U heeft schade aan uw motor en dat is heel vervelend. Hoe kunnen wij er samen met u voor zorgen dat u in ieder geval zo snel mogelijk uw schade krijgt uitgekeerd en u uw motor weer kunt laten herstellen en dus weer van uw motor kunt genieten? Wat gebeurt er eigenlijk als u een schade bij ons meldt? En waarom kan het soms wat langer duren voordat het schadebedrag wordt uitgekeerd? Wij vertellen u hier graag meer over.

Contact opnemen met uw verzekeraar

Als u schade heeft, is het als eerste belangrijk om te zorgen dat u veilig bent. Als u op een onveilige plek schade heeft opgelopen, bijvoorbeeld op de openbare weg; neem direct contact op met de alarmcentrale. Het telefoonnummer hiervan treft u op uw IVB (groene kaart).

Zodra u en uw motor op een veilige plek zijn, dient u contact met ons op te nemen.
Op de eerste plaats willen wij graag weten hoe het met u is! Daarnaast moet u denken aan:

  • Hoe is de schade ontstaan.
  • Is er een tegenpartij bij betrokken.
  • Is er reeds een schadehersteller bekend.

Zodra alle informatie duidelijk is, hebben wij een volledig ingevuld en getekend schadeformulier nodig. Een volledig ingevuld schadeformulier inclusief IBAN-nummer, draagt namelijk bij aan een vlotte afhandeling van de schade.

Schadebehandelaar

Als de situatie rondom de schade duidelijk is, wordt het ingevulde schadeformulier doorgestuurd naar de schadebehandelaar. Het is voor de schadebehandelaar van belang om te weten welke schadehersteller betrokken is. De dealer of garage waar de motor wordt beoordeeld stelt het schadebedrag vast. Zodra dit bedrag bekend is, zal de schadebehandelaar beslissen of er een expertise moet plaatsvinden.

Wanneer komt er wel een expert en wanneer niet?

Het besluit of er een expertise moet worden uitgevoerd hangt af van het type schade, het schadebedrag en de oorzaak. Vaak wordt er een expert ingeschakeld als het schadebedrag hoog is of het vermoeden bestaat dat de motor ‘total loss’ gaat. Bij een ernstige schade wordt er vaak gekozen om gelijk een expert in te schakelen om de schade aan de motor te beoordelen.

Als er geen expertise nodig is, kan het schadebedrag worden uitgekeerd op basis van een offerte van de schadehersteller. De offerte wordt opgestuurd naar de schadebehandelaar ter beoordeling.

Afwikkeling schadeproces met expertise

Indien er expertise nodig is, wordt er een expert ingeschakeld. De schadebehandelaar neemt contact op met een expertisebureau om een afspraak te regelen. Gedurende het motorseizoen kan het langer duren om een afspraak te maken met zowel de expert als met de schadehersteller. Daarom adviseren wij, als uw motor nog kan rijden, een afspraak mogelijk wat later of buiten het motorseizoen te plannen.

Na uitvoering van de expertise stelt de expert een gedetailleerd rapport op, waarin precies wordt aangegeven waar de schade zich bevindt en welke kosten eraan verbonden zijn voor het herstel van de motor. Dit rapport wordt vervolgens naar de schadebehandelaar verzonden. Het opmaken van het schaderapport kan doorgaans 2 tot 4 weken in beslag nemen. Zodra de schadebehandelaar het rapport heeft ontvangen, kan er overgegaan worden tot het uitkering van het schadebedrag.

Ons advies

Wanneer u onverhoopt schade krijgt aan uw motor, dan raden we aan dit zo snel mogelijk bij ons te melden, zodat wij de schade samen met u snel en effectief kunnen afhandelen.

Heeft u vragen over schade of wilt u een schade melden? Aarzel niet om contact met ons op te nemen via telefoon op 0172-427035 of stuur een e-mail naar info@combimotors.nl.


Gerelateerde artikelen