BMW Motorrad presenteert de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT

BMW C 400 X
BMW C 400 GT

BMW Motorrad introduceerde met de BMW C 400 X in 2017 en de BMW C 400 GT in 2018 voor het eerst twee premium scooters in het middensegment. De BMW C 400 X maakte met zijn dynamische karakter direct indruk in Urban Mobility. De BMW C 400 GT is als Gran Turismo-variant met zijn uitgebreide reeks comfortvoorzieningen uitermate geschikt voor langere ritten en toeren. Om ervoor te zorgen dat dat ook in de toekomst zo blijft, heeft BMW Motorrad beide scooters verder verbeterd. Er zijn nieuwe kleuren en stijlvarianten.

Krachtige 1-cilindermotor die voldoet aan emissienorm EU-5 dankzij E-gas, nieuw motormanagement en verbeterde centrifugaalkoppeling.
Net als voorheen drijft de 1-cilindermotor met 25 kW (34 pk) vermogen bij 7.500 toeren per minuut en 35 Nm koppel bij 5.750 toeren per minuut de scooters aan. De motor heeft zich inmiddels wel bewezen, maar BMW Motorrad heeft hem nog efficiënter gemaakt. De aandrijfkracht gaat naar het achterwiel via de Continu Variabele Transmissie (CVT) en de torsiestijve swingarm met daarin een innovatief lager voor minimale vibraties en maximaal comfort. De scooters voldoen nu aan emissienorm Euro 5, zodat de BMW C 400 X en BMW C 400 GT de ideale partners zijn en blijven voor zorgeloos scooterplezier.

De motor is voorzien van zogenoemde ‘electronic throttle grip’ ofwel E-gas, een elektrisch bediende gasklep, en een nieuw motormanagementsysteem. Andere verbeteringen zijn een gemodificeerde matrix en coating van de katalysator, een breedband-zuurstofsensor, aanpassingen aan de cilinderkop, een nieuwe sensor op de dynamo, een aangepaste kabelboom en een geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental. In de luchtinlaat gaat de stationairtoerentalregeling via de bypass van de gasklep en een turbulentiesysteem.

De verbeteringen zijn te merken aan een nog soepelere en gevoeligere respons op het gas en aan de verhoogde stabiliteit van het stationaire toerental. Ook de geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling draagt bij aan de stabiele loop van de motor. De veerkracht is lichtjes toegenomen en het aangrijpen van de koppeling vindt plaats bij een iets hoger motortoerental. Dankzij de geringere toleranties varieert het toerental minder als de transmissie ontkoppelt en het vertraagd openen van de koppeling – zoals weleens optrad bij de voorganger – treedt niet meer op.



Automatic Stability Control (ASC) met automatische calibratie.
Ook de ASC van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is geoptimaliseerd. Anders dan de handmatige calibratie van voorheen – bijvoorbeeld bij het wisselen van de banden – heeft het nieuwe systeem automatische calibratie. Verder staat het systeem minder slip toe. Dat is tijdens het rijden merkbaar doordat de reacties preciezer en gevoeliger zijn – vooral op nat en glad wegdek. Uitschakelen van ASC is ook niet meer nodig.

Remsysteem met nieuwe remklauwen voor en aangepaste slag van voor- en achterrem . Beter verlichte bergruimte en USB-aansluiting.
Het remsysteem van de nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT is ook vernieuwd. Dankzij de nieuwe remklauwen remmen de dubbele remschijven voor stabieler en krachtiger. De slag van de remhendels – links voor de achterrem en rechts voor de voorrem – is beter op elkaar afgestemd voor een symmetrisch remgevoel.

De geoptimaliseerde verlichting van de bagageruimte onder de buddyseat (standaard 31 liter; 45 liter met Flexcase) verhoogt het comfort. De verlichting is nu niet meer opzij, maar bovenin gemonteerd voor betere belichting. Verder is de opbergruimte rechtsvoor van een 12-voltaansluiting voorzien en een USB-laadaansluiting.

Twee nieuwe kleuren en nieuwe stijlvarianten: Sport (C 400 X) en Triple Black (C 400 GT).
De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT behouden de unieke designtaal. Het moderne en toekomstgerichte uiterlijk past volledig in de designfilosofie van BMW Motorrad. De nieuwe BMW C 400 X en BMW C 400 GT zijn elk leverbaar in drie kleuren.

C 400 X:

  • Basiskleur Blackstorm metallic
  • Optioneel Granite Grey metallic (+ € 50,00)
  • Style Sport: Blackstorm metallic/Racingblue metallic mat, + € 200,00)

C 400 GT:

  • Basiskleur Alpine White
  • Optioneel Kallisto Grey metallic (+ € 50,00)
  • Style Triple Black: Blackstorm metallic met matte striping (+ € 200,00)

 
De vernieuwde BMW C 400 X en BMW C 400 GT in een oogopslag:

  • Krachtige 1-cilindermotor die met E-gas en nieuw motormanagement voldoet aan Euro 5.
  • Geoptimaliseerde centrifugaalkoppeling.
  • Geoptimaliseerde regeling van het stationair toerental.
  • Automatic Stability Control (ASC) met automatische calibratie.
  • Remsysteem met nieuwe remklauwen voor en aangepaste slag van voor- en achterremmen.
  • Bergruimte buddyseat met verbeterde verlichting, USB-laadaansluiting in bergruimte rechtsvoor.
  • Twee nieuwe kleuren en nieuwe stijlvarianten Sport (C 400 X) en Triple Black (C 400 GT).


