HARLEY-DAVIDSON® PAN AMERICA™ 1250 EN PAN AMERICA™ 1250 SPECIAL

HERDEFINIËREN ADVENTURE TOURING

Ontworpen voor avontuur, gebouwd om grenzen te verleggen

MY21 Pan America Lifestyle Photography

MILWAUKEE (21 februari 2021) – De Pan America™ is de nieuwe, zeer veelzijdige Harley-Davidson voor rijders voor wie het einde van de weg niet het einde van de route betekent. Deze robuuste, krachtige, technologisch geavanceerde multifunctionele motorfiets is vanaf de grond af ontworpen om jou als rijder vertrouwen te geven en je te helpen het avontuur aan te gaan, waar de route je ook brengt.

Harley-Davidson heeft zijn beste ontwerpers en engineers ingezet om de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special te creëren. Twee geheel nieuwe Adventure Touring modellen, elk ontworpen met premium features, uitmuntende prestaties en innovatieve technologie.

“Vanaf het begin, ruim een eeuw geleden, toen veel wegen niet meer waren dan onverharde paden, heeft Harley-Davidson gestaan voor avontuur. Daarom ben ik erg trots om de Pan America te presenteren als de eerste Adventure Touring motorfiets die in Amerika is ontworpen en gebouwd”, aldus Jochen Zeitz, voorzitter, president en CEO van Harley-Davidson. “De Pan America-modellen ademen die go-anywhere-spirit die rijders in de VS en over de hele wereld delen en die van de wereld een speeltuin maakt.” Diezelfde avontuurlijke geest wordt diep gedeeld door acteur en merkambassadeur Jason Momoa, die zijn creatieve krachten bundelt met het bedrijf om de avontuurlijke spirit van de Pan America’s de wereld over te brengen.

MY21 Pan America Riding Photography

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special worden aangedreven door de nieuwe 152pk Revolution® Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met een cilinderinhoud van 1.250 cc. De motor is ontworpen om een ​​brede powerband te bieden die zich opbouwt tot een golf van hoogtoerig vermogen. Om het totale gewicht van de motorfiets te minimaliseren (Pan America 1250 245kg. rijklaar/Pan America 1250 Special 258kg. rijklaar), is de Revolution Max-motor in het voertuig geïntegreerd als centraal onderdeel van het chassis. (Alle technische details tref je hier).

Beide Pan America-modellen zijn uitgerust met technologieën die de rijervaring verbeteren, waaronder meerdere elektronisch geregelde rijmodi en Cornering Rider Safety Enhancements. Deze brede verzameling technologieën is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af ​​te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen. De Pan America 1250 Special is uitgerust met elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering. Als eerste in de motorbranche is de Pan America uitgerust met het innovatieve Adaptive Ride Height (ARH), een revolutionair nieuw ophangingssysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is.

De ontwerp- en engineeringteams van Harley-Davidson hebben tijdens het creëren en verfijnen van de Pan America™ 1250 en Pan America™ 1250 Special zeer nauw samengewerkt. Centraal in hun visie stond praktische bruikbaarheid. Net als bij een goede multitool bepaalt de functie de vorm van deze Harley-Davidson®-modellen. Van handgrepen tot geïntegreerde bagagedragers tot een horizontale koplamp die is geconfigureerd om een ​​offroad-piste beter te verlichten, in alles volgt de vorm de functie. Geïnspireerd door de ruige Noord-Amerikaanse offroad-mogelijkheden, vallen de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special visueel flink op in het Adventure Touring segment, met een ontwerp dat primair de capaciteiten van beide machines uitdraagt.

MY21 Pan America Photography

Harley-Davidson®-dealers bieden een complete lijn accessoires voor de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special, waaronder drie robuuste bagagesystemen en nieuwe technische motorkleding voor mannen en vrouwen, ontwikkeld in samenwerking met het hoogwaardige Nederlandse motorkledingmerk REV’IT!.

De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special zullen in het late voorjaar van 2021 bij de Harley-Davidson-dealers aankomen met een vanaf prijs van respectievelijk €16.495 en €18.995 in België, en €18.995 en € 21.995 in Nederland.

PAN AMERICA 1250

De Harley-Davidson® Pan America 1250 is een robuuste, krachtige, technologisch geavanceerde multifunctionele motorfiets die is ontworpen voor rijders die het echte avontuur willen opzoeken. De rijervaring is vertrouwenwekkend en intuïtief, op een motorfiets die rust en beheersing brengt, waar dat avontuur je ook brengt.

Geoptimaliseerd chassis

Prestaties en het minimaliseren van het gewicht waren de drijvende krachten achter zowel de voertuig- als motorarchitectuur, de materiaalkeuzes en de agressieve optimalisatie van de gebruikte onderdelen. Dit alles met als doel om een ​​ideale vermogen-gewichtsverhouding te bereiken. De aandrijflijn is een dragend onderdeel van het chassis, waardoor het traditionele frame wegvalt. Drie verschillende elementen – het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte – worden rechtstreeks op de aandrijflijn bevestigd. Dit vermindert het gewicht van de motorfiets en resulteert in een stijf chassis dat bijdraagt ​​aan zeer precies rijgedrag. De gegoten aluminium swingarm minimaliseert het onafgeveerde gewicht. Het chassis heeft een wielbasis van 158 cm, ideaal voor toeren (vooral met passagier en bagage) en wendbaarheid en dynamiek, twee vereisten voor rijden op onverharde ondergrond.

MY21 Pan America Lifestyle Photography

De gegoten aluminium wielen (19 inch voor en 17 inch achter) zijn sterk en toch licht, bedoeld voor gebruik op zowel verharde wegen als onverharde paden. Harley-Davidson en Michelin hebben voor de Pan America-modellen samen een Scorcher Adventure-band ontworpen die voldoet aan de hoge eisen van Adventure Touring. Voor rijders die op zoek zijn naar maximale offroad-grip en/of een alles-of-niets stijl zijn er via het Harley-Davidson® onderdelen en accessoires programma Michelin Anakee Wild-banden met een agressief noppenprofiel te koop.

Brembo® remmen

Harley-Davidson en Brembo hebben samen een geheel nieuw remsysteem ontwikkeld voor de Pan America™-modellen. Het is ontworpen om de rijder een uitmuntend remgevoel en maximale remprestaties te bieden. De nieuwe radiale monoblock-remklauw met vier zuigers (30 mm) maakt optimaal gebruik van de materiaaleigenschappen om de stijfheid te vergroten en het totale gewicht te verminderen. De dubbele voorremschijven hebben een diameter van 320 mm, de enkele achterremschijf is 280 mm. Een nieuwe lichtgewicht hoofdremcilinder aan de voorzijde biedt een instelbare hendelrespons.

Verstelbare vering

De Pan America 1250 heeft premium passieve voor- en achtervering met volledig instelbare voorspanning en compressie/rebound-demping. Veerweg voor en achter is 7,48 inch (190 mm). De voorvering wordt verzorgd door een SHOWA® 1-by-1 47 mm upside-down cartridge-vork. De achtervering is een SHOWA® Piggyback-schokdemper met instelbare hydraulische voorspanning. De achterwielophanging is voorzien van een koppelingssysteem dat een progressief gevoel geeft tijdens de slag en zorgt voor een comfortabele, soepele rijervaring op asfalt en superieure ondersteuning tijdens offroad-rijden.

MY21 Pan America Photography

Touchscreen-scherm

Alle instrumentatie en infotainment wordt weergegeven op een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen (thin-filmtransistor, een soort liquid-crystal display dat bekendstaat om zijn hoge beeldkwaliteit en contrast). Het niet-reflecterende glas maakt dat alles in vrijwel alle lichtomstandigheden perfect af te lezen is. De touchscreen-functie wordt uitgeschakeld als de motorfiets in beweging is, maar de rijder kan tijdens stilstand veel functies van het scherm met de hand bedienen. Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson®-app voor iOS of Android.

