2021 Harley-Davidson Sportster S

NIEUWE HARLEY-DAVIDSON® SPORTSTER® S LEVERT ONGEKENDE PERFORMANCE

VOLGENDE GENERATIE SPORTSTER: MODERNE TECHNOLOGIE EN EINDELOOS VERMOGEN

MILWAUKEE (13 juli 2021) – De Harley-Davidson® Sportster® S is een geheel nieuwe sport custom die is ontworpen om een opwindende rijervaring te bieden en een nieuw tijdperk van Sportster-performance in te luiden. De Revolution® Max 1250T V-Twin-motor met 121 pk geeft de Sportster S-rijder het bevel over een onverbiddelijk, on-demand koppel. Een strak, lichtgewicht chassis en eersteklas ophanging zorgen voor een responsieve, intuïtieve handling. Van stoplicht tot stoplicht en van bocht tot bocht, de Sportster® S biedt rijders buitengewone power en prestaties en creëert een nieuwe standaard voor het langst lopende Harley-Davidson-model.

Als aanvulling op de Harley-Davidson line-up voor 2021 zal de Sportster S dit najaar bij de Harley-Davidson-dealers staan, met een basisadviesprijs van €15.995 in België en €18.495 in Nederland.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 2021-06-04MVC_BAREKNUCKLE_D03and40899_HDI.png

“De Sportster S is de volgende geheel nieuwe motorfiets die is gebouwd op het Revolution Max-platform en zet een nieuwe prestatiestandaard voor de Sportster-lijn”, aldus Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO, Harley-Davidson. “Dit is een volgende generatie Sportster gedefinieerd door vermogen, prestaties, technologie en stijl. En deze maakt deel uit van ons streven om motorfietsen te introduceren die in lijn zijn met onze strategie om de begeerlijkheid te vergroten en de erfenis van Harley-Davidson voort te stuwen.”

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 210117_my21_rh1250s_detail_0723_hdi_jk.png
Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 210117_my21_rh1250s_riding_0389_hdi.png

Styling communiceert vermogen

Qua profiel is de Sportster S compact en krachtig. De brandstoftank en de achterzijde omlijsten de motor als het middelpunt van de motorfiets. De dikke voorband doet denken aan de spatbordloze voorkant van een klassieke bobber, terwijl de achterzijde, de hoog gemonteerde uitlaat en het slanke solozadel geïnspireerd zijn op de Harley-Davidson XR750 flat tracker. De dikke upside-down voorvork en de brede banden geven de motorfiets de uitstraling van een high-performance sportmachine.

“Elk visueel ontwerpelement van de Sportster S is een uitdrukking van het rauwe vermogen van de motorfiets”, zegt Brad Richards, Harley-Davidson vice-president styling en design. “Dit is een wolf in wolfskleren.”

De aandrijflijn wordt geaccentueerd met een Chocolate Satin afwerking op de lichtgewicht magnesium motorkappen. Texturen, kleuren, afwerkingen en details zijn gekozen om de Sportster S de looks te geven van een custom showmotor die toevallig in de garage van de eigenaar staat.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 210117_Bareknuckle_UK_1156_HDI-1.png

Versterkte performance

De 1250cc Revolution Max 1250T-motor is het mechanische hart van de Sportster S. Deze nieuwe versie van de nieuwste vloeistofgekoelde Harley-Davidson V-Twin is afgesteld om een enorm koppel te leveren bij een laag toerental, met een koppelcurve die vlak blijft over de hele powerband – motorprestaties die zijn ontworpen om vanaf het begin een sterke acceleratie te leveren met robuust vermogen door het middensegment. Om het totale gewicht van de motorfiets tot een minimum te beperken, is de motor als dragend onderdeel van het chassis in het voertuig geïntegreerd. Het gebruik van lichtgewicht materialen helpt bij het bereiken van de gewenste vermogen-gewichtsverhouding. Rijklaar met 11,75 liter brandstof in de tank weegt de Sportster S slechts 228 kg. De hoge 2-in-1-in-2 uitlaat is ontworpen om een aangename lage frequentie toon te produceren.

Technologie verbetert de rijervaring

De Sportster S is uitgerust met een groot aantal technologieën die zijn ontworpen om de rijervaring te verbeteren. Drie voorgeprogrammeerde, selecteerbare rijmodi (Sport, Road en Rain) regelen elektronisch de prestatiekenmerken van de motorfiets en het niveau van technologische interventie. Twee custom modi kunnen door de rijder worden gebruikt om een reeks prestatiekenmerken te creëren om aan persoonlijke voorkeuren of speciale situaties te voldoen. Cornering Rider Safety Enhancements by Harley-Davidson®, een verzameling technologieën die bedoeld is om het vertrouwen van de rijder te vergroten in onverwachte situaties of ongunstige wegomstandigheden, is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen, zowel rechtuit als in bochten.

Een rond 4-inch TFT-scherm geeft alle instrumentatie weer en ondersteunt infotainment vanaf het met Bluetooth® uitgeruste mobiele apparaat en de helmheadset van de rijder, waaronder muziek, inkomende en uitgaande oproepen en navigatie via de Harley-Davidson® app. Volledige LED-verlichting omvat een Daymaker® Signature LED-koplamp die is ontworpen om een homogene lichtspreiding te produceren, waardoor storende “hot spots” worden geëlimineerd. De koplamp heeft een kenmerkende ovale of capsulevorm die de voorkant zijn stijl geeft en de Sportster® S herkenbaar maakt voor andere rijders en automobilisten.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is 2021-06-02MVC_BAREKNUCKLE0895_HDI.png

Geoptimaliseerd chassis

De aandrijflijn is een dragend onderdeel van het chassis, waardoor het traditionele frame wordt geëlimineerd. Dit ontwerp vermindert het gewicht van de motorfiets aanzienlijk en resulteert in een zeer stijf chassis dat bijdraagt aan zeer nauwkeurige handling. De gelaste stalen achterbrug heeft een verstevigd ontwerp en een gestempeld X-element om het chassis verder te verstevigen, terwijl de vorm de motorfiets een uniek stijlelement bezorgt.