Originele BMW Motorrad Accessoires.
Natuurlijk heeft BMW Motorrad tal van accessoires voor zowel de BMW C 400 X als de BMW C 400 GT. Absolute highlights zijn de nieuwe achtertassen uit de Black Collection. Die zijn er in twee maten: een kleine voor korte trips en een grotere voor meer bagage op langere trips. Beide zijn voorzien van een waterproof TPU-coating die tegen alle weersomstandigheden bestand is. De uitneembare binnentas en de tweewegrits van het hoofdcompartiment zijn ook waterafstotend. De rits is van rubber en afsluitbaar voor extra bescherming. Een andere rits op het hoofdcompartiment is te gebruiken om het vak te vergroten. Een extra vak aan de binnenzijde van de klep en de vakken met rits aan weerszijden bieden de mogelijkheid om de bagage geordend te vervoeren. Een ander slim detail zijn de opvouwbare en verstelbare schouderbanden om de tassen apart van de scooter mee te nemen. De Black Collection achtertas is ontworpen voor gebruik in combinatie met een bagagerek. Daarvoor bedoelde bevestigingsbanden zijn inbegrepen. De tas is uitgevoerd in zwart met blauwe accenten en reflecterende strepen. De voering is ook blauw.

Bergruimte.

  • Toptas klein, 30 l.
  • Bevestiging achter voor toptas klein
  • Toptas licht, 29 l.
  • Voering voor toptas.
  • Bagagedrager.
  • Achtertas Black Collection, groot. NIEUW!
  • Achtertas Black Collection, klein. NIEUW!

Ergonomie en comfort.

  • Windscherm, hoog.
  • Laag zadel met verlichting van boven. NIEUW!
  • Scooterhoes.
  • Verwarmbare handvatten, set, retrofit.

Navigatie en communicatie.

  • BMW Motorrad Navigator VI (incl. bevestiging).
  • Houder voor BMW Motorrad Navigator.

Veiligheid.

  • Alarmsysteem, set, retrofit.
  • Aanvullende LED koplamp.
  • Beschermingsbeugel motor.
  • Beschermingsglas voor 6,5-inch TFT-scherm.

Note van de redactie:

Overweegt u een BMW C400 X of een BMW C400 GT aan te schaffen? Dan dient u deze natuurlijk goed te verzekeren. Combi Motors Verzekeringen helpt u hier graag bij. Vergelijk eenvoudig diverse motorverzekeringen op voorwaarden en premie. Kortom BMW verzekeren doet u bij Combi Motors!

Suzuki Hayabusa leverbaar vanaf 21.999 euro

Suzuki introduceert deze maand de derde generatie van de legendarische Hayabusa. Eind maart staat de nieuwe Hayabusa bij de Nederlandse Suzuki-dealers. Hij is direct te bestellen vanaf 21.999 euro.

 – Suzuki Hayabusa te bestellen vanaf 21.999 euro

– Vanaf eind maart bij Nederlandse Suzuki-dealers

– Leverbaar in drie verschillende kleuren

– Meest geavanceerde Suzuki Hayabusa ooit

 Vakmanschap

De derde generatie van de legendarische Hayabusa is de meest geavanceerde tot nu toe. Met veel  technische innovaties die zorgen voor meer controle en comfort, een nieuw en toch herkenbaar design en nog betere prestaties, is de nieuwe Hayabusa het ultieme voorbeeld van het vakmanschap van Suzuki.

 Topprestaties

Meer vermogen en koppel bij lage toerentallen en tegelijkertijd toch voldoen aan de strenge Euro 5-emissienorm. Met die opdracht ging het team van Suzuki aan de slag. De nieuwe Suzuki Hayabusa erft de 1,340 cm3 vloeistofgekoelde viercilinderlijnmotor, die voor de nieuwe generatie ingrijpend onder handen is genomen. Het resultaat is een vermogen van 140kW (190 pk) bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren. De nieuwe Hayabusa sprint in 3,2 seconden naar 100 km/h en haalt een – begrensde – topsnelheid van 299 km/h.

Prijs

Eind maart staat de nieuwe Hayabusa bij de Nederlandse Suzuki-dealers. Hij is direct te bestellen in drie verschillende kleurstellingen: Glass Sparkle Black in combinatie met Candy Burnt Gold, Metallic Mat Sword Silver in combinatie met Candy Daring Red en Pearl Brilliant White in combinatie met Metallic Mat Stellar Blue. In alle gevallen geldt dat de contrasterende kleuren de luchtstroom benadrukken. De prijzen beginnen bij 21.999 euro.

