Van de BMW S 1000 RR superbike, waarvan BMW Motorrad in 2009 de eerste generatie presenteerde, is er nu een nieuwe versie met een verbeterde krachtbron. Het geavanceerde rijwielgedeelte maakt nog scherper sturen mogelijk en de aerodynamica is verbeterd, onder meer door de toevoeging van winglets. De achterzijde is van een nieuw design en er zijn nieuwe assistentiesystemen. Dit alles tilt de performance van de nieuwe BMW S 1000 RR naar een hoger niveau en hij is daarmee dynamischer dan ooit.

Geavanceerde viercilinder-in-lijn motor is nieuwe maatstaf.
De nieuwe S 1000 RR beschikt over een viercilinder-in-lijn die gebaseerd is op de krachtbron van de voorgaande S 1000 RR. Het piekvermogen bedraagt nu 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min, 2 kW (3 pk) meer dan het vorige model. Het koppel is indrukwekkend met 113 Nm (was 110 Nm) dat beschikbaar is bij een toerental van 11.000 t/min. Ondanks een toename van het piekvermogen is het bruikbare toerentalbereik van de nieuwe S 1000 RR nu aanzienlijk breder door het maximale motortoerental van 14.600 t/min.

Dynamic Traction Control met nieuwe Slide Control.
De nieuwe toevoeging aan tractiecontrole DTC (Dynamic Traction Control) is de
Slide Control functie. Hiermee kan in twee standen worden bepaald wat de maximale drifthoek is die de tractiecontrole toelaat bij acceleratie uit bochten. Met behulp van de stuurhoeksensor laat de tractiecontrole slip toe op het achterwiel totdat de ingestelde hoek bij het uitaccelereren van een bocht is bereikt. Wanneer de vooraf ingestelde waarde voor de stuuruitslag wordt bereikt, grijpt de tractiecontrole in, vermindert het de slip en stabiliseert het de motorfiets.

Nieuw Flex Frame en een vernieuwd rijwielgedeelte.
Het hart van het rijwielgedeelte van de nieuwe S 1000 RR is nog steeds het aluminium brugframe waarin het motorblok, dat 32 graden gekanteld is, een dragende rol speelt. Om de zijdelingse flexibiliteit te optimaliseren, kreeg het frame van de nieuwe S 1000 RR verschillende uitsparingen in de zijvlakken. Verder lag bij de ontwikkeling van het nieuwe chassis van de supersport de nadruk op het verder verhogen van de rijprecisie. De balhoofdhoek is daarom met 0,5° afgevlakt en de offset van de kroonplaten is met 3 mm verkleind. De nieuwe chassisgeometrie gaat niet alleen gepaard met een nog betere rijprecisie, maar ook met nauwkeurigere en duidelijkere feedback van het voorwiel.

ABS Pro met instelbare Brake Slide Assist en ABS Pro speciaal voor slicks.
Het nieuwe Brake Slide Assist is een belangrijke en zeer nuttige innovatie voor liefhebbers van circuit rijden. Net als het nieuwe DTC Slide Control is ook dit nieuwe systeem gebaseerd op de stuurhoeksensor en kan de rijder een specifieke hellingshoek instellen voor zogenaamde remdrifts tijdens het aansnijden van bochten met het behouden van de snelheid.

Meer sportiviteit door winglets en aantrekkelijke kleurstellingen.
Net als bij de M 1000 RR zorgen de winglets op de nieuwe S 1000 RR voor een optimaal contact van het voorwiel met de weg – vooral bij het accelereren. Ze genereren aerodynamische downforce en zorgen voor meer druk op het voorwiel. Dat onderdrukt bij hard optrekken de neiging tot wheelies en zorgt ervoor dat de traction control minder vermogen hoeft terug te nemen, waardoor meer kracht kan worden omgezet in acceleratie. Het effect van de winglets is ook merkbaar in bochten en bij remmen. De extra neerwaartse druk maakt later remmen mogelijk en bochten zijn stabieler te nemen.

Wat het design betreft, profiteert de nieuwe S 1000 RR van een opnieuw ontworpen voorzijde inclusief winglets. De nieuwe achterzijde oogt frisser, lichter en sportiever. Ook zijn er voor de nieuwe S 1000 RR drie nieuwe kleurstellingen: Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred non-metallic en het race georiënteerde Lightwhite non-metallic/BMW M.

Highlights van de nieuwe BMW S 1000 RR.

  • Verhoogd vermogen en koppel: 154 kW (210 pk) bij 13.750 t/min en 113 Nm bij 11.000 t/min.
  • Kortere secundaire overbrengingsverhouding voor meer tractie op het achterwiel.
  • Geavanceerd Flex Frame met meer flexibiliteit.
  • Chassisgeometrie met nieuwe waarden voor balhoofdhoek, offset, naloop en wielbasis.
  • Standaard M Chassis Kit met verhoogde achterzijde en verstelbaar subframedraaipunt.
  • Dynamic Traction Control DTC met nieuwe Slide Control-functie voor driften tijdens accelereren uit bochten met behulp van stuurhoeksensor.
  • ABS Pro met nieuwe Brake Slide Assist die met behulp van stuurhoeksensor remdrifts toestaat of helpt voorkomen bij het naderen van bochten.
  • Speciale ABS Pro instelling voor slicks.
  • Geoptimaliseerde aerodynamica met nieuwe voorzijde, winglets en hogere kuipruit.
  • Lichtgewicht M accu standaard.
  • USB-oplaadpunt.
  • Vernieuwde achterzijde en kortere kentekenplaathouder, plus aangepaste bedrading voor makkelijke verwijdering van kentekenplaathouder.
  • Koppelings- en dynamodeksel in zwart.
  • Eenvoudige de- en montage van het achterwiel dankzij nieuwe achteras en aangepaste remklauw
  • M GPS Mouse Adapter als onderdeel van BMW Motorrad originele accessoires.
  • Nieuwe GoPro houder als onderdeel van BMW Motorrad originele accessoires.
  • Drie aantrekkelijke kleurcombinaties: Blackstorm metallic, Style Passion in Racingred non-metallic en het race georiënteerde Lightwhite non-metallic/BMW M.

Noot van de redactie:

Wil jij een BMW S 1000 RR verzekeren? Bereken dan hier je premie!

BMW S 1000 RR