Als specialist in motorverzekeringen volgen we de ontwikkelingen in de motorbranche op de voet. De introductie van elektrische motoren is ons natuurlijk niet ontgaan, we hebben er diverse verzekerd; Zero’s, Energica’s, maar ook Brammo’s of KTM E-exc’s. Sinds kort heeft Harley-Davidson ook een elektrische motorfiets op de markt: De Harley-Davidson LiveWire. Voor een merk als Harley-Davidson kan het contrast haast niet groter zijn; van dikke Milwaukee blokken met V-twin motoren naar een elektrische motor. Dat wilden wij zelf ook wel eens ervaren!

Typische Harley-Davidson kenmerken

Op een frisse donderdagochtend in oktober haalden we de Harley-Davidson LiveWire op bij H-D dealer Big Rivers in Heteren. Volgeladen en met een actieradius van 161 kilometer op de teller begonnen we aan dit avontuur. Deze Harley-Davidson LiveWire heeft een aantal kenmerken die ook bij andere Harley’s terug te vinden is:

Allereerst heeft de LiveWire een band-aandrijving. De knipperlichten worden op een typische manier bediend; knipper links zit links op het stuur en rechts op de rechterzijde. Leuke feature is dat de knipperlichten automatisch uit gaan na de bocht. Dat de LiveWire een moderne motor is wordt ook benadrukt door de keyless entry; je draagt een token bij je waarmee je de motor kunt starten. Typisch is wel dat er 2 sleutels zijn bijgevoegd; deze dienen voor het openen van de buddyseat en het stuurslot.

Rijmodus

De diverse rijmodi die de LiveWire biedt zijn allemaal nog custom in te stellen; standaard zijn ingesteld; Road, Rain en Sport. Vanzelfsprekend heeft de Rainmodus de minst agressieve instelling als het gaat om gasreactie, bij Sport is dit een stuk sportiever. En sportiever is nog zacht uitgedrukt; de LiveWire gaat van 0 naar 100 in 3 seconden, doordat de elektrische motor direct al het koppel tot zijn beschikking heeft wordt je echt gelanceerd. De traction control zorgt ervoor dat alle kracht wordt omgezet in snelheid en dat je niet begint te slippen. Deze lancering is keer op keer een kick en dat is verslavend! Met deze LiveWire wil je echt altijd vooraan staan bij het stoplicht! Menig sportwagen geef je het nakijken met deze raket!

Laadkoorts of actieradiusvrees?

Veelvuldig hard optrekken heeft  natuurlijk direct invloed op de actieradius. Deze zal bij zuinig verbruik ergens tussen de 160 en 200 kilometer liggen; een sportieve rechterhand zal de actieradius alleen maar inkorten. Ook is de LiveWire geen fan van snelwegen; met een snelheid van 100 – 120 kilometer per uur kan de LiveWire ongeveer 120 kilometer afleggen. In tegenstelling tot een benzinemotor ben je je heel bewust van de actieradius; in het Engels is daar een mooi woord voor: Range Anxiety; actieradius-angst. Hier moeten wij ook erg aan wennen; maar wij kunnen ons goed voorstellen dat je hier op termijn gewoon rekening mee gaat houden en dat de angst wordt omgezet in het bewuster plannen van je rit.

Het opladen van een LiveWire is een ervaring op zich; bij diverse tankstations zijn al snel laadstations beschikbaar; hiermee kun je in 40 minuten 80% opladen. Via de meegeleverde thuislader is dit een stuk langzamer; circa 20 kilometer per uur wordt er bijgeladen; volledig opladen duurt 6 á 7 uur. Eigenlijk ideaal voor woon-werk en/of stedelijk verkeer! We zien onszelf nog niet naar het Zwarte Woud rijden voor een dagtour.

