Supersportprestaties nog verder verfijnd: De nieuwe Yamaha R7
- Yamaha’s populaire Supersport R7 in het middensegment bereikt nieuwe hoogten voor 2026 en biedt een verfijndere, vertrouwenwekkende rijervaring.
- De voor R1 ontwikkelde 6-assige IMU maakt de introductie van een uitgebreide reeks elektronische rijhulpsystemen en YRC-rijmodi mogelijk
- Aanpassingen aan het chassis zorgen voor een verfijnder, dynamischer rijgedrag
- Herziene rijderspositie verbetert comfort en reactievermogen
- Slank en aerodynamisch R-serie ontwerp van de volgende generatie
Elk model in de iconische R-serie van Yamaha is meer dan alleen een motorfiets. De R-serie is het resultaat van jaren van racewinnende prestaties, technologie, innovatie en design.
In de afgelopen drie decennia heeft Yamaha altijd een centrale rol gespeeld in het inslaan van nieuwe wegen, en de evolutie van de Supersport-categorie vormt daarop geen uitzondering.
Vanaf de introductie van de allereerste R1 in 1998 heeft elk model uit de R-serie niet alleen een statement gemaakt, maar ook de spelregels veranderd. In de afgelopen jaren heeft Yamaha het concept van de Supersport-machine gerevolutioneerd, grenzen verlegd en nieuwe mogelijkheden geopend om op races geïnspireerde sportmotoren aan te bieden die optimale prestaties leveren op de weg én op het circuit, terwijl de prijs betaalbaar blijft.
De introductie van de met CP2-motor uitgeruste R7 in 2021 was een van deze stappen: een nieuw type Supersport, ontworpen om een jonger publiek aan te spreken en de volgende generatie rijders kennis te laten maken met de sensatie, opwinding en het trotse gevoel dat hoort bij het bezit van een model uit de R-serie – van de R125 tot en met de R9, en de meer extreme en ultieme, circuitgerichte topmodellen R1 RACE en R1 GYTR.
De evolutie van de Supersport-klasse is ook duidelijk zichtbaar in de racerij. De R7 heeft zich bewezen, zowel op het circuit als op de weg, met succesvolle R7 Cup-competities door heel Europa. Daarnaast werd de R7 gekozen als de exclusieve motorfiets voor het Womens’ Circuit Racing World Championship, dat in 2024 van start ging. Het belang van deze Supersport-klasse in het middengewicht neemt in 2026 nog verder toe met de introductie van het geheel nieuwe FIM World Sportbike Championship, waaraan de R7 mag deelnemen.
Voor 2026 is de R7 klaar om nieuwe hoogten te bereiken met de introductie van nog meer verbeterde technologie en verfijningen aan het chassis om een perfect uitgebalanceerd middelgewicht Supersport-model te creëren.
Geavanceerde elektronica geeft meer vertrouwen en maximale prestaties
Yamaha Chip Controlled Throttle (Y-CCT)
De R7 is nu uitgerust met Yamaha’s innovatieve Yamaha Chip Controlled Throttle (Y-CCT), dat de gasinvoer van de rijder detecteert, waarna de ECU onmiddellijk de ideale gasklepopening berekent die daarbij past.
Dit resulteert in een soepeler koppelcurve over het hele toerenbereik en biedt een meer lineair gevoel van de inmiddels iconische 689 cc CP2 vloeistofgekoelde tweecilindermotor.
Daarnaast opent de introductie van YCC-T een geheel nieuwe wereld voor de R7 op het gebied van elektronica, met nieuwe rijmodi en elektronische hulpmiddelen, in navolging van de R9, waardoor rijders het pakket maximaal kunnen benutten en de sensatie van de rit kunnen voelen.
Voor R1 ontwikkelde 6-assige IMU en elektronische rijhulpsystemen
Het nieuwe pakket volledig aanpasbare elektronische rijhulpsystemen werkt samen met de op de R1 geïnspireerde 6-assige IMU en ondersteunt rijders bij het opdoen van ervaring en het ontwikkelen van vertrouwen, zowel op de openbare weg als op het circuit.