De Sportster® S is uitgerust met volledig instelbare, premium voor- en achtervering – SHOWA® 43 mm upside-down voorvork en een SHOWA® Piggyback-reservoir achterschokbreker. De achtervering is voorzien van hydraulische voorbelastingsinstelling met behulp van een handige knop aan de linkerkant van de motorfiets. Lichtgewicht gegoten aluminium wielen met een verspringend vijfspaaks ontwerp zijn voorzien van brede Dunlop®/Harley-Davidson® Series GT503-banden. Premium Brembo-remcomponenten zorgen voor een fantastisch remgevoel en uitstekende remprestaties. De enkele voorrem heeft een nieuwe radiale Brembo monoblock vierzuiger remklauw en een remschijf met een diameter van 320 mm. De achterrem is een tweezuiger Brembo-remklauw die zijn tanden zet in een 260 mm schijf.

Vooruit geplaatste voetbediening en een laag stuur zetten de Sportster S-rijder in een agressieve rijhouding. De onbeladen zithoogte is 751 mm, laag genoeg voor de meeste rijders om bij een stop probleemloos de voeten op de grond te plaatsen. Rem- en koppelingshendels zijn verstelbaar voor bereik, zodat ze aan te passen zijn op de handgrootte of voorkeur van de rijder. De Sportster S is voorbereid voor verwarmde handgrepen voor extra comfort bij koud weer, en is uitgerust met twee speciale stroompoorten voor verwarmde rijkleding (verwarmde handgrepen en verwarmde rijkleding/kleding, elk afzonderlijk verkrijgbaar), plus een USB oplaadpoort voor een telefoon of ander apparaat. Een externe omgevingstemperatuursensor en een waarschuwing voor lage temperaturen op het scherm waarschuwen de rijder voor veranderende omstandigheden. Cruise control en een op nabijheid gebaseerd beveiligingssysteem behoren tot de standaarduitrusting. De stalen brandstoftank heeft een inhoud van 11,75 liter.

Lakkleuren: Vivid Black; Stone Washed White Pearl; Midnight Crimson

Accessoires

Sportster S accessoires omvatten de volgende items:

  • Mid-Control ombouwset

Verplaatst de linker en rechter voetsteunen en voetbedieningen van de originele voorwaartse positie naar een middenpositie op de motorfiets. Dit plaatst de rijder in een meer sportieve houding en kan ook een verbeterde pasvorm opleveren voor rijders die de voorwaartse bedieningselementen niet makkelijk kunnen bereiken.

  • Passagiersvoorzieningen

Een duokit, een passagiersvoetsteunkit en een passagiersrugsteunkit (elk afzonderlijk verkrijgbaar) kunnen worden geïnstalleerd. Het duozadel en de rugleuning zijn voorzien van een bekleding die is afgestemd op het originele zadel.

  • Sundowner solozadel

Dit zadel heeft een verbeterd ontwerp van de kuip en een constructie van schuim met sferische holtes voor meer comfort op lange afstanden en een betere vormgeving voor agressiever rijden. Naadverzegelde stiksels voorkomen dat water in het schuim dringt en de rijder met een vochtig achterwerk laat zitten. Details in de zadelbekleding versterken de algehele stijl.

  • Compact verwijderbaar windscherm

Zwart bevestigingsmateriaal en steunbeugels, en de donkere tint van het windscherm passen in stijl bij de motorfiets. Het windscherm wordt met snelspanklemmen op de voorvork gemonteerd en kan snel en eenvoudig worden geïnstalleerd of verwijderd.

  • Sportster® S achtertas

Deze achtertas is speciaal ontworpen om te passen en er geweldig uit te zien op de Sportster® S. Hij biedt de rijder een handige bagageoptie voor essentiële benodigdheden. Het wordt aanbevolen om de achtertas over het accessoire-zadeltasje te installeren (afzonderlijk aan te schaffen). Bagagecapaciteit is 2,25 kg. Het volume van het hoofdcompartiment is uitbreidbaar van 8,2 liter tot 11,5 liter.

Note van de redactie: Wilt u weten wat de premie gaat worden voor deze Harley-Davidson Sportster S, vergelijk dan eenvoudig meerdere verzekeringen. Harley-Davidson verzekeren doet u bij Combi Motors Verzekeringen!

2021: Suzuki introduceert nieuwe GSX-S950

Scherp sturen en volop koppel. Suzuki introduceert vandaag de nieuwe GSX-S950. Met dezelfde indrukwekkende styling en het geprezen rijwielgedeelte van de GSX-S1000, nu ook geschikt voor jongere motorrijders. Vanaf augustus staat de nieuwe Suzuki GSX-S950 bij de Nederlandse Suzuki-dealer.

Standaard met 70 kW (96 pk)

  • Ook leverbaar in A2-uitvoering met 35 kW(48 pk)
  • Keuze uit drie stoere kleurstellingen
  • Leverbaar vanaf augustus

Koppel

Suzuki biedt beginnende motorrijders vanaf komende augustus een heel nieuwe rijervaring. De nieuwe GSX-S950 krijgt de krachtige 999 cm3-viercilinder van de GSX-S1000, die nu 70 kW (95 pk) of 35 kW (48 pk) levert. Zo is hij ook geschikt voor motorrijders met het A2-rijbewijs. Vooral het hoge maximumkoppel van 76 Nm voor de 35 kW-variant (92 Nm voor de 70 kW-variant), maakt van de GSX-S950 de top van het A2-segment. Net als bij de nieuwe Suzuki GSX-S1000 is er bij de ontwikkeling sterk de nadruk gelegd op veel bruikbaar koppel bij lage en middelhoge toerentallen. Uiteraard voldoet de GSX-S950 aan de Euro5-emissienorm.

