Jean-Paul Dorrestein – heeft zelf een Yamaha Ténéré Rally Edition & Yamaha XV950S Bolt

Onverwacht snel is het ineens zo ver, ik mag rijden op de Pan America, het compleet nieuwe model van Harley Davidson, waar al zoveel over gezegd en geschreven is en dan vooral in positieve zin.
Een moment waar ik toch ook enthousiast gespannen naar uit keek, ook al  ben ik geen “echte” Harley Davidson fan of rijder.
Sterker nog ik ben zelf nog maar net eigenaar van een Teneré Rally Edition en die verbaasd me elke dag nog in zijn rij-gemak, performance en fun.

Met een leuke binnendoor route in gedachten vertrek ik vanuit kantoor richting Lelystad en direct valt op dat de motor sterk, robuust en degelijk aanvoelt en op die manier ook direct het soort vertrouwen geeft van: Waar je ook naar toe gaat, deze laat je niet staan.
Wat ik ook snel voel is dat de handvaten wat iel aanvoelen en het Harley blok, en de met name de achterste cilinder, behoorlijke wat warmte afgeeft en soms zelfs heet aanvoelt wanneer je stilstaat bij een stoplicht. Nu ligt de buitentemperatuur die middag ook richting de 30 graden, maar toch.

Rijdend over slingerweggetjes voelt de machine wendbaar aan en worden oneffenheden makkelijk genomen. De zit op de brede buddy is fijn en in combinatie met de trillingvrije spiegels is het zicht en beeld rondom rustig en overzichtelijk.
De motor loopt soepel en laat zich gemakkelijk door het Nederlandse landschap sturen. De motor toont al rijdend een soort van rauw en ruw karakter wat helemaal bij een fiets als deze past en ook leuk maakt, want het hoeft allemaal niet soepel en vanzelf te gaan.
Opvallend is dat het geluid van de motor/ uitlaat al rijdend nauwelijks te horen is. De Euro norm doet duidelijk zijn werk op dit gebied, maar je mist daarmee ook feedback vanuit het blok en de motor. Akrapovic?!
Leuke features: de buddy is gemakkelijk een paar centimeter te verhogen of te verlagen en ook het scherm is makkelijk is stapsgewijs in hoogte verstelbaar; beide niet elektronisch, of zo, wel makkelijk uit te voeren.

Laatste stukje snelweg richting Lelystad geef ik de pk’s de sporen en dan is al snel duidelijk welk vermogen en kracht er in dit blok schuilt.
In sport modus is het zelfs voor deze allroad een koud kunstje om waarden aan te tikken die ver boven de wettelijke limieten liggen.
Ongekend snel en krachtig dus. Ook al verwacht ik dat je er in de praktijk weinig gebruik van zult maken, leuk en indrukwekkend is het zeker.
Na een paar uur rijden en enkele honderden kilometers, parkeer ik de Pan America tevreden bij mijn huis.

De volgende ochtend vertrek ik vroeg vanuit Rotterdam voor een ritje over de mooie Lekdijk, richting Heteren, de thuisbasis van deze Pan America.
Na een foto op de Kinderdijk rij ik rustig en gestaag over de dijk, door het mooie landschap en vloeiend door de bochten.
De Harley lijkt zich ook beter thuis te voelen bij de koelte van de ochtend, want het blok loopt soepel, zelfs nog soepeler dan de avond ervoor, en het is daarmee direct genieten geblazen.
Wat is en blijft motorrijden toch heerlijk.

Het dashboard is overzichtelijk en biedt vele mogelijkheden en functionaliteiten.
Met een mogelijkheid tot splitscreen met normaal dashboard en navigatie had het voor mij helemaal afgemaakt.
Tegelijk als je thuis bent in de mogelijkheden en bijvoorbeeld ook gebruik maakt van de specifiek in te stellen persoonlijke drive modus dan kan je hier behoorlijk wat toegevoegde waarde uit halen.
Verder blinkt de Pan America uit in weinig tot geen verdere extra’s, behoudens een cruise control.
De verschillende rij modi geven je ruimte om mee te spelen, maar als je gewoon jouw eigen setting hebt gevonden dan kun je hier in NL overal mee uit de voeten.
Voor een enkel uitstapje off road heb je af-fabriek ingestelde setting beschikbaar.

Ergens halverwege de ochtend kom ik aan bij HD in Heteren en praat ik na met enkele medewerkers over mijn eerste Pan America én eerste Harley Davidson ervaring.
Het was mooi om een motor als deze te mogen testen en heb onderweg ook even mee mogen maken hoe het voelt als je soort van bij de Harley familie behoort, toen een Sport Glide naast me kwam rijden met een voet los en een dikke duim omhoog. Mooie ervaring en nieuwe leuke ervaring opgedaan en kilometers gemaakt.

Overal denk ik zeker dat Harley Davidson met de Pan America een mooie eigenzinnige goed uitziende motor heeft neergezet.
Als je mij vraagt of ik hem in zou ruilen voor mijn Teneré Rally Edition dan zeg ik: “100% nee”.
In de versie zoals ik mijn Teneré heb, komen de motoren qua prijs bij elkaar in de buurt.
De Teneré geeft met zijn echte rally DNA en met de betere specs zoals beduidend lager gewicht en high performance vering mij veel meer rij- gemak en vertrouwen om alles aan te kunnen, verhard en onverhard.
Het enorme verschil in pk’s is en blijft een feit en ook al mis ik die geenzins, ze horen tegelijk helemaal bij de “go big” gedachte rond Harley Davidson.