De 6-assige IMU meet voortdurend de acceleratie in de richtingen vooruit-achteruit, omhoog-omlaag en links-rechts, maar ook met betrekking tot de pitch-, roll- en yawn-beweging van de motorfiets. Deze gegevens worden in real time naar de ECU gestuurd die het nieuwe pakket elektronische rijhulpsystemen voor de motorrijder bedient, die allemaal gericht zijn op het opbouwen van rijdersvertrouwen en het maximaliseren van het potentieel van de R7.
Dit omvat drie vermogensafgiftemodi, die de gasrespons en motoreigenschappen veranderen van sportief tot rustiger. Een drietraps, hellingsgevoelig tractioncontrolsysteem (TCS) detecteert het verschil in snelheid tussen de voor- en achterwielen en past indien nodig de vermogensafgifte aan om de tractie van het achterwiel te behouden.
Slide Control (SCS) is ook beschikbaar op drie ondersteuningsniveaus. Dit detecteert het wegglijden van het achterwiel en past het motorvermogen aan om het wegglijden onder controle te houden. Lift Control (LIF) detecteert wanneer het voorwiel onder het accelereren van de grond komt en past het motorvermogen aan om de resulterende wheelie onder controle te houden.
Als de R7 begint te glijden als hij overhelt tijdens het remmen, past het Brake Control (BC) systeem de remdruk aan om dit te compenseren, terwijl een geavanceerd Engine Brake Management (EBM) systeem tussen twee niveaus kan worden geschakeld om het niveau van de motorrem te verhogen of te verlagen bij het sluiten van de gashendel of terugschakelen tijdens het rijden op het circuit. Voor extra ondersteuning wanneer het achterwiel blokkeert door overmatig remmen, regelt de Back Slip Regular (BSR) het motorvermogen om het gedrag van de motorfiets aan te passen – dit systeem geeft ook meer vertrouwen in situaties met weinig grip.
Voor optimale racestarts is er ook een Launch Control System (LC) beschikbaar bij accelereren vanuit stilstand. Een ander voordeel voor circuitrijden is de mogelijkheid om het ABS-systeem achter uit te schakelen voor een directere reactie op rembewegingen.
Het pakket elektronische hulpsystemen is ontworpen om alle rijders een optimaal ondersteuningsniveau te bieden dat past bij hun rijvaardigheid, van de meer beschermende hogere instellingen voor minder ervaren rijders tot een lagere ondersteuningsfase voor meer ervaren rijders. De hulpsystemen kunnen ook volledig worden uitgeschakeld voor rijders met veel ervaring op het circuit.
Aanpasbare rijmodi met Yamaha Ride Control
In navolging van de R1 en R9 wordt de R7 uitgerust met Yamaha Ride Control (YRC), waarmee rijders het motorvermogen en de elektronische hulpsystemen kunnen selecteren op basis van persoonlijke voorkeur of rijomstandigheden.
Drie vooraf ingestelde rijmodi, SPORT, STREET en RAIN, met fabrieksinstellingen voor verschillende omstandigheden, worden aangevuld met de optie om twee aangepaste instellingen te maken, waarmee de rijder handmatig zijn eigen gewenste instellingen kan selecteren via Yamaha’s MyRide-app.
Derde generatie Quickshifter en verbeterd schakelen
Voor soepeler en sportiever schakelen is het aantal tanden van de mannelijke en vrouwelijke tandwielen in de eerste tot en met derde versnelling verhoogd van vijf naar zes. De hoek van de hondentandwielen is ook aangepast voor de vierde tot en met de zesde versnelling, waardoor het effect op het gedrag van de motorfiets bij het openen en sluiten van het gas vermindert, wat resulteert in soepeler schakelen.
De algehele schakelervaring is verder verbeterd met de introductie van Yamaha’s Quick Shift Systeem (QSS) van de derde generatie, dat op- en terugschakelen zonder te koppelen mogelijk maakt door middel van verschillende instellingen. Instelling 1 maakt opschakelen zonder te koppelen tijdens het accelereren en terugschakelen zonder te koppelen tijdens het vertragen mogelijk en instelling 2 maakt terugschakelen tijdens het accelereren en opschakelen tijdens het vertragen mogelijk, voor een breder scala aan scenario’s op de weg en op het circuit.
