Jean-Paul Dorrestein

Ninja 1000 SX
Ik mag aftrappen met de Ninja 1000 SX en direct bij het opstappen is duidelijk dat dit om een sport-touring motor gaat en dan met de nadruk op sport.

De zit is sportief en licht voorover en ik moet even wennen aan de plek op de buddy en de racy houding, maar dat komt snel goed.

Heel bewust kies ik tijdens mijn ritten verschillende omgevingen uit, van door de stad via de snelweg over de dijk bij Kinderdijk.

Het gaat allemaal heel soepel en gemakkelijk en binnen de “road” modus is er al meer dan genoeg fun uit de motor te halen.

En die quickshifter: helemaal geweldig!

De motor stuurt licht en direct, ongeacht het type wegdek en de vering doet zijn werk prima en de demping is goed te regelen.

Met een high performance kit denk ik dat er nog meer uit de motor valt te halen, maar dat is misschien ook omdat ik dit gewend ben op mijn eigen motoren.

De spiegels zitten verder naar voren dan ik gewend ben en tegelijk went dit snel, zeker omdat ze een goed trillingvrij zicht geven.

Het blok zelf is ook trillingvrij ongeacht het toerengebied en is krachtig en soepel.
De looks van de motor zijn mooi in lijn met het segment “sport touring” zelfs ook met de koffers erop.
Mooie detail blijft dat de koffers identiek zijn qua afmeting en ruimte omdat de uitlaat niet door één van de koffers loopt.

Overal een heerlijke motor om mee te rijden en ook de looks van de motor zijn mooi in lijn met zijn stijl “sport-touring”.
Iedere keer dat ik erop stapte kwam er al een glimlach op mijn gezicht, want deze motor heeft een dikke fun factor.

Versys 1000 S

Na de Ninja mag ik op pad met de Versys en mijn verwachtingen zijn hoog, want dit is een verkooptopper van Kawasaki.
De motor ziet er goed uit en ook hier zijn de koffers mooi in stijl met de motor.
Het windscherm oogt minder stijlvol als die van de Ninja en is tegelijk functioneel en degelijk.
Verder is de motor voorzien van bruikbare extra’s zoals handvatverwarming, cruise control en verschillende rij-modi.

Vanaf de start voel ik dat dit een fijne no nonsens motor is waar je zeker ook met een passagier en bagage makkelijk mee rond rijdt. Ook met deze motor kies ik heel bewust verschillende omgevingen uit om hem uit te proberen en alles gaat probleemloos.
De motor doet wat je van hem verwacht, stuurt licht en het blok is soepel, krachtig en verrassend trillingvrij.
Ik begrijp snel de verhalen die je hoort over hoe fijn het is om met deze motor lange ritten mee te maken of om mee op vakantie te gaan.

Al met al een fijne motor met voor mij misschien wat minder fun-factor dan de Ninja, wat ergens niet zo gek is want het zijn in basis totaal andere motoren.

De Versys 1000 is een toerbuffel pur sang, krachtig en soepel; een motor die je plezier en vertrouwen geeft, waar je ook heen gaat.
Ook al waren mijn ervaringen maar kort, ik snap helemaal waarom dit een verkooptopper is van Kawasaki.

Raymond Zee

Kawasaki Versys 1000

Daar staat ie dan de Kawasaki Versys 1000 klaar voor vertrek. Maar eerst even om de motor heen gelopen en het model goed bekeken. Door de nieuwe styling ziet de motor er met en zonder koffers energiek uit.

De motor is van alle gemakken voorzien en geeft het dashboard overzichtelijk de informatie aan je door.  De motor oogt zwaar maar wat ik niet had verwacht voelde hij bij het wegrijden licht aan. Bij de eerste bocht laat de motor zich mede door het brede stuur gemakkelijk de bocht in sturen. In de stad en kleine straten kon ik zonder moeite manoeuvreren.  Geen enkele keer is de motor gaan bokken waardoor ik een heel ontspannen gevoel kreeg bij het rijden. Het motorblok blinkt uit in soepelheid. Het gebruik van de Quickshifter nodigt uit tot sportiever rijden en dat maakte het schakelen en optrekken tot een feest. Een hele fijne complete toerfiets. 

Jimmy Pawiro

Kawasaki Z1000SX versus Versys..

Ik mocht een van de gelukkigen zijn, om deze twee fietsen eens aan de tand te voelen.

Samen met een collega hadden wij er hele avond de tijd voor.

Allereerst de afwerking van de motoren; Beiden waren voorzien van een groot en duidelijk afleesbaar TFT scherm met uiteraard de rijmodi voor een regenachtige dag (wat ik gelukkig die avond niet mocht ervaren ), een sportief en een tour rijgedrag.

Ook superhandig de gear indicator en zeker de quickshifter; wat een genot.

De Ninja 1000SX was qua zitting/zadel harder dan ik gewend ben, het zadel van de Versys was minder hard. Een zachtere vulling zou mijn voorkeur hebben.

Voor de rest twee complete, mooi en strak afgewerkte motoren die zeker aan de wensen zullen voldoen van een (veeleisende ) “commuter”.

De Versus heeft uiteraard een breed stuur, stuurt zonder enige moeite alle kanten soepel op, windstil door zijn grote windscherm en je zit rechtop de motor  waarbij je benen enigszins iets naar voren zijn gericht. Hierdoor is je onderbeen zowat 90 graden met de grond waardoor je de wind vanuit onderaan je broekspijpen toch voelt. ( ik had halfhoge laarzen aan). De bochtenverlichting is echt unicum op de Versys, geeft je toch een veilig gevoel onder het mom van: “Zien en gezien worden”.

Tenslotte de SX; Tsja deze sporttour doet wel zijn model wel eer aan. Strakke lijnen op de motor, de iets wat sportievere zithouding, in drie standen verstelbare windscherm en, net als de Versys, voorzien van ledverlichting. Een complete motor, een echte tourer!     

Combi Motors Verzekeringen heeft flink wat motorrijders in dienst. Om te zorgen dat zij ook mee kunnen praten over de nieuwste modellen motoren, worden ze af en toe uitgenodigd voor een testritje. Zij schrijven daarna, zonder enige journalistieke achtergrond hun bevindingen over deze motor op. Aan deze test gingen de volgende motoren al vooraf:

Harley-Davidson LiveWire

Ducati Multistrada V4S

Harley-Davidson Pan America