The Dark Side of Japan

Yamaha Motor Co., Ltd, opgericht op 1 juli 1955 vierde dit jaar zijn 65e verjaardag. In de afgelopen zeven decennia heeft het bedrijf enkele van de meest iconische modellen in de branche ontwikkeld en was het verantwoordelijk voor de introductie van een reeks innovatieve technologieën die de rijervaring hebben veranderd.

Machines zoals de XT500, XS650 en RD350LC, tot en met de VMAX en YZF-R1, hebben allemaal een legendarische cultstatus bereikt in de motorwereld en zijn een integraal onderdeel geworden van het Yamaha-verhaal. Hoewel Yamaha terecht trots is op de prestaties in het verleden, ligt de focus op de toekomst. Tegen het einde van het eerste decennium van deze eeuw hadden de productontwikkelingsteams van het bedrijf zich ten doel gesteld om een nieuwe generatie iconen van de toekomst te creëren.

Om het verschil te kunnen maken, is het nodig om risico’s te nemen. Sommige van de beste ontwerpen van het bedrijf zijn motorfietsen geweest die tradities doorbraken en anders durfden te zijn. Dus toen de ontwerpers en ingenieurs van Yamaha begonnen met het creëren van een nieuw soort motorfiets voor de 21e eeuw, namen ze de bewuste beslissing om alle regels overboord te gooien en een compleet nieuwe richting in te slaan. In plaats van op zeker te spelen door een nieuwere en betere versie te maken van wat er al op de markt was, besloot Yamaha helemaal opnieuw te beginnen.

De volgende belangrijke beslissing bij de ontwikkeling van deze nieuwe generatie motorfietsen was dat ze duidelijk Japans zouden worden, met een unieke look-and-feel waardoor ze duidelijk te onderscheiden zouden zijn van alle andere merken. Door te spelen met een verscheidenheid aan Japanse invloeden, waaronder Tokio’s motor-subcultuur, was het ontwikkelingsteam vrij om elke mogelijkheid te verkennen.

De focus zou liggen op het maken van een motorfiets met een unieke, opwindende en plezierige rijervaring, die voornamelijk bereikt zou worden door het leveren van lineair koppel en gemakkelijke wendbaarheid.

De nieuwe motorfiets moest zeer prijsgericht zijn en gemakkelijk te besturen voor alle soorten klanten, ook dames.
De uitstraling moest puur en mechanisch zijn om dit nieuwe ras van typisch Japanse motorfietsen een rauw en gespierd imago te geven. En elk stukje technologie zou er zijn om de rijder van dienst te zijn en om een boeiende, lonende en aangename rijervaring te creëren.

Geïnspireerd door de Japanse subcultuur en gecreëerd door enkele van de meest visionaire ontwerpers in de branche, arriveerde de MT-07 kort na de introductie van de allereerste MT-09. Het jaar 2014 markeerde het echte begin van het nieuwe Hyper Naked-segment dat is uitgegroeid tot een dominante verschijning in de straten van Europa.

De motorwereld veranderde en Yamaha liep voorop met twee van de belangrijkste nieuwe modellen die het bedrijf in zijn lange en illustere geschiedenis op de markt bracht. Met tot nu toe meer dan 250.000 verkochte exemplaren is de MT-lijn de meest succesvolle serie die ooit door Yamaha is geproduceerd.

Yamaha MT-07: de motorfiets voor iedereen

Toen de MT-07 voor het eerst in 2014 arriveerde, realiseerden maar weinig mensen zich de immense impact die deze 690 cc tweecilinder Naked zou hebben op de Europese markt. Maar zodra de eerste machines op straat verschenen, was het duidelijk dat dit geen gewone motorfiets was. Het enige dat de klant nodig had, was één proefrit om te beseffen dat de MT-07 echt een ander soort machine was.

MT staat voor ‘Master of Torque’ en de uitstekende motor met crossplane-technologie deed zijn naam eer aan. Het lineaire koppel van de MT-07 maakt hem een genot om onder verschillende rijomstandigheden de weg op te gaan. Zijn compacte chassis gaf hem een ideale mix van behendigheid en stabiliteit, en de aangename ergonomie en natuurlijke zitpositie maakten deze motorfiets tot een groot succes bij motorrijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus. Simpel gezegd is de MT-07 een motorfiets voor iedereen – en met zijn concurrerende prijs weet deze motorfiets in zijn klasse echt de beste balans te bieden tussen prestaties en waarde.

Europese motorrijders weten wat ze willen en ze beseften al snel dat deze toegankelijke Hyper Naked iets heel bijzonders was. Met meer dan 125.000 verkochte exemplaren van de MT-07 (volledig vermogen en 35 kW) sinds de lancering is dit verreweg één van de bestverkochte motorfietsen van Yamaha en sinds 2014 is het elk jaar het nummer 1-model in de Naked-klasse, met bijna twee keer zoveel verkochte eenheden als zijn naaste rivaal.

De volgende generatie Yamaha MT-07: progressieve evolutie

Als het bestverkochte Naked-model in zijn categorie vanaf dag één is het duidelijk dat de MT-07 klanten van Yamaha precies geeft wat ze willen van hun motorfiets. De 2021 MT-07 heeft opvallend nieuw kuipwerk dat het pure MT-DNA van de volgende generatie weerspiegelt. Deze motor vertegenwoordigt de progressieve evolutie van Europa’s favoriete Naked-motoren. Het kuipwerk versterkt de kernwaarden van deze buitengewoon succesvolle en geliefde middenklasser.

Diverse verbeterde eigenschappen, waaronder een aantrekkelijke en karakteristieke motor die voldoet aan de EU5-norm en krachtigere voorremmen bevestigen de toonaangevende rijervaring van de MT-07. Het algehele gevoel van kwaliteit wordt onderstreept door de uitrusting met een nieuwe LED-koplamp met LED-richtingaanwijzers en -contourverlichting, en een LCD-instrumentenpaneel. Een conisch stuur en een nieuwe tank en zadel dragen bij aan een comfortabelere rechte zitpositie, terwijl de nieuwste Michelin-sportbanden niet alleen een zelfverzekerde wegligging bieden, maar ook de funfactor nog net iets groter maken.

Nieuwe kleuren en verfijnde details versterken het DNA van de MT-familie. En met een extreem concurrerende prijs staat de MT-07 klaar om zijn leidende positie te behouden als de motorfiets voor iedereen, door de beste balans tussen prestaties en waarde in zijn segment te bieden.  

Het ontwerp van de volgende generatie: puur Hyper Naked DNA

Het futuristische kuipwerk van het nieuwe model weerspiegelt de voortdurende evolutie van de MT-serie en geeft de MT-07 2021 een verfijndere en opvallendere uitstraling met een gevoel van kwaliteit.

Het ontwerpconcept was om van de nieuwe MT-07 het ‘knappere jonge broertje’ van de Yamaha Hyper Naked-familie te maken. Deze futuristische uitstraling werd bereikt door een krachtige en opvallende nieuwe stijl te creëren die zowel organischer als volwassener is

De sleutel tot de nieuwe uitstraling is een compacte en minimalistische nieuwe LED-koplampconstructie waarvan de contourverlichting en koplamp in het vooraanzicht een Y lijken te vormen. Zo ontstaat een kenmerkende look die de volgende generatie van de MT-serie symboliseert. Met minimale overhang onderstreept de nieuwe LED-koplamp het gevoel van lichtheid en wendbaarheid vanuit het oogpunt van de rijder. En door het nieuwe kuipwerk, de radiateur en het zadel dicht rond de CP2-motor van de machine aan te brengen, straalt de lay-out met een laag zwaartepunt een echt gevoel van koppel en kracht uit.

Nieuwe winglets aan de zijkanten van de tankafdekkingen van de nieuw ontworpen brandstoftank van 14 liter zijn voorzien van scherp gevormde luchtkanalen die visueel duidelijk maken hoe de lucht de motor instroomt. Dit geeft de motorfiets een dynamischere uitstraling en benadrukt het pure Hyper Naked DNA van het nieuwe model. De hoek van de vleugelachtige onderdelen aan de achterkant van het kuipwerk benadrukt de harmonie van het algehele ontwerp. Van bovenaf gezien contrasteren de naar buiten uitstekende luchtkanalen met het slanke zadelgedeelte om een gevoel van wendbaarheid en bewegingsvrijheid voor de berijder over te brengen.

De nieuw ontwikkelde brandstoftankafdekkingen zijn gemaakt van spuitgegoten kunststofhars om het gewicht te verminderen. Er is bovendien een 3D-gegoten textuur aangebracht zodat de motorrijder maximale grip met de knieën heeft tijdens het rijden. Dit verbetert de bestuurbaarheid, voor een sportiever karakter. Veel andere veranderingen in de kleur en afwerking van vorkkappen, voetsteunen, motorsteunen en motorafdekkingen versterken het algehele gevoel van kwaliteit en onderstrepen de winnende combinatie van de MT-07: een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding met superieure specificaties.

LED-projectorverlichting: compact en krachtig

De nieuwe bifunctionele LED-koplamp is modern, compact en lichtgewicht, met een centraal geplaatste projectorlamp voor groot- en dimlicht die het karakter van dit futuristische model transformeert. De koplamp onderstreept het pure MT-DNA dat deze motorfiets deelt met de geheel nieuwe MT-09. De compacte projectorkoplamp geeft de MT-07 niet alleen een gedurfde en opvallende nieuwe uitstraling, maar produceert ook een krachtige lichtbundel met goed gedefinieerde randen die een uitstekend zicht naar voren biedt tijdens nachtelijke ritten. Nieuwe dubbellaagse, doorschijnende LED-contourverlichting links en rechts geeft de MT-07 een kenmerkend Y-vormig uiterlijk dat de nauwe familieband met de MT-09 bevestigt.

Nieuwste 690 cc CP2-motor conform EU5: meer lineaire respons

De nieuwste 690 cc 2-cilinder CP2-motor heeft een herzien ontwerp van het luchtinlaatkanaal met geoptimaliseerde instellingen voor de brandstofinjector, naast een nieuwe 2-in-1 uitlaat en een nieuwe ECU.
Deze veranderingen zorgen voor een meer lineaire motorrespons, terwijl de karakteristieke prestaties behouden blijven.