Verfijnder en wendbaarder rijgedrag
Stijver en wendbaarder chassis
Op zoek naar verbeterde stijfheid om de stabiliteit te vergroten, is bijna elk element van het frame van de R7 veranderd en geoptimaliseerd, inclusief de buisindeling, diameter, dikte en versteviging. Het resultaat is dat de torsie-, longitudinale en laterale stijfheid allemaal zijn verbeterd, terwijl het gewicht hetzelfde is gebleven als bij het vorige frame.
Om de toegenomen stijfheid op te vangen, is de middenbeugel voorzien van stalen platen met kunststof afdekkingen voor een uitstekende stabiliteit tijdens het rijden. Tegelijkertijd zijn de stuurreacties en de feedback van de banden geoptimaliseerd voor een nog preciezere rijervaring. De achterbrug is ook opnieuw ontworpen voor een duidelijkere feedback vanaf de weg.
Een nieuw ontworpen kroonplaat heeft een nieuwe vorm, waarbij dikkere delen van het vorige ontwerp zijn weggesneden om het gevoel en de sterkte te optimaliseren, terwijl het uiterlijk nu ook dichter bij de kroonplaten van de topmodellen R1 en R9 ligt.
Als aanvulling op de chassisrevisies heeft de 41 mm omgekeerde voorvork van de R7 nu aluminium (in plaats van stalen) zuigerstangen, waardoor het totale gewicht met 350 gram is afgenomen en het rijgedrag lichter en wendbaarder is geworden. De voorvork is ook volledig instelbaar voor veervoorspanning, uitgaande demping en ingaande demping, waardoor minieme aanpassingen aan de voorkeuren van de rijder en verschillende rijsituaties mogelijk zijn.
Voor het eerst zal de R7 gebruik maken van Yamaha’s SpinForged wielen, waardoor niet alleen het gewicht maar ook de massatraagheid van de wielen aanzienlijk wordt verminderd, wat zorgt voor een lichter en wendbaarder rijgedrag. De SpinForged-velgen zijn voorzien van Bridgestone Battlax Hypersport S23-banden, die meer grip bieden.
Gecombineerd bieden deze verbeteringen aan het rijwielgedeelte een verfijnd en dynamischer rijgedrag van de R7, met directer bochtenwerk, verbeterde feedback van de banden en een algeheel rustiger chassisgevoel met minder pitching en soepele demping.
Herziene rijpositie
De zithouding van de R7 is aangepast om de algehele toegankelijkheid en het rijcomfort te verbeteren, met een verplaatst stuur dat bewegingen van het bovenlichaam gemakkelijker maakt en een opnieuw ontworpen brandstoftank die meer vrijheid biedt bij het voor- en achteruit bewegen op de motorfiets. Hierdoor kunnen rijders hun lichaamsgewicht proactiever verplaatsen bij het nemen van bochten en het veranderen van richting. Een 5 mm lagere zithoogte (van 835 mm naar 830 mm) resulteert in een stand van het chassis die beter toegankelijk is. Een scherper ogend zadel brengt de R7 op één lijn met de R1 en R9, terwijl het ook de rijderbinding en grip verbetert.
De R7 heeft nu de voetsteun van de R1, waardoor het gemakkelijker is om gewicht op de voetsteunen te zetten, waardoor de stabiliteit van het onderlichaam in bochten toeneemt.
5″ TFT-scherm, connectiviteit en intuïtieve bediening
5-inch TFT-scherm
Een 5-inch TFT-instrumentenpaneel met kleurenscherm versterkt het premium gevoel met vier selecteerbare displaythema’s.
Dedicated Track Mode
Naast de vier weggerichte thema’s toont de Track Mode alleen de relevante informatie op het dashboard, met de nadruk op de rondetijd, voor een echte dashboardindeling in ‘race-stijl’.