Cornering Rider Safety Enhancements

De Pan America 1250 is uitgerust met Cornering Rider Safety Enhancements, een verzameling technologieën die het vertrouwen van de rijder vergroten tijdens onverwachte situaties of slechte wegomstandigheden. De systemen zijn elektronisch en maken gebruik van de nieuwste chassiscontrole, elektronische remregeling en aandrijflijntechnologie. Cornering Rider Safety Enhancements maakt gebruik van een inertiële meeteenheid, IMU, voor optimale interventie onder hellingshoek. Elementen van het systeem voor de Pan America 1250 zijn onder meer: ​​ Cornering Enhanced Electronically Linked Braking, Cornering Enhanced Antilock Braking System, Cornering Enhanced Traction Control System, Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System en Hill Hold Control.

Rijmodi

De prestatiekarakteristieken van de motorfiets en het niveau van technologische interventie worden elektronisch geregeld door selecteerbare rijmodi. Er zijn vijf modi beschikbaar op het basismodel (er zijn er vier voorgeprogrammeerd en één kan worden aangepast). De Pan America™ 1250 Special heeft twee extra modi die door de eigenaar kunnen worden aangepast. Voorgeprogrammeerde rijmodi voor de Pan America 1250 zijn onder meer Road, Sport, Rain, Off-Road en Off-Road Plus. Elke rijmodus bestaat uit een specifieke combinatie van vermogensafgifte, motorrem, Cornering Enhanced Antilock Braking System (C-ABS) en Cornering Enhanced Traction Control System (C-TCS) instellingen. De rijder kan zowel stilstaand als rijdend met de MODE-knop op de rechter controller de actieve rijmodus wijzigen.

MY21 Pan America Riding Photography

Overige features Pan America™ 1250

• Het lichtgewicht uitlaatsysteem is gemaakt van corrosiebestendig 304-serie roestvrij staal en voldoet aan wereldwijde emissie-eisen (inclusief Euro V) en geluidsbeperkingen, zonder afbreuk te doen aan duurzaamheid of prestaties. De katalysator is zo dicht mogelijk bij de motor geplaatst om de grootte en het gewicht te minimaliseren en om warmte weg te houden van de rijder. Twee uitlaatdempers – een onder de motor en de tweede aan de rechterkant van de motorfiets – voegen volume toe aan het uitlaatsysteem. Hierdoor wordt het geluid effectief gedempt met minimale tegendruk, wat de prestaties verbetert. Het uitlaatsysteem is ontworpen om maximale ruimte onder de motorfiets te creëren om zo schade tijdens offroad-rijden te voorkomen en een zo groot mogelijke hellingshoek mogelijk te maken.

• Het rijdersgedeelte van het zadel heeft een hoge en lage positie, zodat de rijder optimaal op de motor past. De zithoogteverstelling gaat zonder gereedschap. De onbeladen zithoogte is 87 cm in de lage stand en 89,5 cm in de hoge stand.

• Het windscherm heeft vier standen en kan met één hand worden versteld, met behulp van een hendel naast het scherm.

• Cruise control is standaard.

• De lichtgewicht aluminium brandstoftank heeft een inhoud van 21 liter voor een groot rijbereik. De brandstofvulopening bevindt zich aan de voorkant van de tank, zodat deze niet wordt bedekt door eventuele tanktassen. Dit maakt het makkelijker te tanken met een tanktas. De tank is gevormd om de capaciteit van de luchtinlaat van de motor, die zich onder de tank bevindt, te optimaliseren.

• De Pan America™ 1250 is rondom voorzien van LED-verlichting die uitmuntende prestaties levert, met extra aandacht voor robuustheid en duurzaamheid in zware offroad-omstandigheden. De Daymaker® Signature LED-koplamp is ontworpen met behulp van nieuwe fotometrische analysetechnologie om een solide lichtstraal op de weg te produceren met een zeer homogene lichtverspreiding, wat afleidende ‘hotspots’ elimineert.

• De voorste richtingaanwijzers zijn zo geplaatst dat ze tijdens offroad-rijden worden beschermd door de valbeugels.

• Lakkleuren: Vivid Black, River Rock Gray met embleem

PAN AMERICA 1250 SPECIAL

De Pan America 1250 Special is een premium Adventure Touring motorfiets met de volgende aanvullende exclusieve features:

Semi-actieve voor- en achtervering met Vehicle Load Control

De Pan America™ 1250 Special is uitgerust met elektronisch instelbare semi-actieve voor- en achtervering. Dit veersysteem maakt gebruik van sensoren op de motorfiets en regelt automatisch de demping op basis van de heersende omstandigheden en rijactiviteit. Deze ophangingscomponenten worden geleverd door SHOWA, terwijl de besturingssoftware is ontwikkeld door Harley-Davidson. Het Vehicle Load Control-systeem detecteert het gewicht van de rijder, passagier en bagage om de optimale vering te selecteren door automatisch de voorspanning van de achterdemper aan te passen. Hoogte onbeladen zadel is 84,8 cm in de lage stand en 87,4 cm in de hoge stand.

MY21 Model Photography. RA1250S Pan America Special.

Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)

Het TPMS geeft de huidige bandenspanning voor en achter op het kleurenscherm weer en heeft een indicator om de rijder te waarschuwen als de bandenspanning te laag is en moet worden gecheckt. De juiste bandenspanning is belangrijk voor zowel de prestaties van de motorfiets als de levensduur van de banden.

Middenbok

Als de middenbok is uitgeklapt, neemt de geparkeerde motorfiets minder ruimte in dan wanneer hij op de zijstandaard zou leunen, wat een voordeel is in krappe garages. De middenbok tilt ook het achterwiel van de grond om onderhoud en bandenwissels te vergemakkelijken, zowel thuis als in het achterland.

Verstelbaar achterrempedaal

Zonder gereedschap kan de hoogte van het achterrempedaal in twee standen worden veranderd om de controle en het comfort te verbeteren als de rijder staat. Staand off-road rijden kan de controle over de motorfiets en het zicht op de route verbeteren.

Valbeugels

De valbeugels van stalen buizen zijn ontworpen om de radiateur te beschermen en de motorfiets te ondersteunen als hij omvalt.

Aluminium skidplate

Deze robuuste skidplate is ontworpen om het motorcarter te beschermen tegen stenen en klappen.

Daymaker® Signature adaptieve koplamp

Geavanceerde Daymaker® adaptieve koplamptechnologie maakt gebruik van de ABS IMU om de hellingshoek van de motorfiets te bepalen en automatisch extra licht in hoeken te projecteren. Zo kunnen delen van de weg verlicht worden die zonder deze technologie niet verlicht zouden kunnen worden door een LED-koplamp. Dit biedt de rijder meer vertrouwen op donkere wegen.

o Het systeem omvat drie LED-elementen per zijde, net boven de Daymaker hoofdkoplamp.

o De adaptieve lampen lichten in volgorde op, op basis van de hellingshoek van de motorfiets, bij 8 graden, 15 graden en 23 graden.

o In plaats van alleen maar aan en uit te schakelen, neemt de stroom naar de adaptieve elementen geleidelijk toe, zodat de extra verlichting progressief is en bijna naadloos lijkt voor de rijder.

o Het systeem werkt wanneer de koplamp in de grootlicht- of dimlichtmodus staat.

Handkappen en verwarmde handgrepen

Beide bieden extra comfort tijdens het rijden bij koud weer. De verwarmde handvatten hebben drie temperatuurinstellingen, te bedienen met een knop op het stuur.

Stuurdemper

Een stuurdemper verbetert de dynamische prestaties tijdens agressief offroad-rijden.

In de fabriek geïnstalleerde optie: aanpasbare rijhoogte

Harley-Davidson is de eerste producent die deze technologie aanbiedt in de motorindustrie, en Adaptive Ride Height (ARH) is uitsluitend een optie voor de Pan America™ 1250 Special. Adaptieve rijhoogte zorgt voor vertrouwen in verschillende omstandigheden. De technologie maakt een lagere zithoogte mogelijk wanneer de motorfiets stilstaat, zonder de bodemspeling tijdens het rijden in gevaar te brengen.