De motor voor 2021 levert een soepelere vermogenscurve voor een uitstekende topsnelheid en opwindende acceleratie. Met een maximumkoppel van 67,0 Nm/6,8 kg-m dat al beschikbaar is bij slechts 6.500 toeren en een maximumvermogen van 73,4 pk/54 kW bij 9.000 toeren is dit de ultieme middengewicht krachtbron.

Een nieuwe elektrische ontluchtingsklep en lichtgewicht accu zorgen voor een gegarandeerd makkelijke start, zelfs als de machine langere tijd heeft stilgestaan. De motorfiets voor 2021 is daarnaast ook voorzien van nieuwe Crystal Graphite-motorkappen, plus een nieuwe zilverkleurige uitlaatpijp, een nieuwe uitlaatdemper en uitlaatbeschermers.

De krukas van 270 graden van de crossplane-concept motor biedt een onregelmatig ontstekingsinterval met een karakteristieker uitlaatgeluid dat het gevoel van koppel tijdens het accelereren benadrukt. Daarnaast zorgt de meer lineaire koppelafgifte van de motor voor 2021 voor een uitstekende respons bij alle toerentallen. Hierdoor is de MT-07 één van de meest plezierige en toegankelijke motorfietsen in elke categorie.

Dubbele schijven voor met een grotere diameter van 298 mm: meer remkracht

Één van de belangrijkste technische upgrades van de MT-07 is het nieuwe, hoogwaardige voorremsysteem. De grootte van de dubbele schijf vooraan is vergroot van 282 mm op het vorige model tot 298 mm op de nieuwe motorfiets, wat meer remkracht en meer controle biedt zonder gewichtstoename. Samen met de 245 mm remschijf achter biedt het nieuwe systeem betere prestaties. In combinatie met de nieuwe banden is de verhoogde remkracht vooral merkbaar onder natte omstandigheden.

Breder conisch aluminium stuur: een assertievere en rechtere rijhouding

De MT-07 wordt nu al beschouwd als de motorfiets voor iedereen, dankzij zijn natuurlijke rechte zitpositie en ontspannen ergonomie die deze machine zo populair maakt bij motorrijders van alle leeftijden en ervaringsniveaus.

Na talloze evaluaties van kleimodellen en vele testritten met bestuurders met een verschillende lichaamsbouw hebben de Yamaha-ontwerpers de zitpositie van de nieuwe MT-07 verfijnd om meer comfort en betere bestuurbaarheid te bereiken. Het model voor 2021 is uitgerust met een nieuw aluminium conisch stuur dat 32 mm breder is voor een assertievere rijpositie en een beetje extra mogelijkheden voor gemakkelijker manoeuvreren bij lage snelheden.

Nieuw LCD-instrumentenpaneel: lichter en eenvoudiger af te lezen

Het model voor 2021 is voorzien van een hoogwaardig LCD-instrumentenpaneel met steunkleuren. Het omgekeerde dashboard is vergelijkbaar met de eenheid die op de Tracer 700 is gemonteerd. Het compacte en lichtgewicht multifunctionele scherm met grotere displays voor de klok, versnelling, dagtellers en toerenteller geeft duidelijke informatie. Het gebruik van steunkleuren biedt een accent voor de belangrijkste displays. Een nieuwe stuurschakelaar stelt de motorrijder in staat om de meters gemakkelijker en efficiënter te bedienen.  

LED-knipperlichten: accentuering van de premium look-and-feel

Naast de nieuwe LED-koplamp is de 2021 MT-07 ook uitgerust met nieuwe richtingaanwijzers met grote lichtsterkte voor en achter. Ze zijn zowel lichter als compacter en vormen een aanvulling op de futuristische stijl van de motorfiets. Ze benadrukken de premiumspecificaties van deze best verkochte Hyper Naked.

Nieuwste generatie banden: veel grip met uitstekend weggedrag

Michelin Road 5-banden met nieuwe specificaties – 180/55-17 aan de achterkant en 120/70-17 aan de voorkant – bieden uitstekende grip, sportieve rijeigenschappen en uitstekende rijeigenschappen in nat weer. Daardoor is de MT-07 de ideale keuze voor zowel nieuwe als ervaren motorrijders.

Nieuwe kleuren, graphics en afwerking: versterking van het MT-DNA

Voor 2021 is de nieuwe MT-07 leverbaar in de nieuwste kleurstellingen en graphics die de MT-familieband versterken en een premiumgevoel geven aan dit uitstekende middengewicht. Nieuwe zwarte hendels geven een verfijnde uitstraling en de bedrading van de cockpit is omgeleid voor een verbeterde look. 

 Nieuwe kenmerken  Berijders voordeel
Ontwerp van de volgende generatieDynamischer en onmiskenbaar Hyper Naked uiterlijk
LED-projectorverslichtingVerbeterd zicht, verminderd gewicht, kenmerkend MT ‘Y-vormig’ uiterlijk
690 cc 2-cilinder EU5 conforme CP2 motorConform EU5, meer lineaire respons, gedurfd uitlaatgeluid
Dubbele remschijven voor met een grotere diameter van 298 mmMore powerful braking with no additional unsprung weight
Breder conisch aluminium stuurAssertievere rijhouding en gemakkelijker manoeuvreren bij lage snelheden
Nieuw LCD-instumentenpaneelDuidelijke informatie, nu via stuurschakelaar te bedienen
LED-richtingaanwijzersVerhoogde zichtbaarheid en onmiskenbare stijl
Michelin Road 5 bandenUitstekende grip in natte en droge omstandigheden, meer vertrouwen van de berijder, sportieve rijeigenschappen
Nieuwe kleuren, graphics en afwerkingBehoud van toonaangevende focus en premium stijl van de MT-07, omvat nieuwe zwarte componenten en Crystal Graphite motorafdekkappen

Technische kenmerken

  • Kuipwerkontwerp van de volgende generatie met puur MT-familie-DNA
  • Luchtinlaten met winglets creëren de kenmerkende MT-07-stijl
  • Nieuwe LED-projectorkoplamp met kenmerkend Y-vormig logo
  • 690 cc CP2-motor met crossplane-technologie
  • Conform EU5
  • 270 graden krukas voor lineaire koppelafgifte
  • Maximaal koppel van 67,0 Nm/6,8 kg-m geproduceerd bij 6.500 toeren
  • Nieuwe 298 mm dubbele wave-remschijven voor
  • Nieuw, breder conisch aluminium stuur
  • Comfortabelere en assertievere rijpositie
  • Omgekeerd LCD-instrumentenpaneel met steunkleuren en afstandsbediening
  • Nieuwe LED-richtingaanwijzers
  • Michelin Road 5-banden van de nieuwste generatie
  • Nieuwe kleuren en graphics
  • Compact buizenframe met zithoogte van 805 mm

Note van de redactie: Ook de nieuwe Yamaha MT-07 verzekeren wij graag voor u! Ook voor het verzekeren van een andere Yamaha kunt u ons altijd bellen: 0172-427035

DE COMPLEET NIEUWE TRIUMPH TRIDENT 660

TRIPLE THE ADVANTAGE

De Trident 660 betreedt de categorie van de middeklasse roadsters met een opwindende nieuwe motorfiets, ontworpen om drie belangrijke voordelen te bieden. Van het unieke prestatievoordeel van de driecilinder tot de toonaangevende technologie,het rijgedrag en de ongelooflijk scherpe prijs, introduceert de Trident 660 een geheel nieuwe dimensie voor een nieuwe generatie Triumph-rijders.

Een compleet nieuwe dimensie in fun, prestaties en stijl

  • Onderdeel van de award-winning roadster line-up met de Street Triple RS, Speed Triple RS en het Moto2 raceprogramma
    • De Trident 660 combineert de prestaties van een driecilinder, pure en minimalistische lijnen en klasse bepalende technologie om puur rijplezier te bieden

Het prestatievoordeel van een driecilinder

  • Perfecte combinatie van krachtig liniair vermogen en koppel, laag in toeren en over het gehele toerentalgebied
    • 81PK piekvermogen @ 10.250tpm en  64Nm piek Koppel @ 6.250tpm,
      plus 90% piekkoppel over het gehele toerentalgebied
    • Slip & assist koppeling
    • Uniek driecilinder geluid
    • A2- rijbewijs conversie kit beschikbaar

Klasse-bepalende technologie, standaard gemonteerd

  • Klassebepalende features:
    • Road en Rain riding modes
    • Schakelbare traction control (geintegreerd in de riding modes)
    • Ride by wire gasklepregeling
    • Hoge specificatie features bevatten:
      • Compleet nieuw multi-functioneel dashboard met kleuren TFT display,  te connecten via het My Triumph Connectivity System
      • Complete LED verlichting
      • ABS

Hoge specificaties, premium branded uitrusting, inclusief:

  • Showa upside down voorvork en Showa preload verstelbare monoshock RSU
    • Nissin schijfremmen met dubbele 310mm schijven
    • Michelin Road 5 banden

Class-leading handling

  • Sportief, wendbaar en dynamisch voor een rit met vertrouwen
    • Compleet nieuw frame, met een comfortabele ergonomie  en een zithoogte van 805mm
    • Gewicht (incl.volle tank): 189kg

Uniek karakter en kenmerkende stijl

  • Origineel  Brits design
    • Puur, minimalistische vormen, met een kenmerkend silhouette, duidelijke lijnen en Triumph’s design DNA
    • Vier stijlvolle en eigentijdse kleuren
    • 45 dedicated Trident accessoires

Ongelofelijk veel waarde voor  je geld

  • Concurrerend geprijsd vanaf € 7.995,- (BE) en € 8.995,- (NL)
    • Onverslaanbare lage cost-of-ownership en servicekosten
      • De laagste servicekosten in deze categorie
      • Klasse bepalend 16,000km service interval             
      • 2 jaar wereldwijde garantie ongeacht kilometerstand

Beschikbaar bij de Triumph dealer vanaf eind januari 2021.

