DE APRILIA RS 125 IS VOORTGEKOMEN UIT HET ERFGOED EN DE TECHNOLOGIE VAN DE RS-FAMILIE, DIE MEESTERWERKEN ALS DE RSV4 EN RS 660 TOT LEVEN BRACHT. APRILIA RS 125 IS ABSOLUTE SPORTIVITEIT VOOR DE JONGSTE RIJDERS

TUONO 125 IS DE INSTAPMOTOR VAN DE LEGENDARISCHE TUONO, DE ONVERSLAANBARE V4 HYPERNAKED DIE HET SYMBOOL IS VAN KRACHT EN CONTROLE. TUONO 125: ALLE PASSIE EN ADRENALINE VAN DE TUONO FAMILIE IN SLECHTS 125 CC

VOOR 2021 ZIJN DE RS 125 EN TUONO 125, DE ENIGE ‘MADE IN ITALY’ ACHTLITER MOTOREN, GRONDIG VERNIEUWD: NIEUW DESIGN, NIEUWE EN KRACHTIGERE MOTOR, DIGITAAL INSTRUMENTARIUM, NIEUWE ECU EN, ZOALS ELKE GROTE APRILIA, HET EXCLUSIEVE ALUMINIUM FRAME, EEN GARANTIE VOOR KWALITEIT EN EFFICIËNT RIJDEN

De nieuwe RS 125 en Tuono 125 zijn de nieuwste erfgenamen van de Aprilia traditie van het maken van best-in-class 125 motorfietsen, strikt gebouwd in Italië. Motoren ontworpen voor absoluut plezier, voor de jongste rijders en geboren uit de unieke ervaring opgedaan door Aprilia Racing die, alleen al in de 125 klasse, 10 Rider World Championships, 10 fabrikant titels en 151 overwinningen op zijn naam heeft staan.

Motoren die zich altijd hebben onderscheiden door hun ultra verfijnde chassis architectuur, agressief design en krachtige motoren. Aprilia heeft een ware roeping voor het bouwen van achtste-liter motoren waarmee vele rijders, zowel huidige als uit het recente verleden, hun carrière hebben gelanceerd om kampioen te worden.

Het gamma van Aprilia 125 sportmotoren is volledig vernieuwd. Er is hard gewerkt aan de RS 125 en de Tuono 125 om de prestaties, de afwerking, de veiligheid, de waargenomen kwaliteit en de standaarduitrusting te verbeteren.

Het ontwerp van de voorkant van de Aprilia RS 125 en Tuono 125 is geïnspireerd op dat van de gloednieuwe RS 660 en Tuono 660, een van de meest verwachte en populaire motorfietsen met een agressieve en originele look, benadrukt door de iconische drievoudige koplampmontage. Voor beide motoren is het verlichtingssysteem volledig LED met de richtingaanwijzers vooraan ingebouwd in de koplampen.

De afmetingen van het voorste deel van de Tuono 125 zijn volledig herzien om het compacter te maken, hoewel het nog steeds de bescherming tegen de lucht garandeert die typerend is voor alle Tuono versies, net zoals de afmetingen van het onderstel zijn verminderd, nu meer taps toelopend. Beide modellen hebben een nieuw, volledig digitaal instrumentenpaneel met een schat aan nuttige ritinformatie (waaronder de brandstofmeter, het momentane en gemiddelde verbruik en de resterende actieradius). Het combi-instrument heeft achtergrondverlichting, waarbij de rijder de keuze heeft uit twee kleuren (wit of lichtblauw) en is installatieklaar voor het Aprilia MIA-multimediaplatform; hiermee kunt u uw smartphone via Bluetooth met het voertuig verbinden, waardoor het een volwaardige boordcomputer wordt.

De RS 125 en de Tuono 125 onderscheiden zich ook door hun nieuwe, geavanceerde, tweekanaals ABS, ontwikkeld in samenwerking met Bosch en voorzien van een kantelsysteem in geval van een noodstop. De stabiliteit en grip in bochten neemt toe dankzij de nieuwe Michelin-banden, waarvan de achterbanden nu verbreed zijn tot 140 mm. Het werk dat is gedaan om de kwaliteit te verbeteren is duidelijk: het aluminium frame van de RS 125 heeft nu een laklaag van hogere kwaliteit, net als de motor, de voetsteunen en het vorkjuk van beide modellen.

