fbpx

De nieuwe BMW S 1000 RR beleeft zijn wereldpremière op de EICMA 2019. De nieuwe editie van de best verkochte Adventure Sport fiets is veel lichter en wendbaarder en biedt een ongeëvenaarde combinatie van langeafstandsprestaties en sportieve mogelijkheden. Met een volledig nieuw ontwikkelde motor en vering en een DIN-gewicht van 226 kg – 10 kg minder dan zijn voorganger – opent de S 1000 XR een geheel nieuwe dimensie in het Adventure sportsegment. De nieuwe S 1000 XR brengt de sport op een geheel eigen, nieuwe manier naar het toersegment en laat niets te wensen over – niet in de laatste plaats omdat hij de volgende standaarduitrusting aan boord heeft: Dynamische ESA, rijmodi Pro, ABS Pro & DTC, Hill Start Control Pro, een perfect leesbaar 6,5″ TFT-scherm compleet met connectiviteit en volledige LED-verlichting.

Nieuw ontwikkelde motor met een lager gewicht van 5 kg en gebaseerd op de S 1000 RR, met aangepaste overbrengingsverhoudingen, een nog hoger vermogen in het middentoerengebied en een nog hogere motorweerstand (MSR).

De nieuw ontwikkelde in-line 4-cilinder motor is gebaseerd op de S 1000 RR motor en levert een vermogen van 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm. Het maximale koppel van 114 Nm is beschikbaar bij 9.250 tpm. Op basis van een bijzonder lineaire koppelcurve was het mogelijk om het motortoerentalbereik verder uit te breiden, voller en harmonieuzer te maken met het oog op een betere rijeigenschappen. De 4e, 5e en 6e versnelling hebben nu langere overbrengingsverhoudingen om het geluid, het brandstofverbruik en het motortoerental te verlagen, vooral op landelijke wegen. Naast een soepeler en zelfversterkend anti-shopping koppeling, is de nieuwe S 1000 XR voor het eerst ook voorzien van een motorreductiemomentregeling (MSR). Elektronisch geregeld, voorkomt de MSR dat het achterwiel wegglijdt als gevolg van abrupt knijpen of terugschakelen.

Volledig nieuwe, lichtere vering met direct gelede vering en Dynamic ESA/Dynamic ESA Pro.

Net als de motorfiets als geheel is de vering aanzienlijk afgeslankt. Het frame en de zwenkarm zijn nu 2,1 kg lichter; tegelijkertijd heeft de motor een veel meer uitgesproken dragende functie dan voorheen. De nieuwe dubbelzijdige zwenkarm vermindert de onafgeveerde massa’s met 1,6 kg en biedt een bijzonder gevoelige respons dankzij de directe koppeling.

De nieuwe S 1000 XR is al standaard uitgerust met de nieuwste generatie BMW Motorrad Dynamic ESA (Electronic Suspension Adjustment). Dankzij de nieuwste ventieltechnologie biedt de veelzijdige Adventure sportfiets een bijzonder dynamische rijervaring met een hoog rijcomfort. Dynamic ESA Pro is als optie verkrijgbaar met twee dempingsmodi (Road, Dynamic) en automatische lastcompensatie. Voor het eerst in de S 1000 XR ondersteunt de dynamische remassistent DBC (Dynamic Brake Control) de rijder ook tijdens het remmen.

Vier rijmodi en de nieuwste generatie Dynamic Traction Control DTC- en DTC Wheelie-functie van de nieuwste generatie. ABS Pro met DBC (Dynamic Brake Control) voor nog meer veiligheid bij het remmen in de bankpositie.

De nieuwe S 1000 XR heeft vier standaard rijmodi – “Rain”, “Road”, “Dynamic” en “Dynamic Pro”. De “Dynamic Pro”-modus, die voor het eerst volledig kan worden geconfigureerd in de S 1000 XR, biedt een breed scala aan instelmogelijkheden. Naast de gasrespons op het gaspedaal, de motorrem, de ABS- en tractiecontrole, kan in de nieuwe S 1000 XR voor het eerst ook de wielbesturing (inclusief de nieuwe “Power Wheelie”-instelling) afzonderlijk worden geconfigureerd. Terwijl het BMW Motorrad ABS-systeem van BMW Motorrad al bij het remmen in een rechte lijn een zeer hoog prestatie- en veiligheidsniveau biedt, gaat ABS Pro nu nog een stap verder om ook bij het remmen in de bankpositie meer veiligheid te bieden.

Multifunctioneel instrumentenpaneel met 6,5-inch TFT-scherm voor een uitstekende leesbaarheid en een maximaal informatiebereik.

Ook het instrumentenpaneel van de nieuwe S 1000 XR is volledig opnieuw ontwikkeld. Naast een uitgebreide reeks functies en informatie werd bijzondere aandacht besteed aan het bereiken van de best mogelijke leesbaarheid. Voor een optimale zichtbaarheid, zelfs in moeilijke lichtomstandigheden, werd het scherm daarom zo ontworpen dat het scherm groot is. Het biedt op maat gemaakte beeldschermen voor verschillende doeleinden. Het Pure Ride scherm bevat alle informatie die nodig is voor regelmatig rijden op de weg, terwijl een extra Core scherm het mogelijk maakt om de positie-, rem- en tractiecontrole weer te geven. Een ander mogelijk scherm geeft een overzicht van de voertuigstatus. Een praktisch pijlnavigatiesysteem met app wordt standaard meegeleverd.