EEN GEHEEL NIEUWE DIMENSIE VOOR EEN NIEUWE GENERATIE TRIUMPHRIJDERS

De compleet nieuwe Triumph Trident 660 markeert het begin van een nieuw hoofdstuk voor het Triumph Roadster-segment en concurreert in wat nu een van de meest dynamische en opwindende categorieën in motorrijden is. Zijn minimale ontwerp, gecombineerd met toonaangevende technologie en een nieuw  660 cc-driecilinderblok, vormt de perfecte combinatie voor een nieuwe generatie motorrijders die toe willen treden tot de Triumph-wereld. Met een motorfiets die toonaangevend is op het gebied van wendbaarheid met opwindende prestaties, verbeterd door geavanceerde veiligheidsfuncties en een iconisch en modern Brits ontwerp.

DRIECILINDER PRESTATIEVOORDEEL

Het nieuwe 660 triple-blok biedt alle karakter- en prestatievoordelen van een driecilinder in deze middenklasse categorie  en is speciaal voor de Trident ontwikkeld met 67 nieuwe componenten en een uniek koppel en geluid.
BESTE VAN ALLE WERELDEN

De Trident rijder ervaart de perfecte balans tussen het lage koppel, het middenbereik en het topvermogen, met het kenmerkende soepele, responsieve en lineaire vermogen. Het resultaat is een blok dat is ontworpen om het lage en middenbereik van een tweecilinder te combineren met de topprestaties van een viercilinder.

TRIDENT VERMOGEN EN -KOPPEL

Het geheel nieuwe 660 triple-blok is ontworpen voor maximale prestaties in alledaagse omstandigheden dankzij het perfect uitgebalanceerde karakter.

Alle Trident rijders zullen profiteren van een pittig en lineair vermogen en koppel, met een piekvermogen van 81 pk bij 10.250 tpm en meer dan 90% van het maximale koppel dat beschikbaar is in het grootste deel van het toerentalbereik, met een piek bij 64 Nm bij 6.250 tpm.

A2-COMPLIANCE KIT

Een A2-compliant accessoire kit is beschikbaar inclusief A2-specifieke APS twist grip en een aangepast motormanagement. De A2-compliant motor configuratie beperkt het topvermogen  tot 47.8PK bij 8,750tpm en 51Nm bij 5,250 tpm. De dealer kan de motorfiets ook weer terugbrengen naar vol vermogen zodra de motorrijder zijn volledige rijbewijs heeft behaald.

STIJLVOLLE UITLAAT VOOR EEN TOEGEWIJD DRIECILINDER GELUID

Dankzij de nieuwe stijlvolle demper aan de onderkant is de Trident 660 ook de nieuwe best klinkende motorfiets in deze categorie. De enkelzijdige geluiddemper geeft een diep en helder motorgeluid af, wat een kenmerkend Triumph driecilinder karakter oplevert.

MOEITELOZE PRESTATIES

De Triumph Trident heeft een 6-versnellingsbak met overbrengingsverhoudingen en eindaandrijving die zijn geoptimaliseerd voor de dynamische en betrouwbare werking van de Trident. Deze eigenschappen worden nog versterkt door de slip & assist-koppeling met een nieuwe, geoptimaliseerde koppelingshendel, die lichter koppelt om de vermoeidheid van de rijder te verminderen en hem ideaal maakt voor het rijden in de stad. Voor een nog soepeler en sportiever rijgedrag is een Triumph-up-and-down-quickshifter beschikbaar als accessoire, waarmee de rijder kan opschakelen en terugschakelen zonder de koppeling te gebruiken .

ONTWORPEN OM HET BESTE RIJGEDRAG TE  KUNNEN BIEDEN

Met een set-up en specificaties die zijn ontworpen om de nieuwe maatstaf voor het rijgedrag te bepalen, levert de nieuwe Trident een vertrouwenwekkende, wendbare en leuke rit, met een laag gewicht, lage zithoogte en getailleerde breedte. De combinatie van een nat gewicht van slechts 189 kg, een geheel nieuw stalen buizenframe, een ergonomische set-up die is ontworpen voor zowel ervaren als nieuwe rijders, lichtgewicht 17” aluminium spaakwielen en taps toelopend aluminium stuur, maakt dat de Trident net zo geweldig is om te rijden als om naar te kijken.

COMFORTABELE EN TOEGANKELIJKE ERGONOMIE

Het chassis en de rijpositie van de Trident voelen comfortabel en zijn ook zo ontworpen. Met een beperkte breedte, een vertrouwenwekkende zitpositie en een lage zithoogte van 805 mm, kunnen de meeste mensen hun voeten plat op de grond zetten bij stilstand, zonder dat ze zich tijdens het rijden verkrampt voelen. Het zadel is ook ontworpen met het oog op de behoeften van zowel de berijder als de passagier, met een constructie van diep schuim die comfort biedt voor beide, zonder afbreuk te doen aan de stijl van de motorfiets. De handgrepen voor de passagiers zijn verkrijgbaar als accessoire om het comfort van de passagier verder te verbeteren en tegelijkertijd de ergonomie en stijl van de Trident te behouden.

PREMIUM BRANDED ONDERDELEN
De Trident kan elke weg soepel aan dankzij de hoogwaardige Showa-vering.

Aan de voorzijde is de motor uitgerust met een Showa upside down voorvork met separate functie en een veerweg van 120mm, terwijl aan de achterzijde de Trident is voorzien van de Showa preload verstelbare monoshock achtervering. Met de instelbare achterwielophanging en een veerweg van 133,5 mm is de Trident zodanig afgesteld dat hij geschikt is voor een duopassagier met behoud van de uitstekende rijeigenschappen en de opwindende rijervaring.

De rijeigenschappen worden verder verbeterd door de toonaangevende gemonteerde Michelin Road 5 banden, die een uitstekende grip en vertrouwen bieden in zowel natte als droge omstandigheden. Een bandenspanningscontrolesysteem is ook verkrijgbaar als accessoire.

Om de geavanceerde set-up van de Trident af te ronden, biedt het Nissin-remsysteem een uitstekende remkracht via de dubbele Nissin voorremklauwen met lichtgewicht 310 mm schijven en een enkele Nissin-achterremklauw.

KLASSEBEPALENDE TECHNOLOGIE ALS STANDAARD

Naast de ongelofelijke value for money en de klassenbepalende veligheid set-up bevat de Trident een ongeëvenaarde standaard van op de rijder gerichte technologie.

Multifunctionele bediening met TFT-display

De Triumph Trident is uitgerust met een elegant vormgegeven, geheel nieuw dashboard dat de berijder voorziet van alle noodzakelijke informatie in een compacte, duidelijke en overzichtelijke stijl via een TFT-kleurenscherm dat is geïntegreerd met een kristalhelder ‘wit-op-zwart’ LCD-display. De instrumenten, wanneer ze zijn uitgevoerd met de speciale accessoiremodule van het My Triumph Connectivity System, kunnen ook zorgen voor turn-by-turn navigatie, GoPro-, telefoon- en muziekbediening, allemaal via Bluetooth, met behulp van de op het stuur gemonteerde schakelaars.

Categorie-bepalende standaard gemonteerde elektronica

De nieuwe Trident is ontworpen om maximaal rijplezier en vertrouwen te bieden en is standaard uitgerust met drie toonaangevende technologische kenmerken: twee rijmodi, instelbare traction control en ride-by-wire. De rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’ versterken het vertrouwen, de controle en de veiligheid van de rijder door de elektronische aanpassing van zowel de gashendel als de tractioncontrol. De afstelling van de gasklep wordt mogelijk gemaakt door de ride-by-wire technologie die zorgt voor een gelijkmatige en precieze reactie van de gasklep. Het vermogen van het 660 blok wordt beheerd door de schakelbare tractioncontrol, die in beide rijmodi is geïntegreerd.  Deze kan ook direct worden uitgeschakeld via het displaymenu. Bovendien wordt het remvermogen van het Nissin-remsysteem nog soepeler en veiliger dankzij ABS, dat de Trident 660 ook standaard aan boord heeft.

Volledige LED-verlichting

De geheel nieuwe Trident 660 is voorzien van een nieuwe 7” LED-koplamp, exclusief ontworpen voor dit model met een premium Triumph-badge erin verwerkt. Het verlichtingssysteem bestaat verder uit een prachtig geïntegreerd LED-achterlicht, waarin ook een Triumph-badge is geïntegreerd en LED-knipperlichten die vanzelf uit gaan. Er zijn ook bijpassende scrollende richtingaanwijzers verkrijgbaar, die de Trident een extra stijl en moderne verfijning geven.

Uitgebreide technologie-accessoires

Het hoge niveau van de standaarduitrusting en -technologie van de Triumph Trident 660 kan nog verder worden uitgebreid met een speciaal assortiment dat bij alle Triumph-dealers verkrijgbaar zal zijn. Rijders kunnen intern bedrade verwarmde handvatten toevoegen om het rijden in koud weer te veraangenamen en een USB-laadbox onder het zadel laten installeren. Afhankelijk van de markt kan de motorfiets ook worden uitgerust met een alarm, of een tracker met een 24/7 monitoringsysteem

UNIEK NIEUWE TRIDENT UITSTRALING EN STIJL

De nieuwe Trident 660 introduceert een unieke eigentijdse Triumph roadsterstijl en -karakter met een pure, minimalistische houding en strakke lijnen, die het iconische ontwerp-DNA van Triumph samenbrengt, met meer dan een vleugje van de gespierde houding van onze Speed Triple.

Unieke Trident kenmerken

Het uiterlijk van de nieuwe Triumph Trident 660 wordt gekenmerkt door een groot aantal unieke kenmerken, waaronder een 14 liter brandstoftank, met een nieuwe eigentijdse designstijl en Triumph’s kenmerkende knie-uitsparingen. Lichtgewicht vijf-spaaks gegoten aluminium wielen geven de motor een agressieve uitstraling dankzij het zwarte, sportieve ontwerp. De elegante nieuwe achterbrug van de Trident en het strakke en lichte ontwerp van de achterzijde versterken de kenmerkende styling met een minimale nummerplaathouder met geïntegreerde richtingaanwijzers.