Intuïtieve stuurschakelaars met geheel nieuwe interface
Een nieuwe geïntegreerde schakelaar op het stuur stelt de rijder in staat om het bredere scala aan functies van de R7 te bedienen, waaronder smart phone connectiviteit, navigatie en rijmodi en het navigeren door verdere menu-opties.
Voor een intuïtievere en handigere rijervaring zijn de richtingaanwijzerschakelaars nu automatisch uitschakelend en bieden ze een optie met drie flitsen voor kortere signaleringsperioden.
Een nieuwe ESS-functie (Emergency Stop Signal) reageert op plotseling remmen door de alarmlichten in te schakelen om weggebruikers achter de motorfiets te waarschuwen als er in een noodsituatie bij hoge snelheid wordt geremd.
Cruise control en snelheidsbegrenzer
Voor extra gebruiksgemak, vooral tijdens langere ritten, is de R7 uitgerust met een cruise control die kan worden ingeschakeld bij snelheden van 40 km/u en hoger in de derde versnelling en hoger. Nadat de cruisesnelheid is ingesteld, kan deze worden verhoogd of verlaagd in stappen van 1 km/u met enkele drukken op de schakelaar, of continu door de schakelaar ingedrukt te houden. Het cruise control-systeem wordt uitgeschakeld wanneer de rijder op de annuleerknop drukt of de rem, koppeling of gashendel bedient.
Er kan ook een snelheidslimiet worden ingesteld voor de machine, waarmee het motorvermogen wordt geregeld zodat de motorfiets de geselecteerde snelheid niet overschrijdt.
Smartphonemeldingen en gegevensoverdracht
Het scherm van de R7 kan worden verbonden met een smartphone via Yamaha’s MyRide-app, via de ingebouwde Communication Control Unit (CCU) van de motorfiets. Deze volledige connectiviteit biedt de mogelijkheid om verschillende informatie en afbeeldingen op het display weer te geven, waaronder telefoongesprekken, sms-berichten en weerberichten, terwijl er een volledig navigatiesysteem beschikbaar is via de Garmin StreetCross app.
De MyRide app kan ook worden gebruikt om YRC instellingen te wijzigen, zodat je nieuwe YRC modi kunt maken, zelfs als je niet bij de motor bent. Je kunt tot 40 verschillende instellingsvariaties opslaan op de app voor specifieke omstandigheden op de weg of het circuit en deze vervolgens uploaden naar de motorfiets als je binnen bereik bent.
Y-TRAC Rev – Voel je als een racer!
De nieuwe Y-TRAC Rev app, die werd geïntroduceerd met de 2025 R9, biedt rijders de ervaring van een professionele racer, met speciale datatracking en de optie voor de pitcrew om met de rijder te communiceren.
Met de Y-TRAC Rev app kunnen rijders ronde- en sectortijden bijhouden, evenals machinegegevens zoals hellingshoek, motortoerental, versnellingsstand, snelheid, gasklepstand en de ondersteuningsniveaus van de elektronische ondersteuningssystemen, zoals tractiecontrole. De rijder kan deze gegevens vervolgens analyseren of vergelijken met de gegevens van anderen, waardoor de rijders hun tijden kunnen verbeteren en de machine-instellingen kunnen optimaliseren, net zoals ze dat in de MotoGP doen.
Y-TRAC Rev gebruikt GPS-locatiegegevens van de smartphone van de rijder. Daarnaast ondersteunt de Y-TRAC Rev ook Garmin GLO2 als de rijder liever een extern GPS-apparaat op de motorfiets gebruikt. Y-TRAC Rev biedt ook de optie voor een ‘virtueel pitboard’, waarbij de pitcrew van de rijder berichten naar het dashboard van de motorrijder kan sturen terwijl hij op het circuit is.
R7-eigenaren kunnen Y-TRAC Rev gratis gebruiken, maar hebben een premium abonnement nodig om onbeperkte ritlogs te ontgrendelen.
R-serie ontwerp en aerodynamica van de volgende generatie
Esthetiek heeft altijd voorop gestaan in het DNA van de R-serie, waarbij elk R-model belangrijke ontwerpinvloeden van de YZR-M1 MotoGP motorfiets draagt. De nieuwe R7 behoudt zijn iconische kenmerken, zoals het kenmerkende M-vormig luchtinlaatkanaal, maar met een strak nieuw uiterlijk volledig aansluit bij de look van de hele R-serie.