Ik bedank Harley Davidson Heteren voor de geboden kans en wens hen en al hun collega dealers toe dat ze met deze motor daadwerkelijk het succes behalen binnen het segment “all-road c.q. adventure” wat ze voor ogen hebben.
Ook al behoor ik duidelijk niet tot de beoogde doelgroep, ik verwacht dat deze motor veel nieuwe HD-rijders gaat opleveren en hen veel plezier gaat geven. Aan de Pan American zal het niet liggen.

 

Marc de Jong – heeft zelf een Triumph 1050 Sprint

Pro’s:

  • Speels te rijden, Handelbaarheid
  • Trekkracht bij lage toeren
  • Koppeling
  • Motorbeleving (charme van V-60c) en uitstraling (als je er gevoelig voor bent)
  • Windbescherming
  • Vering in sportstand

Con’s:

  • Voorvering in toer-stand
  • Degelijkheid (windscherm, jiffy ronduit eng !,  lelijke grote schroef uitstekend)
  • Ergonomie (handvaten + combinatie bediening richtingaanwijzer, kniehoek, tankdop, zadel)
  • Gevoelig voor lengte richels en zwarte strepen
  • Uitlaatgeluid
  • Veel geld voor de kwaliteit die je krijgt

De PA zit tussen een 1 cilinder en een 3 cilinder in. Heeft meer motorbeleving dan een 3 cilinder maar minder dan een 1 cilinder (mn vibraties). Hij mist het topvermogen van een 3 maar heeft een langere adem dan een 1 cilinder en toch een vergelijkbare trekkracht zonder bokkig te zijn onderin. Deze motor rijdt, mede door smallere banden, erg flexibel ondanks zijn gewicht. Je kunt hem ook in enduro-style rijden als je wilt. Het V-blok past er prima bij en geeft veel beleving. Rijden van dijkweggetjes is dan kinderspel.

De motor schakelt prima en de koppeling lijkt wel haast hydraulisch maar hij heeft gewoon een kabel. Gas-respons vond ik in sport-stand meer bij de tijd dan in toer. De voorvering in toerstand is te slap. In sport-stand is het een stuk beter echter dan voel je verkeersheuvels wel flink. Voor een fiets van dit prijsniveau verwacht ik van de vering meer. De remmen zijn goed maar niet meer dan dat. Windbescherming ok maar de het schermpje lijkt van de Gamma te komen!

Op het gebied van ergonomie laten de Amerikanen (of Thai) wel wat liggen tov de eerder gereden Ducati Multi Strada V4. Mn handvaten zijn te dun waar door ik de richtingaanwijzer niet goed kon bedienen zonder mijn hand te openen /uit te rekken / omklemming los te laten. De kniehoek was voor mij (1.86m) te scherp, het zadel te zachte en de tankdop zou ik van je af laten draaien ipv er over heen te moeten kijken. Zoals voor iedere nieuw geleverde motorfiets geldt ook voor deze dat je de uitlaat wat moet laten aanpassen voor een optimale beleving.

Beleving is sowieso meer het juist woord voor deze motor. Zijn prijs is afgestemd op zijn goede looks en minder op zijn built quality.

 

Mark de Munnik – heeft zelf een Yamaha MT-09

De Pan America, een motor waar je niet omheen kunt.

De uitgesproken looks onthalen op zijn minst uitgesproken meningen bij menig motorrijder.

Ik moet zeggen; in het echie ziet hij er beter uit dan op de foto.

Dan de rijeigenschappen. Wat mij betreft zeker niet onverdienstelijk voor het eerste all-road model van Harley-Davidson!

Lekker vlot in de bochten als hij eenmaal rijdt. Stapvoets rijdend moest ik wat wennen aan het sturen en de balans.

Het nieuwe blok is een welkome aanwinst binnen de Harley-Davidson familie.

Genoeg pit en een prettig kort aangrijpingspunt bij het vinden van de 128 Nm koppel die deze motor rijk is.

 

Conclusie: deze motor is geen miskoop! Te meer als we prijstechnisch naar zijn concurrenten kijken.

 

Raymond Zee – heeft zelf een Harley-Davidson Street Glide Special

Een echte allround motorfiets van Harley. De Pan America is een totaal andere motor dan ik van Harley gewend ben. Zo is het zadel net iets te hoog voor mij. Eenmaal in de juiste zitpositie merkte ik meteen al bij het wegrijden het karakter verschil. Het schakelen gaat soepel, hij is wendbaar en het motorblok voelt rustig aan. Hierdoor mis ik wel een beetje het Harley gevoel, ploppen van de V-twin en de lage zit. Maar dat mag de pret niet drukken. Een fijne motor waar ik met plezier op landweggetjes en snelweg heb gereden.  Bedankt voor het regelen van deze testrit.

Deze review is geschreven voordat Raymond een aandenken van de Harley-Davidson Pan America kreeg thuisgestuurd 🙂

 

Arthur Heppener  – heeft zelf een Buell XB12 en een Harley-Davidson FXDL

Het rijden met de Pan America was erg gemakkelijk. Ondanks de hoogte van de motor voelt hij licht aan en is heel wendbaar. De zithouding is prima en het nieuwe blok rijdt ook heel prettig. Het is heel knap gedaan van Harley-Davidson dat ze met de Pan-Am direct de strijdt aan kunnen gaan met de dominantie van BMW!