Dit revolutionaire veersysteem schakelt automatisch over tussen een lage stilstandpositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is. Het systeem maakt het makkelijker om op de Pan America 1250 Special te stappen en de voeten op de grond te zetten bij een stop, door de zithoogte 2,5 tot 5 cm te verlagen (afhankelijk van de automatisch geselecteerde voorbelasting achter). De onbeladen zithoogte is 83 cm in de lage stand en 85,5 cm in de hoge stand. ARH gaat niet ten koste van de werking van de semi-actieve voor- en achtervering.

o ARH heeft geen invloed op de veerweg, hellingshoek, bodemspeling of rijkwaliteit.

o Er zijn vier selecteerbare submodi voor Adaptieve Ride Height:

➢ Automatische modus: het systeem bepaalt hoe snel de vering moet worden verlaagd op basis van hoe agressief de remactie is, met als doel de vering volledig te laten zakken als de motorfiets tot stilstand komt.

➢ Modi met korte vertraging en lange vertraging: in deze modi wordt de verlagingsfunctie vertraagd totdat de motorfiets tot stilstand komt. De volledige rijhoogte blijft dus behouden zolang de motorfiets met lage snelheid rijdt, bijvoorbeeld bij het oprijden van een parkeerplaats.

➢ Vergrendelde modus: het Adaptive Ride Height-systeem behoudt altijd de normale rijhoogte en daalt niet bij een stop. Deze modus is prettig voor een lange rijder die ARH niet nodig heeft om bij een stop de voeten op de grond te kunnen zetten, of voor offroad-rijden, waar een volledige rijhoogte wenselijk is bij lage snelheden.

In de fabriek geïnstalleerde optie: Tubeless spaakwielen

De roestvrijstalen spaken worden buiten de rand van de band door de aluminium velg gestoken. Deze wielen bieden de rijder met name in offroad-omstandigheden verschillende voordelen ten opzichte van gegoten wielen.

o Dit ontwerp maakt het gebruik van een tubeless band mogelijk, wat het gewicht van een binnenband elimineert.

o De spaken kunnen in het veld worden gerepareerd zonder het wiel van de motorfiets te halen of de band van het wiel te halen.

o De spaakwielen zien er zowel robuust als hightech uit.

Lakkleuren: Vivid Black; Gauntlet Grey Metallic; Deadwood Green (alleen beschikbaar in geselecteerde internationale markten); Two-Tone Baja Orange en Stone Washed White Pearl; allemaal met Split Graphic

Note van de redactie: Heeft u zo’n mooi Harley-Davidson Pan America besteld? Denk dan goed na over het verzekeren van uw aanwinst. Harley-Davidson verzekeren doet u eenvoudig bij Combi Motors Verzekeringen!

2021 Indian Chief

Indian Motorcycle viert 100 jaar Chief met volledig opnieuw ontworpen Indian Chief-gamma

De drie nieuwe Chief-modellen combineren een “lean & mean”-minimalisme met moderne technologie en brengen daarmee niet alleen een eerbetoon aan het verleden, maar omarmen ook de toekomst.

In 1921 onthulde Indian Motorcycle de legendarische Indian Chief, een van de beroemdste en invloedrijkste motorfietsen aller tijden. Om het 100-jarig bestaan van de Chief te vieren, lanceert de eerste motorfietsfabrikant van Amerika drie nieuwe, volledig opnieuw ontworpen Indian Chief-modellen. Indian Motorcycle heeft de nieuwe Chief, die een Amerikaans V-twin-design combineert met moderne prestaties en technologie, ontworpen met een simplistisch en mechanisch uiterlijk waarmee een eerbetoon wordt gebracht aan de gloriedagen van het Amerikaanse motorrijden.

De nieuwe Indian Chief Dark Horse, Indian Chief Bobber Dark Horse en Indian Super Chief Limited zijn allemaal gebaseerd op een tijdloos, simplistisch stalen buizenframe en worden aangedreven door de krachtige Thunderstroke-motor van Indian Motorcycle. Ze bieden drie unieke versies van de klassieke Amerikaanse V-twin, die elk een iets andere rijder zullen aanspreken.

De nieuwe Chief biedt een gestripte rijervaring waarbij kracht, minimalisme en attitude de weg wijzen. Hij grijpt terug naar de gloriedagen van de Amerikaanse V-twins: op pad gaan, zomaar nergens heen, met goede vrienden en alleen wat noodzakelijke dingen; een legendarische tijd. Dan is er nog de nieuwe Chief Bobber Dark Horse. De Chief Bobber Dark Horse is voorzien van dikke banden om spaakwielen, een gespierde voorkant en een solobobberzadel en is daarmee een stilistisch eerbetoon aan de klassieke naoorlogse V-twins, die door oorlogsveteranen en rebellen uit de arbeidersklasse, die wilden breken met tradities, werden gebobd en gechopt. En tot slot levert Indian Motorcycle de Super Chief Limited. Deze heeft zadeltassen en een windscherm, biedt net even meer veelzijdigheid en vraagt er gewoon om om meer kilometers te rijden en avontuurlijkere ritten te maken.

“De Indian Chief is een echt legendarische motorfiets en er is geen betere manier om zijn honderdste verjaardag te vieren dan met een geheel nieuw Indian Chief-gamma”, aldus Mike Dougherty, President van Motorcycles. “Deze motorfietsen weerspiegelen de mechanische eenvoud en attitude van klassieke Amerikaanse V-twins, maar zijn tegelijkertijd vooruitstrevender dankzij de moderne technologieën en voorzieningen. We zijn dan ook heel blij dat we dit nieuwe platform aan ons gamma kunnen toevoegen.”

Het nieuwe Indian Chief-gamma markeert de combinatie van eenvoud en kracht. De mechanische en eenvoudige Chief-modellen zijn gebaseerd op een klassiek gelast stalen buizenframe. Het gamma is voorzien van een brandstoftank van 15,1 liter, een bobber-achterspatbord, twee schokdempers achter met uitwendig instelbare veervoorspanning, een dubbele uitlaat, ledverlichting, sleutelloos starten en Pirelli Night Dragon-banden. Chief-rijders beschikken over cruise control en kunnen daarnaast de gasrespons aanpassen door een van de drie rijmodi te selecteren: Sport, Standard of Tour.

Dankzij de korte wielbasis van 1.626 mm, de lage zithoogte van 662 mm en het rijklare gewicht van slechts 304 kg wekt het Indian Chief-gamma vertrouwen kan elke rijder gemakkelijk opstappen. De conventionele 46 mm lange voorvork met een veerweg van 132 mm en hellingshoek van 28,5 graden en de comfortabele ergonomie maken van de Chief een geschikte machine voor zelfs de meest uitdagende ritten.

“We wilden een tijdloze look die nooit uit de mode raakt en er zowel zonder als met volledige uitrusting mooi uitziet”, aldus Ola Stenegard, directeur Industrial Design bij Indian Motorcycle. “We wilden het design ook zo eenvoudig mogelijk houden om de verbeeldingskracht van de rijders de vrije loop te laten met opties en mogelijkheden tot personaliseren. Dit is uiteindelijk een motorfiets die emotie oproept door een eenvoudige mechanische styling en pure Amerikaanse power. Het is een pure rijmachine.” 

De Indian Chief is er in de volgende uitrustingsniveaus:

Chief Dark Horse, Chief Bobber Dark Horse, Super Chief Limited

De krachtbron van alle eersteklas Chief-modellen is de Thunderstroke 116 van Indian Motorcycle, een motor met een koppel van 162 Nm. ABS is standaard, terwijl de hoogwaardige afwerking deze motorfietsen onderscheidt en het vakmanschap en de aandacht voor detail nog eens extra onderstreept. Elk Chief- en Chief Bobber Dark Horse-model heeft nog meer attitude dankzij hoogwaardige glanzend zwarte details, terwijl de Super Chief Limited zich onderscheidt door zijn eersteklas verchroomde details.