Er is speciale aandacht besteed aan het verkleinen van het frontoppervlak door de breedte van de kuip slanker en gladder te maken om nog betere aerodynamische prestaties te bereiken. De R7 behoudt zijn enkele, gecentraliseerde koplamp, genesteld in de iconische ‘M’ om de smalle voorkant te behouden en het gewicht te minimaliseren, terwijl een nieuwe koplamplens de aerodynamische efficiëntie verhoogt. Veranderingen aan de vorm van de kinspoiler onder de koplamp verbeteren de efficiëntie van de luchtstroom en zorgen ervoor dat een grotere hoeveelheid lucht naar de radiateur wordt geleid.
De richtingaanwijzers zijn nu geïntegreerd in de achteruitkijkspiegels en in combinatie met de geminimaliseerde verlichting accentueert dit het slanke uiterlijk van de motorfiets.
Belangrijkste technische functies
- 689 cc CP2, vloeistofgekoelde, DOHC, vierkleps inline tweecilindermotorblok
- Stijver en wendbaarder chassis
- Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T)
- Op basis van R1 ontwikkelde 6-assige IMU
- Hellingsgevoelige rijhulpmiddelen waaronder Traction Control (TCS), Slide Control (SCS), Brake Control (BC)
- Vermogensmodi (PWR), Launch Cotrol (LC) en Lift Control (LIF)
- Derde generatie Quick Shift Systeem (QSS)
- Engine Brake Management (EBM) en Back-slip Regulator (BSR)
- Yamaha Ride Control (YRC) met aanpasbare instellingen
- ABS modus aan de achterzijde uitschakelbaar
- Ontwerp van de volgende R-serie generatie
- 5-inch TFT-kleurenscherm met connectiviteitsfuncties
- Rijgegevens registreren en analyseren met Y-TRAC Rev
- Cruise control en snelheidsbegrenzer
- SpinForged wielen gemonteerd met Bridgestone Battlax Hypersport S23-banden
- Verbeterde, volledig instelbare wielophanging vóór en achter
- Herziene rijpositie voor meer comfort en beweging
Yamaha’s 70-jarig jubileum vieren met iconische kleuren
Yamaha Motor Company werd in 2025 70 jaar en om 70 jaar innovatie te vieren, zal de nieuwe R7 verkrijgbaar zijn in de opvallende en nostalgie-oproepende 70th Anniversary-kleuren, zoals die eerder dit jaar voor het eerst door de raceteams van Yamaha werden getoond.
De witte en rode kleurstelling is gebaseerd op de iconische kleuren van de gelimiteerde, racegerichte 1999 R7 en roept herinneringen op aan Yamaha’s revolutionaire Supersport-modellen uit de jaren 90.
De R7 zal ook verkrijgbaar zijn in Icon Performance en Midnight Black, en wordt in april 2026 in de Yamaha showrooms verwacht.
Supersport-stijl toevoegen met Paddock Blue
Om er samen met de nieuwe R7 goed uit te zien, is er een volledig assortiment racegeïnspireerde Paddock Blue-kleding beschikbaar, met een speciale teamkledinglijn waarmee rijders de stijl van Yamaha’s officiële raceteams kunnen evenaren, en een meer casual ‘essentials’-collectie Paddock Blue voor gebruik buiten het circuit.
Voor degenen die kiezen voor 70th Anniversary-kleuren is er ook een volledig assortiment 70th Anniversary-kleding beschikbaar.
Onderdelen, accessoires en originele Yamaha-Technologie Racing
Of het nu gaat om extra prestaties of stijl, binnenkort wordt een volledig assortiment accessoires aangekondigd, waaronder een assortiment authentieke Yamaha Technology Racing (GYTR) onderdelen voor ultieme prestaties op het circuit.
Noot van de redactie: Wilt u een Yamaha verzekeren? Bereken hier uw premie!



