiets aan de Euro 5 emissienorm.

De esthetische link tussen de SuperSport 950 en de Panigale V4 is nu nog sterker. Het vooraanzicht wordt gedefinieerd door de nieuwe, volledig LED koplamp die wordt ondersteund door twee vinnen en geflankeerd door twee luchtinlaten die het zicht verbreden. De DRL herinnert duidelijk aan de scherpe lichtgevende signatuur van de Panigale V4 en is gemaakt dankzij een verfijnd opaal dat het licht gelijkmatig verspreidt.

De kuipen zijn opnieuw ontworpen om de sportiviteit van de motorfiets en de vloeiende vormen te accentueren. De ventilatieopeningen die uit de waterradiator komen, zijn geïnspireerd op de dubbele extractor van de Panigale V4.



De genetische samenstelling van de SuperSport 950 is die van een echte sportmotor met enkelzijdige achterbrug, een aan het motorblok bevestigd Trellis frame dat fungeert als een belastend element om gewicht en massa te verminderen, ergonomie met een verhoogd stuur voor meer controle, zelfs met een passagier, zadel herontworpen om het comfort van de rijder te maximaliseren door een grotere bruikbaarheid in de lengterichting, meervoudig verstelbare vering, driespaaks “Y” aluminium velgen en Pirelli Diablo Rosso 3 banden, radiale hoofdcilinders voor rem en koppeling en een krachtig Brembo-remsysteem met dubbele schijf van 320 mm voor een droog gewicht van 184 kg.

De elektronica is één van de aspecten die het meest wordt beïnvloed door de ontwikkeling van de nieuwe SuperSport 950, uitgerust met elektronische sturingen die gebaseerd zijn op informatie van het 6-assige inertieplatform van Bosch en die in staat zijn om de roll, de yaw en de hellingshoek van de motorfiets onmiddellijk te detecteren. Het elektronische pakket bestaat uit Cornering ABS, Traction Control, Wheelie Control en Electronic Shifting. De afstelling van de elektronische instellingen en de Riding Modes (Sport, Touring, Urban) gebeurt via het menu van het nieuwe 4,3” full-TFT-display met afbeeldingen en een interface die geïnspireerd is op die van de Panigale familie.

De SuperSport 950 is verkrijgbaar in rood en voor wie een verfijnder chassis wil, is de S-versie verkrijgbaar in “Ducati Red” en “Arctic White Silk”. De SuperSport 950 S is uitgerust met een volledig verstelbare Öhlins-vering en zadelcover voor de passagier. Het model is ook geschikt voor het A2 rijbewijs.

Hieronder staat vermeld wanneer de modellen bij de Ducati dealers verkrijgbaar zijn en de prijzen in Nederland en België. 

  VerkrijgbaarNederlandBelgië
Supersport 950Ducati Red 03/21€16.190          13.990 €
Supersport 950 SDucati Red 03/21€17.990          15.690 €
Supersport 950 SWhite 03/21€18.190          15.890 €

Note van de redactie: Voor het verzekeren van een Ducati Supersport 950 bent u bij Combi Motors Verzekeringen aan het juiste adres. Benieuwd wat uw premie gaat zijn voor deze of een andere Ducati? Bel ons gerust, wij denken graag met u mee. Ducati verzekeren is Combi Motors Verzekeringen bellen!

Honda NC750 X

Model updates: Een van de favoriete allrounders van Europa ondergaat een stevige evolutie. De nieuwe Honda NC750X heeft meer vermogen, een hogere rode zone en gereviseerde overbrengingsverhouding van de versnellingsbak. Daarbovenop komt Throttle-By-Wire management, drie rijmodi en een verfijnd en uitgebreid Honda Selectable Torque Control (HSTC).

Het verbruik blijft even spectaculair laag als voordien en het rijklare gewicht kon 6 kg verlaagd worden. Het hertekende frame toont een scherpere styling en het unieke opbergvak vooraan is nog groter en handiger geworden. De zadelhoogte werd 30 mm verlaagd. Honda’s bekende Dual Clutch Transmission (DCT)-technologie blijft ook op deze NC750X een absolute meerwaarde. Een nieuw windscherm, LED-verlichting en een LCD-dashboard besluiten de 2021-update.

  1. Introductie

De Honda NC750X is al sinds de introductie in 2012 (toen nog als NC700X) steevast een populaire motorfiets. De redenen achter het succes zijn velerlei: een baanbrekend, koppelrijk, zuinig tweecilinder motorblok samen met een ontspannen, ruime rijpositie met breed stuur en comfortabel zadel, uitstekende ophanging en een uitgekiende adventure styling.