Bovendien biedt elk model een eersteklas ervaring met het 101 mm ronde Ride Command-systeem, een primeur in de motorfietswereld. Rijders kunnen het Ride Command-systeem bedienen via de handgrepen of via het digitale IPS-touchscreen. Rijders kunnen kiezen uit verschillende interfaces, waaronder twee verschillende meterconfiguraties, informatie over de motorfiets en de rit en stapsgewijze navigatie. Bij gebruik van een draadloze helmintercom kunnen rijders hun muziek bedienen via het Ride Command-systeem zodra hun telefoon via Bluetooth of USB is gekoppeld. Rijders hebben ook toegang tot telefooninformatie, inclusief recente oproepen, contacten, numeriek toetsenblok en sms-geschiedenis. Als er verbinding is, verschijnen er binnenkomende oproepen. Deze kunnen rechtstreeks via het Ride Command-systeem worden beantwoord of geweigerd.

Er is keuze uit drie stijlen, zodat rijders het Chief-model en de uitrusting naar wens kunnen selecteren, waaronder: 

Chief Dark Horse

De Indian Chief Dark Horse heeft een gestripte, mechanische vormgeving die wordt benadrukt door een drag bar-stuur, 19 inch gegoten wielen, centraal geplaatste voetbediening, een slanke koplampkap en een solobobberzadel. De Chief Dark Horse is leverbaar in Black Smoke, Alumina Jade Smoke en Stealth Gray.

Chief Bobber Dark Horse

Het mini ape-stuur in combinatie met de naar voren geplaatste voetbediening zorgen voor een rechte rijpositie en een dominante rijhouding. De Chief Bobber Dark Horse is voorzien van 16 inch (40,6 cm) spaakwielen, beschikt over voorvork- en schokbrekerhoezen en heeft een grote koplampkap in een gesloten behuizing. De Chief Bobber Dark Horse is leverbaar in Black Smoke, Titanium Smoke en Sagebrush Smoke.

Super Chief Limited

De Super Chief Limited is ontworpen voor comfort en onderscheidt zich dankzij een Quick Release windscherm, zwart lederen zadeltassen, een toerzadel met passagierskussen, floorboards en een traditioneel cruiser-stuur. De Super Chief Limited is voorzien van 16 inch (40,6 cm) spaakwielen, een grote koplampkap in een gesloten behuizing, voorvorkhoezen en een volledig verchroomde uitlaat voor een eersteklas uitrusting en afwerking. De Super Chief Limited is leverbaar in Black Metallic, Blue Slate Metallic en Maroon Metallic.

Accessoires

Chief-rijders hebben toegang tot meer dan 70 accessoires, waaronder onderdelen die speciaal zijn ontworpen voor de Chief-modellen, evenals verscheidene bestaande onderdelen die beschikbaar zijn voor de Scout- en Thunderstroke-modellen.  De accessoirelijn van Indian Motorcycle is ontworpen om de prestaties te verbeteren, de stijl te personaliseren en het rijcomfort te vergroten. Tot de beschikbare accessoires behoren:

Stijl

Rijders kunnen hun gewenste eigen look helemaal compleet maken door de motorfiets te personaliseren met een verscheidenheid aan onderdelen, waaronder solorekken en rektassen, lage en middelhoge windschermen.Rijders kunnen ook kiezen uit vijf verschillende soorten sturen, waaronder een 8 inch mini ape-stuur, een middelhoog stuur van 127 mm, een extra kort stuur, een cruiser-stuur en een drag bar-stuur.

Comfort

En dit zijn nog niet alle accessoires voor een persoonlijke (rij)stijl. Het comfortpakket van Indian Motorcycle omvat ook middelhoge en hoge windschermen, rugleuningen voor de passagier, highway bars en Pathfinder S led-rijverlichting.

Naast onderdelen introduceert Indian Motorcycle een nieuwe Chief-kledingcollectie, met drie unieke lijnen om uit te kiezen. Van de “lean & mean”-attitude van de Chief Dark Horse tot de ouderwetse spierballen van de Chief Bobber Dark Horse of de “road-warrior”-uitstraling van de Super Chief Limited; de drie unieke lijnen van o.a. shirts en petten komen overeen met elk model.

Note van de redactie: Bent u op zoek naar een nieuwe Indian Chief? Dan is na de aankoop van verzekeren van uw Indian de volgende stap. Combi Motors Verzekeringen helpt u om eenvoudig uw motorverzekering te berekenen.

2021: Suzuki introduceert de nieuwe Hayabusa

Sneller, geavanceerder en verfijnder dan ooit. Suzuki lanceert de derde generatie van de legendarische Hayabusa. Dit voorjaar zal de ultieme sportmotor van Suzuki leverbaar zijn bij de Nederlandse Suzuki-dealer.

– Legendarische Suzuki Hayabusa vanaf voorjaar leverbaar

– Ultieme sportmotor van Suzuki keert terug naar Nederland

– Geavanceerd Suzuki Intelligent Ride System standaard

– Voldoet aan Euro5-emissienorm

Suzuki GSX-1300R

Een heel nieuw niveau van snelheid, kracht en prestaties. Bij de lancering van de allereerste Hayabusa in 1999 ging er een schok door de motorwereld. De Suzuki GSX-1300R kreeg de titel van ‘snelste productiemotorfiets ter wereld’, met zijn topsnelheid van meer dan 300 km/h. Met de komst van de Hayabusa was er ook een heel nieuwe motorcategorie ontstaan: de ultieme sportmotor.

Nu introduceert Suzuki de derde generatie van de inmiddels legendarische motor. Met de allerlaatste technische innovaties die zorgen voor meer controle en comfort, een nieuw en toch herkenbaar design en nog betere prestaties, is de nieuwe Hayabusa het ultieme voorbeeld van het vakmanschap van Suzuki.

Prestaties

Meer vermogen en koppel bij lage toerentallen en tegelijkertijd toch voldoen aan de strenge Euro 5-emissienorm. Met die opdracht ging het team van Suzuki aan de slag. De nieuwe Suzuki Hayabusa erft de 1,340cm3 vloeistofgekoelde viercilinderlijnmotor, die voor de nieuwe generatie ingrijpend onder handen is genomen. Het resultaat is een vermogen van 140kW (190 pk) bij 9.700 toeren en een koppel van 150 Nm bij 7.000 toeren. Ondanks dat zijn voorganger met 145 kW (197 pk) krachtiger was, zijn de prestaties verbeterd en met name bij lage en middelhoge toeren. Sprintte de vorige Hayabusa in 3,4 seconden naar 100 km/h, doet de nieuwe het twee tienden sneller, in 3,2 seconden. De topsnelheid blijft al sinds 2001 gelijk: 299 km/h.

Technologie

Als ultieme sportmotor van Suzuki, beschikt de Hayabusa over de modernste techniek. Zo maakt hij gebruik van de nieuwste en meest geavanceerde versie van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dit pakket aan intelligentie assistentiesystemen bestaat uit:

  • Ride-by-wire – elektronische gasbediening
  • Suzuki Easy Start System
  • Active Speed Limiter
  • Low RPM Assist
  • Cruise control
  • Launch control (drie standen)
  • Motion Track Brake System Combined Brake System
  • Hill Hold Control System
  • Slope Dependent Control System

Ook het Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) met verschillende rijmodi maakt onderdeel het van het pakket aan assistentiesystemen. SDMS-α beschikt over drie door Suzuki voorgeprogrammeerde standen en drie standen waarbij de gebruiker alle instellingen kan wijzigen. De volgende zaken zijn aan te passen:

  • Motion Track Traction Control System (10 standen  + OFF)
  • Power Mode Selector (3 settings, waarvan één met een lager vermogen)
  • Anti-lift Control System (10 standen + OFF)
  • Engine Brake Control System (3 standen + OFF)
  • Bi-directional Quick Shift System (2 standen + OFF)

Dit pakket aan assistentiesystemen en instellingen, zorgt ervoor dat iedereen, ongeacht ervaring en kunde, optimaal van de nieuwe Hayabusa kan genieten.

Het Bi-directional Quick Shift System zorgt ervoor dat rijders snel en moeiteloos op of terug kunnen schakelen, zonder dat daarvoor de koppeling gebruikt hoeft te worden óf dat er gas teruggenomen moet worden. Quick Shift biedt twee modi. Modus 1 reageert snel, zoals dat tijdens races nodig is, terwijl modus 2 vooral op soepel schakelen is ingesteld. Voor vloeiend schakelgedrag zet de ECM de ontsteking later als je de quickshifter tijdens het accelereren of bij een constante snelheid bedient. Het systeem is voorzien van “auto blipper”: het opent de gasklep als er teruggeschakeld wordt tijdens het afremmen.

