fbpx

Aprilia op EICMA 2019: de nieuwe RS 660, gemoderniseerde klassiekers en nieuw concept

  • Start van een nieuw tijdperk voor Aprilia: de 660 vormt de basis voor een nieuwe generatie motorfietsen, met de RS 660 als eerste telg.
  • Net zoals de RSV4 leidde tot de uitzonderlijke en onoverwinnelijke Tuono V4, heeft de middenklasse RS 660, die het woord ‘sportief’ een volledig nieuwe invulling belooft te geven, geleid tot het idee van de Tuono 660.
  • De Aprilia RSV4 1100 Factory, de RSV4 RR, de Aprilia Tuono V4 1100 RR en de Factory hebben een update gekregen met de nieuwe en uiterst geraffineerde semi-actieve vering.

EICMA 2019 luidt een nieuw tijdperk in voor Aprilia. Er komt een nieuwe generatie lichte, krachtige motorfietsen met een geraffineerd ontwerp aan, gecreëerd rond een volledig nieuwe technische basis, met de 660 cc parallelle twincilindermotor als uitgangspunt. De eerste is de RS 660. Daarnaast heeft Aprilia enkele van zijn topmodellen geüpdatet met een geavanceerd elektronisch veersysteem voor nog betere prestaties.

Aprilia RS 660

  • De Aprilia RS 660 maakt zijn debuut. Dit nieuwe sportieve concept gebruikt racetechnologie voor meer rijplezier op de weg.
  • Een uitzonderlijk chassis, verlaagd gewicht, de nieuwe twin motor met 100 pk, elektronica afgeleid van de onoverwinnelijke V4, premium technische invulling. De RS 660 belichaamt de essentie van het Aprilia-merk: de perfecte combinatie van vernieuwing en design.

EICMA 2019 luidt een nieuw tijdperk in voor Aprilia. Er komt een nieuwe generatie lichte, krachtige motorfietsen met een geraffineerd ontwerp aan, gecreëerd rond een volledig nieuwe technische basis, met de 660 cc parallelle twincilindermotor als uitgangspunt. Aprilia grijpt terug naar een middenklasse motor. Die krijgt een duwtje in de rug met elektronica en technologie van de Aprilia Racing-afdeling, om dagelijkse ritten opnieuw aangenaam en plezierig te maken. De eerste telg van deze gloednieuwe generatie Aprilia-motorfietsen is de RS 660.

De geschiedenis van Aprilia is onlosmakelijk verbonden met de RS-initialen. Die prijkten altijd al op de meest sportieve motoren uit Noale. Een succesvolle traditie die het resultaat is van motorfietsen die uitstekend presteren, vernieuwen en fantastisch rijden, zoals het Italiaanse sportmotoren betaamt.

De Aprilia RS 660 is een antwoord op de vraag van een nieuwe generaties motorrijders, die op zoek is naar leuke, aangename, vlot te sturen motorfiets en die je weten te prikkelen op de weg en tijdens een occasioneel uitje op het circuit. De motorfiets geeft een nieuwe invulling aan het concept ‘sportsmotor’ door een uitstekende weight / power ratio na te streven. Het resultaat is een opwindende motorfiets die voor iedereen toegankelijk is.

Voor het eerst in deze categorie biedt een nieuwe motorfiets een premiumdesign en een technische invulling die voortbouwen op de ervaring van Aprilia in competities op het hoogste niveau voor meer rijplezier op de weg, gecombineerd met de briljante prestaties van de 660 cc twin, die tot 100 pk levert. De perfecte formule voor ultiem rijplezier is helemaal af door het rijklaargewicht te beperken tot amper 169 kg, cijfers die het karakter van deze nieuwste generatie Aprilia’s perfect illustreren.

De RS 660 is bedoeld om jonge Aprilia-klanten te begeleiden op hun groeipad als motorrijders: van de instapmotorfietsen, een segment waarin Aprilia de toon zet met het ruimste aanbod 125 cc-motoren, tot het V4-gamma met de Tuono en de RSV4, die aangezien worden als de ultieme motorfietsen waarnaar ervaren motorrijders uitkijken. De RS 660 laat je opnieuw genieten van je dagelijkse rit op een motor met kuip, door de dynamische kwaliteiten van een verfijnd, snel en licht chassis optimaal te benutten en te combineren met de topprestaties van de motor en het complete pakket APRC actieve rijhulpsystemen, die voortbouwen op de racetechnologie van de RSV4. Dit is het nieuwe concept van sportieve Aprilia-veelzijdigheid: een motorfiets die het verschil maakt tijdens dagelijkse ritten of sportievere uitjes. En dit alles altijd met evenveel enthousiasme en rijplezier.

Aprilia Tuono 660 concept

  • Net zoals de RSV4 leidde tot de uitzonderlijke en onoverwinnelijke Tuono V4, heeft de middenklasse RS 660 die het woord ‘sportief’ een volledig nieuwe invulling belooft te geven, geleid tot het idee van de Tuono 660.
  • Uitstekende weight / power ratio, premium technische features, topelektronica en 95 pk twin-cilindermotor: een unieke motor gebouwd op het idee van laagdrempelige recreatie voor de nieuwe generatie motorrijders.