Design

De GSX-S950 krijgt hetzelfde agressieve design mee van zijn krachtigere broer.  Ook de opvallende verticaal geplaatste LED-koplamp wordt overgenomen. De GSX-S950 krijgt een aantal uiterlijke verschillen om hem te onderscheiden van de GSX-S1000. Zo heeft hij een andere zilverkleurige KYB voorvork, witte letters in het LCD-display en wordt hij naast een blauwe en zwarte variant ook geleverd in het wit met rood.

Bereikbaarder

In grote delen lijkt de GSX-S950 sterk op de GSX-S1000 en worden onder andere de lichtgewicht aluminium wielen, het aluminium frame en de van de GSX-R1000 afgeleide swingarm en achtervering overgenomen. Om hem bereikbaarder te maken voor een groter publiek zijn er ook een aantal zaken aangepast. Zo krijgt de GSX-S950 een andere zilverkleurige KYB-voorvork met dezelfde diameter (43mm), Tokico voorremklauwen en een ander stuur. Tegelijkertijd heeft hij wel dezelfde 19 liter grote brandstoftank, de Dunlop Roadsport 2-banden en ook de slipperclutch, gecombineerd met het Suzuki Clutch Assist System. Ook is de motorfiets geheel naar eigen smaak te maken met een breed assortiment aan accessoires.

Elektronicapakket

Standaard wordt de GSX-S950 uitgerust met een elektronicapakket dat bestaat uit het Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en het Suzuki Traction Control System (STCS). Dit laatste systeem heeft 3 standen en kan ook volledig uit.

Augustus

Vanaf augustus staat de nieuwe Suzuki GSX-S950 bij de Nederlandse Suzuki-dealers. Prijzen worden op een later moment bekendgemaakt.

 

Note van de redactie: Zodra de prijzen bekend zijn van de Suzuki GSX-S950 dan is het heel eenvoudig om deze Suzuki te verzekeren bij Combi Motors Verzekeringen. Houdt de prijslijsten in de gaten en bereken dan snel je premie!

 

2021 Yamaha R7

Jouw toegangsbewijs tot de R-World

Sinds de originele YZF-R1 in 1998 een ware revolutie ontketende in de wereld van Supersport, heeft de Yamaha R-serie zichzelf bewezen als het ultieme assortiment hoogwaardige motorfietsen.

Het topmodel van het huidige assortiment is de R1M, de meest geavanceerde productiemotorfiets die ooit door Yamaha is gemaakt. De R-serie biedt circuitrijders een keur aan superieure machines, waaronder de R1 en R6 RACE, ondersteund door tal van GYTR-onderdelen waarmee je de motorfiets kunt afstellen voor maximaal motorvermogen en optimale chassisprestaties. Yamaha streeft ernaar om de ruimste keuze aan Supersport-modellen voor alle rijders aan te bieden, met aan de andere kant van het spectrum de tweecilinder R3 en de eencilinder R125, twee ideale modellen om nieuwere circuit- en wegrijders kennis te laten maken met de R-World.

De wereld van Supersport is aan het veranderen. Hoewel de extremere modellen een vaste aanhang van prestatiegerichte rijders blijven aantrekken, breidt Yamaha het toonaangevende Supersport-assortiment verder uit met de introductie van de nieuwe R7. Dit model laat een nieuwe generatie motorrijders de R-World ontdekken met een uitvoering die volledig vermogen biedt en een 35 kW-uitvoering voor motorrijders met een A2-rijbewijs.

Yamaha R7: respect voor de legende

Geen enkele motorfiets zou zichzelf ooit durven vergelijken met de originele YZF-R7. Er werden in 1999 slechts 500 van deze fabrieksracemotoren geproduceerd om het model gehomologeerd te krijgen voor het Wereldkampioenschap Superbike en de 8 uur van Suzuka. De YZF-R7 werd gereden door legendarische racers zoals Noriyuki Haga en Wataru Yoshikawa en wordt beschouwd als één van de meest exotische en begeerlijke Japanse motorfietsen ooit gebouwd.

De naam van de nieuwe R7 getuigt van respect voor de originele limited edition YZF-R7 superbike. De 2021 R7 draagt deze beroemde naam met trots en is een nieuw soort Supersport die een jonger publiek zal aanspreken. De R7 is gebouwd om de volgende generatie motorrijders kennis te laten maken met de spanning, sensatie en het gevoel een trotse eigenaar te zijn; kenmerkende aspecten van de R-serie.

De nieuwe Yamaha R7: een nieuwe dimensie van de R-World

Hoewel er altijd plaats zal zijn voor de legendarische R1M, R1 en R6 RACE, maakt de komst van de nieuwe R7 de R-World toegankelijk voor veel jongere motorrijders die verlangen naar de Supersport-levensstijl.

Aangedreven door Yamaha’s succesvolle en geliefde CP2-motor die bekend staat om zijn krachtige en lineaire koppelverloop, betrouwbaarheid en lage gebruikskosten, is de nieuwe R7 klaar om de markt van middengewichten te transformeren. Voorzien van een uniek kuipwerk en de beste specificaties, waaronder radiaal geplaatste voorremmen, upside-down voorvork en een A&S-koppeling, is de R7 een nieuwe motorfiets die geweldige Supersport-prestaties en uitstekend rijgedrag biedt in de agressieve stijl van de R-serie. En dat alles tegen een zeer concurrerende prijs.

Deze adembenemende machine is licht, compact en wendbaar en ontworpen om motorrijders optimale controle en de grootste funfactor in zijn klasse te geven, of ze nu op het circuit of op de weg rijden. Deze Supersport ligt echt binnen het bereik van elke motorrijder die deel wil uitmaken van de R-World. R7 is een droom die is uitgekomen en is verkrijgbaar in uitvoeringen met volledig vermogen en met 35 kW. Daarmee is deze superbike klaar om een nieuw publiek aan te trekken en de wereld van Supersport op zijn kop te zetten.