Note van de redactie: Wilt u een Suzuki Hayabusa verzekeren? Combi Motors helpt u graag op weg! Suzuki verzekeren doet u eenvoudig en snel op combimotors.nl.

Nieuw Sport Edition pakket voor de succesvolle Z650

De 2021 Kawasaki Z650 is de meest complete motor in zijn klasse met dynamische rijeigenschappen en een sportief Sugomi design. Om het sportieve uiterlijk en comfort nóg verder te verhogen is er nu een nieuw Sport Edition accessoire pakket beschikbaar.

Standaard is de nieuwe Z650 al rijk uitgerust met onder andere LED verlichting en een klasse leidend TFT-kleurendisplay. Om hem helemaal af te maken is nu het Sport Edition pakket beschikbaar bestaande uit een Smoke Windscherm voor betere windbescherming en meer comfort, een Tank Pad en een Buddyseat Cover (in kleur) welke perfect aansluit bij het kenmerkende Sugomi design. Het pakket is verkrijgbaar voor €299,-*

Naast dit nieuwe pakket blijft ook het populaire Performance Edition pakket beschikbaar.

 

Note van de redactie: Bent u in het bezit van een Kawasaki Z650 of overweegt u er een aan te schaffen? Uw Kawasaki Z650 verzekeren doet u eenvoudig bij Combi Motors Verzekeringen. U kunt zelf de verzekering online afsluiten, maar we helpen u er graag telefonisch bij!

HARLEY-DAVIDSON® PAN AMERICA™ 1250 EN PAN AMERICA™ 1250 SPECIAL

HERDEFINIËREN ADVENTURE TOURING

Ontworpen voor avontuur, gebouwd om grenzen te verleggen

MY21 Pan America Lifestyle Photography

MILWAUKEE (21 februari 2021) – De Pan America™ is de nieuwe, zeer veelzijdige Harley-Davidson voor rijders voor wie het einde van de weg niet het einde van de route betekent. Deze robuuste, krachtige, technologisch geavanceerde multifunctionele motorfiets is vanaf de grond af ontworpen om jou als rijder vertrouwen te geven en je te helpen het avontuur aan te gaan, waar de route je ook brengt.

Harley-Davidson heeft zijn beste ontwerpers en engineers ingezet om de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special te creëren. Twee geheel nieuwe Adventure Touring modellen, elk ontworpen met premium features, uitmuntende prestaties en innovatieve technologie.

“Vanaf het begin, ruim een eeuw geleden, toen veel wegen niet meer waren dan onverharde paden, heeft Harley-Davidson gestaan voor avontuur. Daarom ben ik erg trots om de Pan America te presenteren als de eerste Adventure Touring motorfiets die in Amerika is ontworpen en gebouwd”, aldus Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. “De Pan America-modellen ademen die go-anywhere-spirit die rijders in de VS en over de hele wereld delen en die van de wereld een speeltuin maakt.” Diezelfde avontuurlijke geest wordt diep gedeeld door acteur en merkambassadeur Jason Momoa, die zijn creatieve krachten bundelt met het bedrijf om de avontuurlijke spirit van de Pan America’s de wereld over te brengen.

MY21 Pan America Riding Photography

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special worden aangedreven door de nieuwe 152pk Revolution® Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met een cilinderinhoud van 1.250 cc. De motor is ontworpen om een ​​brede powerband te bieden die zich opbouwt tot een golf van hoogtoerig vermogen. Om het totale gewicht van de motorfiets te minimaliseren (Pan America 1250 245kg. rijklaar/Pan America 1250 Special 258kg. rijklaar), is de Revolution Max-motor in het voertuig geïntegreerd als centraal onderdeel van het chassis. (Alle technische details tref je hier).

Beide Pan America-modellen zijn uitgerust met technologieën die de rijervaring verbeteren, waaronder meerdere elektronisch geregelde rijmodi en Cornering Rider Safety Enhancements. Deze brede verzameling technologieën is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af ​​te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen. De Pan America 1250 Special is uitgerust met elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering. Als eerste in de motorbranche is de Pan America uitgerust met het innovatieve Adaptive Ride Height (ARH), een revolutionair nieuw ophangingssysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is.

De ontwerp- en engineeringteams van Harley-Davidson hebben tijdens het creëren en verfijnen van de Pan America™ 1250 en Pan America™ 1250 Special zeer nauw samengewerkt. Centraal in hun visie stond praktische bruikbaarheid. Net als bij een goede multitool bepaalt de functie de vorm van deze Harley-Davidson®-modellen. Van handgrepen tot geïntegreerde bagagedragers tot een horizontale koplamp die is geconfigureerd om een ​​offroad-piste beter te verlichten, in alles volgt de vorm de functie. Geïnspireerd door de ruige Noord-Amerikaanse offroad-mogelijkheden, vallen de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special visueel flink op in het Adventure Touring segment, met een ontwerp dat primair de capaciteiten van beide machines uitdraagt.

