Honda NC750 X
Model updates: Een van de favoriete allrounders van Europa ondergaat een stevige evolutie. De nieuwe Honda NC750X heeft meer vermogen, een hogere rode zone en gereviseerde overbrengingsverhouding van de versnellingsbak. Daarbovenop komt Throttle-By-Wire management, drie rijmodi en een verfijnd en uitgebreid Honda Selectable Torque Control (HSTC).
Het verbruik blijft even spectaculair laag als voordien en het rijklare gewicht kon 6 kg verlaagd worden. Het hertekende frame toont een scherpere styling en het unieke opbergvak vooraan is nog groter en handiger geworden. De zadelhoogte werd 30 mm verlaagd. Honda’s bekende Dual Clutch Transmission (DCT)-technologie blijft ook op deze NC750X een absolute meerwaarde. Een nieuw windscherm, LED-verlichting en een LCD-dashboard besluiten de 2021-update.
- Introductie
De Honda NC750X is al sinds de introductie in 2012 (toen nog als NC700X) steevast een populaire motorfiets. De redenen achter het succes zijn velerlei: een baanbrekend, koppelrijk, zuinig tweecilinder motorblok samen met een ontspannen, ruime rijpositie met breed stuur en comfortabel zadel, uitstekende ophanging en een uitgekiende adventure styling.
Waar normaal gezien de benzinetank ligt, vind je bij de NC750X een opslagcompartiment waarin je een integraalhelm kwijt kan. Daarnaast beschikt de motor ook over Honda’s unieke Dual Clutch Transmission, een systeem dat meer dan de helft van de Europese Hondarijders opteerde om te gebruiken in 2019.
Het totaalpakket van de NC750X combineert een geweldige motorfiets die voortreffelijk functioneert. En als echte allrounder doet hij dat voor elk doel – woon-werkververkeer, een motorvakantie of gewoon voor het plezier.
Honda nam het op zich om voortdurend de unieke succesformule van de NC750X te verbeteren. Zo breidde de motorinhoud in 2014 met 75 cc uit naar 745 cc. In 2016 volgde een avontuurlijkere re-styling en nieuwe instrumenten, DCT-upgrades en LED-verlichting. In 2018 kreeg hij tweetraps Honda Selectable Torque Control en verscheen ook een 35 kW-versie.
Nu, in 2021, bouwt Honda voort op de drie pijlers van deze motorfiets: praktisch, comfortabel en wendbaar. Meer nog, ze werden alle drie verbeterd. Tegelijkertijd werden de motorprestaties heel wat vinniger met een extra dosis koppel en een hogere rode zone gecombineerd met meer kracht bovenin. De toevoeging van elektronische rijmodi zorgen voor een gelikt totaalpakket.
- Modeloverzicht
De voornaamste wijzigingen aan de NC750X zijn 3 kW piekvermogen extra bij het EURO5-compatibel motorblok van de NC750X en 600 tpm extra rode. De drijfveer achter die verbetering is een verbeterde kleptiming en efficiëntere in- en uitlaat. Kortere overbrengingsverhoudingen bij eerste, tweede en derde versnelling zorgen voor een strakkere gasrespons en de slipperkoppeling vermindert de belasting op het schakelpedaal en vergemakkelijkt snel terugschakelen.
Het Throttle-By-Wire (TBW) staat toe om het motorkarakter aan te passen doorheen drie standaard rijmodi (RAIN, STANDARD en SPORT) en een extra, naar eigen voorkeur aan te passen USER-modus. Honda Selectable Torque Control (HSTC) is nauwkeuriger geworden over drie niveaus heen. Het optionele Dual Clutch Transmission (DCT) maakt automatisch schakelen mogelijk via een schakelschema dat past bij de gekozen rijmodus, of via de USER-controle.