689 cc CP2-motor: sportprestaties met een grote dosis plezier

Door de duidelijke focus op puur rijplezier, toegankelijkheid en betaalbaarheid, vertegenwoordigt de nieuwe R7 een opwindende nieuwe dimensie in de R-serie Supersport-familie. Yamaha’s succesvolle 689 cc CP2-motor wordt beschouwd als één van de meest karakteristieke, responsieve en betrouwbare ontwerpen in zijn klasse en is de perfecte krachtbron voor dit nieuwe model.

Met een 270-graden krukas die zorgt voor een onregelmatig ontstekingsinterval, levert de vloeistofgekoelde viertakt-, inline tweecilinder-, DOHC-, CP2-motor met vier kleppen een krachtig lineair koppel over een groot toerentalbereik en daarmee krachtige prestaties bij alle versnellingen en alle toerentallen. Met een maximumvermogen van 73,4 pk (54 kW) en een maximumkoppel van 67 Nm dat al beschikbaar is bij slechts 6.500 toeren, levert de R7 een fantastische acceleratie vanuit stilstand en tijdens het rijden. Daarnaast laten de onregelmatige pulsen van de krukas van 270 graden je hart steeds sneller kloppen naarmate je meer toeren maakt.

Speciale aanpassingen aan de bestaande CP2-motor bestaan uit een nieuwe ECU-specificatie en geoptimaliseerde luchtinlaatkanalen, evenals een herzien ontwerp van de uitlaat en geoptimaliseerde instellingen voor brandstofinjectie. Deze aanpassingen zorgen voor een betere bestuurbaarheid en een soepele en responsieve gasrespons, wat bijdraagt aan de plezierige koppelrijke rijervaring en ook nog eens voldoet aan alle eisen van de EU5-norm. Naast deze speciale aanpassingen heeft de R7 ook een iets kleinere reductiefactor van de secundaire set tandwielen voor een sportiever karakter met een krachtigere acceleratie.

A&S-koppeling: ultieme controle

Een belangrijk nieuw kenmerk van de CP2-motor in de R7 is de introductie van een A&S-koppeling (Assist en Slipper) om soepeler te schakelen en te voorkomen dat de motor te hoge toerentallen maakt en het achterwiel gaat stuiteren, wat resulteert in voorspelbaar en beheersbaar rijgedrag bij het naderen van bochten.

Nog een voordeel van de A&S-koppeling van de R7 is dat de koppelingshendel veel lichter te bedienen is, ongeveer 33% lichter dan een standaardkoppeling.

Optioneel Quick Shift Systeem: naadloos opschakelen voor maximale acceleratie

R7-rijders kunnen een optioneel Quick Shift Systeem (QSS) op hun nieuwe Supersport laten monteren door de Yamaha-dealer die de motorfiets levert. Dit eenvoudige maar effectieve QSS heeft een schakelaar op de schakelpook om opschakelen te detecteren. De ECU onderbreekt dan onmiddellijk de stroomtoevoer naar de transmissie voor een paar milliseconden, zodat de rijder sneller en soepeler vol gas kan geven voor ongelooflijke acceleratie.

Slank en licht frame: ultra-responsief rijgedrag met wendbaarheid in de bochten

De slanke en compacte vorm zijn twee van de bijzondere kenmerken van de R7. Deze nieuwe Supersport heeft een lichtgewicht ruggengraatframe dat is ontworpen voor responsief en wendbaar rijgedrag in combinatie met snel en behendig bochtenwerk.

Een strak gemonteerde aluminium middenbeugel draagt bij aan de scherpe stuurprestaties van de motorfiets op het circuit en op de weg. Het stalen frame met hoge treksterkte bestaat uit buizen van verschillende sterktes op belangrijke locaties om een optimale stijfheidsbalans te realiseren.

Volledig instelbare 41 mm upside-down voorvork: makkelijk aan te passen aan circuit of weg

Er is veel aandacht besteed aan het ontwerp van het nieuwe wielophangingspakket van de R7 die optimale voorwielgrip biedt in bochten en bij het remmen. De nieuwe 41 mm upside-down voorvork van KYB zorgt voor hoge stabiliteit en een zelfverzekerde wegligging op racecircuits en kronkelende wegen. Het stevige en voorspelbare gevoel van voorwielgrip is het resultaat van een onder zwaartekracht gegoten bovenste kroonplaat en een onderste kroonplaat van gesmeed aluminium.

De R7 kan door de rijder worden afgesteld op verschillende omstandigheden en deze voorvork van de Supersport-klasse is voorzien van zowel een volledig instelbare veervoorspanning als rebound- en compressiedemping Met compressiedemping in de rechterpoot van de vork en rebound-demping in de linkerpoot van de vork zijn aanpassingen snel en gemakkelijk aan te brengen.

Voor nauwkeurige besturing met precieze feedback biedt de hoogwaardige upside-down voorvork van de R7 een steile balhoofdhoek van 23,7 graden met een naloop van 90 mm. Met een compacte wielbasis van 1.395 mm en een 51/49 gewichtsverdeling voor/achter is deze nieuwe Supersport gebouwd om hard en snel bochten te nemen.

Nieuw ontworpen link-type Monocross-achterwielophanging

De R7 heeft een nieuw ontworpen link-type Monocross-achterwielophanging met dempingseigenschappen en een veerconstante die zijn afgestemd op het sportieve karakter van de motorfiets. De schokbreker is horizontaal geplaatst om het zwaartepunt naar het midden te verplaatsen voor een grotere wendbaarheid en is voorzien van instelmechanismen voor de veervoorspanning en rebound-demping, waardoor het R7-chassis snel kan worden aangepast aan gebruik op het circuit of op de weg.

Supersport-rijpositie: clip-ons, verstelset voor voetsteunen en solozadel

De sportieve rijpositie van de R7 is het resultaat van vele uren aan testritten door fabriekscoureurs en het gebruik van clip-ons onderstreept het echte Supersport-DNA van de motorfiets. Na experimenten met een breed scala aan configuraties voor het stuur, zadel en de voetsteunen, is het eindresultaat ontworpen om een sportieve en toch aanpasbare rijpositie te creëren die veel bewegingsvrijheid biedt om je lichaam te verplaatsen in verschillende rijsituaties, met name bij racecircuits en kronkelende wegen.