MY21 Pan America Photography

Harley-Davidson®-dealers bieden een complete lijn accessoires voor de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special, waaronder drie robuuste bagagesystemen en nieuwe technische motorkleding voor mannen en vrouwen, ontwikkeld in samenwerking met het hoogwaardige Nederlandse motorkledingmerk REV’IT!.

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special zullen in het late voorjaar van 2021 bij de Harley-Davidson-dealers aankomen met een vanaf prijs van respectievelijk €16.495 en €18.995 in België, en €18.995 en € 21.995 in Nederland.

PAN AMERICA 1250

De Harley-Davidson® Pan America 1250 is een robuuste, krachtige, technologisch geavanceerde multifunctionele motorfiets die is ontworpen voor rijders die het echte avontuur willen opzoeken. De rijervaring is vertrouwenwekkend en intuïtief, op een motorfiets die rust en beheersing brengt, waar dat avontuur je ook brengt.

Geoptimaliseerd chassis

Prestaties en het minimaliseren van het gewicht waren de drijvende krachten achter zowel de voertuig- als motorarchitectuur, de materiaalkeuzes en de agressieve optimalisatie van de gebruikte onderdelen. Dit alles met als doel om een ​​ideale vermogen-gewichtsverhouding te bereiken. De aandrijflijn is een dragend onderdeel van het chassis, waardoor het traditionele frame wegvalt. Drie verschillende elementen – het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte – worden rechtstreeks op de aandrijflijn bevestigd. Dit vermindert het gewicht van de motorfiets en resulteert in een stijf chassis dat bijdraagt ​​aan zeer precies rijgedrag. De gegoten aluminium swingarm minimaliseert het onafgeveerde gewicht. Het chassis heeft een wielbasis van 158 cm, ideaal voor toeren (vooral met passagier en bagage) en wendbaarheid en dynamiek, twee vereisten voor rijden op onverharde ondergrond.

MY21 Pan America Lifestyle Photography

De gegoten aluminium wielen (19 inch voor en 17 inch achter) zijn sterk en toch licht, bedoeld voor gebruik op zowel verharde wegen als onverharde paden. Harley-Davidson en Michelin hebben voor de Pan America-modellen samen een Scorcher Adventure-band ontworpen die voldoet aan de hoge eisen van Adventure Touring. Voor rijders die op zoek zijn naar maximale offroad-grip en/of een alles-of-niets stijl zijn er via het Harley-Davidson® onderdelen en accessoires programma Michelin Anakee Wild-banden met een agressief noppenprofiel te koop.

Brembo® remmen

Harley-Davidson en Brembo hebben samen een geheel nieuw remsysteem ontwikkeld voor de Pan America™-modellen. Het is ontworpen om de rijder een uitmuntend remgevoel en maximale remprestaties te bieden. De nieuwe radiale monoblock-remklauw met vier zuigers (30 mm) maakt optimaal gebruik van de materiaaleigenschappen om de stijfheid te vergroten en het totale gewicht te verminderen. De dubbele voorremschijven hebben een diameter van 320 mm, de enkele achterremschijf is 280 mm. Een nieuwe lichtgewicht hoofdremcilinder aan de voorzijde biedt een instelbare hendelrespons.

Verstelbare vering

De Pan America 1250 heeft premium passieve voor- en achtervering met volledig instelbare voorspanning en compressie/rebound-demping. Veerweg voor en achter is 7,48 inch (190 mm). De voorvering wordt verzorgd door een SHOWA® 1-by-1 47 mm upside-down cartridge-vork. De achtervering is een SHOWA® Piggyback-schokdemper met instelbare hydraulische voorspanning. De achterwielophanging is voorzien van een koppelingssysteem dat een progressief gevoel geeft tijdens de slag en zorgt voor een comfortabele, soepele rijervaring op asfalt en superieure ondersteuning tijdens offroad-rijden.

MY21 Pan America Photography

Touchscreen-scherm

Alle instrumentatie en infotainment wordt weergegeven op een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen (thin-filmtransistor, een soort liquid-crystal display dat bekendstaat om zijn hoge beeldkwaliteit en contrast). Het niet-reflecterende glas maakt dat alles in vrijwel alle lichtomstandigheden perfect af te lezen is. De touchscreen-functie wordt uitgeschakeld als de motorfiets in beweging is, maar de rijder kan tijdens stilstand veel functies van het scherm met de hand bedienen. Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson®-app voor iOS of Android.

Cornering Rider Safety Enhancements

De Pan America 1250 is uitgerust met Cornering Rider Safety Enhancements, een verzameling technologieën die het vertrouwen van de rijder vergroten tijdens onverwachte situaties of slechte wegomstandigheden. De systemen zijn elektronisch en maken gebruik van de nieuwste chassiscontrole, elektronische remregeling en aandrijflijntechnologie. Cornering Rider Safety Enhancements maakt gebruik van een inertiële meeteenheid, IMU, voor optimale interventie onder hellingshoek. Elementen van het systeem voor de Pan America 1250 zijn onder meer: ​​ Cornering Enhanced Electronically Linked Braking, Cornering Enhanced Antilock Braking System, Cornering Enhanced Traction Control System, Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System en Hill Hold Control.