Modern en herkenbaar

Direct te herkennen als een Hayabusa en toch helemaal up-to-date. Met zijn Multi-LED koplamp, waarbij LEDs gebruikt worden voor het dimlicht én grootlicht en de LED-verlichting naast de Suzuki Ram Air Direct (SRAD) luchtinlaten is hij echter niet te verwarren met zijn voorgangers. De LED-verlichting naast de luchtinlaten wordt ook gebruikt voor de richtingaanwijzers. Ook in de LED-achterlichten zijn de richtingaanwijzers geïntegreerd.

Net als bij zijn voorgangers, zijn alle details van het ontwerp van de nieuwe Hayabusa nagelopen om bij te dragen aan een lage luchtweerstand. Het design heeft scherpere lijnen gekregen, die de motor een agressievere houding geven. Ook de compleet nieuw ontworpen uitlaten zorgen ervoor dat het zwaartepunt van het design verder naar voren is komen te liggen: klaar voor de aanval.

Trouwe fans van de Hayabusa zullen het nieuwe instrumentarium waarderen, met de grote analoge tellers. Daartussen zit een TFT LCD-display dat ofwel de huidige SDMS-α systeeminstellingen toont, of een Active Data-display dat de hellingshoek weergeeft, samen met voor-en achterremdruk, versnelling en de huidige positie van de gashendel. Het paneel toont ook klok, versnelling, kilometerteller, een dubbele reismeter, omgevingstemperatuur, het actuele brandstofverbruik, rijbereik, reistijd, gemiddeld brandstofverbruik en de voltmeter. Een omgevingslichtsensor past automatisch het helderheidsniveau van het instrumentenpaneel aan op basis van de omliggende omstandigheden, maar de rijder kan er ook voor kiezen om handmatige aanpassingen te doen.

50:50 gewichtsverdeling

Bij de ontwikkeling van de nieuwe Hayabusa is zeer veel nadruk gelegd op de wegligging van de motor. Hij is stabieler en wendbaarder, heeft geoptimaliseerde aerodynamica en windbescherming en remt beter en efficiënter.

Er is gekozen voor een heel fijne balans tussen vertrouwenwekkende stabiliteit op hoge snelheden en tegelijkertijd een wendbaar en gecontroleerd rijgedrag bij lage snelheden. De interne instellingen van de volledig verstelbare 43mm KYB upside-down voorvork en de KYB schokdemper achter zijn aangepast, om schokken beter te absorberen. Ook staat de Hayabusa op nieuwe – exclusief voor de Hayabusa ontworpen –  banden van Bridgestone, de Battlax Hypersport S22.

De Hayabusa beschikt over Brembo’s nieuwste Stylema® remklauwen. Met een lichter en compacter ontwerp verhogen deze nieuwe remklauwen de luchtstroom rond de remblokken, die zo sneller afkoelen en een onmiddellijke respons leveren. De diameter van de voorste schijven neemt van 310mm toe tot 320mm. De remschijven hebben bovendien een nieuw patroon, dat helpt bij het verder optimaliseren van de koelefficiëntie.

Two-tone

Bij de verkoopstart dit voorjaar zijn er drie kleurcombinaties leverbaar op de nieuwe Hayabusa: Glass Sparkle Black in combinatie met Candy Burnt Gold, Metallic Mat Sword Silver in combinatie met Candy Daring Red en Pearl Brilliant White in combinatie met Metallic Mat Stellar Blue. In alle gevallen geldt dat de contrasterende kleuren de luchtstroom benadrukken.

Voor de derde generatie van de Suzuki Hayabusa zijn ook het Japanse Hayabusa-teken en het Engelse logo ‘Hayabusa’ vernieuwd, met scherpere details.

Dit voorjaar wordt de Hayabusa in Nederland geïntroduceerd en staat hij bij alle Suzuki-dealers. De prijzen en accessoires worden op een later moment bekendgemaakt.

Specificaties

Totale lengte2.180 mm (85.8 in.)
Totale breedte735 mm (28.9 in.)
Totale hoogte1.165 mm (45.9 in.)
Wielbasis1.480 mm (58.3 in.)
Grondspeling125 mm (4.9 in.)
Zithoogte800 mm (31.5 in.)
Rijklaar gewicht264 kg (582 lbs)
MotortypeViertakt, vloeistofgekoeld, DOHC, viercilinder in lijn
Cilinderinhoud1.340 cm3 (81.8 cu. in.)
Boring x slag81,0 mm x 65,0 mm (3.189 in x 2.559 in.)
Compressieverhouding12,5:1
BrandstofsysteemBenzine-injectie
StartsysteemElektrisch
SmeersysteemWet sump
Transmissie6 versnellingen, constant mesh
VeringVoorUpside-down voorvork, schroefveren, oliegedempt
AchterLinksysteem, schroefveren, oliegedempt
Balhoofdhoek / naloop23°00’ / 90 mm (3.54 in)
RemmenVoorBrembo Stylema®, 4-zuiger, dubbele remschijf met ABS
AchterNissin, enkelzuiger, enkele remschijf met ABS
BandenVoor120/70ZR17M/C  (58W), tubeless
Achter190/50ZR17M/C  (73W), tubeless
OntstekingElektronische transistor-ontsteking
Inhoud brandstoftank20.0 L (5.3 / 4.4 US / IMP gal)

Note van de redactie: Bent u van plan een nieuwe Suzuki Hayabusa aan te schaffen of heeft u een oudere in bezit? Uw Suzuki verzekeren doet u eenvoudig bij Combi Motors. Eenvoudig uw motorverzekering vergelijken en besparen op uw premie, dat doet u via de vergelijker van Combi Motors.

Husqvarna motorcycle breidt zijn straat line-up uit met een volledig nieuwe Svartpilen 125

URBAN EXPLORER BIEDT ONAFHANKELIJKHEID EN UITZONDERLIJKE RIJERVARINGEN AAN DE JEUGD VAN VANDAAG

Husqvarna Motorcycles opent de wereld van stadsverkenning voor een nieuwe generatie jongeren en is verheugd de beschikbaarheid van de geheel nieuwe Svartpilen 125 aan te kondigen. We breiden de Svartpilen-line-up uit om jongere rijders de kans te geven om met zekerheid te leren en te reizen, de eencilindermachine combineert intelligent ontwerp met hoogwaardige componenten, wendbare handling en een robuuste esthetiek. Met vertrouwenwekkende ergonomie, unieke stijl en assertieve prestaties levert de Svartpilen 125 een dynamische rijervaring terwijl hij veel van dezelfde hoogwaardige componenten deelt als op de grotere Svartpilen-machines. Of het nu gaat om het rijden door het stadsverkeer of het verkennen van de openbare weg, de combinatie van een bestuurbare 125 cc EURO 5-conforme motor met een wendbaar rijgedrag en een laag brandstofverbruik maakt de Svartpilen 125 de perfecte keuze.

De Svartpilen 125, die de stedelijke reputatie nog meer versterkt, is uitgerust met betrouwbare hydraulische ByBre-remmen en Bosch ABS-technologie voor superieure remprestaties en controle onder alle omstandigheden. De WP APEX 43 mm open cartridgevorken en een WP APEX achterschokbreker zorgen voor exacte feedback van de rijder bij het navigeren door drukke stedelijke omgevingen en zorgen voor een wendbaar rijgedrag om rijders comfortabel en veilig te houden.

Het robuuste, gestripte uiterlijk van de Svartpilen 125 zorgt voor een tijdloze en authentieke uitstraling, die het vakmanschap van de motorfiets laat zien en de dynamische rijervaring weerspiegelt. Een zwart gepoedercoat stalen frame, opvallende bronskleurige motorkappen en geanodiseerde componenten benadrukken het unieke en stijlvolle ontwerp.