Waar normaal gezien de benzinetank ligt, vind je bij de NC750X een opslagcompartiment waarin je een integraalhelm kwijt kan. Daarnaast beschikt de motor ook over Honda’s unieke Dual Clutch Transmission, een systeem dat meer dan de helft van de Europese Hondarijders opteerde om te gebruiken in 2019.

Het totaalpakket van de NC750X combineert een geweldige motorfiets die voortreffelijk functioneert. En als echte allrounder doet hij dat voor elk doel – woon-werkververkeer, een motorvakantie of gewoon voor het plezier.

Honda nam het op zich om voortdurend de unieke succesformule van de NC750X te verbeteren. Zo breidde de motorinhoud in 2014 met 75 cc uit naar 745 cc. In 2016 volgde een avontuurlijkere re-styling en nieuwe instrumenten, DCT-upgrades en LED-verlichting. In 2018 kreeg hij tweetraps Honda Selectable Torque Control en verscheen ook een 35 kW-versie.

2021 HONDA NC750X

Nu, in 2021, bouwt Honda voort op de drie pijlers van deze motorfiets: praktisch, comfortabel en wendbaar. Meer nog, ze werden alle drie verbeterd. Tegelijkertijd werden de motorprestaties heel wat vinniger met een extra dosis koppel en een hogere rode zone gecombineerd met meer kracht bovenin. De toevoeging van elektronische rijmodi zorgen voor een gelikt totaalpakket.

  1. Modeloverzicht

De voornaamste wijzigingen aan de NC750X zijn 3 kW piekvermogen extra bij het EURO5-compatibel motorblok van de NC750X en 600 tpm extra rode. De drijfveer achter die verbetering is een verbeterde kleptiming en efficiëntere in- en uitlaat. Kortere overbrengingsverhoudingen bij eerste, tweede en derde versnelling zorgen voor een strakkere gasrespons en de slipperkoppeling vermindert de belasting op het schakelpedaal en vergemakkelijkt snel terugschakelen.

Het Throttle-By-Wire (TBW) staat toe om het motorkarakter aan te passen doorheen drie standaard rijmodi (RAIN, STANDARD en SPORT) en een extra, naar eigen voorkeur aan te passen USER-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is nauwkeuriger geworden over drie niveaus heen. Het optionele Dual Clutch Transmission (DCT) maakt automatisch schakelen mogelijk via een schakelschema dat past bij de gekozen rijmodus, of via de USER-controle.

De motorfiets werd 6 kilogram lichter dankzij een nieuw frame en gedetailleerde verbeteringen aan motorblok en koetswerk. De vorm is scherper en minimalistisch, vooral dankzij een opfrissing van de LED-koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers achteraan. Het opslagcompartiment is ruimer en dus handiger. De zadelhoogte is nu 30 mm lager, het windscherm zorgt voor meer windbescherming en ook het LED-dashboard is een fijne toevoeging.

De 2021 NC750X zal beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen:

Grand Prix Red *NIEUW*

Mat Ballistic Black Metallic

Pearl Glare White

Glint Wave Blue Metallic

  1. Belangrijkste Kenmerken

3.1 Motor

  • Throttle-By-Wire en een stijging van 3 kW tot 43,1 kW piekvermogen met 69 Nm koppel
  • Kortere overbrengingsverhouding bij de eerste drie versnellingen voor een sportiever gevoel en 600 tpm extra rode zone.
  • Slipperkoppeling die druk op het versnellingshendel 20% vermindert en het achterwiel onder controle houdt bij terugschakelen.
  • EURO5-compatibel met een verbruik van 3,53 l/100 km (28,3 km/l )in WMTC-mode
  • 35 kW-versie voor A2-rijbewijs beschikbaar

Het design van het vloeistofgekoelde, SOHC tweecilinder motorblok met acht kleppen verzekert een pittige aandrijving in het lage en het middengebied. De architectuur met relatief lange slag en de speciaal gevormde ontbrandingskamers in combinatie met de hoog rendement krukas genereert aanzienlijke koppel zelfs bij erg lage toeren per minuut. De getilde cilinders zorgen ervoor dat het zwaartepunt laag blijft wat de stabiliteit optimaliseert. De hele motorfiets is nu 1,2 kg lichter dan voordien

De vertraagde kleptiming (die nu verschilt per cilinder) werd nauwkeurig afgesteld en dat gecombineerd met het nieuwe Throttle-By-Wiresysteem en aanzienlijke verbeteringen aan de uitlaat genereert meer vermogen. Bovendien klimt het motorblok nu langer in toeren tot aan de rode zone van 7.000 tpm en genereert het ook meer koppel boven 5.000 tpm.