Vier eigentijdse kleurschema’s:

De Trident zal beschikbaar zijn in vier opvallende kleurschema’s.

  • SILVER ICE & DIABLO RED:
    Het meest toegewijde kleurschema dat Silver Ice en Diablo Red bodywork combineert met een groot Triumph-logo op de tank
  • MATT JET BLACK & MATT SILVER ICE:
    De donkerste uit het kleurenschema; met een groot Triumph logo op de tank
  • CRYSTAL WHITE:     
    Wit bodywork met Diablo Red lijnen en Jet Black stickers
  • SAPPHIRE BLACK:
    Zwart bodywork, verrijkt met Diablo Red en  Aluminium Silver stickers

Uitzonderlijke pasvorm en afwerking

Zoals bij elke Triumph-motorfiets is de aandacht voor detail en de afwerking zo gemaakt dat ze de maatstaf voor kwaliteit bepalen. Van de carrosseriekleurige radiatorkappen tot de aluminium kroonplaten tot de vorkbeschermers in carrosseriekleur, het taps toelopende aluminium stuur en de traanvormige spiegels. De detaillering, kwaliteit en afwerking is waanzinning.  

Premium branding

De aanwezigheid van zowel het iconische Triumph-merklogo als de naam “Trident” is feilloos verwerkt in het ontwerp van de Trident. Premium Triumph-logo’s zijn te vinden op zowel de koplamp als het achterlicht en worden ook elegant weergegeven op de display en op de machinaal bewerkte tankdop. Daarnaast is aan de zijkant van de tank een aluminium Trident badge aangebracht, die de stijl en kwaliteit van dit geheel nieuwe model versterkt.

45 Speciale accessoires

Trident-klanten kunnen hun motor nog verder verrijken met een selectie van speciale Trident-accessoires om hun motor te personaliseren en nog meer prestaties, functionaliteit en stijl toe te voegen. Inclusief framebeschermers, een carrosseriekleurig flyscreen, aluminium bar-end spiegels, verwarmde handgrepen, quickshifter en bagage, zijn alle van de 45 beschikbare opties, net als de Trident zelf, ontworpen met een 2 jaar onbeperkte kilometergarantie.  

ONGELOFELIJKE WAARDE

De Trident is niet alleen voorzien van klassebepalende technologie, categorie bepalende rijeigenschappen, een nieuwe Triumph-iconische stijl, maar brengt tevens ongelofelijk lage  gebruikskosten met zich mee die tot de laagste in de markt voor premiummotorfietsen behoren.

De laagste werkplaatkosten in deze categorie

Over een periode van 3 jaar heeft de Trident het laagste niveau van werkplaatskosten in deze categorie, met 8,3 uur en in vergelijking met een bereik van tussen de 11 uur en 15,8 uur in totaal bij de naaste concurrenten, waardoor de Trident 25% meer kosteneffectief is.

Deze informatie is gebaseerd op de officiële servicetijden en omvat: 1000 km 1e service, drie jaarlijkse beurten, montage van een volledige set remblokken, een nieuwe ketting, een nieuw tandwiel, en remvloeistof verversen.

Klasse leidende 16.000 km onderhoudsinterval

De nieuwe Trident 660 heeft een toonaangevende service-interval, die met 16.000 km tussen 25% en 65% lager is dan de belangrijkste concurrenten in de categorie van de middelklasse roadsters – wat meerwaarde voor de klant levert  naast lagere ongoing costs of ownership.

2 jaar onbeperkte kilometergarantie

De Triumph-garantie van 2 jaar op alle Triumph-motorfietsen en -accessoires over de hele wereld, biedt eigenaren gemoedsrust, waar ze ook rijden en waar ze ook heen gaan. De  verlengde 1- of 2 jaar Triumph-garantie is ook verkrijgbaar in alle landen, wat nog meer zekerheid en ondersteuning biedt.

Steve Sargent – Chief Product OfficerMet de nieuwe Trident 660 willen we de rijders in deze echt opwindende middenklasse roadsterwereld alles geven wat ze van hun motor verwachten, met een pakket voordelen die een nieuwe maatstaf voor hun keuze bepalen. Van de scherpe prijs tot het driecilinder vermogen en de prestaties, plus de voordelen van toonaangevende rijeigenschappen en technologie. Wij geloven dat de Trident 660 een echte mijlpaal is binnen deze categorie en introduceren het Triumph-merk en de voordelen van een driecilindermotor aan een geheel nieuwe generatie rijders over de hele wereld”.

Note van de redactie: Wilt u uw Triumph verzekeren? Bereken dan vrijblijvend uw premie en kijk of dit de goedkoopste motorverzekering voor u is!

De nieuwe Yamaha MT-09 2021

Verhoogd koppel, lager gewicht en een radicaal nieuw uiterlijk

The Dark Side of Japan

Toen het eerste decennium van de 21e eeuw op zijn einde liep, werkte een groep visionaire ontwerpers samen met enkele van de meest getalenteerde ingenieurs in de branche aan wat één van de iconische motorfietsen in de geschiedenis van Yamaha Motor Co., Ltd. zou worden. Het moest het begin worden van een heel nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Yamaha, waarin het bedrijf zou breken met het conventionele Japanse motorfietsontwerp en een gedurfde, nieuwe richting zou inslaan. Zo zou het bedrijf zichzelf opnieuw bewijzen als innovatief en opwindend merk in de branche.

De opdracht was om een nieuw soort machine te maken die als belangrijkste doel had om te inspireren, te prikkelen en indruk te maken. Een radicaal andere motorfiets die een nieuw begin zou inluiden, buiten de platgetreden paden zou gaan en een katalysator zou zijn voor verandering, niet alleen binnen Yamaha, maar ook in de wereld van het motorrijden. Een motorfiets die puur ontworpen was voor de opwinding van de rit en die een echt gevoel van saamhorigheid en een duidelijke identiteit zou bieden aan een nieuwe generatie gelijkgestemde individuen.

In plaats van naar buiten te kijken voor inspiratie, keek het hechte team dat aan dit geheime project werkte naar hun Japanse roots. Ze namen de unieke motor-subcultuur van het land onder de loep om te zien wat er op straat gebeurde. Het werd duidelijk dat de toekomst van het motorrijden moest draaien om de emotie, de spanning, het gevoel, de opwinding.

De rest is geschiedenis. Yamaha’s team onthulde in 2013 de resultaten van jaren hard werken. Deze nieuwe motorfiets die was geïnspireerd op Japans minimalisme, stond op het punt alles te veranderen. Snel, wendbaar en stoer vormgegeven, trok de Naked MT-09 onmiddellijk een nieuw soort jongere rijders aan die dol waren op zijn brutale, knappe uiterlijk, zijn motor met veel koppel en adembenemend rijgenot. Maar niet alleen jongeren voelden zich tot deze motorfiets aangetrokken, ook oude rotten realiseerden zich dat dit nieuwe model alles waardoor ze vroeger verliefd waren geworden op motorrijden in zich had.

Met zijn sterke nadruk op de rijsensatie, naast een focus op hoogwaardige kwaliteit, minimalistisch design en het gebruik van pure technologie die de rijervaring verbetert, heeft de filosofie van de Dark Side of Japan sinds dag één elk Yamaha Hyper Naked-model geïnspireerd. Nog steeds is dit de drijvende kracht die elke MT veel meer maakt dan zomaar een motorfiets.

Yamaha MT-09: de allerpuurste Hyper Naked

Het voelt nog niet eens als zo lang geleden dat de originele MT-09 op de markt kwam en een radicaal nieuwe kracht en een nieuw soort energie in de motorwereld bracht. Met het ‘mass forward’ design, een stoer postuur en een dreigende, bijna intimiderende uitstraling, gecombineerd met een koppelrijke driecilindermotor met crossplane-technologie – en een zeer concurrerende prijs – was de eerste generatie MT-09 meteen een succes voor Yamaha.

De originele MT-09 wist de essentie van motorrijden te vangen en werd de allround sportmotor bij uitstek. Deze baanbrekende machine zou niet alleen een van Yamaha’s meest succesvolle en iconische modellen aller tijden blijken, het was ook de eerste motorfiets van het bedrijf in het Hyper Naked-segment – die al snel gevolgd werd door de komst van de MT-07 in 2014. Ook dit was een extreem succesvolle motorfiets die tot de absolute top hoorde in de middengewichtcategorie.

Het huidige Hyper Naked-assortiment omvat in totaal 8 modellen van 125 cc tot 1000 cc, waardoor het een van de breedste en meest succesvolle modelseries werd die ooit geproduceerd is in de 65-jarige geschiedenis van Yamaha Motor Co., Ltd. Sinds 2013 zijn er zelfs meer dan 250.000 MT-modellen verkocht in Europa, wat de wijdverspreide aantrekkingskracht van het Hyper Naked-concept op de hele markt onderstreept.

Voor 2021 staat Yamaha op het punt zijn dominantie in de Hyper Naked-categorie te versterken met de introductie van de geheel nieuwe MT-09. Lichter, krachtiger en technologisch geavanceerder op elk gebied: deze dynamische nieuwe motorfiets is de puurste uitdrukking van de kernwaarden die de MT-serie het meest succesvolle segment van Yamaha maken en een van de meest succesvolle productlijnen op de Europese markt.

 

De gloednieuwe MT-09: minder gewicht, meer vermogen, de beste specificaties

Sinds de originele MT-09 in 2013 op het toneel verscheen, is de Hyper Naked-markt uitgegroeid tot één van de grootste en belangrijkste segmenten voor Yamaha. Dit baanbrekende model trok tussen 2013 en 2017 bijna 50.000 Europese klanten. In 2018 werd de 2e generatie geïntroduceerd. De nieuwe styling en EU4-conforme motor verzekerden het aanhoudende succes van dit iconische model.