Technische highlights Svartpilen 125:
Uitstekende verhouding tussen vermogen en gewicht

  • EURO 5 gehomologeerd
  • Voldoet aan A1-licentie
  • Hoogwaardige componenten en technologie
  • 17 ”spaakwielen voor en achter met Pirelli-banden
  • Premium bouwkwaliteit
  • 125 cc eencilindermotor levert regelbaar vermogen
  • Lichtgewicht – 146 kg zonder brandstof
  • CNC gefreesde voetsteunen
  • Wendbare bediening
  • LED-koplamp en achterlicht
  • Laag brandstofverbruik

De Functional Street Apparel Collection, die het assortiment straatmotorfietsen van Husqvarna Motorcycles vergezelt, bevat producten van hoge kwaliteit, allemaal ontworpen en gemaakt volgens de hoogste normen om stijl en onbeperkte beweging te leveren. Om de Svartpilen 125 verder te beschermen en te verbeteren, zorgt een uitgebreide reeks hoogwaardige technische accessoires voor meer duurzaamheid, personalisatie en functionaliteit.

De 2021 Svartpilen 125 is vanaf februari 2021 in geselecteerde markten verkrijgbaar bij geautoriseerde Husqvarna Motorcycles-dealers. Neem voor alle details over prijzen en beschikbaarheid contact op met uw Husqvarna Motorcycles-dealer.

Note van de redactie: Wil je deze Husqvarna verzekeren? Of ben je je aan het oriënteren welke motor je kunt verzekeren met een A2 of A1 rijbewijs? Motorverzekeringen vergelijken doe je eenvoudig bij Combi Motors Verzekeringen.

De compleet nieuwe Triumph Speed Triple 1200 RS – triple powered revolution

De Speed Triple 1200 RS is in alle opzichten nieuw en is speciaal ontworpen om een absolute revolutie teweeg te brengen op het gebied van Speed Triple-vermogen, prestaties, rijeigenschappen en technologie voor de ultieme performance naked sports ride.

Een revolutie in Speed Triple power en prestaties

  • De krachtigste en snelst accelererende Speed Triple ooit
  • Volledig nieuwe 1160 cc-driecilinder
  • 180 pk piekvermogen:  +30 pk
  • 125 Nm piekkoppel:  + 8 Nm
  • 650rpm hoger toerental, 12% minder massatraagheid van het motorblok
  • Geheel nieuwe vrij-ademende in- en uitlaatkanalen, met een ongelooflijk geluid

Een revolutie in Speed Triple wendbaarheid, handling en precisie

  • Volledig nieuw chassis met centraal zwaartepunt
  • De meest wendbare, precieze en dynamische Speed Triple ooit
  • 10 kg lichter, met slechts 198 kg (afgetankt)
  • Een volledig nieuw gewichtgecentraliseerd chasis
  • Smaller, met een meer dominante en doelgerichte rijpositie
  • Inclusief circuit specificaties:

o Prestatiegerichte, volledig instelbare Öhlins-vering

o Metzeler RACETEC™ RR banden

o Brembo Stylema® remmen

Een revolutie in Speed Triple technologie

  • De slimste, scherpste en technologisch meest geavanceerde Speed Triple ooit
  • Geoptimaliseerde bochten ABS en schakelbare geoptimaliseerde bochten traction control (met IMU)
  • Volledig nieuw 5″ TFT display
  • Vijf rijmodi, waaronder een verbeterde Track-modus.
  • Nieuwe Triumph Shift Assist up en down quickshifter
  • Nieuwe, opvallende, volledig LED-verlichting
  • Nieuw volledig sleutelloos systeem.
  • My Triumph Connectivity System standaard gemonteerd

Een revolutie in Speed Triple attitude en stijl

  • Volledig nieuwe gespierde en overweldigende houding en aanwezigheid
  • Zuiverdere, schonere en scherpere lijnen
  • Onmiskenbaar gefocust Speed Triple design DNA
  • Opvallend en herkenbaar nieuw design van de dynamische koplamp en achterlicht

DE MEEST KRACHTIGE, MET DE HET MEESTE KOPPEL EN SNELST ACCELERERENDE SPEED TRIPLE OOIT.

Met een geheel nieuwe 1160 cc-driecilinder met meer vermogen, ontwikkeld met inzicht uit ons Moto2™-raceprogramma, levert de nieuwe Speed Triple 1200 RS 180 pk-piekvermogen bij 10.750 tpm en 125 Nm-piekkoppel bij 9.000 tpm, wat een ongelofelijk opwindende rit oplevert. Hij reageert ook sneller, heeft een 650 tpm hoger toerental en is voorzien van  nieuwe, vrij ademende in- en uitlaatkanelen voor een geluid om kippenvel van te krijgen. 

Compleet nieuw blok

De aandrijving is volledig opnieuw ontworpen, waarbij elk afzonderlijk element is ontworpen voor betere prestaties en minder massa, waardoor het nieuwe blok  aanzienlijk lichter is geworden (- 7 kg). Hij is compacter dan de vorige Speed Triple-aandrijving, ondanks het grotere vermogen, waardoor het nieuwe model de perfecte balans tussen agressie, prestaties en controle heeft.

Significant meer vermogen en koppel

Het blok levert beduidend meer vermogen en koppel dan de vorige generatie – waardoor dit de krachtigste en meest koppelrijke Speed Triple ooit is – met fantastische prestaties en karakter over het hele toerengebied en die de gekenmerkende gelijkmatige koppelcurve van een driecilinder naar een heel nieuw niveau heeft gebracht.

De motor levert zinderende nieuwe prestaties, met 30 pk meer vermogen en een piek van 180 pk bij 10.750 tpm. Hij accelereert sneller, waarbij de rode lijn nu met 650 tpm is verhoogd tot 11.150 tpm en behoudt het ongelooflijke koppel en karakter in het lage en middengebied, waar de Speed Triple bekend om staat, met 125Nm koppel bij 9.000tpm, 8Nm meer dan het vorige model.

Ongelofelijke vermogen-gewichtsverhouding

De waanzinnige prestaties van het nieuwe 3-cilinder blok, gecombineerd met het gereduceerde gewicht van de compleet nieuwe Speed Triple 1200 RS, levert de hoogste vermogen/gewichtsverhouding op in de geschiedenis van de Speed Triple, meer dan 25% hoger dan de vorige generatie en bijna een verdubbeling van de oorspronkelijke Speed Triple uit 1994.

De best klinkende Speed Triple ooit geproduceerd

Dankzij de geheel nieuwe vrij-ademende  in- en uitlaatkanalen is de nieuwe Speed Triple 1200 RS ook de best klinkende Speed Triple ooit, met een instinktief inlaatgebrul en een karakteristieke driecilinder huil.

Dankzij 12% minder massatraagheid in de aandrijflijn pakt de motor ook sneller op, voelt hij scherper aan en klinkt hij nog scherper.

Geoptimaliseerde koppeling en versnellingsbak

Er is een nieuwe lichtgewicht slip en assist koppeling die gebruik maakt van state-of-the-art wrijvingscompound om het aantal koppelingsplaten te verminderen, de massa te minimaliseren en het gevoel van de koppeling te verbeteren, terwijl de controle tijdens het terugschakelen met hoge snelheid wordt gemaximaliseerd.

In combinatie met een volledig nieuwe, en meer compacte, gestapelde 6-versnellingsbak gaat het schakelen aanzienlijk soepeler dan bij de vorige generatie, met een geoptimaliseerde verhouding.

De prestaties worden verder verbeterd door het nieuwe ontstekingssysteem, met bougies met dubbele ontsteker voor meer duurzaamheid bij hoge toerentallen en door een gereduceerd gewicht van het koelsysteem, netjes verpakt met een geïntegreerde warmtewisselaar voor het oliecircuit.

DE MEEST WENDBARE, PRECIEZE, DYNAMISCHE EN RESPONSIEVE SPEED TRIPLE OOIT.

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is 10 kg lichter en heeft een geheel nieuw lichtgewicht chassis, een geheel nieuwe ergonomie voor de rijder en een meer dominante en doelgerichte rijpositie en is een revolutie op het gebied van handling.  De eersteklas uitrusting voor het circuit omvat nieuwe Brembo Stylema® remmen, Metzeler RACETEC™ RR-banden en op prestaties afgestemde Öhlins-vering.