Een belangrijk kenmerk is het ontwerp van de zitting dat smal is aan de binnenkant van de dijen van de rijder en breder is aan de achterkant, waardoor maximale bewegingsvrijheid mogelijk is. De backsweep- en drop-hoek van het clip-on-stuur en de positie van de voetsteun verstelset zijn zorgvuldig gekozen om een voorovergebogen rijhouding mogelijk te maken waarmee de rijder profiteert van optimale controle en de grootst mogelijke aerodynamische efficiëntie. De mogelijkheid om dicht op de motorfiets te kruipen wordt verder ondersteund door de tankafdekking met uitsparingen voor de knieën. Met deze knieruimte kan de rijder de motorfiets stevig vastgrijpen tijdens het remmen en in bochten.

Het solozadel beschikt over een bump stop en heeft een passagierskussen op de achterkant. De optionele zadelkap uit het Yamaha Genuine-accessories assortiment kan eenvoudig op de R7 worden gemonteerd voor rijders die alleen solo rijden.

Radiaal geplaatste remklauwen en radiale hoofdcilinder: uitstekende prestaties met vingertopbediening

De unieke kenmerken van de R-serie zijn in de R7 terug te vinden in het hoogwaardige voorremsysteem met radiaal geplaatste vierzuigerremklauwen die een nauwkeurige en uniforme remkracht leveren voor de ultieme vingertopbediening. Dit geavanceerde voorremsysteem bevat ook een radiale Brembo-hoofdcilinder die lineaire remdruk levert voor betere controle tijdens het afremmen.

Ultra-atletische afmetingen: de zoektocht naar perfecte controle

Wat de R7 zo’n aantrekkelijke Supersport machine maakt voor een breed scala aan klanten, is het feit dat de motorfiets de rijder in veel verschillende situaties een hoge mate van controle biedt. Een belangrijk element waardoor de R7-eigenaar zich echt één voelt met zijn machine, is de compacte en atletische vormgeving waardoor de rijder de machine de baas is in plaats van andersom.

Met een rijklaargewicht van slechts 188 kg en compacte afmetingen is de motorfiets zeer toegankelijk en kunnen rijders een integraal onderdeel worden van deze nieuwe generatie Supersport. Samen met het optimale zwaartepunt, de lage voorkant en het kleine traagheidsmoment geeft de compacte vormgeving de R7-rijder een gevoel van totale controle die zijn rijvaardigheid en zelfvertrouwen naar nieuwe hoogten voert en tegelijkertijd het genot van een dag op het circuit, een weekendrit of dagelijks woon-werkverkeer vergroot.

Superslank kuipwerk in de traditie van de R-serie: minder luchtweerstand voor optimale prestaties

Het frontale oppervlak van elke Supersport-motorfiets wordt zo klein mogelijk te houden om een hoge topsnelheid te behalen. In dit opzicht heeft de R7 een groot voordeel. De compacte CP2-motor is één van de smalste in de 700-cc klasse en het minimalistische buizenframe houdt de totale afmetingen zo klein mogelijk. Hierdoor heeft Yamaha de slankste R-serie ooit kunnen ontwikkelen, zelfs slanker dan de R3 en R125, en is de R7 één van de meest aerodynamische en efficiënte motorfietsen.

Het kleine frontale oppervlak maakt de R7 niet alleen één van de fraaiste Supersport-modellen, maar levert ook nog geweldige prestaties op. Met hetzelfde maximumvermogen als elke andere Yamaha met een CP2-motor, kan de aerodynamische nieuwe R7 een veel hogere topsnelheid behalen.

Het uiterlijk van de R-serie blijft in ontwikkeling: nog net zo puur en agressief als altijd

Met de stoere ‘twin-eye’ contourverlichting en de M-vormige luchtinlaat in de stijl van de YZR-M1 MotoGP™-motorfiets bestaat er geen twijfel dat de R7 een volwaardig lid van de R-serie is. De R7 vertegenwoordigt de evolutie van het gezicht van de R-serie en is voorzien van een enkele LED-koplamp die is verzonken in het iconische M-vormige luchtinlaatkanaal, terwijl LED-contourverlichting zich in het twin-eye gedeelte bevindt en er een nieuwe windgeleider aan de onderkant van de inlaat is geplaatst.

Nieuw ontworpen compleet LCD-instrumentenpaneel

De compacte Supersport-cockpit is uitgerust met een nieuw ontworpen lichtgewicht LCD-instrumentenpaneel met hoog contrast en een negatieve weergave, dat duidelijke informatie in een overzichtelijke indeling biedt zodat de R7-rijder zich kan concentreren op de weg voor hem. Het instrumentenpaneel bevat een versnellings- en een schakelindicator plus een QSS-lampje als deze optionele functie wordt gebruikt.

Lichtgewicht tienspaaks lichtmetalen velgen

Voor optimaal stuurgemak, goede wendbaarheid en responsieve vering is de R7 voorzien van lichtgewicht tienspaaks gegoten lichtmetalen velgen. Een 120/70ZR17-voorband biedt veel grip en een brede 180/55ZR17-achterband zorgen voor een stabiele en zelfverzekerde wegligging in bochten en bij het optrekken en remmen.

