Van aprilia racing engineering en motogp technology komt de meest extreme, high-performance en exclusieve aprilia rsv4 ooit op de markt.

De rsv4 xtrenta, kenmerkend door verfijnde aerodynamica, is de eerste motor ter wereld die is uitgerust met achter- en onder vleugels.

Ongeëvenaarde prestaties voor maximaal plezier op de baan: 230 pk voor slechts 166 kg, racing elektronica en ophanging, speciale sc-project uitlaat en een echte race motor setup.

Dit model is geboren om te vieren dat aprilia’s eerste wereldtitel 30 jaar geleden werd gewonnen. Daarom wordt het geproduceerd in een beperkte en genummerde serie van 100 exemplaren.

Het ontstaan van de Aprilia RSV4 XTrenta

Na het succes van de RSV4 X, geïntroduceerd in 2019 en de Tuono X, het krachtigste en lichtste hypernaked model ooit, is Aprilia Racing terug aan het werk met een buitengewoon V4-project door de presentatie van de Aprilia RSV4 XTrenta, een absoluut unieke creatie die de 30e verjaardag van Aprilia’s eerste Wereldkampioenschapstitel viert.

De RSV4 XTrenta is gemaakt door de Noale Racing Department door gebruik te maken van technologieën die nooit eerder zo dicht bij die van de MotoGP liggen op het gebied van materialen, componenten, elektronica, aandacht voor detail en vooral aerodynamica, een sector die de afgelopen jaren van fundamenteel belang is geworden en waarin Aprilia Racing heeft laten zien voorop te lopen met de RS-GP die zich inzet voor het seizoen 2022.

Bouwstijl en vormgeving

Nooit eerder kon een motorfiets die voor het publiek te koop was, bogen op zo’n verfijnde aerodynamische studie. Alle onderdelen van de carbonkuip zijn vervaardigd door PAN Compositi volgens dezelfde procédés die in de MotoGP worden gebruikt. De kuip bevat zowel de nieuw ontworpen voorvleugels, die meer belasting en tegelijkertijd minder luchtweerstand kunnen garanderen, als de gloednieuwe achtervleugels, aan de achterzijde. Maar dat is nog niet alles: de RSV4 XTrenta is de eerste motorfiets ter wereld die de ‘ondervleugel’ op de swingarm monteert, de onderste vleugel waarmee de RS-GP-motoren vanaf 2019 zijn uitgerust en die in de MotoGP gewoonlijk de ‘lepel’ wordt genoemd. De resultaten van de nieuwe configuratie spreken voor zich: de aerodynamische belasting neemt met 25% toe, terwijl de luchtweerstand met 4% afneemt.

Uitgaande van de toch al uitstekende basis die de Aprilia RSV4 Factory 2022 vertegenwoordigt, hebben de ingrepen van Aprilia Racing betrekking op elk gebied, te beginnen met de motor, die een buitengewone piek van 230 pk bereikt. Dit is te danken aan een verhoging van de compressieverhouding, die werkt in symbiose met een specifieke titanium en carbon uitlaatsysteem gemaakt door partner SC-Project, die alle Aprilia Racing uitlaten ontwikkelt. Een Sprint Filter luchtfilter met MotoGP en Formule 1 specificaties materialen completeert de uitrusting. Een volledig titanium demper waarvan het ontwerp is rechtstreeks afgeleid van de eenheid gebruikt in de MotoGP zal beschikbaar zijn als optie. In het licht van de hoge prestaties en het zware circuitgebruik zijn de water- en olieradiators van Taleo Tecnoracing, afkomstig van de Superbike.

De prestaties van de Italiaanse V4 worden geregeld door een speciaal gekalibreerde regeleenheid van Magneti Marelli, terwijl de transmissie is voorzien van een titanium tandwiel van PBR (nog een exclusief XTrenta-model). De elektronica van de RSV4 XTrenta wordt aangestuurd door een JetPrime-racepaneel, terwijl de accessoires onder meer bestaan uit voetsteunen, stuurhendels en een CNC-brandstofdop van Spider.

Aan de chassiszijde is het rigoureuze chassis van de RSV4 verfijnd met Ohlins vering, aangepast door Andreani in samenwerking met Aprilia MotoGP ingenieurs. De billet stuurplaat is exclusief voor Aprilia Racing. Het remsysteem is het beste wat op de markt verkrijgbaar is, Brembo branded, aan de voorzijde bestaande uit GP4-MS billet monobloc remklauwen en 330mm T-drive schijven. Op de gesmede magnesium Marchesini M7R GENESI-velgen passen Pirelli Diablo SBK slickbanden in de maten 120/70 en 200/65, met SC-1 compound voor en SC-X compound achter. De velgen wegen ongeveer 2 kg minder dan de standaardvelgen.

De nieuwe kleur van de Aprilia RSV4 XTrenta, die Lorenzo Savadori tijdens de Oostenrijkse GP heeft gebruikt, is een eigentijdse interpretatie van de kleur die Aprilia in 1992 in de 125cc MotoGP-klasse had, ter gelegenheid van de eerste van de 54 wereldtitels die haar palmarès tot een van de grootste van de motorsport maken.

Beschikbaarheid en prijs

Elk van de 100 exemplaren van de Aprilia RSV4 XTrenta, aangeboden tegen een prijs van € 50.000 exclusief BTW, zal exclusief online te boeken zijn vanaf 6 september, op de website factoryworks.aprilia.com. De gelukkige kopers zullen ook de kans krijgen om hun model bij Aprilia Racing af te halen, met tegelijkertijd een exclusief bezoek aan de Noale race-afdeling. Daarbij zullen ze niet alleen de gelimiteerde en genummerde versie van de RSV4 ontvangen, maar ook de speciale motorhoes en mat.

De RSV4 XTrenta maakt deel uit van het door Aprilia Racing gelanceerde Factory Works programma: uniek in de wereld, maakt het dezelfde in competitie ontwikkelde technologie beschikbaar voor diegenen die op het hoogste niveau willen strijden in de kampioenschappen van de productie-derivaten of die een RSV4 of Tuono V4 willen hebben voor gebruik op het circuit geoptimaliseerde prestaties.

Noot van de redactie:

Wil jij een Aprilia RSV4 XTrenta verzekeren? Bereken dan hier je premie!