Het TFT-display wordt comfortabel vanaf het stuur bediend met behulp van de MMC (Motorcycle Multi Controller).

Nieuwe LED-verlichtingseenheden en adaptieve draaiverlichting met DRL in de koplamp Pro als optie af fabriek.

Alle verlichtingseenheden in de ECE-uitvoering van de nieuwe S 1000 XR zijn uitgerust met de nieuwste LED-technologie (de Amerikaanse versie heeft geen LED-draaiknipperlichten aan de voorkant). Naast de richtingaanwijzers en de achterlichtunit omvat dit de krachtige hoofdkoplamp met twee symmetrisch geplaatste LED-units voor dimlicht, grootlicht en parkeerlicht. De nieuwe LED-koplamp verlicht de weg nu nog effectiever dan voorheen. Bij de af-fabriek optie Koplamp Pro zorgt de adaptieve draaiverlichting voor extra veiligheid bij het rijden in het donker. Hier profiteert de rijder van een betere verlichting van de weg in bochten. Het optionele uitrustingsonderdeel Koplamp Pro bevat ook DRL (Daytime Riding Light) voor een betere herkenning van de auto overdag. Extra LED-koplampen zijn ook verkrijgbaar als opties af fabriek voor een beter zicht ’s nachts en een betere herkenning in het wegverkeer.

Nog verfijnder en dynamischer design met een geoptimaliseerde ergonomie en twee aantrekkelijke kleurstellingen.

De nieuwe lay-out van het hoofdframe, de flanken van de brandstoftank en de carrosseriedelen in het zitgedeelte zorgen voor een betere ondersteuning en een betere kniegrip. Bovendien zorgen geoptimaliseerde contactvlakken en een nieuw gedefinieerde ergonomische driehoek tussen stuuruiteinden, zitvlak en voetsteunen voor een optimale ergonomie.

De nieuwe S 1000 XR onderstreept zijn sterke karakter met dynamische proporties, terwijl zijn designstijl zich blijft richten op unieke gebeeldhouwde oppervlakken. Oplossingen uit de toer- en GS-sector in combinatie met sportieve elementen geven de fiets een krachtige uitstraling, die de brede waaier aan toepassingsmogelijkheden weerspiegelt.

De nieuwe S 1000 XR weerspiegelt ook zijn onmiskenbare karakter in twee verschillende kleurenschema’s: de verfijnde basisafwerking in ijsgrijs en de zeer dynamische afwerking in Racing Red/White Aluminium, verkrijgbaar tegen meerprijs.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW S 1000 XR:

5 kg lichtere, nieuw ontwikkelde 4-cilinder lijnmotor op basis van de S 1000 RR met nog meer geoptimaliseerd vermogen en rijgedrag in het middensegment en een nieuwe transmissiegradatie voor de 4e – 6e versnelling.

Superieure prestaties en koppel: 121 kW (165 pk) bij 11.000 tpm en 114 Nm bij 9.250 tpm.

Inspanningsbesparende, lineaire koppelcurve: nog betere rijeigenschappen over het hele toerentalbereik.

Nieuw ontwikkelde vering met Flex Frame, waarbij de motor een meer uitgesproken dragende functie krijgt.

Aanzienlijk verbeterde ergonomie dankzij het Flex Frame.

Dynamische ESA als standaard plus Dynamic ESA Pro met twee dempingsmodi (Road, Dynamic) en automatische lastcompensatie als optie af fabriek.

Nieuwe 19% lichtere zwenkarm met direct gelede ophangingssteun voor een nog gevoeliger reactie.

Dynamische remassistent DBC Dynamische remassistent Dynamische remregeling.

Gewichtsreductie van 10 kg tot 226 kg (aangepast aan de uitrusting) in vergelijking met het vorige model.

Nieuw, lichter uitlaatsysteem, EU5-conform.

Dynamische tractiecontrole DTC als standaard.

DTC Wheelie Functie standaard.

Standaard zijn de MSR-regelaar voor het motorkoppel en de motorrem ingeschakeld.

ABS Pro voor meer veiligheid bij het remmen, ook in de bankpositie, is standaard. Speciale regenremmodus met vlakke remdrukgradiënt.

Vier rijmodi “Regen”, “Weg”, “Dynamic” en “Dynamic Pro” zijn standaard.

Hill Start Control Pro is standaard.

HP Shift Assistant Pro voor snel op en neer schakelen zonder koppeling als optie af fabriek.

Elektronische cruisecontrol als optie af fabriek.

Nieuw instrumentenpaneel met 6,5-inch, gemakkelijk afleesbaar TFT-scherm en vier beeldschermen.

LED-verlichtingseenheden rondom.

Richtingaanwijzers met nieuwe “Comfort Indicator” functie.

Adaptieve draaiverlichting incl. DRL als onderdeel van de koplamp Pro als optie af fabriek.

Volledig nieuw vormgegeven carrosserie voor een nog dynamischer design, geoptimaliseerde aerodynamica en een nog betere bescherming tegen weer en wind.

Twee kleurenschema’s voor de marktintroductie: Ice Grey en Racing Red/wit aluminium (meerprijs).

Uitbreiding van het assortiment originele BMW Motorrad-accessoires en opties af fabriek.

Kofferhouder (ontkoppeld) in serieproductie.


Gerelateerde artikelen