Hoewel hij absoluut trouw blijft aan de fundamentele waarden die ten grondslag liggen aan de Hyper Naked-filosofie, is de geheel nieuwe 2021 MT-09 een motorfiets met hogere specificaties die lichter, krachtiger en geavanceerder is op elk gebied. De belangrijkste ontwikkelingsdoelen waren in de eerste plaats het bereiken van Kanno Seino (geweldige prestaties) die de spanningsfactor bij elke rit een boost zouden geven. Ten tweede moest de motorrijder in staat worden gesteld om de uitstekende motor- en chassisprestaties van de machine te kunnen verkennen zonder afbreuk te doen aan een comfortabele en natuurlijke rijkwaliteit, met behulp van het meest uitgebreide pakket elektronische rijhulpmiddelen tot nog toe.

De nieuwe MT-09 levert nog meer dynamische prestaties en wendbaarheid. Standaard uitgerust met toonaangevende elektronische besturingstechnologie en apparatuur van topniveau biedt de geheel nieuwe MT-09 het ultieme pakket met de meest concurrerende prijzen in de 900 cc Hyper Naked-klasse.

Nieuwe EU5 889 cc CP3-motor: meer cc’s, meer vermogen, meer koppel, meer plezier

Meer feedback en controle. Een belangrijke factor in het weergaloze succes van de MT-09 zijn de opwindende prestaties van zijn CP3-driecilinder motor met crossplane-technologie. Na acht jaar de meest opwindende en aangename rijervaring te hebben geboden aan Europese eigenaren, is het nu tijd dat de geliefde 847 cc-motor plaats maakt voor een nieuw ontwerp dat meer vermogen en koppel levert bij alle toerentallen.

Om een gevoel met meer koppel en wendbaarheid te krijgen, is de EU5-compatibele motor voor 2021 volledig opnieuw ontworpen en in gewicht verlaagd. Vrijwel elk belangrijk onderdeel is nieuw, waaronder de zuigers, drijfstangen, nokkenassen en carters. Ondanks zijn grotere capaciteit en hoger vermogen is de motor voor 2021, inclusief de nieuwe uitlaat, 1700 gram lichter dan het huidige ontwerp.

De cilinderinhoud is vergroot tot 889 cc door de boring met 3 mm te vergroten en de extra 42 cc verhoogt het maximale vermogen met 4 pk tot 119 pk bij 10.000 toeren. De belangrijkste verbetering, eentje die essentieel is voor de dramatisch verbeterde prestaties en het dynamischere karakter van de nieuwe motorfiets, is te merken aan het hogere koppel van de CP3-motor. Het maximumkoppel van de nieuwe motor bedraagt 93 Nm en het maximumkoppel wordt al bereikt bij slechts 7.000 toeren, oftewel maar liefst 1.500 toeren eerder.

Hogere niveaus van lineair koppel bij lagere motortoerentallen versterken de werkelijke prestaties van de nieuwe MT-09. Ze stellen de motorrijder in staat de vermogensafgifte bij alledaagse rijsnelheden volledig te benutten op de weg. De grotere capaciteit van de EU5-conforme CP3-motor maakt de nieuwe MT-09 een motorfiets die nog opwindender en aangenamer is, en die nog krachtiger presteert onder elk type rijomstandigheden: snel of langzaam, nat of droog.

Of je nu het stadsverkeer doorkruist tijdens de dagelijkse rit naar je werk, naar een koffietentje rijdt of keihard over bochtige weggetjes gaat, de nieuwe 889cc-motor met groot koppel maakt een echt verschil bij elke rit. Samen met zijn nieuwe Quick Shift Systeem is de 2021 MT-09 is de belangrijkste kanshebber voor de top van de belangrijke 900cc Hyper Naked-categorie.

Nieuw brandstoftoevoersysteem: krachtig koppel en vermogen met minder brandstofverbruik

Een van de belangrijkste ontwerpkenmerken van de nieuwe 889 cc-motor is het volledig nieuwe brandstoftoevoersysteem. Terwijl de huidige MT-09 voorzien is van brandstofinjectoren die rechtstreeks op de cilinderkop zijn bevestigd, zijn de brandstofinjectoren op het geheel nieuwe model aan de gasklepzijde gemonteerd. De brandstof wordt op de achterkant van de inlaatklepkoppen ingespoten.

Dit systeem biedt een betere brandstofverneveling en vermindert ook de adhesie van brandstof aan de inlaatpoortwanden. Dit nieuwe systeem zorgt voor een uitstekend verbrandingsrendement en draagt bij aan het 9% lagere brandstofverbruik van het nieuwe model.

Nieuwe APSG ride-by-wire-gasklep: lager gewicht, uitstekend gevoel

De Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) van de MT-09 is geüpgraded voor 2021 met een nieuwe APSG, wat staat voor Accelerator Position Sensor Grip. Dit lichtgewicht ride-by-wire-systeem is vergelijkbaar met de eenheid op de YZF-R1 en R1M en voorzien van modelspecifieke instellingen voor wrijving en gasklepopening. Het vervangt de poelie-opstelling van het vorige model, voor een uitstekend gevoel en betrouwbaarheid.

Nieuwe inlaat- en uitlaatsystemen: beter gevoel van koppel en acceleratie

De geheel nieuwe 889 cc-motor is uitgerust met een opnieuw ontworpen, zeer efficiënt luchtinlaatsysteem en een nieuw ontworpen uitlaat. Ze zijn bedoeld om het gevoel van acceleratie en koppel dat de bestuurder ervaart, te versterken. De nieuw ontworpen roestvrijstalen uitlaatpijpen hebben elk een andere kromming om een uitstekend pulserend effect te creëren. Met uitlaatpijpen die zowel aan de linker- als rechterkant uitkomen, ervaart de bestuurder het bedwelmende gebrul van de motor in volledige ‘stereomodus’.

Het lichtgewicht uitlaatsysteem heeft een nieuw ontwerp met 1,5 kamer en symmetrische uitlaatpijpen links en rechts. Het is 1400 gram lichter dan voorheen en is specifiek afgesteld om een beter gevoel van koppel te creëren wanneer de motorrijder accelereert vanuit stilstand of optrekt na een langzame bocht.

Naarmate het motortoerental toeneemt, wordt het inlaatgeluid dominanter en neem het gevoel van acceleratie voor de bestuurder toe. Het nieuwe inlaatsysteem is specifiek ontworpen om het koppelrijke rijgevoel van de MT-09 verder te versterken. Dit is bereikt door het zeer efficiënte luchtfilterhuis uit te rusten met een geheel nieuwe indeling met drie kanalen, waarbij elk kanaal een andere doorsnede en lengte heeft.

Geoptimaliseerde transmissie en verbeterde A&S-koppeling: soepeler en gemakkelijker

Om de verbeterde motorprestaties van het model 2021 te evenaren, is de transmissie geoptimaliseerd door de overbrengingsverhoudingen iets te verhogen in de 1e en 2e versnelling. Voor een goed schakelgevoel is een nieuw ontworpen schakelvork gemonteerd. Om het verhoogde koppel aan te kunnen, gebruikt de A&S-koppeling nieuw materiaal voor de frictieplaten. Bovendien zorgt de gewijzigde nokkenashoek dat de gashendel lichter te bedienen is, met nog soepeler chassisgedrag tijdens het terugschakelen.

Gegoten aluminium Deltabox-chassis: lichter, sterker, wendbaarder

De 2021 MT-09 is op elk gebied verbeterd en beschikt over een geheel nieuw lichtgewicht CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis dat samen met de zwaardere 889 cc-motor met meer koppel ontwikkeld is. Yamaha is een wereldleider op het gebied van CF-technologie (Controlled Filling), een hightech spuitgietproces dat het bedrijf in staat heeft gesteld extreem lichte en sterke aluminium constructies te produceren, zoals het nieuwe frame en de nieuwe swingarm van de MT-09.

Yamaha’s CF-technologie heeft de dunste wand op een spuitgegoten frame van Yamaha ooit mogelijk gemaakt. Met grotere dubbele balken die rechtstreeks van de stuurinrichting naar het draaipunt van de swingarm lopen om optimale kracht te bieden, zijn het nieuw ontworpen aluminium frame, het subframe en de swingarm 2,3 kg lichter dan de vorige constructie. Dit draagt aanzienlijk bij aan de hogere wendbaarheid van de 2021 MT-09.

Voor verbeterde rijeigenschappen zijn de stijfheidsbalans in lengte- en dwarsrichting en de torsiestijfheid verfijnd, met 50% meer laterale stijfheid. Dit zorgt voor een hoge mate van rechtuitstabiliteit.

Aansluitend op het compactere frame en de kortere voorvork is de positie van de stuurbuis 30 mm verlaagd, wat een beter gevoel van voorwielgrip geeft in bochten met meer feedback voor de motorrijder. De wendbaarheid wordt ook verbeterd door het gebruik van een nieuw ontworpen CF-gegoten aluminium subframe dat 1,5 kg lichter is dan het stalen ontwerp van het vorige model.

Swingarm met hoge stijfheid: lager gewicht, betere stabiliteit

Vergeleken met het huidige ontwerp met een banaanvormig rechterdeel heeft de nieuwe 250 g lichtere aluminium swingarm een veel rechtere rechterkant. Hierdoor ontstaat een symmetrische uitstraling die past bij het futuristische ontwerp van het kuipwerk. Om een betere stabiliteit te bereiken in bochten en bij het rechtuit rijden, wordt het swingarmscharnierpunt van het model voor 2021 tussen de frameconstructie gemonteerd, in plaats van dat de scharnierpunten aan de buitenkant van het frame worden gemonteerd zoals voorheen. Door het nieuwe ontwerp en de nieuwe indeling van de swingarm is het onafgeveerde gewicht verlaagd, als aanvulling op de herziene stijfheidsbalans van het nieuwe frame.

De volgende generatie kuipwerk zonder afdekplaten: kaal, mooi en puur MT-DNA

Met zijn uitgeklede, mooie en functionele look vertegenwoordigt de nieuwe MT-09 de volgende grote stap in de voortdurende evolutie van het MT-DNA. Het concept achter het ontwerp was om alles behalve de essentie weg te laten en een exterieur te presenteren dat de rauwe mechanische schoonheid van de functionele componenten van de motorfiets zou onthullen.