Rijmodi

De prestatiekarakteristieken van de motorfiets en het niveau van technologische interventie worden elektronisch geregeld door selecteerbare rijmodi. Er zijn vijf modi beschikbaar op het basismodel (er zijn er vier voorgeprogrammeerd en één kan worden aangepast). De Pan America™ 1250 Special heeft twee extra modi die door de eigenaar kunnen worden aangepast. Voorgeprogrammeerde rijmodi voor de Pan America 1250 zijn onder meer Road, Sport, Rain, Off-Road en Off-Road Plus. Elke rijmodus bestaat uit een specifieke combinatie van vermogensafgifte, motorrem, Cornering Enhanced Antilock Braking System (C-ABS) en Cornering Enhanced Traction Control System (C-TCS) instellingen. De rijder kan zowel stilstaand als rijdend met de MODE-knop op de rechter controller de actieve rijmodus wijzigen.

MY21 Pan America Riding Photography

Overige features Pan America™ 1250

• Het lichtgewicht uitlaatsysteem is gemaakt van corrosiebestendig 304-serie roestvrij staal en voldoet aan wereldwijde emissie-eisen (inclusief Euro V) en geluidsbeperkingen, zonder afbreuk te doen aan duurzaamheid of prestaties. De katalysator is zo dicht mogelijk bij de motor geplaatst om de grootte en het gewicht te minimaliseren en om warmte weg te houden van de rijder. Twee uitlaatdempers – een onder de motor en de tweede aan de rechterkant van de motorfiets – voegen volume toe aan het uitlaatsysteem. Hierdoor wordt het geluid effectief gedempt met minimale tegendruk, wat de prestaties verbetert. Het uitlaatsysteem is ontworpen om maximale ruimte onder de motorfiets te creëren om zo schade tijdens offroad-rijden te voorkomen en een zo groot mogelijke hellingshoek mogelijk te maken.

• Het rijdersgedeelte van het zadel heeft een hoge en lage positie, zodat de rijder optimaal op de motor past. De zithoogteverstelling gaat zonder gereedschap. De onbeladen zithoogte is 87 cm in de lage stand en 89,5 cm in de hoge stand.

• Het windscherm heeft vier standen en kan met één hand worden versteld, met behulp van een hendel naast het scherm.

• Cruise control is standaard.

• De lichtgewicht aluminium brandstoftank heeft een inhoud van 21 liter voor een groot rijbereik. De brandstofvulopening bevindt zich aan de voorkant van de tank, zodat deze niet wordt bedekt door eventuele tanktassen. Dit maakt het makkelijker te tanken met een tanktas. De tank is gevormd om de capaciteit van de luchtinlaat van de motor, die zich onder de tank bevindt, te optimaliseren.

• De Pan America™ 1250 is rondom voorzien van LED-verlichting die uitmuntende prestaties levert, met extra aandacht voor robuustheid en duurzaamheid in zware offroad-omstandigheden. De Daymaker® Signature LED-koplamp is ontworpen met behulp van nieuwe fotometrische analysetechnologie om een solide lichtstraal op de weg te produceren met een zeer homogene lichtverspreiding, wat afleidende ‘hotspots’ elimineert.

• De voorste richtingaanwijzers zijn zo geplaatst dat ze tijdens offroad-rijden worden beschermd door de valbeugels.

• Lakkleuren: Vivid Black, River Rock Gray met embleem

PAN AMERICA 1250 SPECIAL

De Pan America 1250 Special is een premium Adventure Touring motorfiets met de volgende aanvullende exclusieve features:

Semi-actieve voor- en achtervering met Vehicle Load Control

De Pan America™ 1250 Special is uitgerust met elektronisch instelbare semi-actieve voor- en achtervering. Dit veersysteem maakt gebruik van sensoren op de motorfiets en regelt automatisch de demping op basis van de heersende omstandigheden en rijactiviteit. Deze ophangingscomponenten worden geleverd door SHOWA, terwijl de besturingssoftware is ontwikkeld door Harley-Davidson. Het Vehicle Load Control-systeem detecteert het gewicht van de rijder, passagier en bagage om de optimale vering te selecteren door automatisch de voorspanning van de achterdemper aan te passen. Hoogte onbeladen zadel is 84,8 cm in de lage stand en 87,4 cm in de hoge stand.

MY21 Model Photography. RA1250S Pan America Special.

Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)

Het TPMS geeft de huidige bandenspanning voor en achter op het kleurenscherm weer en heeft een indicator om de rijder te waarschuwen als de bandenspanning te laag is en moet worden gecheckt. De juiste bandenspanning is belangrijk voor zowel de prestaties van de motorfiets als de levensduur van de banden.

Middenbok

Als de middenbok is uitgeklapt, neemt de geparkeerde motorfiets minder ruimte in dan wanneer hij op de zijstandaard zou leunen, wat een voordeel is in krappe garages. De middenbok tilt ook het achterwiel van de grond om onderhoud en bandenwissels te vergemakkelijken, zowel thuis als in het achterland.