Technische kenmerken

  • Compact CP2 689 cc crossplane-motorblok met een hoog koppel
  • Verkrijgbaar in uitvoeringen met volledig vermogen en met 35 kW
  • Ultracompact ontwerp met zuiver R-serie DNA
  • Zeer aerodynamisch gevormde kuip met aluminium onderste afdekking
  • Hoogwaardige 41 mm upside-down voorvork
  • Link-type Monocross-achterwielophanging met nieuw ontworpen schokdemper
  • A&S-koppeling
  • Licht buizenframe met aluminium middenbeugel voor een optimale stijfheidsbalans
  • Clip-on-stuur en lichtgewicht verstelset voor voetsteunen met stijlvolle hielbeschermers
  • Sportieve en aanpasbare voorovergebogen rijhouding
  • Stoere ‘twin-eye’ LED-contourverlichting in de stijl van de R-serie
  • Krachtige centrale LED-koplamp
  • Lichtgewicht gegoten lichtmetalen tienspaaksvelgen
  • Radiaal geplaatste voorremklauwen met radiale Brembo-hoofdcilinder
  • Supersport-cockpit met compleet LCD-instrumentenpaneel
  • Centraal M-vormig luchtinlaatkanaal
  • Krachtige voor- en achterremmen
  • Slanke brandstoftank van 13 liter met diepe uitsparingen voor de knieën
  • Achterkant in R-serie-stijl
  • 120/70-voorband, 180/55-achterband

Kleuren, beschikbaarheid en prijs van de R7

De nieuwe dynamische R7 is verkrijgbaar in twee kleuropties en krijgt als eerste motorfiets de volgende generatie kleuren en graphics uit de R-serie.

De eerste kleuroptie is Icon Blue dat wordt gebruikt op de bovenste kuipdelen en op de onderste aluminium panelen en wielen. De zijkanten van de kuip krijgen een contrasterende donkere matblauwe tint. Het motorblok, de chassispanelen en de swingarm zijn afgewerkt in Crystal Graphite dat het krachtige en dynamische karakter van de R7 accentueert.

De R7 is ook verkrijgbaar in de kleuroptie Yamaha Black met minimale graphics en accenten. Deze glanzend zwarte afwerking geeft de motorfiets een vastberaden uiterlijk dat nog eens wordt versterkt door het motorblok en chassis in Crystal Graphite. Het mooie van deze pure kleurstelling is dat er een breed scala aan bijpassende rijkleding beschikbaar is en dat het ingetogen uiterlijk van de R7 overal de show steelt, van het racecircuit tot de snelweg of de stad.

Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf oktober 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor meer informatie.

Note van de redactie:  Uw Yamaha verzekeren doet u eenvoudig en snel bij Combi Motors Verzekeringen. Wij vergelijken meerdere verzekeraars op premie en voorwaarden, zodat u de beste verzekering heeft voor uw Yamaha.

2021: Yamaha XSR125 De jongste Faster Son

Gebouwd voor vrijbuiters

Yamaha’s Sport Heritage-modellen zijn ontworpen voor motorrijders die de perfecte combinatie van een vintage ontwerp met een tijdloze neo-retro uitstraling en de allernieuwste technologie kunnen waarderen en vormen echt een klasse apart. Met hun unieke karakter en onverwoestbare aantrekkingskracht zijn alle XSR-modellen niet alleen ontworpen om te zorgen voor geweldige rijprestaties, maar ook om de individualiteit van hun eigenaar te onderstrepen en hun persoonlijkheid uit te drukken.

Yamaha’s Faster Sons-filosofie is geïnspireerd op het verleden en gericht op de toekomst. Deze benadering spreekt vrijgevochten rijders aan die alles graag op hun eigen manier doen. Het Yard Built-programma wordt geïnspireerd en gestimuleerd door de Faster Sons-lijn. In de afgelopen 6 jaar hebben de meest gerespecteerde custom bouwers uit heel Europa en daarbuiten veel radicale en spraakmakende machines gebouwd met een Yamaha Sport Heritage-model als uitgangspunt.

Het topmodel van het huidige Sport Heritage-assortiment is de driecilinder XSR900, op de voet gevolgd door de tweecilinder XSR700. De tijd is rijp om een nieuw model te introduceren dat de manier van leven van Faster Sons voor een nieuw publiek zal openstellen. Ontworpen en gebouwd volgens dezelfde hoge kwaliteitsnormen als de oudere broertjes, geeft de XSR125 jongere rijders de kans om de unieke rijervaring en het gevoel van een trotse eigenaar te ervaren die bij elke XSR horen. Dankzij de eersteklas bouwkwaliteit en bewezen betrouwbaarheid van Yamaha kunnen klanten erop vertrouwen dat deze machine ze niet in de steek laat en zijn waarde behoudt.

Compleet nieuwe XSR125: woon-werkverkeer in stijl

Forenzen wordt met de XSR125 een stuk leuker. Dit nieuwe lichtgewicht is de jongste telg van de Faster Sons-familie. De XSR125 is gebouwd volgens een hoge standaardspecificatie met onder meer Yamaha’s eersteklas motor en een wendbaar frame en is voorzien van ultramoderne technologie die naadloos is verweven met een tijdloze vintagestijl. Net als veel jongere broertjes is deze motorfiets klaar om zich te profileren en indruk te maken.

Met sterke kleurstellingen in retrostijl, verfijnde details en eersteklas bouwkwaliteit van Yamaha valt deze motorfiets altijd op, waar je ook rijdt. In tegenstelling tot sommige andere modellen in dezelfde klasse die minder in het oog springen, maakt de XSR125 een sterk statement dat wordt gestaafd door de prestaties, technologie en stijl.

Licht, wendbaar en leuk

Deze nieuwe motorfiets is ontworpen om licht, wendbaar en prettig te rijden bij dagelijks gebruik. Daarom is de XSR125 de ideale keuze voor een brede doelgroep, van beginnende- tot ervaren motorrijders, die de uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding en de indrukwekkende specificaties van de XSR125 weten te waarderen.

Beginners die nog nooit op een motorfiets hebben gereden, kunnen zich gerustgesteld voelen door de comfortabele rechtopstaande rijhouding, de soepele vering en de moeiteloze lichte besturing. Zowel nieuwe als ervaren rijders zullen het speelse karakter van Yamaha’s nieuwste Sport Heritage zeker waarderen.