De ontwerpers van Yamaha zijn trouw gebleven aan het essentiële karakter van de MT, terwijl ze tegelijkertijd een Hyper Naked van de volgende generatie hebben gecreëerd die de bepalende kwaliteiten van de machine visueel uitdrukt: namelijk het geluid, het koppel, de vrijheid en de wendbaarheid van deze motorfiets.

Een gevoel van koppel overbrengen

Het gevoel van koppel wordt overgebracht door het extreem lage zwaartepunt dat het gespierde uiterlijk van de motorfiets accentueert en een gevoel van opgekropte kracht creëert. Door de koplamp, de tank, het zadel en de uitlaat zo dicht mogelijk bij de motor te plaatsen, ontstaat een algehele indruk van een dicht opeen geperste massa componenten die klaar zijn voor actie. Nieuwe details zoals verstevigingsribben op het carterdeksel drukken een gevoel van mechanische kracht uit. De nieuwe Crystal Graphite-kleur van het frame is ontwikkeld om de materiaalkwaliteiten van de mechanische onderdelen te benadrukken en om een indrukwekkend en zeer verfijnd uiterlijk over te brengen.

Minimalistisch ‘puur’ ontwerp

Bij deze nieuwe lichtgewicht Hyper Naked draait alles ook om wendbaarheid. Om de uitstekende rijeigenschappen van de geheel nieuwe MT-09 tot uitdrukking te brengen, heeft Yamaha een ontwerp zonder afdekplaten ontwikkeld waarin al het overbodige kuipwerk verwijderd is. Daardoor heeft de motorfiets vanuit elke hoek een dynamische en wendbare nieuwe uitstraling. Het compacte voorspatbord en de minimalistische koplampgondel zijn de enige andere kuipwerkdelen op dit gespierde, naakte chassis, die de prachtige vormgeving van het chassis benadrukken en de motor een sterke, doelgerichte en mechanisch pure look geven. Dit alles wordt geaccentueerd door de Crystal Graphite-kleur van het frame.

Het slanke zadel en de spitse achterkant, samen met het compleet ontbreken van zijpanelen en andere onnodige toevoegingen, benadrukken de kale en mooie looks van deze hoogwaardige Hyper Naked.

Het compacte kuipwerkontwerp benadrukt het pure en sportieve karakter van deze ultieme Hyper Naked, die slechts 189 kg weegt, 4 kg minder dan het huidige model en aanzienlijk minder dan zijn naaste concurrent in de 900 cc Naked-klasse.

Flexibele zitpositie: geschikt voor elke motorrijder

De zitpositie is ontworpen om plaats te bieden aan motorrijders met verschillende lichaamsbouw. De bestuurder kan een zitpositie instellen waardoor de motorfiets perfect passend aanvoelt zodra hij of zij erop stapt. Met name de vormen van onderdelen zoals de brandstoftank en het zadel zijn verfijnd door middel van herhaalde Kanno Hyoka (evaluatie van motorfietsprestaties op basis van de percepties en feedback van testrijders) om de rijder het gevoel te geven één te zijn met de machine.

6-assige IMU: R-Series Supersport-technologie voor ultieme prestaties

De nieuwe MT-09 is het eerste Yamaha Hyper Naked-model dat is uitgerust met een hightech 6-assige IMU, één van de meest geavanceerde intelligente elektronica in de branche. De 6-assige IMU op de nieuwe MT-09 is ontwikkeld op basis van het systeem dat sinds 2015 op de YZF-R1 wordt gebruikt, maar is 50% kleiner en 40% lichter dankzij een grondige herziening van de sensorlay-out.

Door voortdurend de versnelling te meten in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, naast de hoeksnelheid waarmee de machine beweegt over de X-as (roll), Y-as (pitch) en Z-as (yaw), kan de 6-assige IMU in real time gegevens verzenden naar de ECU die de elektronische hulpmiddelen aanstuurt. De toonaangevende verzameling hulpmiddelen voor de bestuurder omvat onder meer het zeer gevoelige Traction Control Systeem (TCS), het Slide Control Systeem (SCS), plus voor het voorwiel het LIFt Control systeem (LIF) en het Brake Control (BC) systeem.

Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: totale controle onder alle omstandigheden

Door het snelheidsverschil tussen de voor- en achterwielen te monitoren, helpt de hellingshoekgevoelige TCS de aandrijfkracht op de achterband tijdens het accelereren te optimaliseren. SCS is ontwikkeld op basis van het systeem dat zo populair is gebleken bij YZF-R1-rijders. Dit systeem past het vermogen aan wanneer wordt voorspeld dat het achterwiel gaat slippen, zodat de motorrijder zich volledig kan concentreren op de weg. Ook LIF stelt op vergelijkbare wijze de motorrijder in staat om zich te concentreren op de weg voor hem. Het systeem past het motorvermogen aan om te voorkomen dat het voorwiel omhoog komt tijdens het wegrijden en accelereren. Het vierde elektronische rijhulpmiddel is de BC, die samenwerkt met de ABS om de remdruk voor en achter onafhankelijk te regelen en te moduleren. Dit helpt om te voorkomen dat het wiel blokkeert wanneer hard wordt geremd, zowel wanneer de motorfiets rechtop rijdt als wanneer deze overhelt in een bocht.

Drie TCS-modi: interventieniveaus voor elke rijder

Het TCS heeft drie wisselbare modi. Elke modus integreert drie van de hulpsystemen voor de rijder. Dat houdt in dat de interventieniveaus allemaal tegelijk worden gewijzigd in modi 1 en 2. modus 1 levert gematigde interventie, terwijl modus 2 sterke interventie biedt. Met modus M kan de bestuurder handmatig instellingen selecteren.

Door te voorkomen dat het wiel blokkeert of doorslipt helpen deze elektronische hulpmiddelen ervoor zorgen dat de motorrijder zich minder hoeft in te spannen. Zo kan de rijder zich beter concentreren op de weg en meer genieten van de rit.

3,5 inch full colour TFT-instrumentenpaneel: modern, duidelijk en nauwkeurig

Het nieuwe 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel heeft een kleurenscherm dat duidelijke en nauwkeurige informatie weergeeft. De lichtgewicht constructie en middelgrote lay-out is gekozen om naadloos te passen bij de nieuwe LED-koplampconstructie. Zo blijft het compacte en wendbare gevoel vanuit het perspectief van de rijder behouden.

De toerenteller met indicatiebalken verandert van kleur naarmate het toerental stijgt of daalt en het display bevat een klok, schakelindicator, water- en luchttemperatuur en meer. Het nieuwe display is gekoppeld aan de 6-assige IMU en motorrijders kunnen van scherm wisselen. Ze kunnen ook hun voorkeursmodus voor de elektronische hulpmiddelen selecteren via een schakelaar op het stuur.

LED-projectorverlichting: compact, krachtig en puur MT-ontwerp

Compact, krachtig en modern: het nieuwe koplampontwerp van de MT-09 is puur MT en past perfect bij de futuristische uitstraling en het speciale gevoel van deze nieuwe Hyper Naked.

De LED-koplampconstructie is voorzien van een enkele centrale bifunctionele projectorkoplamp met meerdere LED’s die een brede, gelijkmatige en krachtige lichtbundel met zachte randen produceren voor zowel dim- als grootlicht. Dubbele LED-contourverlichting geeft de MT-09 een gedurfd nieuw gezicht. De contourverlichting projecteert een kenmerkend Y-vormig logo om de motor de aanblik van een roofdier te geven, die duidelijk verwijst naar de toekomst van MT-design.

Het thema wordt aan de achterkant voortgezet, waar het lichtgewicht LED-achterlicht Y-vormige verlichting projecteert die het DNA van de volgende generatie MT onderstreept.

Quick Shift System: snel en soepel opschakelen met nieuwe terugschakelfunctie

Voor ultieme acceleratie krijgt de MT-09 een Quick Shift System (QSS), dat zorgt voor naadloos en zonder koppeling vol gas opschakelen en soepel terugschakelen. Samen met de A&S-koppeling transformeert dit elektronische hulpmiddel de rijervaring. Het stelt de rijder in staat om de hogere koppelniveaus te optimaliseren voor een opwindendere acceleratie, een stabieler chassis en meer controle bij het terugschakelen.

10-spaaks Spin Forged-wielen: Yamaha’s lichtste ooit

Deze door Yamaha ontwikkelde exclusieve smeedtechnologie, houdt in dat de gegoten velgen worden opgewarmd en met hoge snelheid worden rondgedraaid terwijl er via rollen op de velgen druk wordt uitgeoefend. Zo wordt hun dikte verminderd tot slechts 2 mm, terwijl ze hun immense sterkte behouden.

Elke gewichtsbesparing geeft een onmiddellijk prestatievoordeel en dit geldt met name als het gaat om het onafgeveerde gewicht, waar zelfs de kleinste reductie een beduidende bijdrage levert aan verbeterd weggedrag en de optimalisatie van stuur- en veersystemen. De nieuwe Spin Forged voor- en achterwielen zijn 700 gram lichter dan voorheen, waardoor het gyroscopische traagheidsmoment van de wielen is afgenomen. Bij het achterwiel bedraagt deze afname maar liefst 11%, wat een grote bijdrage levert aan het wendbare karakter van het nieuwe model.

Volledig verstelbare voorwielophanging: KYB®-systeem met premiumspecificaties

De nieuwe hoogwaardige lichtgewicht KYB®-voorvork van 41 mm zorgt voor een soepele vering en behoudt een hoge mate van buigweerstand, zelfs bij zeer harde remingrepen. De voorvork is volledig verstelbaar voor voorspanning, compressie- en rebound-demping. De voorvork werkt met herziene fabrieksinstellingen die passen bij het karakter van het compacte nieuwe, stijvere frame en de neiging tot overhellen verminderd.

Het ontwerp van de achterwielophanging is gewijzigd en de nieuwe verstelbare KYB®-achterschokdemper is aangepast aan het compleet nieuwe chassis, dat een aanzienlijk lager onafgeveerd gewicht heeft.

Voorrem met radiale hoofdcilinder: lineair vermogen, totale controle

Elk belangrijk onderdeel van de nieuwe MT-09 is in aanzienlijke mate herontworpen en verbeterd voor 2021. Om de hogere motorprestaties en het dynamischere karakter van het chassis te evenaren, is deze hightech Hyper Naked pas het tweede Yamaha-model dat met dit YZF-R1-type voorremsysteem uitgerust is.

