Onze ervaring: Yamaha MT-07
Raymond Zee – heeft zelf een Harley-Davidson Street Glide Special
Ik begrijp het wel waarom de Yamaha MT-07 zo n verkooptopper is. Met de looks zit het goed alleen moet ik nog even wennen aan de (led) koplamp. Dankzij het lage gewicht en de comfortabele zitpositie is deze motor zeker geschikt voor alledaags gebruik. Vooral in de stad en op tussendoor wegen is het prettig rijden. De motor laat zich makkelijk sturen en voelt al snel vertrouwd aan. Het motorblok loopt heerlijk en heeft onderin genoeg power en trekt daardoor lekker op. Een leuke motor waar je veel lol mee kan beleven.
Remco van Dijk – rijdt zelf een Kawasaki Z1000
Yamaha MT-07 is de verkooptopper in het opstapsegment. Echter is het woord opstapmotor echt veel te min voor deze complete tweecilinder. De Yamaha heeft mijn verwachting in alle opzichten overtroffen.
Bij het ophalen van de Yamaha MT-07 werd er direct duidelijk gemaakt dat dit een pure motor was, geen rijmodi, geen ride by wire, gewoon een pure motor, zoals motoren ooit bedoeld zijn. Uiteraard zit er wel ABS op de motor.
Dat het motorrijden puur aanvoelt blijkt wel als ik op het eerste stoplicht aan kom rijden, sportief terugschakelend van 3 naar 2 duikt de motor naar voren en heeft de 2-cilinder best wel compressie en remt hij vrij abrupt af op de motor. Even wennen, maar eigenlijk wel heel erg fijn! De standaard uitlaat pruttelt van plezier bij het terugschakelen. Een geluid wat je eerder zou zoeken bij een motor van Italiaanse of Oostenrijkse makelij.
De vering is lekker stug, dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar geeft vertrouwen in een bocht, maar ook comfort bij bijvoorbeeld een drempel.
De motor gaf mij een rebels gevoel, doordat de motor vrij klein en smal is, is voorkruipen bij het stoplicht vrij eenvoudig. Ook het wegrijden naast een elektrische Polestar nodigde mij uit tot een korte stoplichtsprint (die ik uiteindelijk wel moest afleggen….). Een gevoel wat we vermoedelijk en hopelijk allemaal wel eens hebben als we op de motor zitten, een gevoel van vrijheid.
Het is goed om zo af en toe ook op een iets minder krachtige en zware motor te rijden. Zo kwam ik erachter dat ik een wat lichtere motor echt wel veel prettiger vind rijden (en dan met name het sturen) dan mijn eigen Kawasaki Z1000 uit 2003. Het verschil is dusdanig groot dat de Kawasaki zich zorgen moet gaan maken over zijn positie… Iets waar de marketingman van Yamaha al snel op inhaakte door over een proefrit op de Yamaha MT-09 te beginnen (wordt vervolgd…)
Mark de Munnik – (gaat momenteel even motorloos door het leven)
Al na een half uur testen begreep ik waarom de MT-07 het beste verkochte model van Yamaha is. Wat een zuivere 2-cilinder met goede rijeigenschappen heeft deze motor! Niet te veel technische veiligheidssystemen, rijmodi of andere poespas, maar gewoon lekker pure kilometers vreten zoals het ooit is begonnen.
Jean-Paul Dorrestein – heeft zelf een Yamaha Ténéré Rally Edition & Yamaha XV950S Bolt
De kans krijgen om één van de bestsellers van Yamaha te rijden is hoe dan ook een leuk vooruitzicht. En de MT-07 is zo’n motor.
Voor mij persoonlijk heeft het een extra dimensie, omdat ik zelf de Teneré rijdt met hetzelfde CP2 blok en daar ben ik meer dan tevreden over.
Nieuwsgierig hoe dat rijdt met een motor die thuis hoort in een geheel anders segment.
Als ik rond de fiets loop dan oogt de fiets goed, ook al word ik niet direct enthousiast bij de koplamp unit.
Dat trekt overigens wel wat bij als ik de motor start en de bij-verlichting naast de koplamp gaat branden.
De zit is goed ondanks dat ik redelijk lang ben. De uitrusting is eenvoudig en maakt het echt een “starten en rijden” motor.
Dus: starten en rijden!
In de eerste meters merk ik dat de motor makkelijk rijdt en de houding dusdanig is dat je goed om je heen kunt kijken en duidelijk zicht hebt in de spiegels.
Verder merk ik direct dat het een naked bike dus je weet dat je echt aan het motorrijden bent. Heerlijk!
Het blok loopt soepel en schakelen gaat prima en zonder problemen, ook al zoekt de bak soms wel naar de juiste versnelling bij afremmen voor een stoplicht.
Bewust rijdt ik op allerlei wegen, ondergronden, zowel binnen de bebouwde kom als ook op de snelweg en overall doet de motor het gewoon goed.
De vering verwerkt oneffenheden prima, de motor laat zich makkelijk rijden en stuurt licht en soepel door het verkeer heen.
Het lichte sturen maakt ook dat de motor in wat snellere bochten wat mij betreft wat zoekend dan wel nerveus overkomt, maar nooit vervelend of ongemakkelijk.
Veelal hangt het label “starters motor” aan de MT-07 en dat vind ik begrijpelijk.
Op deze motor kun je heerlijk de nodige kilometers maken om de nodige ervaring op te doen.
Voor een ervaren motorrijder als ik en toch ook wel wat verwend met een goed aangeklede Teneré, is de echte lol er snel af.
Daarmee ben ik in dat opzicht ook geen goede graadmeter.
Na de nodige kilometers kom ik tot het oordeel dat dit een goede no nonsense motor is zonder allerlei toeters en bellen of dingen als rijmodi.
Het is simpel: de rijmodi zijn “gas open of gas dicht”, alles wat je nodig hebt zit erop en in basis krijg je waar voor je geld.
Wil je meer qua uitrusting dan kun je kiezen uit de nodige accessoires om de motor meer naar jouw eigen smaak te maken.
Objectief gezien dus ook begrijpelijk waarom dit een verkooptopper is.
Het was leuk om ook eens op deze motor te mogen rijden en daarmee niks dan dank richting Yamaha voor de gelegenheid die ons geboden is.
Arthur Heppener – heeft zelf een Buell XB12 en een Harley-Davidson FXDL
“De Yamaha MT-07 is een leuke motor om mee te rijden. Je gaat gemakkelijk door de bochten en ook bij lage snelheden is de motor goed te handelen. Of je nu in lage of hoge toeren rijdt, het is heel makkelijk rijden. Voor de sportiviteit mist de motor wel wat vermogen. De zithouding is wel prettig, de motor lijkt klein, maar ik ben zelf 1 meter 80 en dat past prima. Al heb ik mezelf natuurlijk niet op de motor zien zitten…
Al met al snap ik wel dat deze motor een hit is en dat veel (vooral jongere) met deze motor rijden.”