Met de nieuwe Dynamic Roadster F 900 R en de F 900 XR in het Adventure Sport segment breidt BMW Motorrad zijn productassortiment voor de populaire middenklasse verder uit. Beide modellen bieden sportief rijplezier, eenvoudige bediening en een uniek uitrustingsaanbod, verpakt in een aantrekkelijke prijs-kwaliteitsverhouding. Gebaseerd op een krachtige gemeenschappelijke ruggengraat, verschillen de twee modellen aanzienlijk in karakter en positionering.

De nieuwe BMW F 900 R – de Dynamic Roadster voor puristisch rijplezier.

Zelfverzekerd, sportief, actief, gericht op een dynamische ervaring – zo kunnen fans van de BMW F 900 R worden omschreven. De nieuwe dynamische roadster van BMW Motorrad straalt een gevoel van vrijheid en een moderne levensstijl uit.

Op emotioneel vlak komen sportief en agressief design samen met inspirerende prestaties op het gebied van motorvermogen, koppel en geluid.

Daarnaast zijn er aspecten zoals een breed scala aan toepassingsmogelijkheden, een hoge mate van geschiktheid voor het dagelijks gebruik en ergonomie die de F 900 R even interessant maken voor ervaren sportrijders als voor nieuwkomers.

De nieuwe BMW F 900 XR – een echte “XR” voor de middenklasse.

“XR” staat voor een compromisloze mix van sportiviteit en toervaardigheid. BMW Motorrad heeft deze familie met de BMW S 1000 XR opgericht en breidt deze nu uit met een middenklasse model. De designstijl en het autoconcept verwijzen duidelijk naar de verwantschap met de “grote zus”.

De F 900 XR toont ook een eenvoudige beheersing van de belangrijkste kwaliteiten van het Adventure Sport segment: een sportieve rijdynamiek in combinatie met een rechtopstaande, ergonomische GS-achtige rijstijl, een uitstekende geschiktheid voor lange afstanden en passagiers en een ontwerp dat een krachtig karakter uitstraalt.

De nieuwe F 900 XR profiteert ook van de technologieoverdracht uit de hogere klasse: Adaptief bochtlicht, Keyless Ride of Intelligent Emergency Call zijn allemaal unieke kenmerken in het middensegment.

Naast de sportieve rijders is de XR ook gericht op nieuwkomers en motorreizigers dankzij de gemakkelijke toegankelijkheid, de lage minimale zithoogte, de A2-capaciteit en de aantrekkelijke instapprijs.

De technologische standaard in dit segment.

De twee nieuwe modellen F 900 R en F 900 XR zetten momenteel de technologische standaard in het middensegment met hun hoogwaardige standaarduitrusting (Connectiviteit, LED allround als standaard) en hun brede scala aan optionele extra’s – in sommige gevallen uniek in deze klasse (waaronder Adaptive Cornering Light, Keyless Ride, Dynamic ESA, Riding Modes Pro, Shift Assistant Pro, Intelligent Emergency Call, ABS Pro, MSR, DTC, DBC, DBC, RDC).

Aandrijving met verder ontwikkelde 2-cilinder lijnmotor met verhoogde capaciteit en vermogen in combinatie met een nieuwe motor met sleepkoppelregeling.

In de nieuwe F 900 R en F 900 XR wordt een verbeterde rijdynamiek gegarandeerd door de verdere ontwikkeling van de 2-cilinder lijnmotor die in 2018 voor het eerst in de F 850 GS werd geïntroduceerd, nu met 77 kW (105 pk) en een nog vollere koppelcurve. De belangrijkste factor hierbij is een verhoging van het vermogen tot 895 cc (voorheen 853 cc). Met een ontstekingsafstand van 270/450 graden en een nieuw vloergeluiddempersysteem biedt de motor een bijzonder emotioneel geluid.

Naast de standaard anti-shoppingkoppeling kunnen de nieuwe F 900 R en F 900 XR voor het eerst worden uitgerust met een motorreductiemomentregeling (MSR). Het voorkomt dat het achterwiel door abrupt knijpen of terugschakelen van het achterwiel wegglijdt en zorgt zo voor nog meer veiligheid.

Twee standaard rijmodi, ASC en ABS.

Rijmodi Pro met DTC, ABS Pro, DBC en MSR als opties af fabriek.

De nieuwe F 900 R en F 900 XR bieden standaard al de rijmodi “Rain” en “Road” aan. De standaardafwerking omvat ook ABS en ASC automatische stabiliteitsregeling, die uitschakelbaar is.

Met “Riding Modes Pro” als optie af fabriek kunnen de sportieve eigenschappen van de nieuwe F 900 R en F 900 XR nog intensiever worden ervaren. De extra rijmodi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, Dynamic Traction Control DTC en ABS Pro zijn beschikbaar, samen met Dynamic Brake Control (DBC) en de nieuwe motortorsiecontrole (MSR).

Chassis met stalen brugframe, lichtgewicht kunststof tanks en de elektronische ophanging Dynamic ESA als optie.

Net als de GS-modellen uit de F-serie maken de nieuwe F 900 R en F 900 XR gebruik van een stalen brugframe dat de motor als dragend element integreert en een brandstoftank die nu weer op zijn klassieke plaats voor de rijder staat. De bediening van het voorwiel wordt verzorgd door een omgekeerde telescopische vork, terwijl het achterwiel wordt geleid door een dubbelzijdige zwenkarm met centrale ophangsteun.

De lichte, met kunststof gelaste brandstoftanks met een inhoud van 15,5 liter (F 900 XR) en 13 liter (F 900 R) zijn een wereldprimeur in de motorfietsbouw. Het met bouten bevestigde stalen achterframe is ook nieuw ontwikkeld voor de F 900 R en F 900 XR om een visueel korte en slanke achterzijde te creëren. Terwijl de nieuwe F 900 R een dynamische roadster is die zich richt op sportief gebruik en dus een kortere veerweg, is de nieuwe F 900 XR – met zijn iets langere levensduur en een langere levensduur – een van de belangrijkste kenmerken van de nieuwe F 900 R.

Note van de redactie:

Voor het verzekeren van uw BMW bent u bij Combi Motors aan het juiste adres! Ook deze nieuwe BMW F900R en BMW F900XR zijn vanaf nu te verzekeren!