Het piekvermogen stijgt met 3 kW tot 43,1 kW @ 6.750 tpm en het koppel is maximaal 69 Nm @ 4.750 tpm. Daarnaast is de overbrengingsverhouding van de eerste, tweede en derde versnelling ingekort (zowel bij handmatig schakelen als bij gebruik van DCT), wat acceleratie vanuit stilstand en bij rollende start verbetert. Beginnend bij 30 km/u zal de NC750X bij acceleratie 20 meter afleggen in 1,7 seconden. Bij 60 km/u draait de motor aan slechts 2.500 tpm. Vierde, vijfde en zesde versnelling zijn nu lichtjes langer om het benzineverbruik te optimaliseren.

Voor rijders met een A2-rijbewijs is een 35 kW-versie beschikbaar die ook eenvoudig naar volledig vermogen omgezet kan worden door een Honda-dealer. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om de versie met volledig vermogen om te bouwen naar 35 kW door via de Honda-dealer het gasklephuis te vervangen en de ECU opnieuw te mappen

Een dubbel vliegwiel reduceert trillingen gecreëerd door inertie bij hogere omwentelingssnelheden. Dat zorgt voor een soepele motorwerking. De motor heeft ook een typische motorpuls die voortkomt uit de ongelijke ontstekingsvolgorde en de 270° gefaseerde krukas. Boring x slag staat op 77 x 80 mm. Waar mogelijk nemen motoronderdelen meerdere taken op zich: de krukas drijft de waterpomp aan en een van de balansassen drijft de oliepomp aan. Dat houdt het aantal onderdelen in de motor laag en maakt het motorblok licht, efficiënt en betrouwbaar.

In de nieuwe NC750X integreerde Honda een slipperkoppeling wat de belasting op het schakelpedaal 20% vermindert en voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij snel manueel terugschakelen.

De lichtgewicht vijfhoekige einddemper bestaat uit twee kamers die verbonden zijn met een geperforeerde verbindingspijp om een diep, kenmerkend geluid en uitlaatpuls te produceren. De ingebouwde katalysator heeft een structuur in twee lagen voor een properdere uitstoot.

Het motorblok van de NC750X is erg zuinig: in WMTC-mode verbruikt het slechts 3,53 km/100 l (1L op 28,3 km). Gecombineerd met de benzinetank van 14,1 liter maakt dat een mogelijk rijbereik van 400 km op één tank. Het blok is nu ook EURO5-compatibel.

3.2 Motorelektronica

  • Throttle By Wire met drie standaard rijmodi en een USER-modus
  • Het Honda Selectable Torque Control beheerst tractie erg nauwkeurig en levert drie niveaus van tussenkomst

Het TBW-systeem beheert de motorprestaties en het motorkarakter en biedt je als rijder drie standaard rijmodi die elk op hun eigen manier de prestaties van de motor op vele vlakken beïnvloeden. Via de bediening op de linkerstuurhelft en via het LCD-display kies je de gewenste rijmodus.

SPORT geeft je een agressiever motorkarakter met meer vermogen en remkracht, met lage tussenkomst van het HSTC en DCT-mode 4.

RAIN levert minder agressief vermogen af en minder felle remkracht, met veel HSTC en een Level 1 DCT-schema.

STANDARD is de gebalanceerde modus waarbij het middelpunt gevonden wordt tussen vermogen, motorrem en HSTC. DCT is hier mode 2.

USER geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen low/medium/high vermogen en remkracht en low/medium/high of uitgeschakelde HSTC. Het DCT kan je op vier niveaus instellen.

Honda Selectable Torque Control (HSTC) staat standaard op elke NC750X, met of zonder DCT. Het levert, dankzij het TBW-systeem, subtiele en fijngevoelige tractiecontrole op het achterwiel op drie niveaus in plaats van op twee. De drie niveaus zijn:

Level 1: minimale tussenkomst en weinig controle op achterwieltractie voor op gravel of op een zandweg, bijvoorbeeld. Dit level levert minder tractie controle ten opzichte van de vorige versie.

Level 2: de standaardsetting die vertrouwenwekkende tractie oplevert voor de meest gangbare rij-omstandigheden

Level 3: volledige controle voor gladde wegen.

HSTC kan ook uitgeschakeld worden.

