Raël Passage – rijdt zelf een Harley-Davidson Springer

Heb 2 dagen gereden met een glimlach op mijn gezicht.  Wat leuk dit namens mijn werk te mogen ervaren ook. Had nog geen ervaring met dit type motor maar dat was denk juist de charme. De R7 rijdt heel soepel maar heeft ook genoeg in zijn mars zonder een zenuwachtige ding te worden.

De quick shifter gaf me het gevoel een echte coureur te zijn bij het optrekken en het gewicht van de motor maakte het bochten werk een groot plezier. Al met al een leuke sport motor waar denk iedereen het wel mee naar zijn zin kan hebben.

Jean-Paul Dorrestein – rijdt zelf een Yamaha Ténéré en een Harley-Davidson Sportster

Voelde me heel even Collin Veijer!

Ik heb oprecht uitgekeken naar het rijden met de R7. De recensies die ik langs zie komen zijn goed en ik rijdt zelf al aantal jaren een Ténéré met hetzelfde CP2 blok. Dit blok ervaar ik als sterk, soepel en zeker als leuk om mee te rijden en te spelen.

Dus toen ik de kans kreeg om deze demo te rijden, had ik direct zoiets van: kom maar op. Op het moment dat ik voor het eerst op de R7 ga zitten denk ik direct aan Collin Veijer. Niet omdat ik de kapsones heb en denk dat ik zoveel talent heb of zo goed kan rijden; integendeel. Wel ben ik een lange vent, iets meer dan 1 meter 90 en bij het opstappen zag ik Collin voor me: grote vent op die Moto 3 machine van hem.

Het voelt voor mij hoe dan ook wat onwennig mijn plek te vinden en tegelijk als ik ga rijden went het snel en gaat het ook al snel vlotter en vlotter. Wat mij direct opvalt is dat de R7 goed is afgewerkt en het rijwielgedeelte compleet is.

Dashboard is niet altijd goed te lezen, zeker als de zon erop komt, maar “who cares”: gas erop, quickshifter aantikken en gaan. Het blok is soepel, bekend terrein, en pakt toch ook weer heel anders op dan de versie op de Ténéré; knap hoe ze dit doen. Het sturen en remmen is goed voor mekaar op de R7 en tegelijk beduidend anders dan ik gewend ben. De remmen pakken agressiever aan en de R7 valt makkelijk de bocht in en is op die manier voor mij wat zenuwachtig. Heeft natuurlijk alles te maken met balhoofdhoek en dat soort geometrie die totaal anders is dan bij de Ténéré. Genoeg over de Ténéré, want dit is buiten het blok om een totaal andere motor en totaal niet te vergelijken.

Eenmaal gewend ervaar ik de R7 als een goed sturende en goed remmende motor, die je ook niet afstraft als je even niet goed zit. Het gaat snel en tegelijk ook wel soort van beheerst, de zit is goed – zelfs met mijn lange benen- en de kuip doet zijn werk uitstekend. Kruip- door sluipdoorwerk is voor mij wat harder werken door het voortdurend leunen op de armen. Op doorgaande wegen en snelwegen is het een ronduit genot en een plezier om met de R7 op pad te zijn.

Conclusie:

Voor mij is de R7 niet direct een motor die ik zou kopen. Dat zegt helemaal niks over de R7 en des te meer over dat ik dan vrees de nodige fanmail te krijgen uit Leeuwarden :-). Voor één ieder die een motor als deze op het oog heeft, heb ik maar één advies: ga de R7 zeker rijden en kans is groot dat je verkocht bent. Je krijgt veel waar voor je geld, tenminste dat vind ik.

Raël in actie

Maurits van Buren – rijdt zelf een Yamaha MT-07

Zelf vond ik het erg leuk om de R7 een dagje mee te nemen. Door het gewicht en de zit houding kon je er super fijne bochten mee draaien. Ook al had de motor maar 54kw had je hier geen last van en trok het voertuig fijn op. Omdat de motor voorzien is van een quickshifter schakelt de motor als een zonnetje.

Momenteel heb ik zelf een Yamaha MT-07 waar het zelfde blok in zit als de R7. Het blok lijkt soepeler afgesteld te zijn en de voorvering juist wat strakker. Hierdoor heb ik het idee als ik met de MT-07 rij dat hij soms wat zenuwachtig over kan komen, maar de R7 zo soepel rijdt. Enige wat ik als negatief heb ervaren is de zithouding, maar dit was te verwachten op een racemodel. Al met al super fijne motor en een leuke dag gehad en zeker voor herhaling vatbaar!  

Max Mensink – rijdt zelf een Yamaha MT-09

Vrijdag middag en zaterdag ochtend mogen rijden op de Yamaha R7, was al enige tijd er benieuwd naar deze motor. Na het eerste ritje gemaakt te hebben viel me dit ook zeker niet tegen.

De zithouding was erg fijn, hierdoor ook weinig last van de polsen en rug. Door het model had je ook erg weinig last van de rijwind, wat ook erg gevaarlijk was gezien dat je dan veel te snel te hard rijd.

Veel leuke bochten wegen gereden wat erg prettig ging, stuurt vrij direct. De beleving qua geluid viel me wel echt tegen, mocht je deze motor willen kopen zal ik wel wat euro’s investeren in een after-market uitlaat, leek namelijk soms net een naaimachine.

Het vermogen in deze motor was meer als voldoende, met de 54 kw kan je lekker meekomen in het verkeer.

Arthur Heppener – rijdt zelf een Harley-Davidson Street Glide

“Naast het toffe en het sportieve uiterlijk van de Yamaha R7 rijdt deze ook nog eens super leuk. Het is een hele wendbare motor waarbij zowel de lange als de korte bochten leuk zijn om te nemen. De zithouding is met mijn lengte (1,79m) nog goed te doen, maar voor langere afstanden is de houding niet optimaal, behalve als je boven de 130 uit komt, maar dat kan natuurlijk nergens in Nederland.

Deze motor is zeker een aanrader voor de sportieve motorrijder die niet op een kanon wil zitten zoals de grotere Yamaha R1.”

Even overleg met onze videocrew

Remco van Dijk – rijdt zelf een Kawasaki Z900

Vooropgesteld dat het weer een voorrecht is om een prachtige supersport als deze R7 te mogen lenen. De R7 geeft je direct het sportieve gevoel door de zithouding, je merkt direct dat je echt wel op de polsen leunt, iets wat ik op mijn Z900 totaal niet ervaar. Deze racy-zithouding zorgt er wel voor dat je heel anders naar het rijden gaat kijken. Ik betrapte mijzelf erop dat ik ook direct ging verzitten voor een bocht en ook het knie’tje ging iets naar buiten, iets wat je normaal alleen op een circuit doet. De R7 geeft vertrouwen in de bochten en stuurt heel soepel.

De R7 heeft hetzelfde blok als de MT-07, die wij eerder hebben mogen lenen. Echter voelt dit blok in de R7 een stuk sportiever aan, dit kan komen door de quickshifter, maar wellicht dat ook de motormapping daar aan bijdraagt. Je hebt haast niet het gevoel dat je een 700cc motor rijdt, het blok voelt krachtiger. Yamaha heeft deze R7 voorzien van een Akrapovíc uitlaat wat de sound echt wel ten goede komt.

Ben je op zoek naar een sportieve motor, in de 600-700 cc categorie, dan is deze R7 zeker het overwegen waard! Persoonlijk vond ik de R7 leuker rijden dan de R1, die is echt gebouwd voor het circuit en levert op de openbare weg situaties (lees snelheden) op, die oom agent niet zo kan waarderen…


Gerelateerde artikelen