Jean-Paul Dorrestein 

Voor mijn werk als zakelijk adviseur mag ik rijden op een Yamaha Ténéré Rally Edition, model 2021. Off road kilometers komen daarbij niet of nauwelijks voor, dus het zijn vooral de normale verharde wegen waar ik ervaring mee heb. Inmiddels ruim 20.000 kilometers verder kan ik alleen maar zeggen dat de Ténéré een heerlijke motor is om mee te rijden. Probleemloos, goed sturend, ongeacht de weersomstandigheden en met maximale fun factor.

De positieve ervaringen met de Ténéré hoor je alom, on road en off road en ook al vele jaren. Diezelfde positieve ervaringen waren verrassend genoeg ook snel te horen waren over de Desert X.
Verrassend, in elk geval voor mij, omdat Ducati in dat opzicht een andere historie heeft dan de vermaarde Ténéré van Yamaha. Hoe gaaf is het dan als je vanuit Ducati de kans en gelegenheid krijgt om deze bestseller eens aan de tand te voelen.

Bewust kies ik voor een route waar ik bekend mee ben afgewisseld met een stukje binnendoor langs de molens van Kinderdijk. Al snel is duidelijk dat de Desert X vergelijkbare rijeigenschappen heeft en ook de zit snel vertrouwd aanvoelt. Het blok voelt aanvankelijk iets rauwer aan en neemt snel af als de bedrijfstemperatuur oploopt de Duc soepeler en soepeler gaat lopen. In de modus “Urban” voel ik me het meeste thuis zo lijkt het en heb ik snel een big smile en ervaar ik ook hier maximale fun factor.

Heerlijke motor, goed uitgerust, makkelijk instelbare vering en mooi en degelijk afgewerkt. Moest zelf wel even wat puzzelen om thuis te raken in het dashboard en de verschillende menu’s en mogelijkheden. Vast te maken met mijn leeftijd, ook al houd motorrijden mij nog zo jong van geest en spirit. Qua blok en vermogen niet te vergelijken met wat ik gewend ben op de Ténéré en dat was ook te verwachten. Tegen het einde van mijn testrit vroeg ik mezelf af of ik nu de meerprijs t.o.v. de Ténéré er vanaf zie. Het antwoord op die vraag is voor mij een volmondig “ja”. Dit is een echte Duc in alle opzichten en daarmee bedoel ik niet dat je louter betaald voor de naam.

Arthur Heppener

De Desert X is een leuke motor om mee te rijden. Het tweecilinder blok loopt mooi en geeft de motor het leuke karakter. Ondanks de hoogte is het bochtenwerk erg leuk en gemakkelijk. Je kunt er rustig mee rijden, maar als je het gas opendraait gebeurd er ook wat leuks. Ook met iemand achterop rijdt hij net zo makkelijk.

Max Mensink

De Ducati Desert X heeft me aangenaam verrast. Ik vond hem voor het mooie iets te hoog zitten en dit voelde je als je stond te wachten voor een stoplicht. Als de motor eenmaal reed was de Ducati echt wel goed, je kan er heel rustig mee rijden dat die laag in de toeren zit maar ook heel makkelijk hoog in de toeren en wat sportiever. Het display was overzichtelijk en makkelijk te bedienen.  Het minpunt van de motor vond ik dat hij een beetje rammelde hier en daar (spatbord), voor een motor van +/- 20.000,- vind ik dat niet echt kunnen en viel daarom ook een klein beetje tegen

Raymond Zee

Als je van de Ducati Diavel V4 overstapt op de DesertX valt dat met mijn lengte nog niet mee en heb ik meer behendigheid nodig om in het zadel te komen. Deze motor staat hoog op z’n poten dus vandaag veel rijden en zo min mogelijk stilstaan. Voordeel is dat ik goed overzicht heb tijdens het rijden. Het zadel is wat smal en iets te hard maar je kan er prima op zitten. Dit komt het staand rijden overigens wel weer ten goede. Verkeersdrempels die voorheen als obstakel door mij werden gezien konden nu met veel gemak als een vliegend tapijt genomen worden. Het motorblok is wat ik van Ducati gewend ben lekker pittig. Ondanks dat deze motor een functioneel design heeft zit hij boordevol elektronica. Er zijn maar liefs 6 rijmodi vooral gericht op de off-road rijervaring.  Je merkt echt het verschil in het motorblok. Voor de motorrijder die vooral off-road wil rijden is deze motor echt een aanrader.