Verstelbaar achterrempedaal

Zonder gereedschap kan de hoogte van het achterrempedaal in twee standen worden veranderd om de controle en het comfort te verbeteren als de rijder staat. Staand off-road rijden kan de controle over de motorfiets en het zicht op de route verbeteren.

Valbeugels

De valbeugels van stalen buizen zijn ontworpen om de radiateur te beschermen en de motorfiets te ondersteunen als hij omvalt.

Aluminium skidplate

Deze robuuste skidplate is ontworpen om het motorcarter te beschermen tegen stenen en klappen.

Daymaker® Signature adaptieve koplamp

Geavanceerde Daymaker® adaptieve koplamptechnologie maakt gebruik van de ABS IMU om de hellingshoek van de motorfiets te bepalen en automatisch extra licht in hoeken te projecteren. Zo kunnen delen van de weg verlicht worden die zonder deze technologie niet verlicht zouden kunnen worden door een LED-koplamp. Dit biedt de rijder meer vertrouwen op donkere wegen.

o Het systeem omvat drie LED-elementen per zijde, net boven de Daymaker hoofdkoplamp.

o De adaptieve lampen lichten in volgorde op, op basis van de hellingshoek van de motorfiets, bij 8 graden, 15 graden en 23 graden.

o In plaats van alleen maar aan en uit te schakelen, neemt de stroom naar de adaptieve elementen geleidelijk toe, zodat de extra verlichting progressief is en bijna naadloos lijkt voor de rijder.

o Het systeem werkt wanneer de koplamp in de grootlicht- of dimlichtmodus staat.

Handkappen en verwarmde handgrepen

Beide bieden extra comfort tijdens het rijden bij koud weer. De verwarmde handvatten hebben drie temperatuurinstellingen, te bedienen met een knop op het stuur.

Stuurdemper

Een stuurdemper verbetert de dynamische prestaties tijdens agressief offroad-rijden.

In de fabriek geïnstalleerde optie: aanpasbare rijhoogte

Harley-Davidson is de eerste producent die deze technologie aanbiedt in de motorindustrie, en Adaptive Ride Height (ARH) is uitsluitend een optie voor de Pan America™ 1250 Special. Adaptieve rijhoogte zorgt voor vertrouwen in verschillende omstandigheden. De technologie maakt een lagere zithoogte mogelijk wanneer de motorfiets stilstaat, zonder de bodemspeling tijdens het rijden in gevaar te brengen.

Dit revolutionaire veersysteem schakelt automatisch over tussen een lage stilstandpositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is. Het systeem maakt het makkelijker om op de Pan America 1250 Special te stappen en de voeten op de grond te zetten bij een stop, door de zithoogte 2,5 tot 5 cm te verlagen (afhankelijk van de automatisch geselecteerde voorbelasting achter). De onbeladen zithoogte is 83 cm in de lage stand en 85,5 cm in de hoge stand. ARH gaat niet ten koste van de werking van de semi-actieve voor- en achtervering.

o ARH heeft geen invloed op de veerweg, hellingshoek, bodemspeling of rijkwaliteit.

o Er zijn vier selecteerbare submodi voor Adaptieve Ride Height:

➢ Automatische modus: het systeem bepaalt hoe snel de vering moet worden verlaagd op basis van hoe agressief de remactie is, met als doel de vering volledig te laten zakken als de motorfiets tot stilstand komt.

➢ Modi met korte vertraging en lange vertraging: in deze modi wordt de verlagingsfunctie vertraagd totdat de motorfiets tot stilstand komt. De volledige rijhoogte blijft dus behouden zolang de motorfiets met lage snelheid rijdt, bijvoorbeeld bij het oprijden van een parkeerplaats.

➢ Vergrendelde modus: het Adaptive Ride Height-systeem behoudt altijd de normale rijhoogte en daalt niet bij een stop. Deze modus is prettig voor een lange rijder die ARH niet nodig heeft om bij een stop de voeten op de grond te kunnen zetten, of voor offroad-rijden, waar een volledige rijhoogte wenselijk is bij lage snelheden.

In de fabriek geïnstalleerde optie: Tubeless spaakwielen

De roestvrijstalen spaken worden buiten de rand van de band door de aluminium velg gestoken. Deze wielen bieden de rijder met name in offroad-omstandigheden verschillende voordelen ten opzichte van gegoten wielen.

o Dit ontwerp maakt het gebruik van een tubeless band mogelijk, wat het gewicht van een binnenband elimineert.

o De spaken kunnen in het veld worden gerepareerd zonder het wiel van de motorfiets te halen of de band van het wiel te halen.

o De spaakwielen zien er zowel robuust als hightech uit.

