Wat kost motorrijden?
Het rijden van een motor brengt uiteraard allerlei kosten met zich mee. Een deel hiervan is vast en hangt dus niet samen met het gebruik van de motorfiets. We zullen eerst even wat vaste kosten behandelen. Daarna ligt de focus op de variabele kosten. Die gegevens samen vormen het uiteindelijke antwoord op de vraag: wat kost motorrijden?
Vaste kosten
Vaste kosten zijn op te delen in een aantal bedragen. Zo zijn er de kosten voor de wegenbelasting en de motorverzekering. De prijzen voor de wegenbelasting staan vast en zullen dus niet zomaar veranderen. Voor de motorverzekering is dit geheel afhankelijk van uw profiel.
Wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting
Allereerst komen vaste kosten voor motorrijden voor in de vorm van de wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting. Dit is een landelijke belasting voor het gebruik van het wegennet. Voor een auto hangt dit samen met het gewicht van de auto en het type brandstof. Daarentegen is dit bedrag voor een motorfiets altijd uniform. Het verschilt echter een klein beetje per provincie.
Hieronder een overzicht van de wegenbelasting voor een motorfiets per provincie.
Provincie | Tarief per 3 maanden |
Drenthe | € 31,00 |
Flevoland | € 30,00 |
Friesland | € 30,00 |
Gelderland | € 31,00 |
Groningen | € 31,00 |
Limburg | € 30,00 |
Noord-Brabant | € 30,00 |
Noord-Holland | € 29,00 |
Overijssel | € 30,00 |
Utrecht | € 30,00 |
Zeeland | € 31,00 |
Zuid-Holland | € 31,00 |
Motorverzekering
In Nederland is het verplicht om een motorvoertuig met een kenteken te verzekeren tegen minimaal wettelijke aansprakelijkheid (WA). Dit houdt in dat bij een ongeluk de tegenpartij schadeloos gesteld kan worden. De WA premie verschilt per verzekeraar. Daarnaast hangt uw motorverzekering af van het aantal schadevrije jaren, het type motorfiets en uw leeftijd. WA verzekeren kan al vanaf €3,97 per maand (€47,62 per jaar).
De standaard WA dekking is uit te breiden met extra dekking op de volgende manieren:
- Beperkt casco
Het verzekeren van uw motorfiets WA met beperkt casco, oftewel WA+. Dit houdt in dat u verzekerd bent tegen diefstal, maar ook bij schade aan de motor door bijvoorbeeld storm en brandschade. De kosten voor het toevoegen van een beperkt casco dekking verschilt tevens per verzekeraar. Hierbij wordt rekening gehouden met de volgende variabelen: schadevrije jaren, woonplaats, leeftijd en waarde van de motorfiets. Zo kost in het goedkoopste geval een beperkt casco dekking circa €5,- meer per maand. Dit is een rekenvoorbeeld met 30 schadevrije jaren, buiten stedelijk gebied én met een leeftijd boven de 50 jaar.
- Volledig casco
Het verzekeren van uw motorfiets op Allrisk dekking. Dit houdt in dat u verzekerd bent voor bovenstaande, maar ook voor schade door eigen toedoen. Deze dekking is eventueel uit te breiden met een 3 jaar aanschafwaarde dekking óf een dekking op basis van taxatie.
- Schadeverzekering opzittenden
Deze verzekering vergoedt de werkelijk geleden schade die u of uw nabestaande(n) lijden bij blijvende invaliditeit of overlijden na een ongeval. Dit geldt ook voor een eventuele duopassagier. Het maakt daarbij niet uit wie er schuld heeft. Bovendien zijn uw kleding en bagage tevens gedekt. Deze verzekering is namelijk gekoppeld aan uw motor. Het maakt met andere woorden dus niet uit wie de bestuurder is voor deze dekking.
- Rechtsbijstand
Met een verhaalsrechtsbijstand verzekering krijgt u juridische hulp bij het verhalen van schade bij de tegenpartij. Deze verzekering is tevens gekoppeld aan uw motor. Hierbij maakt het dus wederom niet uit wie de bestuurder is.
Variabele kosten van het rijden van een motorfiets
Naast de vaste kosten zijn er altijd een aantal variabele prijzen waar u rekening mee moet houden. De variabele kosten vormen samen met de vaste prijzen het totale kostenplaatje.
Aanschaf van de motorfiets
Om op een motorfiets te kunnen rijden, dient u er uiteraard zo’n voertuig tot uw beschikking te hebben. Het aanschaffen, huren of lenen van een motorfiets behoort tot de variabele kosten. Het aanschaffen van een motorfiets kan op allerlei manieren via een motordealer, via Marktplaats of via het lokale sufferdje.
Huur van een motor
Het huren van een motorfiets is een ideale oplossing voor als u wel wilt motorrijden, maar niet wil investeren in de aanschaf van zo’n voertuig. Bij het huren van een motor krijg je altijd een goed onderhouden motorfiets mee. De kosten voor het huren van een motorfiets verschillen vanzelfsprekend per aanbieder. Bovendien hangen deze variabele kosten af van het merk motor en het model.
Helm en kleding
In Nederland is het alleen verplicht om een helm te dragen bij het besturen van een motorfiets. Vreemd genoeg is het dragen van een motorpak, handschoenen en motorschoenen of motorlaarzen niet verplicht. Het is wel ten zeerste aan te raden. De kosten voor de aanschaf van een helm variëren tussen de €50 en €1.000,- . De exacte prijs hangt vaak samen met de kwaliteit en het merk.
Brandstof motorfiets
Motorrijden is niet alleen leuk, een motor is tevens zeer zuinig. Gemiddeld rijdt een motorfiets 20 kilometer op 1 liter benzine. Het aantal cilinders en CC’s bepaalt voor een groot deel het verbruik. Uiteraard speelt rijgedrag hierbij een doorslaggevende rol. Daarnaast hangt de grootte van de tank af van het type motorfiets. Wanneer u uitgaat van 14 liter, dan kunt u op 1 tank vervolgens 280 kilometer rijden. Hoeveel een volle tank kost is volledig afhankelijk van de benzineprijs. Vandaar dat het ook een variabele kostenpost is van motorrijden.
Slijtage onderdelen
Een belangrijk onderdeel van een motor zijn de banden. Afhankelijk van het bijhouden van de bandenspanning, gewicht van de bestuurder, rijgedrag en dergelijke gaan motorbanden circa 10.000 kilometer mee. Wederom hangen de kosten van de banden af van het merk en type. Daarnaast heeft het tevens invloed op de prijs wanneer u ze laat monteren of dat zelf doet. In dit geval gaan we uit van een set banden van een gerenommeerd merk zoals Bridgestone. Inclusief montage ervan kosten deze banden €250,-. Per kilometer zijn de kosten dan €0,025. Overige slijtage onderdelen zoals ketting, luchtfilter en dergelijke laten we in deze berekening even buiten beschouwing.
Boetes
Het overkomt iedereen wel een keer, een boete voor te snel rijden of rechts inhalen. Uw rijgedrag bepaalt wat voor extra kosten er vanuit het CJIB bij zullen komen.