Pure, tijdloze XSR-vormgeving

Net als de andere modellen in de Yamaha Sport Heritage-lijn beschikt de XSR125 over een reeks gewaagde kleuren die worden geïnspireerd door enkele van Yamaha’s legendarische modellen uit vervlogen tijden. De sterke horizontale lijnen en de kleurstellingen Redline, Tech Black en Impact Yellow in combinatie met kenmerken zoals de afgeronde brandstoftank, het lange, platte zadel en de ronde koplamp geven deze nieuwe 125 een gedurfd en uniek uiterlijk dat getuigt van het Faster Sons-DNA. Net als de XSR900 en XSR700 is de nieuwe XSR125 een eerbetoon aan het verleden dat is ontworpen voor de toekomst dankzij de allernieuwste technologie, zoals volledige LED-verlichting en een modern LCD-instrumentenpaneel.

Beste 125 cc 11 kW-motorblok in zijn klasse

De XSR125 wordt aangedreven door een pittige 125 cc, vloeistofgekoelde en EU5-conforme 1-cilindermotor met vier kleppen die hetzelfde ontwerp heeft als het motorblok van de extreem succesvolle MT-125 Hyper Naked- en R125 Supersport-modellen. Deze geavanceerde en uiterst betrouwbare krachtbron levert een volledig vermogen van 11 kW, het maximumvermogen voor de A1-rijbewijscategorie, waardoor dit één van de sterkste krachtpatsers in zijn klasse is.

Eén van de belangrijkste technologische kenmerken van de XSR125 is Yamaha’s VVA-systeem (Variable Valve Actuation) waarmee de motor veel koppel kan produceren bij lagere toerentallen en spectaculaire prestaties kan leveren bij hogere snelheden. Het resultaat is een motorfiets waarmee je niet alleen gemakkelijk en plezierig door de stad rijdt, maar ook een spannende rit op de snelweg kunt maken. De hele rijervaring wordt nog leuker en aangenamer door het prachtig afgestelde uitlaatgeluid waarmee het krachtige karakter van de 1-cilindermotor tot uiting komt.

Omdat de XSR125 volledig voldoet aan de EU5-norm, kun je met de motorfiets ook in stadscentra rijden waar strenge voorschriften voor de luchtkwaliteit gelden. Daarmee is de XSR125 de perfecte keuze voor woon-werkverkeer.

37-mm upside-down voorvork

De XSR125 is uitgerust met een 37-mm upside-down voorvork voor een eersteklas wegligging in combinatie met responsieve besturing en gemakkelijk en plezierig rijgedrag. Deze soepele vork met zwarte afwerking die bij het tijdloze Sport Heritage-karakter van de motorfiets past, zorgt ervoor dat de betaalbare forens zo’n comfortabele en wendbare krachtpatser is in uiteenlopende rijsituaties. Het upside-down ontwerp onderstreept eens te meer de superieure algehele specificaties van de XSR125 die ook één van de meest betaalbare modellen in de 125 cc klasse is.

Banden met een stoer noppenprofiel

De Sport Heritage-motoren van Yamaha zijn geïnspireerd op het verleden en gebouwd voor de toekomst. De dikke banden van de XSR125 met hun noppenprofiel versterken het fraaie tijdloze uiterlijk van de motorfiets en zorgen tegelijkertijd voor veel tractie. De combinatie van een brede 140/70-17 achterband en een 110/70-17 voorband met de lichtgewicht tienspaaks lichtmetalen velgen dragen bij aan een laag onafgeveerd gewicht voor een snel reagerende vering. Dit alles zorgt voor zelfverzekerd rijgedrag met gemakkelijke en voorspelbare besturing, waardoor de XSR125 een ideale keuze voor beginnende motorrijders is.

Hightech LED-koplamp en -achterlicht

Nog een voorbeeld van de premiumspecificaties van de betaalbare XSR125 is de toevoeging van geavanceerde LED-verlichting. De LED-koplamp heeft een klassieke ronde vorm die de unieke mix van klassieke styling en de allernieuwste technologie van de motorfiets belichaamt, terwijl het compacte LED-achterlicht het wendbare en lichtgewicht uiterlijk onderstreept.

Sterk en licht Deltabox-chassis

Het chassis is gemaakt volgens Yamaha’s geavanceerde Deltabox-ontwerp met dubbele buizen die rechtstreeks van de stuurinrichting naar het draaipunt van de swingarm lopen en die een buitengewoon sterk maar lichtgewicht chassis opleveren. Met een compacte wielbasis van 1.330 mm en een toegankelijke zithoogte van 810 mm is het XSR125-chassis geschikt voor rijders van verschillende lengtes. Daarnaast maken de rechtopzittende rijhouding en comfortabele ergonomie deze lichtgewicht Sport Heritage bij uitstek geschikt voor rijders die op zoek zijn naar een aangenamere, effectievere en zuinigere manier om in en door de stad te rijden.

Verfijnde details

Er zijn maar weinig andere modellen in deze klasse die zo betaalbaar zijn en zulke indrukwekkende specificaties hebben met overal op de motorfiets verfijnde details. Naast de eerder beschreven upside-down voorvork, LED-koplamp en LED-achterlicht en 125 cc / 11 kW VVA-motorblok met volledig vermogen beschikt deze lichtgewicht Sport Heritage over tal van aantrekkelijke kenmerken, zoals een geprofileerd zadel, gespoten spatborden en aluminium steunen die de aandacht voor detail onderstrepen waardoor deze motorfiets echt opvalt.

Rond LCD-instrumentenpaneel

Elk detail van de XSR125 is ontworpen volgens de Faster Sons-filosofie, waarin tijdloos ontwerp wordt gecombineerd met moderne technologie. Het matzwarte ronde LCD-instrumentenpaneel met chromen rand is een perfect voorbeeld van deze benadering. Het LCD-instrumentenpaneel is uitgerust met een duidelijke en goed leesbare display en heeft een neo-retro uitstraling die perfect bij de ronde koplamp, gespoten spatborden en vintage kleuren en graphics past.