Al deze verbeteringen zorgen samen voor een nieuwe Speed Triple 1200 RS die zo wendbaar en dynamisch aanvoelt als een Street Triple RS.

Compleet nieuw lichtgewicht chassis

Het geheel nieuwe chassis is van de grond af aan ontworpen om de lichtste en beste rijeigenschappen van de Speed Triple ooit te leveren, met een nog wendbaarder, preciezer en dynamischer rijgedrag, in een strakker, meer gespierd en massacentrisch pakket.

Met een afgetankt gewicht van slechts 198 kg is de nieuwe motorfiets een ongelooflijke 10 kg lichter dan de vorige generatie. Hij heeft een 17% lichter gegoten aluminium frame met een gewichtsverdeling die verder naar voren en lager ligt.

Dominante en doelgerichte rijpositie

De nieuwe Speed Triple 1200 RS heeft een 13 mm breder stuur, wat een meer dominante en doelgerichte rijpositie oplevert, wat zorgt voor een beter gevoel en een betere controle voor een meer voorspelbare rit. Verbeteringen in de ergonomie van de motor en de rijpositie worden bereikt door de nieuwe voetsteunpositie, die iets naar binnen is verplaatst ten opzichte van het model van de vorige generatie, waardoor een meer bodemvrijheid wordt verkregen zonder dat de beenruimte in het gedrang komt.

Er zijn ook aanzienlijke verbeteringen aangebracht in het profiel en de constructie van het zadel, dat nu comfortabeler is, terwijl de rijder een meer natuurlijke ingeklemde positie kan innemen om geconcentreerd te kunnen rijden. De zithoogte is een comfortabele 830 mm.

Volledig instelbare premium Öhlins vering

De nieuwe Speed Triple 1200 RS draagt bij aan de revolutie op het gebied van rijgedrag en is standaard voorzien van hoogwaardige circuit specificaties

De volledig instelbare voor en achter Öhlins-vering is afgestemd op de optimale balans tussen prestaties, comfort en controle.

Aan de voorzijde heeft de Speed Triple 1200 RS een Öhlins NIX30 upside down vork, instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping, terwijl de rijder aan de achterzijde kan profiteren van de Öhlins TTX36 twin tube monoshock, ook met instelbare voorspanning, rebound en ingaande demping.

Het gehele veringspakket is afgestemd op het lagere gewicht, het hogere vermogen en koppel van de motorfiets, de nieuwe geometrie en is ontwikkeld om zich net zo thuis te voelen op het circuit als op de weg.

Vorkbeschermers zijn verkrijgbaar als accessoire.

High performance Brembo remmen

Ongelofelijke remkracht door de nieuw Brembo remmen aan zowel de voor- als de achterzijde.

Aan de voorzijde zorgen de nieuwe, krachtige dubbele Brembo Stylema® radiale monoblok voorremklauwen met lichtere 320mm-schijven voor een remkracht die klaar is voor het circuit. Aan de achterzijde zorgt een enkele Brembo tweezuigerige-achterremklauw ervoor dat de rijder de remkracht in balans kan brengen en de algehele controle over de motorfiets zowel op de weg als op het circuit kan verbeteren.

Er is een verstelbare Brembo MCS-remhendel beschikbaar om het comfort en de controle van de rijder verder te verbeteren.

Uitzonderlijke grip

De standaardbanden die op de nieuwe Speed Triple 1200 RS worden gemonteerd, zijn de high-performance Metzeler Racetec RR. De banden met de hoogste specificaties die zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg en die optimale prestaties kunnen leveren, zowel op de weg als op het circuit.

Bovendien kan de Pirelli Diablo Supercorsa SC2-band op de nieuwe Speed Triple 1200 RS worden gemonteerd als een vanuit de fabriek goedgekeurde circuitoptie.

DE SLIMSTE, SCHERPSTE EN TECHNOLOGISCHE MEEST GEAVANCEERDE SPEED TRIPLE OOIT.

De nieuwe 1200 RS is uitgerust met een stapsgewijze verandering in de Speed Triple-technologie, waaronder geheel nieuw 5″ TFT-display, een nieuwe Triumph Shift Assist met up- and-down quickshifter, geoptimaliseerd bochten ABS , schakelbare geoptimaliseerde bochten traction control (met IMU), 5 rijmodi – waaronder de Track-modus, nieuwe kenmerkende volledige LED-verlichting, volledig sleutelloos systeem en het My Triumph Connectivity System, dat standaard is gemonteerd.

Volledig nieuw 5″ TFT-display

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is voorzien van een gloednieuwe 5″ TFT-display.

Zowel het TFT-scherm zelf als de gebruikersinterface zijn volledig nieuw, ontworpen om de rijder de mogelijkheid te bieden meer afstelling op de weg toe te passen in vergelijking met de vorige generatie, zoals de mogelijkheid om de instellingen van de traction control te wijzigen tijdens het rijden.

De belangrijkste informatie is duidelijk beschikbaar voor de rijder, die dankzij het nieuwe TFT-display en de nieuwe configuratie direct zijn snelheid, versnelling en toerenteller kan zien, waarbij ruimte wordt gecreëerd voor eventuele aanvullende informatie of menu’s door de toerenteller naar wens opzij te schuiven.

De lay-out van het TFT-scherm is aanpasbaar met twee verschillende thema’s, die het kleurenschema van het display verandert. Het nieuwe optisch gebonden 5-inch scherm garandeert minder reflectie en verbetert dus de beeldhelderheid in elke lichtconditie.

Een rondetimer is ook inbegrepen voor gebruik op het circuit.

My Triumph Connectivity System standaard gemonteerd

De gebruikersinterface van de nieuwe Speed Triple 1200 RS is verder verbeterd door het My Triumph Connectivity systeem, dat standaard is gemonteerd.

Speed Triple eigenaren hebben nu toegang tot turn-by-turn navigatie via de gratis My Triumph-app, GoPro-bediening, telefoon- en muziekbediening. De rijder kan dit alles bedienen via de schakelkubus en heeft toegang tot alle gerelateerde informatie via het TFT-scherm.

Verbeterde nieuwe Triumph Shift Assist

De technologische revolutie van de nieuwe Speed Triple 1200 RS omvat een aanzienlijke verbetering van de standaard ritverbeterende functies, standaard gemonteerd.

Een nieuwe Triumph Shift Assist up and down quickshifter maakt deel uit van de standaarduitrusting.

Deze is ideaal voor pittig rijden en gebruik op het circuit en maakt het mogelijk om zonder koppeling op en neer te schakelen, terwijl de gasklepstand behouden blijft, wat zorgt voor soepel, moeiteloos en verfijnd schakelen tijdens het accelereren of vertragen, dankzij de nieuwe variabele positiesensor, die zorgt voor een geoptimaliseerde schakelpositie.

Geoptimaliseerde bochten ABS

Het nieuwe geotimaliseerde bochten ABS-systeem vormt een extra vertrouwenwekkend hulpmiddel voor de rijder van de nieuwe Speed Triple 1200 RS. De nieuwe Continental MIB-EVO ABS-module, met een geïntegreerde 6-assige IMU en een meer verfijnde ABS-regeling, bewaakt continu de rol-, hellings- en axiale versnelling, om de hellingshoek te berekenen en de optimale remkracht voor elke situatie te garanderen.

Het systeem is instelbaar via het TFT-display en het linker schakelaarblok en biedt twee instelbare interventieniveaus, “Road” en “Track”. De “Track” instellingen zijn zo afgesteld dat ze niet storend zijn en vrijwel niet waarneembaar zijn tijdens het rijden op een circuit. De ABS-instellingen zijn gekoppeld aan de rijmodi, maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden geselecteerd als de rijder daarvoor kiest.

Het nieuwe gekoppelde remsysteem verbetert de remafstand en de stabiliteit bij hard remmen.

Schakelbare, geoptimaliseerde bochten traction control

De nieuwe geoptimaliseerde bochten traction control van de Speed Triple 1200 RS, die eveneens door de IMU wordt gefaciliteerd, zorgt voor een optimale slip en koppelregeling bij elke hellingshoek, waardoor de acceleratie en de controle in zowel rechte lijnen als bij het nemen van bochten wordt verbeterd.