De motorfiets werd 6 kilogram lichter dankzij een nieuw frame en gedetailleerde verbeteringen aan motorblok en koetswerk. De vorm is scherper en minimalistisch, vooral dankzij een opfrissing van de LED-koplamp, achterlicht en richtingaanwijzers achteraan. Het opslagcompartiment is ruimer en dus handiger. De zadelhoogte is nu 30 mm lager, het windscherm zorgt voor meer windbescherming en ook het LED-dashboard is een fijne toevoeging.
De 2021 NC750X zal beschikbaar zijn in volgende kleurstellingen:
Grand Prix Red *NIEUW*
Mat Ballistic Black Metallic
Pearl Glare White
Glint Wave Blue Metallic
- Belangrijkste Kenmerken
3.1 Motor
- Throttle-By-Wire en een stijging van 3 kW tot 43,1 kW piekvermogen met 69 Nm koppel
- Kortere overbrengingsverhouding bij de eerste drie versnellingen voor een sportiever gevoel en 600 tpm extra rode zone.
- Slipperkoppeling die druk op het versnellingshendel 20% vermindert en het achterwiel onder controle houdt bij terugschakelen.
- EURO5-compatibel met een verbruik van 3,53 l/100 km (28,3 km/l )in WMTC-mode
- 35 kW-versie voor A2-rijbewijs beschikbaar
Het design van het vloeistofgekoelde, SOHC tweecilinder motorblok met acht kleppen verzekert een pittige aandrijving in het lage en het middengebied. De architectuur met relatief lange slag en de speciaal gevormde ontbrandingskamers in combinatie met de hoog rendement krukas genereert aanzienlijke koppel zelfs bij erg lage toeren per minuut. De getilde cilinders zorgen ervoor dat het zwaartepunt laag blijft wat de stabiliteit optimaliseert. De hele motorfiets is nu 1,2 kg lichter dan voordien
De vertraagde kleptiming (die nu verschilt per cilinder) werd nauwkeurig afgesteld en dat gecombineerd met het nieuwe Throttle-By-Wiresysteem en aanzienlijke verbeteringen aan de uitlaat genereert meer vermogen. Bovendien klimt het motorblok nu langer in toeren tot aan de rode zone van 7.000 tpm en genereert het ook meer koppel boven 5.000 tpm.
Het piekvermogen stijgt met 3 kW tot 43,1 kW @ 6.750 tpm en het koppel is maximaal 69 Nm @ 4.750 tpm. Daarnaast is de overbrengingsverhouding van de eerste, tweede en derde versnelling ingekort (zowel bij handmatig schakelen als bij gebruik van DCT), wat acceleratie vanuit stilstand en bij rollende start verbetert. Beginnend bij 30 km/u zal de NC750X bij acceleratie 20 meter afleggen in 1,7 seconden. Bij 60 km/u draait de motor aan slechts 2.500 tpm. Vierde, vijfde en zesde versnelling zijn nu lichtjes langer om het benzineverbruik te optimaliseren.
Voor rijders met een A2-rijbewijs is een 35 kW-versie beschikbaar die ook eenvoudig naar volledig vermogen omgezet kan worden door een Honda-dealer. Tegelijkertijd is het ook mogelijk om de versie met volledig vermogen om te bouwen naar 35 kW door via de Honda-dealer het gasklephuis te vervangen en de ECU opnieuw te mappen
Een dubbel vliegwiel reduceert trillingen gecreëerd door inertie bij hogere omwentelingssnelheden. Dat zorgt voor een soepele motorwerking. De motor heeft ook een typische motorpuls die voortkomt uit de ongelijke ontstekingsvolgorde en de 270° gefaseerde krukas. Boring x slag staat op 77 x 80 mm. Waar mogelijk nemen motoronderdelen meerdere taken op zich: de krukas drijft de waterpomp aan en een van de balansassen drijft de oliepomp aan. Dat houdt het aantal onderdelen in de motor laag en maakt het motorblok licht, efficiënt en betrouwbaar.