Belangrijkste kenmerken

  • Beste 125 cc 11 kW EU5-motorblok
  • Tijdloos neo-retro ontwerp
  • 37-mm upside-down voorvork
  • Comfortabele zitpositie
  • Lichtgewicht lichtmetalen velgen
  • Banden met een stoer noppenprofiel
  • Klassieke ronde LED-koplamp en LED-achterlicht
  • Licht en sterk Deltabox-chassis
  • Wendbare, gemakkelijke en trefzekere besturing
  • Gespoten spatborden
  • Geprofileerd zadel
  • Aluminium steunen
  • Rond LCD-instrumentenpaneel in retrostijl

Kleuren, beschikbaarheid en prijs van de XSR125

De XSR125-kleurstellingen hebben sterke horizontale lijnen die het tijdloze ontwerp versterken en dit model een pure uitstraling met een universele aantrekkingskracht geven. De XSR125 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Redline (VRSK), Tech Zwart (MDNM6) en Impact Yellow (CPY), met bijpassende gespoten voor- en achterspatborden, tankgraphics met dubbele strepen en logo’s op het zijpaneel.

 

Note van de redactie:   Het verzekeren van deze XSR 125 als beginnend bestuurder is eenvoudig via Combi Motors. Het verzekeren van een Yamaha begint met het doen van een premievergelijking. Voor beginnende bestuurders is er een Motor Opstap Verzekering bij Quakel Assuradeuren mogelijk, hierdoor wordt er versneld een schadevrij jaar opgebouwd.

 

BMW Motorrad breidt uitrustingsaanbod voor de BMW R 18 en BMW R 18 Classic verder uit.

Het bestaande gamma Originele BMW Motorrad accessoires en optionele extra’s biedt al een schat aan mogelijkheden om de R 18 en R 18 Classic naar eigen voorkeur aan te passen. Met de introductie van de optie 719 Parts voegt BMW Motorrad nu functies toe die het mogelijk maken om de motorfiets op het hoogste niveau aan te passen op basis van historische wortels. Per slot van rekening stond de interne code “719” bij BMW Motorrad al tientallen jaren geleden voor bijzonder hoogwaardige en exclusieve speciale uitrustingen, ongebruikelijke speciale wensen en unieke items.

 

Optie 719 Design Pakket AERO.
Het Option 719 Design Package AERO omvat de cilinderkopdeksels links en rechts, het voordeksel en de inlaatafdekking links en rechts. Alle onderdelen zijn vervaardigd uit aluminiumplaat met een geborsteld, kleurloos geanodiseerd oppervlak. De cilinderkopdeksels zijn voorzien van fijn bewerkte luchtroosters die doen denken aan de “streamliners” uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Het hoogtepunt is een badge op de voor- en zijkappen: Deze is gemaakt van massief koper dat is verchroomd en gedeeltelijk in wit is afgewerkt. De witte verf die de cijferreeks “719” omsluit, doet denken aan de historische emblemen die in die tijd gewoonlijk met email werden bekleed.

Optie 719-zadel.
Voor de nieuwe R 18 en R 18 Classic is de Option 719-zitting een bijzonder exclusief alternatief voor de standaardzitting. Naast de standaardzithoogte biedt hij geïntegreerde stoelverwarming en een fascinerende materiaalkeuze en afwerking. Zo worden bijvoorbeeld twee zwarte materialen gebruikt, die worden gecombineerd met diamantvormig gewatteerd reliëf. Een geborduurd BMW logo en het 719 symbool op de zijkant ronden deze exclusieve zetel af.

Optie 719 lakkleur Galaxy Dust metallic/Titanium Silver 2 metallic.
De kleur Galaxy Dust metallic is een flip-flop afwerking die glinstert in een spectrum van violet tot turkooisblauw, afhankelijk van de lichtinval. Bovendien zorgen de vele grote effectpigmenten voor een uniek visueel effect bij blootstelling aan zonlicht. Deze speciale afwerking wordt gecombineerd met een Titanium Silver 2 metallic spiegel op de brandstoftank. De overgang tussen de twee kleuroppervlakken bestaat uit een met de hand aangebracht rookeffect, bekend van de legendarische R 90 S. Bovendien is het spiegeloppervlak omgeven door een klassieke witte dubbele lijn.

Option 719 Wielen AERO en ICON.
De twee Option 719 wielsets AERO en ICON in respectievelijk de basiskleuren matzilver en matzwart zorgen voor een bijzonder geraffineerde en technisch hoogstaande look. De gegoten lichtmetalen velgen hebben een zesspaaks design. De gefreesde filigraanribben van de spaken zijn een echte blikvanger. De gefreesde zones geven het aluminium een fascinerend contrast met de lakkleur van de wielen – vandaar de naam Contrast Cut.

R 18 en R 18 Classic: Succesvolle marktintroductie met de First Edition modellen.
BMW Motorrad betrad het cruisersegment met de marktintroductie van de R 18 in september 2020, in februari 2021 gevolgd door de R 18 Classic, het tweede lid van de nieuwe modelserie.
De R 18 Classic belichaamt de nostalgische tourer, die teruggrijpt op het begin van de grote cruisers die geschikt zijn voor toertochten. In vergelijking met de zeer puristische R 18 wordt de R 18 Classic vooral gekenmerkt door het grote windscherm, het achterzadel, de zadeltassen, de LED-hulpkoplampen en het 16-inch voorwiel.

Beide R 18-modellen zijn geworteld in de traditie van de historische BMW motorfietsen. Zowel technisch als visueel ontlenen ze aan gerenommeerde modellen als de BMW R 5 en richten ze zich weer op de essentie van de motorfiets: puristische, rechttoe rechtaan techniek en de boxermotor als epicentrum van het rijplezier, gecombineerd met “goede vibraties”.

De zeer succesvolle marktintroductie van de BMW R 18 en de R 18 Classic vond plaats met de First Edition modellen. De productie van deze exclusieve, gelimiteerde modellen stopt al eind juli 2021, nadat er tot nu toe meer dan 13.000 stuks zijn geproduceerd.

Note van de redactie:  Deze speciale editie van de BMW R18 is net als alle BMW”s eenvoudig te verzekeren bij Combi Motors!