De RS 125 en de Tuono 125 zijn de enige 8-liter motoren op de markt die in Italië worden gemaakt en zijn uitgerust met een aluminium frame dat bestaat uit gegoten aluminium spars met gekruiste verstevigingsribben, het resultaat van Aprilia’s spreekwoordelijke knowhow in het bouwen van superieure chassisarchitecturen, die in staat zijn om maximale stabiliteit en handling niveaus te garanderen, zowel op de weg als op het circuit. De superieure chassisarchitectuur wordt gecompleteerd door de upside-down-voorvork en de monoshock die op de asymmetrische achterbrug zijn gemonteerd.

Ook het remsysteem is afgeleid van motoren uit de hogere categorieën, met een radiale remklauw (verbonden met de hoofdremcilinder door middel van een metalen gevlochten lijn) die een stalen schijf van 300 mm vasthoudt: de combinatie van deze technische keuzes en het nieuwe ABS-systeem maken het tot de beste in zijn klasse.

De RS 125 en Tuono 125 hebben de grootste brandstoftankinhoud in hun categorie (14,5 liter), een ruimer compartiment onder het zadel, groot genoeg voor een 8″ tablet (met optionele USB-laadpoort) en ze zijn de enigen met een elektronische quickshift-versnellingsbak (optioneel).

Het halve stuur op de RS 125 is nu 18 mm hoger gemonteerd, wat het rijcomfort ten goede komt, maar zonder afbreuk te doen aan zijn bekende kwaliteiten in de meest sportieve rijsituaties.

Bij beide modellen debuteert de nieuwe vloeistofgekoelde eencilindermotor met vierkleppentiming, die op thermodynamisch gebied volledig is vernieuwd, met een nieuwe kop voor de opnieuw ontworpen verbrandingskamer, nieuwe in- en uitlaatkanalen en een nieuwe iridiumbougie. De nokkenassen met agressievere klepbediening zijn ook nieuw, terwijl de hele inlaatlijn opnieuw is ontworpen en nu een gloednieuw luchtfilter heeft. Het gasklephuis bevindt zich nu op een hogere plaats om de inlaatluchtstroom naar de kop directer te maken. De uitlaatlijn is volledig opnieuw ontworpen en heeft nu een nieuw uitlaatsysteem met een nieuw en efficiënter katalyse-systeem. De koppelkromme is nu nog robuuster en het maximumvermogen wordt bij lagere toerentallen ontwikkeld, wat onder meer een lager brandstofverbruik mogelijk maakt, mede dankzij het verfijndere elektronische beheer dat door de nieuwe Marelli MIUG4 ECU wordt gegarandeerd.

Om het motorvermogen optimaal te benutten, is de overbrengingsverhouding van de eindaandrijving (voorzien van een ketting met O-ringen) verhoogd, waarbij een 58-tands tandwiel is toegepast. Op de weg vertaalt zich dit in meer responsieve prestaties wanneer het gas wordt gedraaid, wat zorgt voor meer plezier in de sport en gemakkelijker handling in de stad pendelen.

De Aprilia RS 125 is verkrijgbaar in twee kleuren: Aprilia Black, gekenmerkt door de spectaculaire combinatie van zwart en rood, en Sintesi Blue, gekenmerkt door fellere kleuren. De RS 125 is ook verkrijgbaar in de GP Replica versie met graphics die sterk lijken op die van de Aprilia RS-GP MotoGP motoren en hij wordt standaard geleverd met de elektronische quick shift versnellingsbak en de single-seat achterkuip om het passagierszadel te bedekken.

De Aprilia Tuono 125 is verkrijgbaar in drie kleuren: Aprilia Black, gekenmerkt door de combinatie van rood en blok; Lightning White met aantrekkelijke mat witte en grijze kleuren, evenals het meer sombere Arrow Grey, met glanzende grijze en zwarte kleuren.

Note van de redactie: Het verzekeren van een 125-cc motor is geen probleem, ook voor de beginnende bestuurders met een A1 of A2 rijbewijs heeft Combi Motors Verzekeringen meerdere passende verzekeringen. Aprilia verzekeren doe je eenvoudig en snel via onze vergelijker. Wil je weten welke motoren je mag rijden met een A2 rijbewijs? Dat lees je hier.