Een motor importeren uit het buitenland: hoe werkt dat?
Uw droommotor gevonden, maar hij staat niet in Nederland? Geen probleem. Of u nu een motor wilt importeren uit Duitsland, Italië of zelfs de Verenigde Staten, met de juiste voorbereiding is het goed te doen. In dit artikel leest u stap voor stap hoe het werkt. Van transport tot keuring en verzekering, inclusief het gebruik van een eendaagskenteken.
1. Zelf ophalen of laten vervoeren?
Binnen Europa (EU)
- Zelf ophalen: U kunt de motor meenemen op een aanhanger of in een bus. Dit is vaak de voordeligste optie.
- Rijdend naar Nederland: In de meeste gevallen mag u niet zomaar met buitenlandse kentekenplaten rijden. Als u Nederland binnenkomt rijden is een eendaagskenteken wel geldig. Meer hierover leest u verderop.
- Transportbedrijf: Er zijn gespecialiseerde bedrijven die motoren uit bijvoorbeeld Duitsland of Italië naar Nederland vervoeren. Vaak wordt de motor bij de verkoper opgehaald en tot aan uw deur afgeleverd.
Buiten Europa (VS, Japan, etc.)
- Zeecontainertransport: Uw motor wordt in een container verscheept en komt via een haven zoals Rotterdam het land binnen.
- Ro-Ro transport: Hierbij rijdt de motor het schip op en af. Deze methode is vaak goedkoper, maar biedt minder bescherming dan een container.
- Luchtvracht: De snelste, maar ook duurste optie. Wordt meestal gekozen bij exclusieve of zeer waardevolle motoren.
Let op: Importeert u een motor van buiten Europa? Dan betaalt u invoerrechten (6%) en btw (21%) bovenop de aankoopprijs en transportkosten.
2. Het eendaagskenteken van de RDW
Als u de motor zelf uit het buitenland haalt en naar een RDW-keuringsstation moet rijden, kunt u een eendaagskenteken aanvragen. Dit regelt u eenvoudig online via de RDW.
- Geldigheid: Het kenteken is uitsluitend geldig op de dag van de keuring.
- Verzekering verplicht: U bent verplicht om de motor die dag te verzekeren.
Bij Combi Motors Verzekeringen kunt u hiervoor direct een dagverzekering afsluiten. Deze tijdelijke verzekering is speciaal bedoeld voor situaties zoals deze: u rijdt slechts één dag op de motor, bijvoorbeeld van de grens of uw woonadres naar de RDW. Een dagverzekering is snel geregeld en voorkomt onnodige risico’s of boetes. Lees hier meer over een dagverzekering bij Combi Motors Verzekeringen
3. RDW-keuring en BPM
Bij de RDW wordt de motor technisch én administratief gecontroleerd. Is alles in orde? Dan doet u daarna aangifte voor de BPM.
Wat is BPM?
BPM staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Deze belasting betaalt u éénmalig wanneer u een motor in Nederland op kenteken zet. De hoogte van het bedrag hangt af van de leeftijd, CO₂-uitstoot en oorspronkelijke cataloguswaarde van de motor.
- Import uit de EU: U betaalt BPM op basis van de actuele waarde van de motor. Heeft de motor meer dan 3.000 kilometer gereden? Dan wordt deze als gebruikt beschouwd en valt het BPM-bedrag lager.
- Import van buiten de EU: U betaalt eerst invoerrechten (meestal 6%) en 21% btw. Daarna volgt ook de BPM-aangifte.
4. Kenteken en verzekering
Na goedkeuring ontvangt u een Nederlands kenteken. Vervolgens laat u kentekenplaten maken en sluit u een motorverzekering af. Vanaf dat moment mag u de openbare weg op.
5. Samengevat
- Binnen Europa: Vaak eenvoudig te regelen, geen invoerrechten, vooral transport goed organiseren.
- Buiten Europa: Houd rekening met douane, btw en extra kosten.
- Zelf ophalen? Vraag een eendaagskenteken aan en regel een dagverzekering via Combi Motors Verzekeringen.
- Liever gemak? Laat een transportbedrijf het hele traject voor u verzorgen.
Een dagverzekering bij Combi Motors Verzekeringen
Haalt u zelf een motor op uit het buitenland? Of moet u uw motor laten keuren bij de RDW? Bij Combi Motors Verzekeringen bieden we een dagverzekering aan. Lees hier meer over op Dagverzekeringen voor motoren, hoe werkt dat? Of bel naar 0172- 427035 voor persoonlijke advies. Wij helpen u graag verder.