3.3 Dual Clutch Transmission (DCT)

  • Verscheidene schakelschema’s afhankelijk van de geselecteerde rijmodus
  • USER-modus om te kunnen kiezen uit vier niveaus
  • Aanpasbaar Clutch Capability Control zorgt voor een natuurlijk gevoel

Honda’s DCT-technologie bestaat nu al elf jaar. In 2010 was de Honda VRF1200F het allereerste model met deze technologie en sindsdien gingen meer dan 140.000 Honda-tweewielers uitgerust met DCT over de toonbank in Europa. 52% van de klanten koos voor DCT op de NC750X in 2019

Het DCT-systeem is snel en direct. Het schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan. Het system gebruikt twee koppelingen: een om op te starten en voor 1ste, 3de, 5de en 7de versnelling, de andere voor 2de, 4de en 6de versnelling, met de hoofdas voor elke koppeling verstopt in de andere om het geheel compact te houden.

Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Wanneer geschakeld wordt, kiest het systeem op voorhand de doelversnelling via de koppeling die op dat moment niet gebruikt wordt. De eerste koppeling wordt dan automatisch ontkoppeld en tegelijkertijd neemt de tweede koppeling over.

Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakelbeweging. Via de dubbele koppeling gaat de overschakeling de ene naar de volgende versnelling gepaard met nagenoeg geen enkel verlies van aandrijving op het achterwiel. Dat zorgt ervoor dat je als rijder bijna geen enkele schok of trilling voelt bij het schakelen, waardoor de overdracht erg direct en soepel aanvoelt. Andere voordelen zijn duurzaamheid (aangezien er geen versnelling gemist kan worden en de tandwielen dus niet beschadigd kunnen geraken), het gegeven dat je niet kan stilvallen, zorgeloos en minder vermoeiend rijden doorheen de stad en meer ‘brain space’ die je kan inzetten voor andere aspecten van het rijden

Met de DCT-versnellingsbak kies je uit Manual modus, waarbij je peddels aan de linkerstuurhelft gebruikt om te schaken, of Automatic modus. In Automatic modus gebruikt de NC750X vier verschillende schakelschema’s, waarvan drie standaardmodi. Level 1 is het meest ontspannen en wordt ingezet tijdens de RAIN-modus. Levels 2 en 4 schakelen op bij hogere tpm en zijn gelinkt aan de respectievelijke rijmodi STANDARD en SPORT. In de USER-modus kan je opteren voor level 3-DCT dat het midden houdt tussen STANDARD en SPORT.

Het DCT op de NC750X is uitgerust met het aanpasbaar Clutch Capability Control, een systeem dat de hoeveelheid koppel via de ontkoppeling controleert. Dat resulteert in een natuurlijk aanvoelend koppelingsgevoel bij openen of sluiten van het gashendel.

3.4 Styling & uitrusting

  • Scherpere en agressievere minimalistische styling
  • LED- knipperlichten en LED- verlichting voor- en achteraan, LCD-display
  • Nieuw windscherm dat beter beschermt tegen wind en weer
  • Grotere opslagruimte van 23 liter, ruimte voor integraalhelm

De identiteit van de NC750X scherpt aan dankzij een hertekende en kleinere kuip, geaccentueerd door de stevige benzinetank. De nieuwe LED-koplamp en zorgen voor een uitgesproken karakter vooraan.

Ook het windscherm is nieuw en biedt betere bescherming. De zijpanelen en zijcovers zijn slanker en worden net als het ranke zadel beklemtoond door de uitlaatdemper. Een herwerkt LED-achterlicht spiegelt zich aan de lichtbundel vooraan en past de LED-richtingaanwijzers

Uniek aan de NC is de opslagruimte op de plaats waar normaal gesproken de benzinetank zit. Het volume breidt 1 L uit tot 23 liter en bespaart tegelijk 1 kg gewicht. De herziene interne structuur biedt opslagruimte voor een adventure integraalhelm. Het kofferdeksel is langs buiten uitgerust met robuuste externe rails – handig om bijvoorbeeld een tanktas aan te bevestigen. De binnenkant van het deksel is met vier haken uitgerust om met rubberbanden je bagage te organiseren en zo de ruimte optimaal te benutten. Nieuw in 2021 is de optie om een USB Type C-oplaadpunt te monteren, weggestoken links bovenaan.

