Onze ervaring: Harley-Davidson Sportster S
Jean Paul Dorrestein – adviseur zakelijk – motorrijder in hart en nieren
Sinds enkele maanden mag ik mijzelf ook Harley-rijder noemen, ook al denken “echte” Harley-rijders daar misschien anders over.
Ik rij namelijk een Sportster Roadster 883 die in 2016 door Motorsaloon is omgebouwd tot caféracer.
Heerlijke racey-zit door de backwards controls en een lekkere speel, gooi- en smijt fiets, zeker na een upgrade van de vering.
Tot zo ver mijn vertrekpunt. Met deze verse Sportster ervaringen loop ik richting de nieuwe Sportster die wij vanuit Harley-Davidson mogen testrijden.
Het eerst wat mij opvalt zijn de wat log uitziende banden, voor en achter, én de forward controls.
Verder ziet de machine er straks en goed gestyled uit, ondanks de in mijn ogen wat gekunstelde oplossing voor het nummerbord.
Bij het starten van de motor ervaar ik direct het gebruiksvriendelijke dashboard en het menu met instellingen.
Zelfs voor een ouwe rukker als ik is dit zonder gebruiksaanwijzing goed te doorlopen daarmee lekker praktisch.
Bij het wegrijden wordt ik direct verrast hoe soepel deze motor stuurt, ondanks de dikke banden die erop zitten.
Bad ass looks gaan hier duidelijk niet ten kosten van stuur- en rijgemak; ik ben oprecht blij verrast.
De handling is goed en alles voelt degelijk en robuust aan, echt wat je van een Harley verwacht.
Het blok daarentegen is zo soepel en wil lekker op toeren gereden worden en dat voelt echter anders dan een old school Harley.
Misschien “vloeken in de kerk” maar het nieuwe Revolution blok, doet mij in dat opzicht denken aan het gemak en souplesse van een Japanner.
Rijdend langs de Amstel ervaar ik de Sportster als een heerlijke sportieve cruiser, waarbij de zit en het zicht rondom goed is.
Je zit lekker volle bak in de wind, krijgt alles mee qua elementen en daarmee is de motorrij beleving voor mij compleet. Heerlijk!
Bochtenwerk gaat soepel, ook al gaan daarbij de hakjes regelmatig aan de grond, maar dat is kwestie van stuurgedrag aanpassen.
Wanneer je het blok echt de sporen geeft dan maakt dit een soort van respect los, want man o man wat heeft dit blok een power.
Ben zelden bang dat je van de motor afwaait, maar weet het zo net nog niet als je hiermee het gas echt volle bak opendraait.
Zijn er dan geen punten van kritiek?
Jawel en één daarvan komt door mijn ervaringen met het upgraden van de vering voor en achter.
Bij deze motor verwacht ik namelijk dat dit ook een fikse verbetering zal zijn t.o.v. de standaard vering.
Drempels of oneffenheden worden door de standaard set niet altijd fijn verwerkt en dat is jammer.
Ronduit storend vond ik het gegeven dat de buddyseat klaarblijkelijk werkt als soort van spons.
Een spons die zelfs uren na een regenbui er nog voor zorgt dat je een natte kont krijgt.
Niet fijn, maar ja de meeste Harley-rijders zullen bij regen lekker binnen blijven of de auto pakken.
Al met al een erg leuke en positieve ervaring om met de nieuwe Sportster op pad te zijn.
Kijk nu al uit naar de Nightster en wat de rijervaringen daarmee zullen zijn. Hint;-)
Dank aan Harley-Davidson en aan mijn collega Remco die dit soort zaken voor ons altijd regelt.
Top geregeld weer!
Raymond Zee rijdt zelf een Harley-Davidson Street Glide
Hoe mooi kan een dag beginnen dan met een proefrit op de Harley-Davidson Sportster S. Een kans die ik zeker niet voorbij laat gaan. Het is Harley gelukt om een compleet nieuw model ter vervanging van de oude sportster op de markt te brengen. Dit is een motor waar je mee voor de dag kan komen. Wat een stoere fiets is dit. Laag bij de grond, dikke banden voor en achter en een strak design. Op de digitale ronde teller is de informatie goed afleesbaar. De Harley heeft een aantal rijmodi die je naar eigen voorkeur kan instellen. Regen, Road, Sport en een eigen rijmodus. Van de eerste heb ik gelukkig geen gebruik hoeven te maken. Het starten van de motor geeft een heel beschaafd geluid (snik) en is het nieuw Revolution Max blok bijna trillingsvrij. Bij het wegrijden merk je gelijk dat de Sportster S genoeg powerrr heeft om vooruit te komen en dat hij zich vrij makkelijk de bocht in laat sturen. Het opschakelen gaat soepel en hierbij is de motor geen enkele keer gaan bokken. Eenmaal op de snelweg rijdt de motor met de rijmodus Road voor mij het prettigst. Daarna een afslag genomen en via polders en weilanden verder gereden. Met de rijmodus op sport kun je met het gas erop flink doortrekken en laat de motor zich goed door kronkelende wegen sturen. Afremmen is daarbij geen probleem want de enkele remschijf doet goed zijn werk. Met deze motor dus lekker binnendoor rijden want daar komt hij het meest tot zijn recht.
Remco van Dijk rijdt zelf een Kawasaki Z900
De Harley-Davidson Sportster S is het tweede model van Harley, met het Revolution Max 1250 blok. Eerder testten we de Harley-Davidson Pan America al, waarin het zelfde blok ligt.
Deze Harley-Davidson Sportster S doet mij denken aan een olympische sportster en wel op meerdere disciplines:
Allereerst denk ik dat de Sportster S het niet verkeerd zou doen in de categorie gewichtheffen; het koppel en de trekkracht van deze motor is ongekend. Voor Harley-begrippen zit er ook bijzonder veel power in het blok, waar de meeste Harleys met 75 paardenkrachten zijn uitgerust, doet deze Sportster het met maar liefst 122 PK.
De volgende discipline waarin deze Sportster zou uitblinken is de 100 meter sprint. Nu is er geen officiële meting aan te pas gekomen, maar deze power-Harley doet niet onder bij de power-Harley van weleer: de V-Rod.
De derde gouden medaille gaat dit multi-talent halen op het onderdeel mountainbiken. De dikke banden zitten er al onder. Daarnaast is de Harley technisch zeer goed uitgerust. Alle elektronica van de Pan America is meegenomen naar de Sportster. Wie heeft er nou cruise control op zijn chopper? Ik zag mijzelf zo de Route66 af rijden! Minpunten scoort de Sportster op de korte slalom, maar wanneer heb je dat nou nodig?
Qua looks vind ik het achterspatbord en kentekenplaathouder een minpunt, al vermoed ik dat Harley-Davidson daar op termijn zelf wel met een accessoire-lijn voor gaat komen.