We hebben al een paar keer genoemd dat je de keus hebt tussen nieuwe of tweedehands motoren. Die zijn gebruikt en dus bijna altijd iets goedkoper dan nieuwe. Dat kan wel schelen per merk of in welke staat ze zijn, maar hou dat als algemene richtlijn aan. En daarom kan ook een iets meer luxe motor zo net binnen je budget passen. Maar daar zit natuurlijk ook een keerzijde aan: je weet niet wat er mee gebeurd is, je weet niet wat er aan onderhoud mee gedaan is en je weet niet wat er eventueel aan moet gebeuren. En hoe aardig de verkoper ook kan en wil zijn, er blijven daardoor punten om goed op te letten voor je een deal sluit en overgaat op het kopen van een tweedehands motor. En daar kunnen we je bij helpen.

Allereerst gelden alle punten uit het eerste deel ook nu weer, dus neem je tijd, bepaal je budget en vergeet daarbij de terugkerende kosten niet, maak een proefrit en maak je keuze voor de beste tweedehands motor voor jou. Maar het zat er natuurlijk aan te komen: er is meer.

1. Keuze van een tweedehands motor

Als we nu achteraan beginnen is het uiteindelijke kiezen namelijk iets belangrijker geworden. Tweedehands motoren komen, in tegenstelling tot nieuwe, in een veel breder ‘grijs’ gebied dan nieuwe. Een nieuwe motor kopen kan met enige zekerheid en zeker weten dat elk exemplaar gelijk is. Een tweedehands motor hoeft dat niet te zijn. Natuurlijk zijn er duidelijke zaken als kilometers en accessoires, maar een boel andere zaken kun je niet zo direct zien. Hoe de motor behandeld is bijvoorbeeld, hoe de voorgaande eigenaar(s) er mee omgegaan zijn, alles heeft invloed op de staat waarin je ‘m aantreft. En natuurlijk ook op de prijs, maar die is niet per se leidend. Daarom kunnen afzonderlijke exemplaren uiteindelijk toch totaal anders aanvoelen. En daarom zul je dus ook elke motor die je interesse wekt even zelf moeten proefrijden voor je besluit om de tweedehands motor te kopen.

2. Details van tweedehands motoren

Oké, maar waar let je dan op? Een tip voor je gevoel kunnen we je natuurlijk niet geven, maar we kunnen je wel een beetje behoeden voor een miskoop. 

Allereerst kun je de algehele staat bekijken. Bij dealers zijn motoren meestal netjes schoongemaakt, bij particuliere verkopers kan dat nog verschillen. Maar probeer daar doorheen te prikken: wat is de staat van de lak en de metalen onderdelen? Is het verweerd of juist netjes? Dat is een indicatie of de motor binnen of buiten is gestald. Binnen is meestal beter, daar blijft alles langer van goed. Maar je kunt ook zien of en hoeveel de motor is schoongemaakt. Soms zelfs zóveel dat er hier en daar een glimmende plek ontstaat, maar beter teveel dan te weinig. Als er duidelijk zichtbaar veel roest of aanslag op onderdelen zit, is daar weinig naar omgekeken. En ook als de tweedehands motor waar je bij staat wél schoon is, kun je hier aan zien of dat vaak gebeurt of slechts voor de verkoop is gedaan. 

Dan kun je kijken naar de staat van de plastic delen. Is alles compleet? Is er geen kleurverschil (dat kan wijzen op een nieuw onderdeel)? Haarscheurtjes of ontbrekende bevestigingspunten? Reparaties? Een keer omvallen kan gebeuren, maar laat z’n sporen achter. En ook al kan het soms geen kwaad (bij stilstand bijvoorbeeld) voor het rijden: alles draait om duidelijkheid voor jou, eerlijkheid van de verkoper en je eigen keus of je het acceptabel vindt of niet.

3. Check, check, check

De beste keus, als je het zelf niet of niet zeker genoeg weet, is iemand mee te nemen met ervaring wanneer je bij een tweedehands motor gaat kijken. Lukt dat niet, dan is een checklist een slim, handig en goed idee. Ook voor de verkopende partij; deze kan zien dat je serieus en open bent. Een checklist is snel opgesteld of online te vinden als je een beetje je best doet. Maar een beetje boerenverstand brengt je vaak al een heel eind.

Bij de rijschool leer je al het mantra ‘Banden, Remmen, Accu, Verlichting, Olie, Ketting’ en die kun je als eerste controleren. 