Eveneens nieuw is het LCD-dashboard waarmee je onder andere rijmodi eenvoudig kan selecteren via de bediening op de linkerstuurhelft. De achterste richtingaanwijzers zijn met het Emergency Stop Signal (ESS)-systeem uitgerust: bij bediening van voor- of achterrem en wanneer de negatieve acceleratie meer bedraag dan 6 m/s2 zullen de waarschuwingslichten beginnen knipperen om medeweggebruikers te waarschuwen dat er hard geremd wordt. Wanneer ABS in werking treedt op natte ondergronden, verlaagt de grens naar 2,5 m/s2

Het ESS schakelt zich automatisch uit. In plaats van met een timer te werken detecteert het systeem het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent wanneer uit te schakelen naargelang de situatie.

Het Honda Ignition Security System (HISS) werkt met een ‘wave’-sleutel. Wanneer de ID-chip in de sleutel niet overeenstemt met de ID van de Engine Control Unit (ECU) zal de motor niet starten.

3.5 Chassis

  • Herzien stalen diamantframe dat gewicht en ruimte bespaart
  • Rijklaar gewicht neemt met 6 kg af
  • Zithoogte 30 mm verlaagd
  • 41 mm Showa Dual Bending Valve voorvork met kortere veerweg en Pro-Link monoshock achteraan, instelbare veervoorspanning

Een van de belangrijkste pluspunten van deze nieuwe NC750X is het chassis. Honda’s ontwikkelingsingenieurs konden het stalen diamantframe aanpassen om zo (dankzij buizen van verschillende dikte en gewicht) 1,8 kilogram gewicht te besparen ten opzichte van het vorige model Terzelfder tijd wisten ze ook meer handige ruimte vrij te maken voor het opslagcompartiment door de accu te verplaatsen en de airbox te herbekijken. Andere gedetailleerde wijzigingen overheen het hele chassis droegen nog 1,2 kg gewichtsbesparing bij.

De balhoofdhoek is ongewijzigd gebleven op 27°, met een nasleep van 110 mm, een wielbasis van 1525 mm (1535mm DCT) en een voor/achter gewichtsdistributie van 48/52. Het rijklare gewicht is 214 kg (224 kg met DCT), wat 6 kilogram minder is dan voordien. De zadelhoogte is ook 30 mm lager tot 800 mm

De rijpositie is rechtop, neutraal, en het hoge uitzichtpunt zorgt ervoor dat je gevaren onderweg snel opmerkt. Die adventure-geïnspireerde rijpositie zorgt ook voor goede controle tegen lage snelheid. Dat gecombineerd met een laag zwaartepunt en grote stuurhoek resulteert in uitstekende stuurbaarheid en balans tegen lage snelheid.

Het zadel staat lager vanwege een ophanging met iets kortere veerweg. De telescopische voorvork van 41 mm veren over 120 mm (was 153 mm) en gebruiken Showa Dual Bending Valves met optimale verhoudingen voor in- en uitgaande demping. Daardoor is de mate van demping precies in proportie met de snelheid van de zuiger – in de lage toeren – wat rijkwaliteit en -comfort verbetert.

De monoshock demper achteraan is instelbaar in veervoorspanning en heeft 120 mm veerweg (was 150 mm). De Pro-Link creëert voor een soepele werking op oneffenheden tegen lage snelheid en zorgt voor uitstekende controle

Vooraan zorgt de 320 mm wave-remschijf en de tweezuigerremklauw voor voldoende, beheersbare stopkracht. Achteraan doet de enkelzuigerremklauw op de 240 mm wave-remschijf hetzelfde. Tweekanaals ABS zorgt ervoor dat je vol vertrouwen in de remmen kan, zelfs op gladde of natte ondergrond.

Voor- en achterwielen (respectievelijk 17 x 3,5 inch en 17 x 4,5 inch) zijn gemaakt van gegoten aluminium en zijn uitgerust met 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17-banden. Het L-vormige ventiel uit gegoten aluminium maakt controleren en aanpassen van de luchtruk eenvoudiger.

  1. Accessoires

Voor de NC750X is een collectie van Genuine Honda Accessories beschikbaar:

USB-C oplaadpoort (in de interne opslagruimte)

Resin bagagedrager

Topkoffer (38/50 liter) met aluminium inserts passend bij de kleur

Zijkofferdragers

Zijkoffers (26/33 liter rechts, 33 liter links) met aluminium inserts passend bij kleur

Langer windscherm

Voetbescherming

Zijbeschermingsbeugels afgewerkt in Metallic Silver

Mistlampen

Verwarmde handvatten

Note van de redactie: Voor het verzekeren van een Honda NC700, Honda NC750 of deze nieuwe Honda NC750X bent u bij Combi Motors aan het juiste adres. Wij vergelijken met plezier 144 vergeschillende mogelijkheden voor u.