Lakkleuren: Vivid Black; Gauntlet Grey Metallic; Deadwood Green (alleen beschikbaar in geselecteerde internationale markten); Two-Tone Baja Orange en Stone Washed White Pearl; allemaal met Split Graphic

Note van de redactie: Heeft u zo’n mooi Harley-Davidson Pan America besteld? Denk dan goed na over het verzekeren van uw aanwinst. Harley-Davidson verzekeren doet u eenvoudig bij Combi Motors Verzekeringen!

2021 Indian Chief

Indian Motorcycle viert 100 jaar Chief met volledig opnieuw ontworpen Indian Chief-gamma

De drie nieuwe Chief-modellen combineren een “lean & mean”-minimalisme met moderne technologie en brengen daarmee niet alleen een eerbetoon aan het verleden, maar omarmen ook de toekomst.

In 1921 onthulde Indian Motorcycle de legendarische Indian Chief, een van de beroemdste en invloedrijkste motorfietsen aller tijden. Om het 100-jarig bestaan van de Chief te vieren, lanceert de eerste motorfietsfabrikant van Amerika drie nieuwe, volledig opnieuw ontworpen Indian Chief-modellen. Indian Motorcycle heeft de nieuwe Chief, die een Amerikaans V-twin-design combineert met moderne prestaties en technologie, ontworpen met een simplistisch en mechanisch uiterlijk waarmee een eerbetoon wordt gebracht aan de gloriedagen van het Amerikaanse motorrijden.

De nieuwe Indian Chief Dark Horse, Indian Chief Bobber Dark Horse en Indian Super Chief Limited zijn allemaal gebaseerd op een tijdloos, simplistisch stalen buizenframe en worden aangedreven door de krachtige Thunderstroke-motor van Indian Motorcycle. Ze bieden drie unieke versies van de klassieke Amerikaanse V-twin, die elk een iets andere rijder zullen aanspreken.

De nieuwe Chief biedt een gestripte rijervaring waarbij kracht, minimalisme en attitude de weg wijzen. Hij grijpt terug naar de gloriedagen van de Amerikaanse V-twins: op pad gaan, zomaar nergens heen, met goede vrienden en alleen wat noodzakelijke dingen; een legendarische tijd. Dan is er nog de nieuwe Chief Bobber Dark Horse. De Chief Bobber Dark Horse is voorzien van dikke banden om spaakwielen, een gespierde voorkant en een solobobberzadel en is daarmee een stilistisch eerbetoon aan de klassieke naoorlogse V-twins, die door oorlogsveteranen en rebellen uit de arbeidersklasse, die wilden breken met tradities, werden gebobd en gechopt. En tot slot levert Indian Motorcycle de Super Chief Limited. Deze heeft zadeltassen en een windscherm, biedt net even meer veelzijdigheid en vraagt er gewoon om om meer kilometers te rijden en avontuurlijkere ritten te maken.

“De Indian Chief is een echt legendarische motorfiets en er is geen betere manier om zijn honderdste verjaardag te vieren dan met een geheel nieuw Indian Chief-gamma”, aldus Mike Dougherty, President van Motorcycles. “Deze motorfietsen weerspiegelen de mechanische eenvoud en attitude van klassieke Amerikaanse V-twins, maar zijn tegelijkertijd vooruitstrevender dankzij de moderne technologieën en voorzieningen. We zijn dan ook heel blij dat we dit nieuwe platform aan ons gamma kunnen toevoegen.”

Het nieuwe Indian Chief-gamma markeert de combinatie van eenvoud en kracht. De mechanische en eenvoudige Chief-modellen zijn gebaseerd op een klassiek gelast stalen buizenframe. Het gamma is voorzien van een brandstoftank van 15,1 liter, een bobber-achterspatbord, twee schokdempers achter met uitwendig instelbare veervoorspanning, een dubbele uitlaat, ledverlichting, sleutelloos starten en Pirelli Night Dragon-banden. Chief-rijders beschikken over cruise control en kunnen daarnaast de gasrespons aanpassen door een van de drie rijmodi te selecteren: Sport, Standard of Tour.

Dankzij de korte wielbasis van 1.626 mm, de lage zithoogte van 662 mm en het rijklare gewicht van slechts 304 kg wekt het Indian Chief-gamma vertrouwen kan elke rijder gemakkelijk opstappen. De conventionele 46 mm lange voorvork met een veerweg van 132 mm en hellingshoek van 28,5 graden en de comfortabele ergonomie maken van de Chief een geschikte machine voor zelfs de meest uitdagende ritten.

“We wilden een tijdloze look die nooit uit de mode raakt en er zowel zonder als met volledige uitrusting mooi uitziet”, aldus Ola Stenegard, directeur Industrial Design bij Indian Motorcycle. “We wilden het design ook zo eenvoudig mogelijk houden om de verbeeldingskracht van de rijders de vrije loop te laten met opties en mogelijkheden tot personaliseren. Dit is uiteindelijk een motorfiets die emotie oproept door een eenvoudige mechanische styling en pure Amerikaanse power. Het is een pure rijmachine.” 

