Uw motor is een kostbaar bezit. U wilt hem daarom goed verzekeren, ook tegen diefstal. In verzekeringstermen wordt dit ook wel WA+ of WA plus Beperkt Casco verzekering genoemd.   Ook onder de WA Volledig Casco (All-Risk) is diefstal verzekerd. Helaas komt het jaarlijks ongeveer 1600 keer voor dat een motor gestolen wordt. U kunt er zelf veel aan doen om er voor te zorgen dat de motor niet gestolen wordt, door hem allen tijde minimaal op stuurslot en ART 4 slot te vergrendelen.

Om er voor te zorgen dat u ook daadwerkelijk uitgekeerd gaat worden voor hetgeen waarvoor u verzekerd bent, is het belangrijk dat u de polisvoorwaarden goed doorleest op de stallingseisen. Zo kan een verzekeraar een bepaalde alarmklasse van u eisen. Deze eisen worden vaak uitgedrukt in een SCM-klasse; maar wat houdt dat precies in?

VbV-SCM klasse M1
Om voor deze klasse in aanmerking te komen dient het verplaatsen van de motor op eigen kracht (startonderbreking) te worden verhinderd, zonder dat het contactslot is geactiveerd. In veel nieuwe motoren is er al een startonderbreking ingebouwd, maar deze zijn meestal niet VbV-SCM goedgekeurd. Volgens de normen van VbV-SCM moet de dief minimaal 3 minuten vertraagd worden om de motor te kunnen meenemen.

VbV-SCM klasse M2
Deze klasse vereist dat er, bovenop klasse M1, een alarm afgaat bij een poging tot diefstal. Dit alarm dient gekeurd te zijn. Het alarm dient af te gaan bij beweging en kanteling.

VbV-SCM Klasse M3

Aanvullend op klasse M2, geldt voor klasse M3 dat er een volgsysteem is gemonteerd. Zoals bijvoorbeeld te koop op deze site. In een aantal gevallen levert dit zelfs nog een voordeel op in de vorm van geen eigen risico.

Daarnaast houdt stichting ART zich bezig met het keuren van sloten. Deze instantie wordt door veel verzekeraars als graadmeter genomen. Een slot dient veelal een 4 of 5 sterren waardering te hebben.

Verifieer met uw verzekeraar om misverstanden te voorkomen

Indien de verzekeraar van u eist dat uw motor aard- en nagelvast staat, is het zinvol om dit nog even te verifiëren met uw verzekeraar of tussenpersoon doormiddel van een foto van uw motor zoals deze in de thuissituatie gestald staat.

Het komt helaas te vaak voor dat een verzekeringsnemer de polisvoorwaarden anders interpreteert dan de verzekeraar. Een tweetal voorbeelden:

Afgesloten ruimte

Wist u bijvoorbeeld dat een afgesloten ruimte in het geval van een verzekeraar geen parkeergarage onder een flat is. U dient namelijk als enige, samen met uw nabije familieleden, toegang te hebben tot de ruimte.

Buiten thuissituatie op slot

Wist u dat als u op een terrasje gaat zitten, uw motor met een ART 4 slot op slot moet staan? U bent namelijk niet in uw thuissituatie en daarvoor geldt in veel gevallen een ART4 slot-verplichting. Dit geldt dus ook als u een kop koffie gaat drinken bij een tankstation, een boodschap gaat doen, op visite gaat enzovoorts.

Zoals u leest zijn er veel verschillende eisen die een verzekeraar kan stellen. Controleer altijd goed welke eisen er door uw eigen verzekeraar worden gesteld! Heeft u vragen over de stallingseisen, het voldoen van uw slot voor uw verzekering, of andere verzekering gerelateerde vragen. Wij staan voor u klaar; van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur op 0172-427035 of stuur een mail naar info@combimotors.nl .