In de nieuwe NC750X integreerde Honda een slipperkoppeling wat de belasting op het schakelpedaal 20% vermindert en voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij snel manueel terugschakelen.
De lichtgewicht vijfhoekige einddemper bestaat uit twee kamers die verbonden zijn met een geperforeerde verbindingspijp om een diep, kenmerkend geluid en uitlaatpuls te produceren. De ingebouwde katalysator heeft een structuur in twee lagen voor een properdere uitstoot.
Het motorblok van de NC750X is erg zuinig: in WMTC-mode verbruikt het slechts 3,53 km/100 l (1L op 28,3 km). Gecombineerd met de benzinetank van 14,1 liter maakt dat een mogelijk rijbereik van 400 km op één tank. Het blok is nu ook EURO5-compatibel.
3.2 Motorelektronica
- Throttle By Wire met drie standaard rijmodi en een USER-modus
- Het Honda Selectable Torque Control beheerst tractie erg nauwkeurig en levert drie niveaus van tussenkomst
Het TBW-systeem beheert de motorprestaties en het motorkarakter en biedt je als rijder drie standaard rijmodi die elk op hun eigen manier de prestaties van de motor op vele vlakken beïnvloeden. Via de bediening op de linkerstuurhelft en via het LCD-display kies je de gewenste rijmodus.
SPORT geeft je een agressiever motorkarakter met meer vermogen en remkracht, met lage tussenkomst van het HSTC en DCT-mode 4.
RAIN levert minder agressief vermogen af en minder felle remkracht, met veel HSTC en een Level 1 DCT-schema.
STANDARD is de gebalanceerde modus waarbij het middelpunt gevonden wordt tussen vermogen, motorrem en HSTC. DCT is hier mode 2.
USER geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen low/medium/high vermogen en remkracht en low/medium/high of uitgeschakelde HSTC. Het DCT kan je op vier niveaus instellen.
Honda Selectable Torque Control (HSTC) staat standaard op elke NC750X, met of zonder DCT. Het levert, dankzij het TBW-systeem, subtiele en fijngevoelige tractiecontrole op het achterwiel op drie niveaus in plaats van op twee. De drie niveaus zijn:
Level 1: minimale tussenkomst en weinig controle op achterwieltractie voor op gravel of op een zandweg, bijvoorbeeld. Dit level levert minder tractie controle ten opzichte van de vorige versie.
Level 2: de standaardsetting die vertrouwenwekkende tractie oplevert voor de meest gangbare rij-omstandigheden
Level 3: volledige controle voor gladde wegen.
HSTC kan ook uitgeschakeld worden.
3.3 Dual Clutch Transmission (DCT)
- Verscheidene schakelschema’s afhankelijk van de geselecteerde rijmodus
- USER-modus om te kunnen kiezen uit vier niveaus
- Aanpasbaar Clutch Capability Control zorgt voor een natuurlijk gevoel
Honda’s DCT-technologie bestaat nu al elf jaar. In 2010 was de Honda VRF1200F het allereerste model met deze technologie en sindsdien gingen meer dan 140.000 Honda-tweewielers uitgerust met DCT over de toonbank in Europa. 52% van de klanten koos voor DCT op de NC750X in 2019
Het DCT-systeem is snel en direct. Het schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan. Het system gebruikt twee koppelingen: een om op te starten en voor 1ste, 3de, 5de en 7de versnelling, de andere voor 2de, 4de en 6de versnelling, met de hoofdas voor elke koppeling verstopt in de andere om het geheel compact te houden.
Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Wanneer geschakeld wordt, kiest het systeem op voorhand de doelversnelling via de koppeling die op dat moment niet gebruikt wordt. De eerste koppeling wordt dan automatisch ontkoppeld en tegelijkertijd neemt de tweede koppeling over.
Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakelbeweging. Via de dubbele koppeling gaat de overschakeling de ene naar de volgende versnelling gepaard met nagenoeg geen enkel verlies van aandrijving op het achterwiel. Dat zorgt ervoor dat je als rijder bijna geen enkele schok of trilling voelt bij het schakelen, waardoor de overdracht erg direct en soepel aanvoelt. Andere voordelen zijn duurzaamheid (aangezien er geen versnelling gemist kan worden en de tandwielen dus niet beschadigd kunnen geraken), het gegeven dat je niet kan stilvallen, zorgeloos en minder vermoeiend rijden doorheen de stad en meer ‘brain space’ die je kan inzetten voor andere aspecten van het rijden
Met de DCT-versnellingsbak kies je uit Manual modus, waarbij je peddels aan de linkerstuurhelft gebruikt om te schaken, of Automatic modus. In Automatic modus gebruikt de NC750X vier verschillende schakelschema’s, waarvan drie standaardmodi. Level 1 is het meest ontspannen en wordt ingezet tijdens de RAIN-modus. Levels 2 en 4 schakelen op bij hogere tpm en zijn gelinkt aan de respectievelijke rijmodi STANDARD en SPORT. In de USER-modus kan je opteren voor level 3-DCT dat het midden houdt tussen STANDARD en SPORT.
Het DCT op de NC750X is uitgerust met het aanpasbaar Clutch Capability Control, een systeem dat de hoeveelheid koppel via de ontkoppeling controleert. Dat resulteert in een natuurlijk aanvoelend koppelingsgevoel bij openen of sluiten van het gashendel.
3.4 Styling & uitrusting
- Scherpere en agressievere minimalistische styling
- LED- knipperlichten en LED- verlichting voor- en achteraan, LCD-display
- Nieuw windscherm dat beter beschermt tegen wind en weer
- Grotere opslagruimte van 23 liter, ruimte voor integraalhelm
De identiteit van de NC750X scherpt aan dankzij een hertekende en kleinere kuip, geaccentueerd door de stevige benzinetank. De nieuwe LED-koplamp en zorgen voor een uitgesproken karakter vooraan.
Ook het windscherm is nieuw en biedt betere bescherming. De zijpanelen en zijcovers zijn slanker en worden net als het ranke zadel beklemtoond door de uitlaatdemper. Een herwerkt LED-achterlicht spiegelt zich aan de lichtbundel vooraan en past de LED-richtingaanwijzers
Uniek aan de NC is de opslagruimte op de plaats waar normaal gesproken de benzinetank zit. Het volume breidt 1 L uit tot 23 liter en bespaart tegelijk 1 kg gewicht. De herziene interne structuur biedt opslagruimte voor een adventure integraalhelm. Het kofferdeksel is langs buiten uitgerust met robuuste externe rails – handig om bijvoorbeeld een tanktas aan te bevestigen. De binnenkant van het deksel is met vier haken uitgerust om met rubberbanden je bagage te organiseren en zo de ruimte optimaal te benutten. Nieuw in 2021 is de optie om een USB Type C-oplaadpunt te monteren, weggestoken links bovenaan.
Eveneens nieuw is het LCD-dashboard waarmee je onder andere rijmodi eenvoudig kan selecteren via de bediening op de linkerstuurhelft. De achterste richtingaanwijzers zijn met het Emergency Stop Signal (ESS)-systeem uitgerust: bij bediening van voor- of achterrem en wanneer de negatieve acceleratie meer bedraag dan 6 m/s2 zullen de waarschuwingslichten beginnen knipperen om medeweggebruikers te waarschuwen dat er hard geremd wordt. Wanneer ABS in werking treedt op natte ondergronden, verlaagt de grens naar 2,5 m/s2
Het ESS schakelt zich automatisch uit. In plaats van met een timer te werken detecteert het systeem het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent wanneer uit te schakelen naargelang de situatie.
Het Honda Ignition Security System (HISS) werkt met een ‘wave’-sleutel. Wanneer de ID-chip in de sleutel niet overeenstemt met de ID van de Engine Control Unit (ECU) zal de motor niet starten.