De Indian Chief is er in de volgende uitrustingsniveaus:

Chief Dark Horse, Chief Bobber Dark Horse, Super Chief Limited

De krachtbron van alle eersteklas Chief-modellen is de Thunderstroke 116 van Indian Motorcycle, een motor met een koppel van 162 Nm. ABS is standaard, terwijl de hoogwaardige afwerking deze motorfietsen onderscheidt en het vakmanschap en de aandacht voor detail nog eens extra onderstreept. Elk Chief- en Chief Bobber Dark Horse-model heeft nog meer attitude dankzij hoogwaardige glanzend zwarte details, terwijl de Super Chief Limited zich onderscheidt door zijn eersteklas verchroomde details.

Bovendien biedt elk model een eersteklas ervaring met het 101 mm ronde Ride Command-systeem, een primeur in de motorfietswereld. Rijders kunnen het Ride Command-systeem bedienen via de handgrepen of via het digitale IPS-touchscreen. Rijders kunnen kiezen uit verschillende interfaces, waaronder twee verschillende meterconfiguraties, informatie over de motorfiets en de rit en stapsgewijze navigatie. Bij gebruik van een draadloze helmintercom kunnen rijders hun muziek bedienen via het Ride Command-systeem zodra hun telefoon via Bluetooth of USB is gekoppeld. Rijders hebben ook toegang tot telefooninformatie, inclusief recente oproepen, contacten, numeriek toetsenblok en sms-geschiedenis. Als er verbinding is, verschijnen er binnenkomende oproepen. Deze kunnen rechtstreeks via het Ride Command-systeem worden beantwoord of geweigerd.

Er is keuze uit drie stijlen, zodat rijders het Chief-model en de uitrusting naar wens kunnen selecteren, waaronder: 

Chief Dark Horse

De Indian Chief Dark Horse heeft een gestripte, mechanische vormgeving die wordt benadrukt door een drag bar-stuur, 19 inch gegoten wielen, centraal geplaatste voetbediening, een slanke koplampkap en een solobobberzadel. De Chief Dark Horse is leverbaar in Black Smoke, Alumina Jade Smoke en Stealth Gray.

Chief Bobber Dark Horse

Het mini ape-stuur in combinatie met de naar voren geplaatste voetbediening zorgen voor een rechte rijpositie en een dominante rijhouding. De Chief Bobber Dark Horse is voorzien van 16 inch (40,6 cm) spaakwielen, beschikt over voorvork- en schokbrekerhoezen en heeft een grote koplampkap in een gesloten behuizing. De Chief Bobber Dark Horse is leverbaar in Black Smoke, Titanium Smoke en Sagebrush Smoke.

Super Chief Limited

De Super Chief Limited is ontworpen voor comfort en onderscheidt zich dankzij een Quick Release windscherm, zwart lederen zadeltassen, een toerzadel met passagierskussen, floorboards en een traditioneel cruiser-stuur. De Super Chief Limited is voorzien van 16 inch (40,6 cm) spaakwielen, een grote koplampkap in een gesloten behuizing, voorvorkhoezen en een volledig verchroomde uitlaat voor een eersteklas uitrusting en afwerking. De Super Chief Limited is leverbaar in Black Metallic, Blue Slate Metallic en Maroon Metallic.

Accessoires

Chief-rijders hebben toegang tot meer dan 70 accessoires, waaronder onderdelen die speciaal zijn ontworpen voor de Chief-modellen, evenals verscheidene bestaande onderdelen die beschikbaar zijn voor de Scout- en Thunderstroke-modellen.  De accessoirelijn van Indian Motorcycle is ontworpen om de prestaties te verbeteren, de stijl te personaliseren en het rijcomfort te vergroten. Tot de beschikbare accessoires behoren:

Stijl

Rijders kunnen hun gewenste eigen look helemaal compleet maken door de motorfiets te personaliseren met een verscheidenheid aan onderdelen, waaronder solorekken en rektassen, lage en middelhoge windschermen.Rijders kunnen ook kiezen uit vijf verschillende soorten sturen, waaronder een 8 inch mini ape-stuur, een middelhoog stuur van 127 mm, een extra kort stuur, een cruiser-stuur en een drag bar-stuur.

Comfort

En dit zijn nog niet alle accessoires voor een persoonlijke (rij)stijl. Het comfortpakket van Indian Motorcycle omvat ook middelhoge en hoge windschermen, rugleuningen voor de passagier, highway bars en Pathfinder S led-rijverlichting.

Naast onderdelen introduceert Indian Motorcycle een nieuwe Chief-kledingcollectie, met drie unieke lijnen om uit te kiezen. Van de “lean & mean”-attitude van de Chief Dark Horse tot de ouderwetse spierballen van de Chief Bobber Dark Horse of de “road-warrior”-uitstraling van de Super Chief Limited; de drie unieke lijnen van o.a. shirts en petten komen overeen met elk model.

Note van de redactie: Bent u op zoek naar een nieuwe Indian Chief? Dan is na de aankoop van verzekeren van uw Indian de volgende stap. Combi Motors Verzekeringen helpt u om eenvoudig uw motorverzekering te berekenen.