Er is keuze uit 4 interventieniveaus (“Rain”, “Road”, “Sport” en “Track”), plus de mogelijkheid om de traction control volledig uit te schakelen. Ook hier is de instelling “Track” ontwikkeld om de vooruitgang naar voren te maximaliseren en de waargenomen interventie bij hard rijden tot een minimum te beperken. De instellingen van de traction control zijn gekoppeld aan de rijmodi, maar kunnen ook onafhankelijk van elkaar worden aangepast.

Verbeterde voorwiel lift control

De verbeterde voorwiel lift control is ontworpen om de rijder meer controle te geven over de nieuwe 1160 cc-driecilinder, zonder dat hij zich geintimideerd voelt en heeft geavanceerde nieuwe algoritmen die de signalen van de IMU continu in de gaten houden om te zorgen voor een soepelere besturing en snellere voortgang. De instellingen zijn gekoppeld aan en geoptimaliseerd voor elke traction control, waardoor het interventieniveau kan worden aangepast aan de omstandigheden en rijstijl.

5 instelbare rijmodi, met verbeterde “Track”-modus

De nieuwe Speed Triple 1200 RS beschikt over 5 verschillende rijmodi: Rain, Road, Sport, Track en Rider. Elke rijmodus past het gedrag van de motor aan het beoogde gebruik aan. Dankzij het ride-by-wire-gasklepsysteem wordt de gasrespons aangepast aan de geselecteerde rijmodus, evenals de traction control en ABS-instellingen.

De nieuwe verbeterde “Track”-modus is speciaal ontworpen om zo weinig mogelijk op te vallen bij het rijden op het circuit, terwijl het toch de zekerheid biedt dat de elektronische systemen er zijn om te helpen in onverwachte situaties.

In natte omstandigheden kan de rijder de “Rain”-modus selecteren, waardoor het vermogen tot 100 pk wordt verlaagd en de andere veiligheidsvoorzieningen beter kunnen worden ingeschakeld.

De instellingen voor de rijmodus zijn tijdens het rijden gemakkelijk toegankelijk via de bedieningsknoppen.

Onderscheidende nieuwe volledig led-verlichting

De veiligheid is verder verbeterd dankzij het prachtige nieuwe agressieve lichtsysteem op de nieuwe Speed Triple 1200 RS, dat nieuwe LED-koplampen bevat met kenmerkende nieuwe dagrijverlichting (marktspecifiek), die nu helderder en witter zijn voor een betere zichtbaarheid op de weg.

De aantrekkelijke nieuwe achterverlichting is net zo opvallend en is volledig opnieuw ontworpen met een uniek kenmerkend LED-design, dat een compacter silhouet aan de achterzijde oplevert.

Zelfuitschakelende richtingaanwijzers zijn standaard ingebouwd.

Nieuw volledig sleutelloos systeem

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is voor het eerst op een Triumph uitgerust met een volledig sleutelloos systeem, inclusief sleutelloos contactslot en stuurslot, en een nieuwe sleutelloze tankdop.

Voor meer veiligheid kan het sleutelloze systeem desgewenst worden uitgeschakeld met een simpele druk op de knop op de sleutelhanger.

Standaard uitgerust met cruisecontrol

Door middel van de schakelaars kan de rijder de volledig instelbare cruisecontrol, die standaard is gemonteerd, activeren voor een betere rijervaring op de lange afstand.

Verbeterde switchcube verlichting

Om de rijhulpfeatures compleet te maken, hebben de unieke in segment verlichte schakelaars nu een nieuwe, meer doordringende amberkleurige gloed door LED’s in de schakelaars, waardoor ze makkelijker af te lezen zijn.

Voor extra comfort en gemak voor de rijder zijn netjes geïntegreerde, intern bedrade verwarmde handgrepen en een bandenspanningscontrolesysteem als accessoire verkrijgbaar.

Lichtgewicht nieuwe lithium-ionen accu

Standaard is een lithium-ion accu gemonteerd, die 60% lichter is dan de equivalente loodzuur accu, waardoor het totale gewicht met 2,3 kg afneemt.

Er is een nieuwe accessoire-acculader beschikbaar, die geschikt is voor zowel lithium-ion- als conventionele loodzuuraccu’s.

VOLLEDIG NIEUWE GESPIERDE EN AGGRESIEVE HOUDING EN AANWEZIGHEID

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is de nieuwe definitie van een pure agressieve houding en stijl, met een gespierd uiterlijk, aanwezigheid en zuivere, schonere en scherpere lijnen. Deze nieuwe generatie bevat al het iconische Speed Triple-design DNA, geboren uit de categorie die het origineel van 1994 creëerde en zet de maatstaf voor een gerichte Speed Triple-houding en stijl.

Compacte nieuw bodywork

Het compacte nieuwe premium bodywork wordt gevormd door nieuw ontworpen elementen zoals een koolstofvezel-voorspatbord, een bellypan in de kleur van de motor en een seatcowl met een verwisselbaar achterzadel en een nieuwe compacte tail unit

Onderscheidende nieuwe lichtgewicht wielen

De agressieve uitstraling van de nieuwe Speed Triple 1200 RS wordt versterkt door de nieuwe 17-inch lichtgewicht gegoten aluminium, zwart gelakte V-spaakwielen.

Twee opvallende nieuwe Speed Triple kleuren

De nieuwe Speed Triple-klant kan kiezen uit twee gedurfde nieuwe kleuren: Sapphire Black, met rood- en zilverkleurige graphics, of Matt Silver Ice, met zwarte, zilveren en gele graphics.

Triumph’s kenmerkende aandacht voor detail

Op de nieuwe Speed Triple is een groot aantal eersteklas afwerkingen te bewonderen, waaronder nieuwe RS-graphics en een stuurklem met logo en net als bij alle Triumph’s leidde de ongelooflijke aandacht voor details ertoe dat alle kabels en slangen aan het zicht werden onttrokken.

Nieuwe accessoires

Speed Triple 1200 RS eigenaren kunnen hun motorfiets personaliseren door te kiezen uit een reeks van 35 accessoires, met opties om de stijl en detaillering, technologie, bagage, bescherming en het onderhoud te verbeteren.

Om de stijl en detaillering van de motor te personaliseren, kan de rijder kiezen voor een carrosseriekleurig flyscreen, getint flyscreen, machinaal bewerkte spiegels aan het uiteinde van het stuur, machinaal bewerkte reservoirs voor de voor- en achterrem, machinaal bewerkte aluminium achteras finisher en nog veel meer.

De technologie kan nog verder worden verbeterd dankzij de beschikbare accessoires: scrollende LED-indicatoren en een bandenspanningscontrolesysteem zijn slechts twee voorbeelden van de mogelijkheden die beschikbaar zijn via de accessoirelijst. Het Triumph Protect+ alarm en Triumph Track+ tracker met 24/7-bewaking is ook beschikbaar voor extra gemoedsrust. (afhankelijk van beschikbaarheid per markt).

Voor de nieuwe Speed Triple is ook bagage als accessoire beschikbaar, met bijpassende waterbestendige tank- en achtertassen die voorzien zijn van een snelwisselsysteem.

Bezitters van de Speed Triple kunnen hun motorfiets verder beschermen met framebeschermers, vorkbeschermers,tankpad en ook wanneer deze geparkeerd staat met een all-weather-cover en een acculader.

Prijs, service en garantie

De nieuwe Speed Triple 1200 RS zal in Belgie verkrijgbaar zijn vanaf  € 17.800 ,- en in Nederland vanaf € 20.250,-.

De totale eigendomskosten worden verlaagd, dankzij het hoge onderhoudsinterval van 16.000 km en de garantie van 2 jaar met een onbeperkt aantal kilometers.

De nieuwe Speed Triple 1200 RS is vanaf eind maart verkrijgbaar.

Note van de redactie: Of u nu deze Triumph Speed Triple aanschaft of wellicht een ouder model heeft; uw Triumph verzekeren moet u toch! Wij helpen u graag bij het vinden van de juiste motorverzekering.