De nieuwe Aprilia RS457, 35KW Supersport
Aprilia vervolledigt haar sportiefste familie en betreedt een nieuw segment met het oog op nieuwe generaties en markten van de toekomst.
Deze RS, die hiervoor niet bestond, is een echte racemotor. Krachtig en fun, met de beste vermogen-gewichtsverhouding in zijn klasse. Hij is gemakkelijk en licht, met geavanceerde technische oplossingen die zijn geïnspireerd op de topklassen en een agressieve lijn in pure RS-stijl.
Een echte RS in zijn frame, vering en technologie: vloeistofgekoelde tweecilindermotor met vierkleppentiming en dubbele bovenliggende nokkenas (dohc), frame van aluminiumlegering en een volledig elektronisch beheerpakket met ride-by-wire, instelbare tractiecontrole en drie rijstanden
De Aprilia RS 457 wil de nieuwe maatstaf worden op het gebied van technologie en stijl voor jonge motorrijders wereldwijd, de nieuwe sleutel tot de Aprilia-versie van de sportwereld.
De RS 457 is een historische stap voor Aprilia, en niet alleen in technologisch opzicht. De nieuwe tweecilinder sportmotor van Aprilia spreekt namelijk nieuwe doelgroepen en markten aan om tegemoet te komen aan de wereldwijde groeiende vraag naar gemakkelijke maar leuke, technologisch en stilistisch baanbrekende motorfietsen die gericht zijn op brede marktsegmenten.
Het RS acroniem staat voor Aprilia’s kijk op sportiviteit. Deze motoren zijn ontworpen om te verbazen, met innovaties die zijn afgeleid van een lange en succesvolle racegeschiedenis die de unieke motorcultuur van Aprilia heeft gevormd. Zo werd Aprilia het droomobject van hele generaties, die de passie van jongere rijders aanwakkeren met buitengewone motorfietsen.
Tegelijkertijd was Aprilia een toonaangevende speler in de racewereld, met een dominante positie in de tweetaktcategorieën. Nadat het bedrijf zijn technologische superioriteit opnieuw bevestigde door SBK-wedstrijden te winnen, is het ook opgeklommen tot een prominente speler in de MotoGP.
Nu keert Aprilia terug naar haar oorspronkelijke missie met een project voor een nieuwe generatie motorrijders, waarbij de kennis die is opgedaan op circuits over de hele wereld wordt gebundeld.
Vanaf 2020 heeft het enorme succes van de Aprilia RS 660 (de best verkochte sportmotor van Europa) een revolutie teweeggebracht in de wereld van de sportmotoren in het middensegment, en een nieuw segment gecreëerd. Dezelfde winnende formule wordt herhaald met de Aprilia RS 457, die begon als een compleet nieuw project, bedacht en ontwikkeld daar op de plek waar alle Aprilia’s worden gemaakt, inclusief MotoGP-motoren. De nieuwe Aprilia is de ideale schakel tussen de eerste 125 motoren en de RS 660. Hij maakt de RS-familie compleet met de krachtige V4 superbikes en, op zijn technologisch meest geavanceerd, de MotoGP-winnende RS-GP.
De Aprilia RS 457 spreekt de taal van jongere rijders, van mensen die willen beginnen met motorrijden op een crossmotor, en maakt gebruik van alle expertise van het bedrijf om een echte sportmotor te ontwerpen en te bouwen.
Specificaties
De sterke punten van deze motorfiets zijn het lichte gewicht, wat resulteert in de best mogelijke verhouding tussen vermogen en gewicht voor een motorfiets die je met een A2-rijbewijs kunt besturen. Daarnaast biedt hij gemakkelijke hanteerbaarheid en een technologische uitrusting. De RS 457 is ontworpen om motorrijders te begeleiden op de weg en op het circuit. De ergonomie wordt gekenmerkt door een clip-on stuur dat boven de bovenste stuurplaat is gemonteerd, een sportieve oplossing die het beste compromis biedt tussen sportiviteit en rijcomfort.
De styling van de nieuwe RS 457 volgt de legendarische RS-serie, de supersportmotoren die motorgeschiedenis schreven, te beginnen met de dubbele voorkuip tot en met de onderkuipdemper, met een 2-in-1 uitlaat.
De volledig LED koplamp heeft de lichtsignatuur die kenmerkend is voor de grotere supersportmotoren van Aprilia, terwijl de richtingaanwijzers zijn geïntegreerd in de lichtsignatuur van de koplamp. Het dashboard is voorzien van een elegant en praktisch TFT-kleureninstrumentcluster van 5 inch, terwijl de bedieningselementen op het stuur verlicht zijn.
De Aprilia RS 457 wordt aangedreven door een hypermoderne, vloeistofgekoelde parallelle tweecilindermotor met dubbele nokkenastiming en vier kleppen per cilinder, die 35 kW vermogen levert, het maximaal haalbare voor een motorfiets met een A2-rijbewijs. Naast het pure vermogen is er ook het gewicht van de motor: 159 kg droog, oplopend tot 175 kg nat.
De verhouding tussen vermogen en gewicht van de Aprilia RS 457 is simpelweg onverslaanbaar omdat de ontwerpers van Noale het maximaal haalbare nastreefden en dat ook waarmaakten. Dit cijfer werd vertaald naar pure prestaties tijdens de ontwikkeling op de weg in het hoofdkwartier van Aprilia in Noale.
De nieuwe motor is gekoppeld aan een stijf frame. Het aluminium frame maakt de RS 457 uniek voor motoren in zijn segment. Alle ontwerpexpertise van Aprilia, aangescherpt tijdens tientallen jaren van overwinningen op alle circuits ter wereld, is in deze oplossing verwerkt. Het cartersysteem fungeert als een dragend element, een oplossing die is ontleend aan de RS 660 en die zorgt voor het lage gewicht, de dynamische kwaliteiten en het rijplezier waar Aprilia beroemd om is geworden.
De ø41 mm vork heeft een veerweg van 120 mm en kan worden afgesteld op voorspanning. Hetzelfde geldt voor de monoshock, die werkt op de stalen achterbrug en instelbaar is in voorspanning, voor een veerweg van 130 mm. Het remsysteem bestaat uit een 320 mm voorschijf met een ByBre radiaal gemonteerde 4-piston remklauw.
Achter remt de ByBre-remklauw op een stalen schijf van 220 mm. Dit alles wordt bijgestaan door een tweekanaals ABS-systeem met dubbele gebruiksmogelijkheid, op beide wielen of alleen op de voorkant.
Op de 17-inch sportvelgen passen 110/70 banden voor en 150/60 banden achter, perfecte maten voor uitstekende grip met behoud van wendbaarheid, de ware kracht van de nieuwe Aprilia.
De elektronische uitrusting van de Aprilia RS 457 is van een echte sportmotor, ontworpen voor een breed scala aan motorrijders en geheel trouw aan de Aprilia traditie. Het Ride by Wire systeem – dat Aprilia als eerste introduceerde, zowel in de MotoGP met de futuristische RS Cube als in de productie – beheert de motor met drie rijmodi die ingrijpen op de vermogens- en koppelafgifte en de tractiecontrole, die op drie niveaus instelbaar is en ook kan worden uitgeschakeld. De quickshifter wordt geleverd als accessoire.
Noot van de redactie: Wilt u een Aprilia verzekeren? Bereken hier uw premie!