Met een Nissin radiale hoofdcilinder waarin de zuiger in een richting beweegt die evenwijdig is aan de slag van de remhendel, geeft deze technologie van Supersport-klasse een meer lineaire toevoer van hydraulische druk naar de dubbele schijfremmen vooraan. Dit biedt uitstekende controle.

Technische kenmerken

  • Nieuwe 889 cc inline driecilindermotor met 4 kleppen, vloeistofgekoelde DOHC EU5-motor
  • Meer vermogen bij alle toerentallen
  • 7% meer maximumkoppel bij lagere toerentallen
  • 4 pk meer maximaal vermogen
  • Nieuw 2,3 kg lichter CF-gegoten aluminium Deltabox-chassis
  • Lager rijklaargewicht van 189 kg – verlaging van 4 kg en de lichtste in de 900 cc Naked-klasse
  • Kortere wielbasis voor dynamischer rijgedrag
  • Nieuwe lichtgewicht aluminium swingarm
  • Pure en mooie nieuwe generatie MT-styling zonder afdekplaten
  • Overal premiumkwaliteit, met frame-afwerking in Crystal Graphite
  • Volledige LED-verlichting met Y-vormig merkpictogram voor en achter
  • Nieuw Quick Shift System (QSS) met op- en terugschakelfuncties
  • Verfijnde A&S-koppeling
  • Lichte en compacte nieuwe 6-assige IMU
  • Hellingshoekgevoelige hulpmiddelen voor de bestuurder: TCS, SCS en LIFt met drie interventiemodi
  • ABS en Brake Control (BC) systeem
  • Met D-MODE schakelbare rijmodi
  • Nieuwe ultralichte Spin Forged 17-inch 10-spaaks velgen
  • Grotere 180/70-17 achterband met 120/70-17 voorband
  • Volledig verstelbare KYB® 41 mm upside-down voorvork met herziene instellingen
  • Verstelbare KYB®-achterschokdemper met herziene instellingen
  • Full colour 3,5-inch TFT-instrumentenpaneel met externe stuurschakelaar
  • Radiale hoofdcilinder van de voorrem, 298 mm dubbele remschijven voor

Kleuren, beschikbaarheid en prijs

De nieuwe MT-09 zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren: Storm Fluo, Icon Blue en Tech Black. Leveringen aan Europese Yamaha-dealers beginnen vanaf maart 2021. Prijzen variëren per regio, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor volledige informatie.

Note van de redactie; de exacte prijs van deze nieuwe Yamaha MT-09 zijn nog niet bekend. Maar vanzelfsprekend kunnen we deze Yamaha voor u verzekeren!

De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18

Na het debuut van de nieuwe BMW R 18 presenteert BMW Motorrad nu een meer op toeren gerichte variant van zijn oppermachtige cruiser: de BMW R 18 Classic. De nieuwe BMW R 18 Classic is een nostalgisch ogende toermotorfiets die doet denken aan geweldige toer-cruisermodellen van weleer. De R 18 valt op door zijn puristische stijl, terwijl de R 18 Classic is voorzien van een groot windscherm, buddyseat voor een passagier, zadeltassen, een extra LED- koplamp en een 16-inch voorwiel.

De nieuwe BMW R 18 Classic en de BMW R 18 brengen de traditie van historische BMW motorfietsen weer tot leven. Zowel technisch als in termen van design en styling hebben ze kenmerken van fameuze voorgangers als de BMW R 5. Ze weerspiegelen de essentie van een motorfiets: puristisch, met ongecompliceerde technologie en een boxermotor als epicentrum van rijplezier, gecombineerd met ‘good vibrations’. Klassiek design gaat bij de R 18 Classic en R 18 samen met eenvoudige maar toch moderne technologie. Het resultaat is een fascinerend totaalconcept – en een rijbeleving die even gecultiveerd als zinnenprikkelend is.

De grootste BMW boxermotor ooit met ruim voldoende koppel.
De volledig nieuw ontwikkelde tweecilinder boxermotor staat centraal bij de nieuwe R 18 Classic en R 18 – de ‘Big Boxer’. Met zijn imposante uiterlijk en bouwwijze oogt hij als de traditionele luchtgekoelde boxermotoren, die al meer dan zeven decennia voor een inspirerende rijbeleving zorgen: al sinds BMW Motorrad in 1923 begon met de productie van motorfietsen. De grootste in serie geproduceerde tweecilinder boxermotor ooit heeft een inhoud van 1.802 cc. Het piekvermogen is 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min. Tussen 2.000 en 4.000 t/min is altijd meer dan 150 Nm aan koppel beschikbaar. Deze immense trekkracht gaat gepaard met een vol, sonoor geluid.

Dubbel wiegframe van stalen buizen en stalen tweezijdige swingarm plus open cardanaandrijving.
De nieuwe R 18 Classic heeft een dubbel wiegframe van stalen buizen, een frametype dat stamt uit de BMW Motorrad traditie. De buitengewone bouwkwaliteit en de minutieuze aandacht voor details blijkt uit de haast naadloze lasverbindingen van de buizen en uit de gegoten of gesmede onderdelen. Net als bij de legendarische BMW R 5 is er sprake van een tweezijdige swingarm met een cardanasoverbrenging in het achterwiel die op authentieke wijze is opgebouwd met boutverbindingen.

Telescopische voorvork, cantilever veerunit achter, spaakwielen en schijfremmen.
De vering en demping van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 hebben geen elektronische instellingsmogelijkheden. In plaats daarvan zorgen een telescopische voorvork en een centrale veerunit achter met progressieve demping en instelbare veervoorspanning voor superieure wielgeleiding en een prettig veercomfort. Net als bij de legendarische BMW R 5 schuiven de bewegende veerbenen van de telescopische voorvork in een omhullende kraag. De diameter van de veerbenen is 49 mm, de veerweg is 120 mm vóór en 90 mm achter. De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 worden afgeremd door een dubbele remschijf vóór en een enkele remschijf achter, beide met vaste vierzuiger remklauwen. De spaakwielen dragen in hoge mate bij aan de stijlvolle heritage look.

Uitgebalanceerde ergonomie voor optimale controle.
In lijn met de BMW Motorrad filosofie hebben de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18 relatief ver naar achteren geplaatste voetsteunen achter de cilinders. Deze klassieke positie zorgt voor een relaxte zithouding en voor optimale controle over de motorfiets.

Standaard drie rijmodi, ASC en MSR verhogen rijplezier en veiligheid. Reverse Assist en Hillstart Control als opties.
De nieuwe R 18 Classic en R 18 hebben standaard drie rijmodi ‘Rain’, ‘Roll’ en ‘Rock’ – wat ongebruikelijk is in dit segment. Standaard is eveneens ASC (Automatic Stability Control, uitschakelbaar), dat in hoge mate bijdraagt aan de veiligheid. Bovendien zijn de R 18 Classic en R 18 standaard uitgerust met het motorkoppelregelsysteem MSR om wielslip bij acceleratie, bijvoorbeeld op nat of glad wegdek, te beteugelen. Opties zijn onder meer de elektrische achteruitrijhulp Reverse Assist en Hill Start Control dat assisteert bij het vanuit stilstand wegrijden op een helling.

De nieuwe BMW R 18 Classic en R 18: iconische stijl opnieuw geïnterpreteerd, met een robuust ogend frame, moderne technologie en authentieke materialen.
De R 18 Classic en R 18 showen op meesterlijke wijze de iconische styling van motorfietsen van weleer. Puristisch design tekent zich af in talrijke elementen die zijn geïnspireerd op klassiekers zoals de BMW R 5. Het dubbele wiegframe, de druppelvormige tank, de ‘open’ cardanas en de gepenseelde witte belijning op de lak (optie af fabriek) stammen van deze legendarische boxer uit 1936. Het klassiek ogende bodywork van de R 18 Classic en R 18 is net als vroeger van metaal gemaakt. Ook het uiterlijk van vering en demping stamt van de R 5. Samen met de dubbelzijdige swingarm en de cantilever veerunit achter is het robuust ogende rijwielgedeelte van de R 5 visueel perfect vertaald naar de moderne tijd.

De R 18 Classic First Edition en R 18 First Edition: exclusieve uitstraling met lakwerk en chroom.
De nieuwe R 18 Classic zal wereldwijd direct vanaf de marktintroductie worden aangeboden als een exclusieve First Edition, naast de R 18 First Edition. De First Edition onderscheidt zich door de klassieke zwarte lak met de witte belijning. Andere opvallende zaken zijn de vele chromen elementen, een badge in het zadel en een ‘First Edition’ chromen opdruk op de zijschilden.

Optimale mogelijkheden voor customising en personalisatie.
Van huis uit zijn de nieuwe R 18 Classic en R 18 zeer geschikt voor aanpassingen – iets waar al bij de eerste designfasen op werd gelet. Zo zijn het achterframe en veel componenten eenvoudig te verwijderen en demonteren. De bevestigingspunten van hydraulische leidingen voor remmen en koppeling en de kabels maken het eenvoudig om een hoger of lager stuur inclusief bijpassende leidingen en kabels te monteren. Bovendien zijn de zichtbare cilinderkopdeksels en de cover aan de voorzijde van het motorblok eveneens eenvoudig uitwisselbaar.

Customising parts en Roland Sands designcollecties ‘Machined’ en ‘2-Tone Black’ voor de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18.
De uitgebreide range van Original BMW Motorrad Accessories biedt liefhebbers een scala aan mogelijkheden voor personalisatie van de R 18 Classic en R 18. Zo zijn er twee verschillende designcollecties van gefreesde aluminium delen direct bij de marktintroductie beschikbaar: ‘Machined’ en ‘2-Tone-Black’. De designcollecties zijn samen met Roland Sands Design ontwikkeld.

