Ducati Multistrada V4S – onze bevindingen
De Ducati Multistrada V4S is een veelbesproken model en dat maakte de collega’s van Combi Motors Verzekeringen ook nieuwsgierig! Vandaar dat er in samenwerking met Ducati North Europe en Ducati Zaltbommel 2 Multistrada’s V4’sen op ons stonden te wachten. Weersverwachting: sneeuw, hagel en temperaturen rond het vriespunt. Uitdagende omstandigheden! Hieronder lees je wat de verschillende collega’s er van vonden:
Jean-Paul – Yamaha XV 950R Bolt
Allermans vriend met DNA van een Italiaans volbloed
Mijn eerste rijervaring is in belabberd weer en dat maakt direct duidelijk dat deze voor mij totaal onbekende fiets, verrassend snel vertrouwd aanvoelt.
De veiligheids- en rijhulpsystemen, zoals adaptive cruise control, dodehoek waarschuwing alsmede verwarmde spiegels, handvaten en zadel zijn bruikbare accessoires en meer dan welkom met regen, hagel en sneeuw.
Later in meer droge weersomstandigheden voelt de Duc fijn en vertrouwd aan.
De Duc stuurt trefzeker en is lekker vlot te rijden onder alle weg- en verkeersomstandigheden; de verschillende rij-modi zijn hierbij nuttig. Verder is dit als verwacht ook een snelle fiets, die echt als een volbloed te rijden is en dan heb ik rij-modus sport nog niet eens gebruikt. Of het echt een all roader is dat kan ik niet beoordelen; hij komt op mij over als een Range Rover: je weet dat hij het kan maar lijkt er qua looks toch niet voor bestemd.
Punten van kritiek zijn:
1. tankdop moet je met de sleutel bedienen en dat is jammer want dat maakt de keyless drive beleving niet compleet. “Toch zoeken naar sleutel als je bij tankstation staat.”
2. veel vuil onder buddy voor het achterwiel dat opspat tegen benen bij natte tot zeer natte wegomstandigheden.
Al met al een groot plezier om mee te rijden.
Arthur: Buell XB12 – Harley-Davidson FXDL
De Ducati Multistrada V4S is een hele fijne motor. Toen ik er mee reed heb ik gelijk alle weersomstandigheden mogen beleven bij een temperatuur van 1 ˚C, zon, regen en sneeuw. Ik bleek er zelf meer moeite mee te hebben dan de Ducati. Maar door de zadel- en handvatverwarming was het goed te doen. Ondanks de hoge zit is de Ducati erg wendbaar. Het blok loopt soepel en is vergevingsgezind. De zithouding is erg goed. Ik denk dat ik zonder moeite ook naar Italië had kunnen rijden, maar helaas wilden de collega’s ook nog rijden.
Marc: Triumph 1050 Sprint
Ik gisteren ca 180km gereden (30 binnendoor, 90 snelweg, 50 80km-weg). Omdat het rond het vriespunt was heb ik de motor niet op zijn staart getrapt (urban en touring. Enduro en sport heb ik niet gebruikt)
In zijn algemeenheid vind ik het een erg makkelijk sturende, comfortabele vlotte fiets waarmee je zo naar zuid Frankrijk rijdt. Misschien iets te gemakkelijk sturend wat mogelijk iets ten koste gaat van het echte motor(rij)beleving.
Je wordt flink in de watten gelegd met alle opties maar dat mag ook wel voor die prijs.
Ouderwetse hydraulische koppeling heerlijk. Versnellingsbak bij koud beetje hakerig maar misschien kwam dat omdat hij net 2000km heeft gelopen. Het motorblok wordt fijner als hij goed warm is en boven de 5000rpm.
Trekt heel prettig door en dan heb ik sportstand niet gebruikt (maar ook niet gemist). Erg elastisch boven de 5000rpm. Onderin vond ik het minder maar dat komt omdat ik 3 cylinder gewend ben. Ligt als een blok op de weg (in de goede zin des woords) met goede gewichtsverdeling en windbescherming. Voor enduro moeten de rubbertjes uit de voetsteunen (weet niet of dat kan). Vering vond ik van topniveau en banden top. Voorremmen uitstekend, achter zou voor mij wat meer mogen werken. Motorrem prima. Motorgeluid vond ik wat gecultiveerd. Mag van mij wat ronder zijn (akrapovic er op !)
Plussen en Minnen:
+ Handelbaarheid + stabiliteit
+ Comfortabel/uitrusting (mn genoemd zadel ook vwb steun)
+ Geweldige vering
+ Motorblok boven 5000tpm
+ Voorremmen
+ Spiegels
+ Looks + mooi gemaakt
Minnen:
- Trekkracht bij lagere toeren
- Versnellingsbak bij koud
- Achterrem
- Heel erg breed stuur
- Rechter spiegel niet trillingsvrij
- Geluid (euronorm L After market demper of totaal systeem J )
Raymond – Harley-Davidson Street Glide Special
Deze motor heeft veel te bieden en geeft je de mogelijkheid om er sportief, lange tourritten en all-road mee rijden. In alle drie de situaties voelt de motor stabiel aan. Het motorblok loopt als een zonnetje en heeft genoeg vermogen om lekker door te rijden. Daarbij veel technische snufjes om de motor helemaal naar je eigen wensen in te stellen. Een veelzijdige motor die mij erg aanspreekt.
Nu nog de zon en dan is het helemaal genieten op deze Multistrada V4S.
Remco – Kawasaki Z1000
De Multistrada V4S is een veel besproken en alom geprezen motor, reden te meer om de nieuwsgierigheid eens om te zetten in een proefrit. Bij het ophalen van de motor worden we overladen met sneeuw en hagel, niet alledaags motorweer! Na een korte uitleg van het spectrum aan mogelijkheden gaan we de weg op en al snel blijkt wat voor een enorm fijne motor dit is. Als je zelfs in sneeuwbuien met plezier op de motor zit dan ligt dat vooral aan de motor (en niet aan het weer). De handvat- en zadelverwarming zijn een zeer aangename feature op deze motor, ik betrapte mijzelf erop dat ik onderweg naar kantoor eigenlijk al aan het afdwalen was naar een ritje naar een zonniger oord. Normaal op mijn eigen Kawasaki Z1000 ben ik daar niet zo van, maar met deze motor durf ik het zo aan!
De motor is krachtig, helemaal als je hem in de sportstand zet en pakt lekker vlot op. De quickshifter werkt verslavend en zorgt ervoor dat je net even te snel op snelwegsnelheden rijdt waar dat vooral niet is toegestaan.
Rijgedrag: De souplesse waarmee je bochten aansnijdt is ongekend, of je nu met of zonder koffers rijdt, dat maakt werkelijk geen verschil. De motor geeft vertrouwen, ondanks het gewicht stuurt hij licht. Het V4 blok geeft een heerlijk geluid, geluid dat voor het stoplicht wellicht wat irritatie kan opwekken, maar ook dat heeft Ducati iets op gevonden. Indien de motor stationair draait, schakelen de achterste twee cilinders uit, dat scheelt een beetje geluid en dat vond ik als bestuurder erg prettig!
Enig minpunt wat ik kon vinden is dat er geen wisser op zit om je vizier van sneeuw te ontdoen. Alle gekheid op een stokje; mijn advies; huur of leen een keer een Multistrada V4S, je bent snel genoeg overtuigd!