3.5 Chassis
- Herzien stalen diamantframe dat gewicht en ruimte bespaart
- Rijklaar gewicht neemt met 6 kg af
- Zithoogte 30 mm verlaagd
- 41 mm Showa Dual Bending Valve voorvork met kortere veerweg en Pro-Link monoshock achteraan, instelbare veervoorspanning
Een van de belangrijkste pluspunten van deze nieuwe NC750X is het chassis. Honda’s ontwikkelingsingenieurs konden het stalen diamantframe aanpassen om zo (dankzij buizen van verschillende dikte en gewicht) 1,8 kilogram gewicht te besparen ten opzichte van het vorige model Terzelfder tijd wisten ze ook meer handige ruimte vrij te maken voor het opslagcompartiment door de accu te verplaatsen en de airbox te herbekijken. Andere gedetailleerde wijzigingen overheen het hele chassis droegen nog 1,2 kg gewichtsbesparing bij.
De balhoofdhoek is ongewijzigd gebleven op 27°, met een nasleep van 110 mm, een wielbasis van 1525 mm (1535mm DCT) en een voor/achter gewichtsdistributie van 48/52. Het rijklare gewicht is 214 kg (224 kg met DCT), wat 6 kilogram minder is dan voordien. De zadelhoogte is ook 30 mm lager tot 800 mm
De rijpositie is rechtop, neutraal, en het hoge uitzichtpunt zorgt ervoor dat je gevaren onderweg snel opmerkt. Die adventure-geïnspireerde rijpositie zorgt ook voor goede controle tegen lage snelheid. Dat gecombineerd met een laag zwaartepunt en grote stuurhoek resulteert in uitstekende stuurbaarheid en balans tegen lage snelheid.
Het zadel staat lager vanwege een ophanging met iets kortere veerweg. De telescopische voorvork van 41 mm veren over 120 mm (was 153 mm) en gebruiken Showa Dual Bending Valves met optimale verhoudingen voor in- en uitgaande demping. Daardoor is de mate van demping precies in proportie met de snelheid van de zuiger – in de lage toeren – wat rijkwaliteit en -comfort verbetert.
De monoshock demper achteraan is instelbaar in veervoorspanning en heeft 120 mm veerweg (was 150 mm). De Pro-Link creëert voor een soepele werking op oneffenheden tegen lage snelheid en zorgt voor uitstekende controle
Vooraan zorgt de 320 mm wave-remschijf en de tweezuigerremklauw voor voldoende, beheersbare stopkracht. Achteraan doet de enkelzuigerremklauw op de 240 mm wave-remschijf hetzelfde. Tweekanaals ABS zorgt ervoor dat je vol vertrouwen in de remmen kan, zelfs op gladde of natte ondergrond.
Voor- en achterwielen (respectievelijk 17 x 3,5 inch en 17 x 4,5 inch) zijn gemaakt van gegoten aluminium en zijn uitgerust met 120/70 ZR17 / 160/60 ZR17-banden. Het L-vormige ventiel uit gegoten aluminium maakt controleren en aanpassen van de luchtruk eenvoudiger.
- Accessoires
Voor de NC750X is een collectie van Genuine Honda Accessories beschikbaar:
USB-C oplaadpoort (in de interne opslagruimte)
Resin bagagedrager
Topkoffer (38/50 liter) met aluminium inserts passend bij de kleur
Zijkofferdragers
Zijkoffers (26/33 liter rechts, 33 liter links) met aluminium inserts passend bij kleur
Langer windscherm
Voetbescherming
Zijbeschermingsbeugels afgewerkt in Metallic Silver
Mistlampen
Verwarmde handvatten
Note van de redactie: Voor het verzekeren van een Honda NC700, Honda NC750 of deze nieuwe Honda NC750X bent u bij Combi Motors aan het juiste adres. Wij vergelijken met plezier 144 vergeschillende mogelijkheden voor u.