De Tuono 660 Concept is de perfecte verpersoonlijking van Aprilia’s nieuwste concept om veelzijdige motorfietsen te ontwerpen met de nieuwe 660 cc twincilinder. Hij heeft dezelfde technische invulling en ongeëvenaard raffinement qua frame en vering, maar is met zijn hogere rijpositie en zijn groot en breed stuur nog sterker op de weg geënt.

De Tuono 660 Concept is een uniek project: een fraaie lichte middenklasse twincilindermotor met een extreem uitgesproken technische invulling voor superieure prestaties en compleet rijplezier, waarbij alles gericht is op een uitstekende weight / power ratio. De 34 kW-versie van de Tuono 660 Concept is bedoeld voor beginnende rijders en  jonge motorrijders die de opstap maken van een kleiner motorvermogen en zoeken naar een sportieve naked bike, klaar voor dagelijkse opwinding en rijplezier op de weg en een occasioneel uitje op het circuit. Volledig in lijn met de Tuono-traditie.

Het ontwerp van de Tuono 660 Concept bouwt voort op de designtaal van alle sportieve bikes van Aprilia. Kenmerkend zijn het compacte design, een dynamisch, sportief karakter en de typische brede kuip, die perfect beschermt tegen de wind. Het primaire technische doel dat Aprilia met zijn 660-project nastreeft (zowel voor de RS als de Tuono 660 Concept), is het creëren van een motorfiets met een uitstekende weight / power ratio.

Aprilia RSV4 1100 Factory en RSV4 RR

  • Met zijn nieuwe, uiterst geavanceerde semi-actieve vering is de snelste, krachtigste en lichtste RSV4 ooit nog efficiënter op het circuit en nog leuker op de weg.
  • De RR-versie, uitgerust met een 201 pk 1000 cc V4-motor, is verkrijgbaar in twee aantrekkelijke kleurcombinaties. De geavanceerde trackkit is als optie verkrijgbaar.

De Aprilia RSV4 was altijd al de maatstaf voor sportiviteit en prestaties. De RSV4 staat bekend voor zijn scherpzinnig ontwerp en voor de gebruikte technologie. Uitgangspunten voor dat ontwerp zijn de voor een sportieve fabrieksbike unieke 65° V4-motoren het frame dat voortbouwt op een racegeschiedenis van 18 gewonnen titels en 143 Grand Prix-races in de 250 GP-klasse. Kers op de taart zijn de nieuwste elektronicasystemen die de motor en de dynamische prestaties van deze bike in goede banen leiden.

Dit is als het ware een roeping voor Aprilia. Het paste als eerste fabrikant de Ride-by-wire multimap-accelerator standaard toe, maar was vooral de eerste die een octrooi aanvroeg voor zijn dynamisch APRC-controlesysteem, met exclusieve functies zoals zelfkalibratie en wheeliecontrole. Dit alles voor maximale efficiëntie ten dienste van ultieme prestaties. De Aprilia RSV4 1100 Factory vult de exclusieve reeks elektronische snufjes aan met een semi-actieve vering, ontwikkeld in samenwerking met Öhlins. Die biedt zowel gevoel als prestaties voor racers op het circuit als comfort en gebruiksgemak voor gebruik op de weg.

Aprilia Tuono V4 1100 RR en Factory

  • De factory-versie beschikt over het meest geavanceerde elektronische veersysteem op de markt: betere prestaties en meer precisie, zowel op het circuit als op de weg, gekoppeld aan een duidelijk groter rijcomfort.
  • Het Tuono V4-gamma staat voor de nieuwste technologie: het geraffineerde elektronisch motormanagementsysteem omvat het geavanceerde dynamische APRC-assistentiepakket, een bochten-ABS, een actieve quick shifter (waarmee je ook snel kunt terugschakelen), een pit limiter en een cruise control.
  • De 175 pk sterke V4-motor en het raceframe zorgen voor ongeëvenaarde prestaties.
  • De Tuono V4 1100 Factory MY20 is verkrijgbaar met nieuwe en aantrekkelijke graphics en standaard carbon-onderdelen.

De Tuono-serie, onoverwinnelijk op het circuit en tonnen plezier op de weg. Het Tuono V4-motorgamma bestaat uit twee verschillend uitgeruste modellen. De Tuono V4 1100 RR is een uitzonderlijke, sensationele machine, de opvolger van een dynastie sportieve naked motorfietsen, die door recensenten worden geprezen als de meest effectieve en snelste in dit segment. De Tuono V4 1100 Factory is de meer exclusieve versie, bedoeld voor een extreem veeleisend publiek. Deze motorfiets is uitgerust met componenten die meestal zijn afgeleid van de Aprilia RSV4. Naast enkele details in carbon is de Factory uitgerust met een semi-actieve elektronische vering, de meest geavanceerde die momenteel op de markt beschikbaar is. Ze is ontwikkeld door Öhlins en in samenwerking met Aprilia-ingenieurs precies afgesteld. Instellingen aanpassen kan heel makkelijk met de eenvoudige bedieningsknoppen op het stuur, voor een nog meer opwindende rijervaring op het circuit of op de weg.

 

Note van de redactie: Wilt u uw Aprilia verzekeren? Vergelijk snel de mogelijkheden via deze link: https://vergelijk.combimotors.nl/combimotors/producten/MotorPortal


Gerelateerde artikelen