Onze ervaring: Indian FTR Sport
Een aantal van onze collega’s hebben op de splinternieuwe Indian FTR Sport mogen rijden. Een geweldige machine, die ervoor heeft gezorgd dat wij in ieder geval met volle teugen hebben mogen genieten. Hieronder deelt onze collega Jean-Paul zijn ervaring!

Waanzinnig gaaf!
Twee woorden die kort en duidelijk mijn eerste indruk weergeven van het rijden met de FTR.
Het begint allemaal met een vraag van mijn collega Remco. Hij heeft contact met de importeur van Indian en zij hebben een aantal nieuwe FTR’s staan die ingereden moeten worden voordat ze het circuit opgaan voor aantal circuitdagen. Voor één van de FTR’s worden wij gevraagd of wij hierbij kunnen assisteren en gezien het voorspelde weer wordt door mijn collega direct naar mij gekeken. Ik deins namelijk niet terug voor wat wind en regenwater, dus uitdaging aanvaard! Een splinternieuwe Indian FTR 1200 Sport inrijden gedurende minimaal 800 kilometer en dat het liefst binnen een week.
Vrijdag einde middag richting de importeur en na een korte en duidelijke uitleg ga ik op weg.
Eerste gevoel is direct prima en ook de bediening is makkelijk en voor de hand liggend. Je gaat makkelijk door de verschillende menu’s heen zonder eerst door een gebruiksaanwijzing te worstelen.
Voor mij is dit een dikke plus: een motor waar je niet bekend mee bent en je snel vertrouwen geeft. De zaterdag heb ik een druk schema en maak ik ’s avonds toch nog even een korte rit met een flinke stortbui als toetje. Ook dan geeft de FTR vertrouwen en doet de machine geen gekke dingen, zelfs zonder gebruik te maken van de regenmodus, 1 van de 3 modi. Vanwege het inrijden heb ik afgesproken om de motor uitsluitend te rijden in de standaard modus. Over de verschillen tussen de modi kan ik dus niet veel zeggen en heb ze ook niet gemist ondanks het weer en de omstandigheden.
Maart roert z’n staart en de Indian geeft er niks om. En ik ook niet! Voor zondag heb ik een stevige rit staan vanuit Rotterdam richting Emmen; plan is lekker binnendoor rijden afwisselen met stukken autoweg en snelweg. De FTR blijkt een makkelijke motor met een goede ietwat sportieve zit en je hebt een goed overzicht om je heen, mede door de trillingvrije spiegels. De motor is op alle vlakken goed afgewerkt met oog voor design en voelt in gebruik ook degelijk en betrouwbaar aan. Op goed moment realiseer ik me wat ze eigenlijk allemaal in de ronde klok hebben verwerkt en hoe goed het allemaal leesbaar is, inclusief de navigatie; echt impressive. Buddy is comfortabel, bediening van handels en pedalen is helemaal prima, ook als er flinke afstanden aan een stuk mee gereden wordt.
En voor de nieuwsgierigen: ik ben 1 meter 90 en weeg een kleine 90 kilo.
Dat dit de Sport is merk ik direct aan de ‘totale handling’ van de motor. Het schakelen gaat soepel en het blok voelt krachtig en pakt ook goed op vanuit lagere toerentallen. Sturen gaat licht, tegen het nerveuze aan, niet storend, maar eerder direct en uitnodigend voor lekker insturen. Vering is instelbaar en doet zijn werk uitstekend ook als je verrast wordt door zo’n gemene hobbel in de weg, je weet wel. Eenmaal aan het rijden kwam ik al snel in een flow en was het haast storend dat ik af en toe ook moest tanken en pauzeren. Echt een waanzinnig gave en fijne motor. Kan niet anders zeggen.
Heb ik dan helemaal niks aan te merken op de motor? Nou het tanken is best een bijzondere handeling op deze motor, want de ingang voor de nozzle is wat krap geconstrueerd. Na een aantal keren tanken word ik er handiger in, maar het vraagt wel steeds wat geduld, omdat het aftanken lastiger is dan ik gewend ben.
Ander puntje voor mij als een niet persé mooi-weer-rijder is het ontwerp van de spatborden voor en achter. Het weer gedurende het inrijden was echt Hollands weer te noemen, zoals we wel meer hebben in de maand Maart. Daardoor bleek al gauw dat je flink smerig kan worden op de FTR door al het hoog opspattende regenwater van de weg. Met geregeld het zand op de rug van mijn jas, mijn messenger bag en de achterzijde van mijn helm tot gevolg. Ben je een mooi weer rijder, zoals de meeste van ons, dan zal je hier niet veel om geven. Groot voordeel: het rijden op deze motor maakt veel goed, meer dan goed.
Eindconclusie
De FTR Sport is een waanzinnig gave motor, zelfs als je jezelf nog in moet houden.
En ik kan het weten, want na iets meer dan 1.000 kilometer heb ik hem weer netjes ingeleverd bij de importeur. Met lichte tegenzin, dat wel!