Voor beginnende motorrijders zullen we hier nog enkele aanvullende tips geven. De aankooptips en stappen die we al eerder in onze blog over het kopen van een nieuwe motor of een tweedehands motor gelden uiteraard nog steeds. Maar wanneer je je eerste motor koopt, komt nog wel iets bij.

1. Beginnen is beginnen

Natuurlijk weet je het zelf ook wel, maar we noemen het toch. Als je echt nét begint met motorrijden, bestaat de kans dat je ook een beperkt rijbewijs hebt. Dan heeft het dus ook geen zin om als eerste motor te kijken naar motoren die buiten je bereik liggen, al wil je nog zo graag.

Daar is wel een uitzondering op. Als je een A2 rijbewijs hebt, zijn er modellen die met een beetje hulp van de dealer geschikt gemaakt kunnen worden. Ook zijn zulke motoren soms tweedehands te koop, maar zorg er wel voor dat je het zeker weet. Rijden met een motor die niet in je rijbewijscategorie past, is illegaal, met alle gevolgen van dien.

2. Rustig aan

Wellicht overbodig om te melden: doe het vooral rustig aan. Als beginner heb je nog een heleboel te leren. Je mist nog veel ervaring, bent nieuw in veel verkeerssituaties en dus kun je niet op routine doen wat vereist is. Als je rustig begint en opbouwt, heb je veel langer plezier van je nieuwe hobby dan meteen wild van start te gaan met een teleurstellend einde. Rij wel veel en vaak, liefst ook met meer ervaren mensen die je volgen kunt, om die ervaring zo snel mogelijk op te doen. Dat wil je zelf graag en wij verwelkomen je graag in onze motorrijdersgemeenschap.

3. Hulp bij het kopen van de eerste motor

Ja, nogmaals. Als je nieuw bent is álles nieuw. Dus ook al heb je dit hele verhaal van het begin uit je hoofd geleerd, is het nog steeds verstandig om een meer ervaren rijder mee te nemen. Die kan je vaak vertellen of datgene wat je opvalt aan je mogelijke nieuwe aanwinst hoort of niet. Of je een trillende spiegel als gebrek moet zien, of dat het niet anders kan en bij het model hoort bijvoorbeeld. Of je alle knopjes kunt vinden. Sommige motoren hebben de claxon bóven de richtingaanwijzers zitten, andere juist erónder. Niet alle motoren hebben een schakelaar voor alarmverlichting. En sinds begin jaren 2000 is de schakelaar voor het groot licht verdwenen. Andersom: als je een eerste motor koopt die ouder is, is het handig om te weten dat je verlichting niet automatisch aan staat, maar je daar zelf een schakelaartje voor moet bedienen. Al dat soort dingen, ook rij- en stuurgedrag, kan een (meer) ervaren motorrijder prima voor je toelichten. 

4. Lezen

Onder hulp kun je ook inlezen verstaan. In de meeste artikelen staat wel wat verteld over de uitrusting van een motor. Of er een midden standaard op zit of niet, koffers en het praktisch nut daarvan, windbescherming, noem maar op. Hoe meer je weet, hoe beter, maar laat je ook niet afschrikken. Een vergelijkingstest is leuk, maar overlaadt je ook met zoveel informatie dat je niet meer weet waar je nou precies op moet letten. In het geval je meerdere kandidaten in één artikel interessant vindt, behandel je ze het beste als gelijkwaardige concurrenten en ga je daar dus ook gewoon, net zoals elke andere, allemaal mee rijden en laat je je eigen indrukken de doorslag geven. 

5. Extra’s

Vergeet niet dat je ook je motor moet verzekeren. Dat zal allemaal geregeld moeten zijn voordat je gaat rijden. Hiervoor ben je bij een verzekeraar aan het juiste adres, wie je ook kiest kan je alles vertellen over aanschafwaarde en premies, niveaus, eigen risico en schadevrije jaren. Het loont de moeite om even rond te vragen, zeker als beginnende motorrijder.

Je betaalt ook wegenbelasting. Dit wordt automatisch geregeld bij het op kenteken zetten of overschrijven op je naam, maar verwacht dus een bericht van de belastingdienst op de mat. Als je dit weet, voorkom je een onaangename verrassing.


Gerelateerde artikelen