Rij eigenschappen

Hadden we al benoemd dat de LiveWire echt een raket is? Met zijn 249 kilogram rijklaargewicht is het geen zware jongen, zeker niet voor een Harley-Davidson. Zodra de motor in beweging komt is het besef van gewicht volledig weg. Ook de zithouding is niet echt typisch Harley-Davidson, eerder te vergelijken met een doorsnee naked bike. Voor de wat langere motorrijder kan deze zithouding wellicht niet als prettig worden ervaren, voordeel hierbij is dat je toch nooit langer dan 2 uur achtereenvolgend op de LiveWire zult (kunnen) rijden. Aan alles is te merken dat Harley-Davidson heel veel tijd heeft gestoken in het rijgedrag van de motor, want wat stuurt deze LiveWire fantastisch! Waar de benzine motoren van Harley-Davidson nou niet bepaald bekend staan om hun bochtengedrag, is dat bij deze LiveWire echt dik voor elkaar! Ook de remmen van de LiveWire (Brembo monoblocks) zijn echt meer dan voldoende om de motor tot stoppen te brengen, al is onze ervaring dat je niet of nauwelijks zult remmen. De LiveWire heeft een stevige motorrem waarbij de motor de accu oplaad, dus voor een stoplicht is het alleen een kwestie van gas los laten.

Pluspunten:

  • Fantastisch bochtenwerk!
  • Koppel
  • Ervaring is verslavend

Minpunten:

  • Actieradius
  • Aanschafwaarde; €34.000,-

De motorrijdende collega’s hebben allemaal een dagdeel op de LiveWire gereden, hieronder hun ervaringen:

Wat vonden de collega’s er van?

Robin Kafoe (Honda CB1000R)

Wat me op viel over deze motor is dat de afwerking er goed uit ziet; Mooi kleurendisplay waar de informatie duidelijk op aangegeven is, het dikke Brembo remgedeelte voor en achter en een stoere look die bij een Harley-Davidson hoort. Qua rijden is het eigenlijk niet te vergelijken met een andere Harley, het rijdt als een sportieve naked bike met bijbehorende rij eigenschappen. De fiets stuurt geweldig.

Omdat de technologie nog doorontwikkeld moet worden laat de actieradius te wensen over, voor nu nog een fiets voor de echte pioniers onder de rijders, al is het koppel wel degelijk iets waar je blij van zal worden, actieradius of niet..

Arthur Heppener (Harley-Davidson Low Rider)

Het is erg leuk om met de LiveWire te rijden, acceleratie is ongekend! Ook de wendbaarheid is erg goed. Rij zelf een Harley-Davidson Low Rider uit 2003, dat is toch wel heel anders… Hopelijk lukt het Harley-Davidson om het bereik en de oplaadtijd te verbeteren. Dat zijn eigenlijk het enige minpunten

Raymond Zee (Harley-Davidson Street Glide Special)

Het rijden met de LiveWire was ronduit een geweldige ervaring. Een mooi afgewerkte motorfiets met een prettige zitpositie. Door een laag zwaartepunt en het brede stuur voelt de motor stabiel aan en is het goed bochten nemen. Door een gretig gasrespons nodigt de motor je uit tot sportief rijden.

Bob Cok (Kawasaki Z300)

Een kijkje in de toekomst. Met een bijzonder goede zithouding accelereert de livewire erg snel van 0-100-0. Ideale motor voor woon-werk verkeer.

Mark van Bentum (Kawasaki ZZR1400)

  1. Best sturende Harley-Davidson ever!
  2. Snelste Harley- Davidson ever!
  3. Stilste Harley-Davidson ever!
  4. Motorfiets welke het verst van een originele Harley-Davidson afstaat

Mark de Munnik (Yamaha MT-09)

  • Goede wegligging.
  • Stuurt fijn en voelt snel vertrouwd.
  • Fijne constante acceleratie.
  • Kortom, leuk speelgoed!

 

PS. We verzekeren de Harley-Davidson LiveWire natuurlijk ook! Een Volledig Casco dekking kan al vanaf €57,58 per maand! Harley-Davidson verzekeren; Combi Motors helpt je graag!