Ervaring uit de praktijk: Rijles volgen (deel 2)
In deze serie volgt collega Daniël rijlessen, hij deelt zijn bevindingen graag met jullie.
Goede dagen, slechte dagen
Soms heb je van die dagen waarin alles goed gaat, mijn derde les is een van zulke dagen. Tijdens mijn werkdag kon ik mijn lunch verlengen waardoor ik kon gaan motorrijden, het voordeel van werken bij een werkgever verzot van motoren.
Wederom achterop richting het oefenterrein, eenmaal daar aangekomen lukte zo goed als alles. We gingen voor langzame oefeningen, halve draai en achtjes maken. De beheersing van de motorfiets was hierin erg belangrijk en alles viel voor mij op z’n plaats. Al met al een top les.
Soms heb je echter ook van die dagen waarin niets lukt en niets goed gaat.
De dag van mijn vierde les begon al apart. Ik had samen met een drietal collega’s afgesproken om langs motorzaken te gaan om kleding aan te schaffen. Het werd wel tijd dat ik mijn eigen spullen had en niet meer hoefde te lenen bij de rijschool.
Aangezien wij allen uit de regio Haaglanden komen was Hans van Wijk in Zoetermeer de meest logische keuze om heen te gaan. Hiervoor ruim een uur uitgetrokken voordat ik moest lessen in Alphen a/d Rijn. De oplettende lezer zal gelijk zien dat dit natuurlijk veel te krap is.
Na een hoop passen, discussies over of een broek over een spijkerbroek moet of dat het beter is om alleen de motorbroek aan te hebben ben ik enkel geslaagd voor een helm. Een goede beginnershelm werd door mijn collega’s gemeld; een HJC i70, met rode accenten natuurlijk.
Na de ochtendstress van het niet kunnen slagen voor alle kleding die ik wilde, richting de rijschool. Eenmaal daar aangekomen proberen toch mijn rust weer te vinden. Ik moest namelijk zelf op de motor richting het oefenterrein, mijn eerste echte deelname in het verkeer. Het weer was echter dramatisch, nog meer stress.
Met de rustgevende stem van mijn rijinstructeur in mijn oor keurig het terrein weten te bereiken. De les zal in dit geval betrekking hebben op snelle oefeningen, na een beetje rijden om weer vertrouwd te worden met de fiets begonnen we met de precisiestop. Hierin moest ik met 54 km/h aankomen rijden en precies op de lijn van pylonen tot stilstand komen. Vanwege mijn niet ontspannen houding en de regen had ik hier erg veel moeite mee, terwijl de oefening helemaal niet lastig hoeft te zijn. Hierdoor heb ik wel weer een paar keer kunnen ervaren dat de ABS nog steeds erg goed werkt op een MT-07. Toen dit eenmaal goed ging was er nog een klein beetje tijd voor de tweede oefening, het uitwijken. Op snelheid om pylonen heen, hierbij heb ik de oefening rustig gedaan om een beetje vertrouwen op te bouwen. Helaas heeft zowel de regen als mijn eigen spanning ervoor gezorgd dat ik geen fijne les heb gereden. Volgende keer beter.
Het voelt al steeds meer dat ik een echte motorrijder wordt.
Daniël na zijn vierde rijles
Na de les, waar de regen ervoor gezorgd heeft dat het leek alsof ik in mijn broek had geplast, met mijn collega’s naar MKC Moto. Ik moest immers nog mijn kleding kopen.
Aangezien ik geen tijdlimiet meer had en de dag toch al in het water was gevallen, had ik veel meer rust om goed te kijken wat ik wil. Met een drietal collega’s, die alle drie ander soort rijders zijn, om mij heen werd ik goed voorgelicht. Uiteindelijk ben ik na een hele hoop passen toch goed geslaagd. De schoenen en handschoenen kon ik direct al meenemen, de jas en broek waren helaas niet op voorraad in de kleur hoe ik hem wilde hebben. Deze kan ik later ophalen. Toch nog een klein beetje zonneschijn na een tumultueuze dag.
De volgende les zal ik mijn eigen spullen aanhebben. Het voelt al steeds meer dat ik een echte motorrijder wordt.