  • Bandenspanning en profiel, fabricagedatum en type. Kloppen ze bij het soort motor? En komen voor- en achterband overeen?
  • Remmen: doen ze het? Wat is de staat van de schijven en blokken? Bij een proefrit kun je ook snel ontdekken of ze recht zijn; een onbalans kun je voelen. Vergeet ook niet de achterrem.
  • Accu: werkt alle elektronica? Start de tweedehands motor zonder problemen op eigen kracht? En probeer dat ook na verloop van tijd, halverwege een proefrit bijvoorbeeld.
  • Verlichting: dat ligt in het verlengde van de accu, maar je kunt ook heel snel even controleren of alle lampjes werken zoals ze horen.
  • Olie: kijk even naar het niveau en de kleur; met koude én met warme motor.
  • Ketting (of cardan): controleer op roest, spanning en slijtage. Bij een cardan kun je niet veel meer dan controleren op speling en olie, maar deze zijn in het algemeen een stuk onderhoudsvriendelijker.

Daarna kun je alle bedieningselementen van de gebruikte motor even checken; ook koppelingskabels hebben niet het eeuwige leven. Roest, rafels en een soepele bediening is allemaal te controleren. Zo ook hendeltjes die eventueel ergens op de motor zitten, scharnieren van klepjes, het openen of verwijderen van het zadel, eventueel koffers, enzovoort.

Dan kom je bij het rijwielgedeelte. Draait het stuur naar behoren, even goed naar links als naar rechts? Zit er speling op? Ook de achterbrug zou je eventueel kunnen bekijken op speling en onderhoud; ook daar zitten lagers in. 

Dit is al een aardige lijst en waarschijnlijk kun je er bij een jong gebruikte motor wel van uit gaan dat veel punten hiervan prima in orde zijn, maar voor de volledigheid willen we het wel noemen. 

3. Proefrijden van een gebruikte motor

Natuurlijk maak je een proefrit, ook bij het kopen van een gebruikte motor. Daarbij let je niet alleen op normale dingen als zithouding, windbescherming, trillingen en vermogensafgifte, maar ook op meer. Stuurt linksom hetzelfde als rechtsom? Hoor je bijgeluiden? Wat gebeurt er als je het stuur los laat? Werken alle bedieningselementen, knopjes, schakelaars en overige naar behoren? En uiteraard: voel je je vertrouwd? Zoals ook bij een nieuwe motor is het een idee om je indrukken te laten bezinken. Misschien heb je nog meer proefritten op de planning staan, misschien ook niet, maar een nachtje slapen is altijd een idee. Maak eventueel afspraken met de verkoper over een vervolg zodat deze ook weet waar hij/zij aan toe is.

4. Particulier of dealer?

Eigenlijk kan deze stap overal in het proces. Er is verschil tussen een particuliere aanschaf en een dealer. De prijs zal verschillen, maar de service die je kunt verwachten ook. Bij een dealer kun je ook over garantie praten, bij een particuliere verkoper vaak niet. Een dealer zal er ook minder emotioneel tegenover staan; daar is een motor gewoon handel, terwijl je bij een particulier vaker een geliefd vervoermiddel koopt. Bedenk jezelf of je prettig zaken doet met wie er tegenover je staat, of je ze vertrouwt en of het goed voelt.

5. Hulp bij koop van tweedehands motor

Zoals we hierboven al aangaven: je kunt altijd hulp inschakelen. Hetzij bij een vriend, kennis of familielid, maar heb je die toevallig niet, dan is er ook nog professionele hulp. Een motorkeuring is zeker een mogelijkheid en daarbij krijg je gelijk een heel pak informatie over dingen die je zelf niet zo eenvoudig zou ontdekken, vaak in weinig tijd omdat een professional uit ervaring weet waar hij op letten moet. Daarbij krijg je een verslag van de keuring en een lijst van gebreken. En waarschijnlijk kan hij ook inschatten hoeveel je dat zou kosten.
Soms weet je al genoeg als je zo’n keuring noemt: weigert de verkoper, dan mag je je afvragen waarom. Als het geen probleem is, dan heeft de verkoper weinig te verbergen.

6. Geduld

Net als bij een nieuwe motor is het proces van het kopen van een gebruikte motor een kwestie van geduld. Soms om precies die aanbieding van je droommotor tegen te komen, soms om het juiste exemplaar te vinden, soms om een passende afspraak te maken of alle proefritten te kunnen maken, maar altijd is het een goed idee om er een of meer nachtjes over te slapen. Dan maak je je keus en kan de pret beginnen. 


Gerelateerde artikelen