Co-branding met beroemde merken: Mustang Seats en Vance & Hines uitlaatsystemen ‘Made in USA’.
Voor het accessoire- en customising-programma voor de nieuwe R 18 Classic en R 18 werkt BMW Motorrad niet alleen samen met Roland Sands Design, maar ook met andere bekende leveranciers. Zoals bijvoorbeeld met de fabrikant Mustang Seats om verschillende versies van hoogwaardige, handgemaakte buddyseats aan te kunnen bieden. Samen met specialist Vance & Hines zijn specifieke uitlaatsystemen ontwikkeld.

De highlights van de nieuwe BMW R 18 Classic.

  • Windscherm (demonteerbaar).
  • Zadeltassen (demonteerbaar).
  • Buddyseat voor passagier (demonteerbaar).
  • Extra LED-koplamp.
  • 16-inch voorwiel.
  • Standaard Electronic Cruise Control.


Gemeenschappelijke highlights van de nieuwe BMW R 18 Classic en R 18:

  • Iconische styling met moderne technologie en authentieke materialen.
  • Grootste BMW boxermotor ooit met een inhoud van 1.802 cc.
  • Vermogen van 67 kW (91 pk) bij 4.750 t/min, maximum koppel van 158 Nm bij 3.000 t/min.
  • Open cardanaandrijving zoals bij klassieke modellen.
  • Vakkundig gemaakt dubbel wiegframe van stalen buizen.
  • Tweezijdige swingarm van robuust design.
  • Telescopische vork met kragen en cantilever veerunit achter met progressieve demping.
  • Uitgebalanceerde ergonomie voor ontspannen rijden en optimale controle.
  • Schijfremmen voor en achter en spaakwielen.
  • State-of-the-art LED verlichtingstechnologie in klassiek gevormde behuizing.
  • Adaptieve bochtverlichting als af fabriek-optie voor nog betere verlichting van de weg in bochten.
  • Klassiek vormgegeven ronde tellers met geïntegreerd display.
  • Keyless Ride of gebruiksvriendelijk via remote control.
  • Standaard drie rijmodi, ASC en MSR.
  • Reverse Assist voor gemakkelijk manoeuvreren en Hill Start Control voor gemakkelijk wegrijden op hellingen als opties.
  • De BMW R 18 Classic First Edition en R 18 First Edition: exclusief uiterlijk door zwarte lak met witte biezen en chromen delen.
  • Uitgebreid scala aan opties en Original BMW Motorrad Accessoires evenals een aantrekkelijke Ride & Style Collection.

Note van de redactie: Wist u dat een BMW R18 al te verzekeren is vanaf €24,14 per maand voor een Volledig Casco (allrisk) dekking? We helpen u graag om uw BMW te verzekeren!

De nieuwe BMW R nineT modellen.

Voor het aanstaande seizoen 2021 voert BMW Motorrad voor de R nineT familie enkele technische wijzigingen door, maar de modellen krijgen ook een aanzienlijk uitgebreide standaarduitrusting en er is een groter aanbod optionele uitrustingen.

Toen BMW Motorrad in 2013 de R nineT introduceerde, was dat meer dan alleen een Roadster op basis van een klassiek archetype: vanaf het eerste begin combineerde dit model klassiek motorfietsdesign en moderne technologie met uitstekend vakmanschap en een breed aanbod van aanpassingsmogelijkheden. Slechts korte tijd later volgden aantrekkelijke afgeleiden van de R nineT in de BMW Motorrad Heritage belevingswereld. Bijvoorbeeld de R nineT Urban G/S als Enduro met de uiterlijke kenmerken van de legendarische R 80 G/S uit 1980. Of de
R nineT Scrambler als eerbetoon aan dit onderscheidende type motorfietsen, voor wie een puristische, minimalistische en non-conformistische stijl zoekt. Ook kwam de R nineT Pure als Roadster die alleen het minimaal noodzakelijke bood.

Boxermotor voldoet aan EU-5 emissienorm met nieuwe cilinderkoppen en biedt voelbaar meer trekkracht en een geoptimaliseerd design.
Voor gebruik in de nieuwe R nineT modellen is de boxermotor zowel technisch als visueel verfijnd. De motor voldoet nu ook aan de vereisten van de EU-5 emissiestandaard. Het piekvermogen bedraagt 80 kW (109 pk) bij 7.250 t/min (voorheen 81 kW (110 pk) bij 7.750 t/min), terwijl het maximale koppel nog altijd 116 Nm bij 6.000 t/min is. Nieuw ontworpen cilinderkoppen zorgen visueel voor een harmonieuzere overgang van de buitenste naar de binnenste koelribben. Nieuw vormgegeven componenten bij de gasklephuizen geven de motorfiets samen met de kleppendeksels een nog esthetischer uitstraling. In de cilinderkoppen is een nieuw turbulentiesysteem toegepast, dat het brandstofmengsel laat wervelen voor een nog betere en schone verbranding. Dankzij een – in het bijzonder tussen de 4.000 en 6.000 t/min – verbeterde vermogens- en koppelcurve is de trekkracht nu voelbaar beter dan bij de voorganger van deze lucht-/oliegekoelde boxermotor.

ABS Pro met DBC (Dynamic Brake Control) en een nieuw achterdemper met progressieve demping (WAD) nu standaard, evenals de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’.
Zelfs in standaarduitvoering zijn de nieuwe R nineT modellen voorzien van ABS Pro met DBC (Dynamic Brake Control) voor meer veiligheid tijdens het remmen – zowel bij remmen onder een hoek als in lastige situaties. Ook een nieuwe achterdemper met progressieve demping (WAD) behoort tot de standaarduitrusting en biedt een verbeterd veercomfort en gemakkelijke handmatige afstelling van de veervoorspanning. Tot slot behoren de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’ tot de standaarduitrusting.

Klassieke ronde teller met nieuwe wijzerplaat en standaard LED-verlichting en USB-laadaansluiting.
De standaarduitvoering van de R nineT modellen omvat een ronde teller met een nieuw vormgegeven wijzerplaat. Die is voorzien van het BMW Motorrad logo en richtingaanwijzerindicatie die ‘onzichtbaar’ is wanneer deze niet zijn geactiveerd. Eveneens standaard zijn nu een LED-koplamp en LED-richtingaanwijzers met wit glas. De uitgebreide standaarduitrusting van de nieuwe R nineT wordt afgerond met een USB-laadaansluiting.

Een rijk aanbod van nieuwe opties – van innovatieve technologie tot individueel design en nieuwe kleurenschema’s.
BMW Motorrad heeft het aantal opties voor de nieuwe R nineT modellen zowel technisch als visueel aanzienlijk uitgebreid. Rijmodi Pro met de aanvullende modus ‘Dynamic’ voor de R nineT en R nineT Pure en ‘Dirt’ voor de R nineT Scrambler en R nineT Urban G/S zijn nu leverbaar als individuele opties. Hetzelfde geldt voor DTC (Dynamic Traction Control) en een motorkoppelregelsysteem (MSR). Een andere nieuwe optie is het Comfort pakket, dat bestaat uit Rijmodi Pro, cruise control en verwarmbare handvatten. De adaptieve bochtenverlichting en de designoptie voor de einddemper zijn eveneens nieuwe optionele extra’s.

Daarnaast biedt het traditionele ‘Option 719’ programma bijzonder exclusieve en hoogwaardige mogelijkheden voor het aanpassen van de R nineT aan de persoonlijke voorkeuren van de berijder. Dit exclusieve onderdelenaanbod omvat nu ook zaken als wielen, pakketten met gefreesde onderdelen en – uit het Originele BMW Motorrad Accessoires aanbod – een aanpassing van het frame met kortere achterzijde en een kentekenplaathouder achter het achterwiel. Ook een achterzijde in tracker-stijl (Tracker achterzijde) behoort tot de mogelijkheden. De wijzigingen voor de R nineT modelfamilie worden afgerond met nieuwe standaard en optionele kleuren. Alleen de limited edition is er met een kleurenschema dat doet denken aan de legendarische R 100 GS. Deze limited edition markeert het 40-jarig jubileum van de BMW Motorrad GS familie.


Highlights van de nieuwe BMW R nineT modellen:

  • Iconische lucht-/oliegekoelde boxermotor met nieuwe cilinderkoppen voor nog meer koppel in het midden toerenbereik en goedkeuring volgens de EU-5 emissienorm.
  • 80 kW (109 pk) bij 7.250 t/min (voorheen 81 kW (110 pk) bij 7.750 t/min) en 116 Nm bij 6.000 t/min.
  • Cilinderkop, kleppendeksels en onderdelen van de gasklephuizen met een nieuw design.
  • ABS Pro met DBC (Dynamic Brake Control) voor nog meer veiligheid bij het remmen met hellende motor.
  • Nieuwe achterdemper met standaard progressieve demping (WAD) voor nog meer balans en comfortabele handling.
  • Standaard handmatige afstelling van de veervoorspanning bij de achterdemper.
  • Standaard rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’.
  • Klassiek vormgegeven ronde teller met nieuwe wijzerplaat.
  • Standaard LED-richtingaanwijzers met wit glas.
  • Standaard LED-koplampen met dagrijverlichting/parkeerverlichting.
  • Standaard USB-laadaansluiting.
  • Verbeterd algemeen design met groter kleurenaanbod.
  • Nieuwe af fabriekopties en nieuwe optionele accessoires.

Prijzen

Model NCP BPM BTW 21% Fiscale waarde Consumenten-
adviesprijs
R nineT € 13.279,- € 2.366,- € 2.788,66 € 18.434,- € 18.880,-
R nineT Pure € 10.865,- € 1.897,- € 2.281,71 € 15.044,- € 15.490,-
R nineT Pure A2 € 10.865,- € 1.897,- € 2.281,71 € 15.044,- € 15.490,-
R nineT Scrambler € 11.407,- € 2.002,- € 2.395,39 € 15.804,- € 16.250,-
R nineT Urban G/S € 11.407,- € 2.002,- € 2.395,39 € 15.804,- € 16.250,-

 

 

 

 

 

 

 

 

Note van de redactie: Deze nieuwe BMW R NineT’s zijn te verzekeren vanaf €24,54 voor een Volledig Casco dekking. Een BMW verzekeren doe je bij Combi Motors Verzekeringen!